Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

Likwidacja przepisów o zatorach płatniczych


Data publikacji: 2016-02-25

Fakturownia


Spis treści:

Czym jest zator płatniczy?

Zatorem płatniczym nazywamy zjawisko w obrocie gospodarczym, polegające na kumulacji zadłużeń i przenoszeniu ich na kolejnych, powiązanych ze sobą kontrahentów.

Na czym polega nowelizacja?

W dniu 18 sierpnia 2015 roku w Dzienniku Ustaw nr 1197 ogłoszono ustawę z dn. 5 sierpnia 2015 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Ustawa uchyliła przepisy nakazujące dłużnikom zmniejszać koszty uzyskania przychodów o zaliczone do nich, lecz nieopłacone kwoty faktur.

To zdecydowanie pozytywna wiadomość dla właścicieli małych przedsiębiorstw, gdyż kształt tych przepisów powodował jedynie wzrost dochodów budżetowych, spędzając sen z powiek przedsiębiorcom i księgowym.

W uzasadnieniu zmian czytamy między innymi:

  • “regulacje te (...) skomplikowały system rozliczeń i zwiększyły obciążenia administracyjne w firmach, w szczególnosci małych, gdzie wdrożenie dodatkowych rozwiązań technicznych zwiększyło koszty prowadzenia działalnosci gospodarczej.”
  • “(...) przedsiębiorstwa mające siedzibę poza Polską nie mają obowiązku respektowania polskich przepisów dotyczących tzw. korekty kosztów, wprowadzone regulacje w istocie dotyczą (...) firm będących podatnikami podatku dochodowego w Polsce.”

Kogo dotyczy zmiana?

Wyłaczenie obowiązku korygowania kosztów zostało zlikwidowane w stosunku do wszystkich kosztów, dla których od 1 stycznia 2016 roku upłynęły terminy określone w starej ustawie.

Podatnicy, którzy w uprzednio obowiązującym stanie prawnym musieli zmniejszyć koszty uzyskania przychodów lub zwiększyć przychody, mimo uchylenia przepisów maja możliwość zwiększenia kosztów uzyskania przychodów po uregulowaniu zobowiązań.

Jak chronić się przed nieterminowymi płatnościami?

O przykładach efektywnego wykorzystania rozwiązań przyspieszających obiegu płatności w firmie pisaliśmy już wcześniej. Zobacz, jak używając Fakturowni, możesz zapewnić sobie i klientom uprościć obsługę i realizacje płatności:

1. Wysyłaj faktury e-mailem

W przypadku faktury papierowej od chwili jej wystawienia do opłacenia mija średnio od 19 do 40 dni, z czego co najmniej 10 dni zabiera doręczenie dokumentu. Wystawienie i wysłąnie faktury elektronicznej za pomocą Fakturowni zabiera raptem kilkadziesiąt sekund. Błyskawiczne przekazanie dokumentu do Klienta przekłada się na wcześniejszą zapłatę za fakturę i daje pewność dostarczenia dokumentu w czasie rzeczywistym.  

 
 

2. Ustaw automatyczne przypomnienia o opóźnionych fakturach

Automatyzacja czynności związanych z wystawianiem ponagleń do wystawionych faktur wpływa na oszczędność wielu godzin powiązanych z obsługą windykacyjną i standardowym trybem powiadamiania o płatnościach. Przeczytaj, jak to zrobić.

3. Korzystaj z płatności cyklicznych

Płatności cykliczne to po prostu ponowne obciążenia konta Twojego Klienta wykonywane w określonych odstępach czasowych. Funkcja Faktury Cykliczne, którą znajdziesz w Fakturowni  stanowi rozwiązanie pozwalające na przyjmowanie płatności z tytułu opłat za subskrypcję Twojej witryny lub towarów.

4. Wykorzystaj system płatności online

Faktury na produkt, który ma zaznaczoną i skonfigurowaną opcję Sprzedaż online, otrzymują przycisk Zapłać online, dzięki któremu Klienci mogą w szybki sposób dokonać płatności. Możesz również zainstalować specjalną wtyczkę do płatności automatycznych dla danego produktu.

 

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów
  • KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!
    Fakturownia - aktualności

    KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!

    Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT, która przesądza o wejściu w życie KSeF 2.0 – nowego modelu obowiązkowego e-fakturowania. To jedna z największych reform w polskim systemie podatkowym od lat.

    Od kiedy KSeF stanie się obowiązkowy? System będzie wdrażany etapowo: od 1 lutego 2026 r. obejmie największych podatników, a od 1 kwietnia 2026 r. zacznie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców. Oznacza to, że już teraz warto rozpocząć przygotowania i dostosować firmę do funkcjonowania w nowym modelu obiegu faktur.


    2025-09-19

    Fakturownia

  • Działalność nierejestrowana 2026 – nowe zasady i nowe limity
    Fakturownia - aktualności

    Działalność nierejestrowana 2026 – nowe zasady i nowe limity

    Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy zmieniające sposób ustalania limitu przychodów w działalności nierejestrowanej. Najważniejszą zmianą jest odejście od limitu miesięcznego i wprowadzenie limitu kwartalnego, co w praktyce oznacza większą elastyczność np. dla osób prowadzących działalność sezonową.


    2025-09-15

    Fakturownia

  • Błędy przy zakładaniu sklepu internetowego – Sprawdź, jak ich nie popełnić!
    Fakturownia - aktualności

    Błędy przy zakładaniu sklepu internetowego – Sprawdź, jak ich nie popełnić!

    Rynek e-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie, a własny sklep internetowy otwiera drzwi do ogromnej grupy klientów. Jednak bez solidnego planu i strategicznego podejścia łatwo wpaść w pułapki, które mogą kosztować czas, pieniądze i nerwy. Poznaj sześć najczęstszych błędów początkujących przedsiębiorców oraz praktyczne wskazówki, jak ich uniknąć, by Twój biznes online odniósł sukces.


    2025-09-12

    Fakturownia

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    Fakturownia – komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

Likwidacja przepisów o zatorach płatniczych


Data publikacji: 2016-02-25

Fakturownia


Spis treści:

Czym jest zator płatniczy?

Zatorem płatniczym nazywamy zjawisko w obrocie gospodarczym, polegające na kumulacji zadłużeń i przenoszeniu ich na kolejnych, powiązanych ze sobą kontrahentów.

Na czym polega nowelizacja?

W dniu 18 sierpnia 2015 roku w Dzienniku Ustaw nr 1197 ogłoszono ustawę z dn. 5 sierpnia 2015 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Ustawa uchyliła przepisy nakazujące dłużnikom zmniejszać koszty uzyskania przychodów o zaliczone do nich, lecz nieopłacone kwoty faktur.

To zdecydowanie pozytywna wiadomość dla właścicieli małych przedsiębiorstw, gdyż kształt tych przepisów powodował jedynie wzrost dochodów budżetowych, spędzając sen z powiek przedsiębiorcom i księgowym.

W uzasadnieniu zmian czytamy między innymi:

  • “regulacje te (...) skomplikowały system rozliczeń i zwiększyły obciążenia administracyjne w firmach, w szczególnosci małych, gdzie wdrożenie dodatkowych rozwiązań technicznych zwiększyło koszty prowadzenia działalnosci gospodarczej.”
  • “(...) przedsiębiorstwa mające siedzibę poza Polską nie mają obowiązku respektowania polskich przepisów dotyczących tzw. korekty kosztów, wprowadzone regulacje w istocie dotyczą (...) firm będących podatnikami podatku dochodowego w Polsce.”

Kogo dotyczy zmiana?

Wyłaczenie obowiązku korygowania kosztów zostało zlikwidowane w stosunku do wszystkich kosztów, dla których od 1 stycznia 2016 roku upłynęły terminy określone w starej ustawie.

Podatnicy, którzy w uprzednio obowiązującym stanie prawnym musieli zmniejszyć koszty uzyskania przychodów lub zwiększyć przychody, mimo uchylenia przepisów maja możliwość zwiększenia kosztów uzyskania przychodów po uregulowaniu zobowiązań.

Jak chronić się przed nieterminowymi płatnościami?

O przykładach efektywnego wykorzystania rozwiązań przyspieszających obiegu płatności w firmie pisaliśmy już wcześniej. Zobacz, jak używając Fakturowni, możesz zapewnić sobie i klientom uprościć obsługę i realizacje płatności:

1. Wysyłaj faktury e-mailem

W przypadku faktury papierowej od chwili jej wystawienia do opłacenia mija średnio od 19 do 40 dni, z czego co najmniej 10 dni zabiera doręczenie dokumentu. Wystawienie i wysłąnie faktury elektronicznej za pomocą Fakturowni zabiera raptem kilkadziesiąt sekund. Błyskawiczne przekazanie dokumentu do Klienta przekłada się na wcześniejszą zapłatę za fakturę i daje pewność dostarczenia dokumentu w czasie rzeczywistym.  

 
 

2. Ustaw automatyczne przypomnienia o opóźnionych fakturach

Automatyzacja czynności związanych z wystawianiem ponagleń do wystawionych faktur wpływa na oszczędność wielu godzin powiązanych z obsługą windykacyjną i standardowym trybem powiadamiania o płatnościach. Przeczytaj, jak to zrobić.

3. Korzystaj z płatności cyklicznych

Płatności cykliczne to po prostu ponowne obciążenia konta Twojego Klienta wykonywane w określonych odstępach czasowych. Funkcja Faktury Cykliczne, którą znajdziesz w Fakturowni  stanowi rozwiązanie pozwalające na przyjmowanie płatności z tytułu opłat za subskrypcję Twojej witryny lub towarów.

4. Wykorzystaj system płatności online

Faktury na produkt, który ma zaznaczoną i skonfigurowaną opcję Sprzedaż online, otrzymują przycisk Zapłać online, dzięki któremu Klienci mogą w szybki sposób dokonać płatności. Możesz również zainstalować specjalną wtyczkę do płatności automatycznych dla danego produktu.

 

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Dofinansowanie na cyfryzację – jak je uzyskać?
    Fakturownia - porady

    Dofinansowanie na cyfryzację – jak je uzyskać?

    Cyfryzacja przestała być opcją – stała się niezbędnym elementem rozwoju firm. Automatyzacja procesów, cyfrowa obsługa klientów, praca w chmurze, zwiększone bezpieczeństwo danych czy wykorzystanie sztucznej inteligencji to rozwiązania, które pozwalają usprawniać działalność, redukować koszty i budować przewagę konkurencyjną. Dobra wiadomość? Dofinansowanie na cyfryzację tego typu jest dostępne zarówno poprzez dotacje, pożyczki, jak i granty dla firm w całej Polsce. Poniżej znajdziesz najważniejsze z nich.


    2025-11-14

    Fakturownia

  • Umowa afiliacyjna – jak powinna wyglądać i co zawierać?
    Fakturownia - porady

    Umowa afiliacyjna – jak powinna wyglądać i co zawierać?

    W marketingu afiliacyjnym liczą się nie tylko efekty, ale także przejrzyste zasady współpracy. Nawet jeśli współpraca opiera się na zaufaniu, a partner i reklamodawca świetnie się znają, dobra umowa afiliacyjna jest fundamentem bezpieczeństwa i jasnych relacji. To ona chroni obie strony, określa zakres działań, sposób rozliczeń oraz zasady zakończenia współpracy. 


    2025-11-10

    Fakturownia

  • Aktualna numeracja faktur a numeracja w KSeF – co musisz wiedzieć?
    Fakturownia - porady

    Aktualna numeracja faktur a numeracja w KSeF – co musisz wiedzieć?

    Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedna z największych zmian w obszarze rozliczeń podatkowych w Polsce. Rewolucja ta budzi wiele pytań, szczególnie w kwestii numeracji dokumentów sprzedażowych. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy wraz z przejściem na KSeF obecna numeracja faktur pozostaje aktualna, jakie obowiązują zasady, jak wygląda numer nadawany w systemie i czy dotychczasowy format fakturowania trzeba całkowicie zmienić.


    2025-11-07

    Fakturownia

  • Jak zaoszczędzić pieniądzę w małej firmie?
    Prowadzenie firmy

    Jak zaoszczędzić pieniądze w małej firmie?

    Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.


    2025-06-30

    Blog

  • Urlop dla samozatrudnionych
    Prowadzenie firmy

    Urlop dla samozatrudnionych – jak działa i na czym polega?

    Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.

     


    2025-06-20

    Blog

  • Koszty w firmie
    Prowadzenie firmy

    Koszty w firmie – jak nimi operować i jak mogą działać w praktyce?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.


    2025-06-16

    Blog