Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Magda, 2019-10-24
Od 1 listopada split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności stanie się obowiązkowy dla określonych prawem transakcji.
Mechanizm split payment funkcjonuje na rynku od 1 lipca 2018 roku. Celem jego wprowadzenia była potrzeba uszczelnienie systemu podatkowego i zapobieganie wyłudzeniom podatku VAT.
Metoda split payment dotyczy transakcji wykonywanych w systemie B2B. Polega ona na podzieleniu płatności w kwocie brutto na dwie części — kwotę netto i podatek VAT. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się skorzystać ze split payment, kwotę netto przeleje na tradycyjny rachunek bankowy kontrahenta, podatek — na specjalne konto VAT. To banki otwierają i prowadzą bez opłat.
Ważne: obecnie mechanizm podzielonej płatności jest dobrowolny. Przedsiębiorca może, ale wcale nie musi więc z niego korzystać. Od 1 listopada dla części podatników stanie się on obowiązkowy.
Od 1 listopada 2019 r obowiązek wykonywania podzielonej płatności będzie dotyczył transakcji B2B – dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 15 ustawy o VAT.
Aby podzielenie płatności okazało się konieczne, powinny być jednak spełnione także dodatkowe warunki:
Obowiązkowy split payment nie będzie miał zastosowania, jeśli formą zapłaty będzie kompensata.
Zgodnie z Art. 10 Ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw, w sytuacji gdy:
należy zastosować przepisy sprzed 1 listopada br.
Jeśli przedsiębiorca dokonujący spełni wszystkie cztery warunki, powinien dodać na fakturze dopisek „mechanizm podzielonej płatności”. Jeśli o tym zapomni, będzie mógł naprawić swój błąd poprzez wystawienie noty korygującej.
Co jednak w przypadku braku oznaczenia i noty korygującej?
Jeśli przedsiębiorca nie umieści na fakturze niezbędnego oznaczenia, organ podatkowy obciąży go sankcją w wysokości 30% kwoty podatku wykazanej na tej fakturze. Dodatkowy podatek będzie naliczony od wartości kwoty VAT przypadającej na dostawę towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15. Jeśli nabywca ureguluje w split payment całą kwotę VAT przypadającą na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15, sprzedawca uniknie naliczenia sankcji.
Nabywca, który otrzyma fakturę z dopiskiem mechanizm podzielonej płatności, powinien dokonać wpłaty zgodnie z zasadami split payment. Jeśli tego nie zrobi, organ podatkowy naliczy sankcję w wysokości 30% kwoty VAT przypadającej na nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15.
Nowelizacja ustawy i VAT poniesie za sobą także inne zmiany. Od 1 listopada przedsiębiorcy będą mogli:
Zgodnie z wchodzącym obowiązkiem prawnym, od pierwszego listopada 2019, użytkownicy Fakturowni, będą mieli możliwość skorzystania z mechanizmu podzielonej płatności.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Nowości i optymalizacje: listopad 2024
Stale pracujemy nad rozwojem Fakturowni – tak aby jak najlepiej odpowiadała na potrzeby użytkowników. W poprzednim miesiącu postawiliśmy głównie na optymalizacje: zarówno naszego systemu, jak i integracji. Nie zabrakło również nowości, które usprawniają codzienną pracę użytkowników i dają im nowe opcje – np. możliwość wyliczania marży przy rachunkach i fakturach eksportowych.
Paulina Grzęda
Fakturownia - aktualności
MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.
Ewelina Helbrecht
KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
“Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Nowości i optymalizacje: październik 2024
Październik zdecydowanie był w Fakturowni miesiącem integracji: właśnie w tym obszarze wprowadziliśmy najwięcej nowych opcji i usprawnień. To jednak nie koniec udogodnień, nad którymi pracowaliśmy w ostatnim czasie.
Nowości i optymalizacje: wrzesień 2024
We wrześniu pracowaliśmy intensywnie nad optymalizacjami systemu. Mamy też kilka nowości, które z pewnością ucieszą naszych Użytkowników. Oto najważniejsze z nich!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Czym jest Google Authenticator i jak może chronić Twoje dane w Fakturowni?
Mimo coraz większej świadomości użytkowników, ataki phishingowe i hakerskie są nadal jednym z głównych problemów związanych z przechwyceniem tożsamości, dotykających zarówno firmy, jak i osoby prywatne. Myślisz, że Ciebie ten temat nie dotyczy? W ostatnim kwartale 2024 r. aż 25% incydentów było związanych z wyłudzeniem hasła.
Sylwia Cerecka
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Prowadzenie firmy
Dokument nieksięgowy: co to jest i jakie są rodzaje dokumentów nieksięgowych?
Dokumenty nieksięgowe to pojęcie, które rzadko jest używane w języku rachunkowości, choć tego rodzaju dokumenty bardzo często funkcjonują w praktyce. To nic innego jak swoiste oferty cenowe składane klientom. W systemie Fakturownia możesz bez trudu wygenerować własny dokument nieksięgowy, a następnie przesłać go do kontrahenta lub na jego podstawie wystawić fakturę VAT.
Więcej o dokumentach nieksięgowych oraz ich tworzeniu przeczytasz w poniższym artykule.
Sandra Wiśniewska, Ewelina Helbrecht
JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, z pewnością zadajesz sobie pytanie jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Składka zdrowotna. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025?
W przyszłym roku przedsiębiorcy mogą spodziewać się zmian w zasadach obliczania składki zdrowotnej. Chociaż zmiany prognozowane są dopiero na rok 2025, już teraz możemy dowiedzieć się czego należy się spodziewać po nadchodzącym roku. Wielu deklaruje, że nowelizacja przepisów to spora korzyść dla przedsiębiorców.