Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Procedura MOSS (mały punkt kompleksowej obsługi) to procedura rozliczania podatku od wartości dodanej (VAT). Korzystają z niej podatnicy świadczący usługi telekomunikacyjne, nadawcze oraz elektroniczne w różnych krajach UE na rzecz nie-podatników (osób prywatnych nieprowadzących żadnej działalności). MOSS eliminuje konieczność rejestracji podmiotu świadczącego usługi do VAT w każdym kraju, w którym świadczy ww. usługi. Wszystkie rozliczenia VAT-u są więc realizowane w jednym miejscu, np. Polsce (więcej informacji o wyborze państwa członkowskiego identyfikacji znajdziesz na portalu https://www.podatki.gov.pl/ ). Podatnik, który korzysta z procedury MOSS, musi powiększyć kwotę netto o stawkę VAT właściwą dla kraju prywatnego odbiorcy. Wyliczoną w ten sposób wartość brutto umieszcza na fakturze. Rozliczenia VAT-u w procedurze MOSS należy wykonać niezależnie od procedury JPK_V7.
Od 1 lipca podatników, którzy rozliczają VAT w procedurze MOSS, czekają zmiany. Znanego MOSS-a zastąpi OSS (One Stop Shop — punkt kompleksowej obsługi). Celem wprowadzenia nowego prawa jest potrzeba uproszczenia rozliczeń sprzedawców działających w branży e-commerce oraz wyeliminowanie nadużyć podatkowych w zakresie VAT-u w transgranicznym handlu elektronicznym.
One Stop Shop, w skrócie OSS, to system elektroniczny, który znacząco upraszcza rozliczanie zobowiązań VAT sprzedawców towarów i usług oferowanych konsumentom w całej UE. Eliminuje także konieczność rozliczania podatku VAT przez kontrahenta uczestniczącego w transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Ten będzie spoczywał bowiem na sprzedawcy. Rozliczenia podatku w ramach procedury OSS oznacza także konieczność spełnienia dodatkowych obowiązków: zgłoszeniowych, ewidencyjnych i rozliczeniowych.
Zamiana MOSS na procedurę OSS pociągnie za sobą kilka zmian. Oto one:
Obowiązki przedsiębiorców, którzy dotychczas rozliczali VAT w procedurze MOSS, pozostaną niezmienne. Jeśli podatnik nie będzie chciał zarejestrować się do podatku VAT w poszczególnych krajach UE, w których świadczy usługi, będzie zobowiązany do:
Będzie musiał także prowadzić przez 10 lat rejestry wszystkich kwalifikujących się sprzedaży OSS.
Aby rozliczać VAT w procedurze OSS niezbędne będzie dokonanie rejestracji poprzez internetowy portal OSS w jednym z krajów członkowskich UE. Zgłoszenia można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną, portalem OSS właściwym dla Polski jest strona podatki.gov.pl. Ta pojedyncza rejestracja będzie ważna dla wszystkich transakcji sprzedaży konsumentom w innych państwach członkowskich UE.
Przedsiębiorcy chcący rozliczać VAT w procedurze OSS mogą składać zgłoszenia rejestracyjne do procedury unijnej, procedury nieunijnej OSS i procedury importu IOSS od 1 kwietnia 2021 roku. Jednakże z powodu trwania procesu legislacyjnego związanego z wprowadzeniem przepisów prawa unijnego (tzw. pakietu VAT e-commerce), złożone zgłoszenia rejestracyjne nie są równoznaczne z rejestracją do procedury. Informacje przedkładane w zgłoszeniach będą przetwarzane dopiero po zakończeniu procesu legislacyjnego i wejściu w życie nowelizacji. Przedsiębiorcy, którzy złożyli zgłoszenia zostaną zarejestrowani po spełnieniu warunków, które zostaną określone w przepisach prawa wprowadzających pakiet VAT e-commerce.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Wypróbuj za darmo przez 30 dni. Bez opłat instalacyjnych i długotrwałych zobowiązań.
Fakturownia - porady
Założenie firmy w 2026 roku – Wszystko co powinieneś wiedzieć i zaplanować
Założenie firmy jednoosobowej to ważna decyzja, która wymaga znajomości aktualnych przepisów i świadomości obowiązków przedsiębiorcy. Rok 2026 przyniesie kilka istotnych zmian w prawie – wyższy limit zwolnienia z VAT, obowiązkowy termin wprowadzenia KSeF czy korzystniejsze warunki dla działalności nierejestrowanej. Sprawdź, co warto wiedzieć, zanim rozpoczniesz własną działalność.
Fakturownia
Fakturownia - aktualności
KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!
Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT, która przesądza o wejściu w życie KSeF 2.0 – nowego modelu obowiązkowego e-fakturowania. To jedna z największych reform w polskim systemie podatkowym od lat.
Od kiedy KSeF stanie się obowiązkowy? System będzie wdrażany etapowo: od 1 lutego 2026 r. obejmie największych podatników, a od 1 kwietnia 2026 r. zacznie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców. Oznacza to, że już teraz warto rozpocząć przygotowania i dostosować firmę do funkcjonowania w nowym modelu obiegu faktur.
2025-09-19
Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy zmieniające sposób ustalania limitu przychodów w działalności nierejestrowanej. Najważniejszą zmianą jest odejście od limitu miesięcznego i wprowadzenie limitu kwartalnego, co w praktyce oznacza większą elastyczność np. dla osób prowadzących działalność sezonową.
2025-09-15
Rynek e-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie, a własny sklep internetowy otwiera drzwi do ogromnej grupy klientów. Jednak bez solidnego planu i strategicznego podejścia łatwo wpaść w pułapki, które mogą kosztować czas, pieniądze i nerwy. Poznaj sześć najczęstszych błędów początkujących przedsiębiorców oraz praktyczne wskazówki, jak ich uniknąć, by Twój biznes online odniósł sukces.
2025-09-12
Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.
2025-04-10
Paulina Grzęda
Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!
2025-03-10
Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!
2025-02-12
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
2025-10-03
Reklama w internecie to dziś jedno z podstawowych narzędzi promocji dla firm – zarówno małych działalności, jak i dużych przedsiębiorstw. Dzięki niej można skutecznie docierać do klientów i realnie zwiększać sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać, że każdy wydatek na kampanię online musi być prawidłowo rozliczony na gruncie podatków.
2025-09-29
Cyfryzacja rozliczeń w Polsce nabiera tempa – już wkrótce wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Nowe rozwiązanie ma ułatwić obieg dokumentów i zwiększyć bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorców. Warto jednak wiedzieć, jak wygląda sytuacja, gdy faktura wystawiona w KSeF pozostaje niezapłacona i jakie kroki należy wtedy podjąć.
2025-09-26
Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.
2025-06-30
Blog
Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.
2025-06-20
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.
2025-06-16