Dowiedz się wszystkiego o rewolucji podatkowej w sprzedaży online. Zostań specjalistą.
Pobierz darmowy e-book
W 2015 roku zmieniły się zasady rozliczania VAT przy sprzedaży usług elektronicznych, telekomunikacyjnych oraz nadawczych. Zmiany dotyczą wyłącznie sytuacji, gdy odbiorcą usługi jest osoba fizyczna.
Począwszy od 1 stycznia 2015 nastąpiła zmiana w sposobie określania miejsca opodatkowania podatkiem VAT usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz konsumentów na terenie Unii Europejskiej.
Teraz miejscem opodatkowania tych usług jest miejsce, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Jest to odwrócenie wcześniej obowiązującej zasady, w której miejscem opodatkowania była siedziba usługodawcy. Zmiana dotyczy wyłącznie usług świadczonych na rzecz konsumentów.
Zgłoszenie do systemu nie jest obowiązkowe. Zmiany nie dotyczą sprzedaży pomiędzy przedsiębiorcami (B2B), a także sprzedaży na rzecz konsumentów i przedsiębiorców spoza UE – w tych wypadkach pozostają dotychczasowe zasady opodatkowania.
Przez konsumentów należy rozumieć osoby niebędące podatnikami VAT np. osobę fizyczną, która dokonuje zakupu niezwiązanego z działalnością gospodarczą. W praktyce oznacza to, że sprzedawca usługi elektronicznej (np. publikacji elektronicznej) musi doliczyć VAT według stawki kraju, z którego pochodzi konsument.
Przykładowo, jeśli polska firma sprzeda publikację klientowi z Wielkiej Brytanii, musi doliczyć do tej sprzedaży stawkę właściwą dla kraju konsumenta, czyli 20%. Do końca 2014 roku firma doliczyłaby 23-procentową stawkę VAT obowiązującą w kraju siedziby firmy. Aby usługodawcy nie byli zmuszeni rejestrować się w każdym państwie członkowskim, z których pochodzą klienci, wprowadzono specjalny system tzw. VAT MOSS.
Nowe zasady odnoszą się do usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych.
Nie jesteś pewien klasyfikacji? Pełne definicje usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych są jednolite we wszystkich krajach UE i są uregulowane w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r.
Usługi telekomunikacyjne to m.in. dostarczanie usług telefonii komórkowej, dostępu do Internetu i tym podobne. Usługi nadawcze to zaś m.in. dostęp do telewizji kablowej i satelitarnej.
Przepisy unijne definiują je jako „usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe”. W praktyce, usługi elektroniczne to np.:
Do celów podatkowych usługami elektronicznymi nie są m.in.:
Usługą elektroniczną jest nagrany wcześniej kurs programowania, który użytkownik może za opłatą ściągnąć na komputer lub odtworzyć online. Usługą elektroniczną nie jest już jednak kurs programowania w formie kontaktu z prowadzącym na żywo.
Należy opracować taki algorytm ustalania miejsca opodatkowania, by był on miarodajny i oparty o obiektywne dane. Więcej wskazówek na ten temat udostępniamy naszym klientom w e-booku.