Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Magda, 2019-10-24
Od 1 listopada split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności stanie się obowiązkowy dla określonych prawem transakcji.
Mechanizm split payment funkcjonuje na rynku od 1 lipca 2018 roku. Celem jego wprowadzenia była potrzeba uszczelnienie systemu podatkowego i zapobieganie wyłudzeniom podatku VAT.
Metoda split payment dotyczy transakcji wykonywanych w systemie B2B. Polega ona na podzieleniu płatności w kwocie brutto na dwie części — kwotę netto i podatek VAT. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się skorzystać ze split payment, kwotę netto przeleje na tradycyjny rachunek bankowy kontrahenta, podatek — na specjalne konto VAT. To banki otwierają i prowadzą bez opłat.
Ważne: obecnie mechanizm podzielonej płatności jest dobrowolny. Przedsiębiorca może, ale wcale nie musi więc z niego korzystać. Od 1 listopada dla części podatników stanie się on obowiązkowy.
Od 1 listopada 2019 r obowiązek wykonywania podzielonej płatności będzie dotyczył transakcji B2B – dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 15 ustawy o VAT.
Aby podzielenie płatności okazało się konieczne, powinny być jednak spełnione także dodatkowe warunki:
Obowiązkowy split payment nie będzie miał zastosowania, jeśli formą zapłaty będzie kompensata.
Zgodnie z Art. 10 Ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw, w sytuacji gdy:
należy zastosować przepisy sprzed 1 listopada br.
Jeśli przedsiębiorca dokonujący spełni wszystkie cztery warunki, powinien dodać na fakturze dopisek „mechanizm podzielonej płatności”. Jeśli o tym zapomni, będzie mógł naprawić swój błąd poprzez wystawienie noty korygującej.
Co jednak w przypadku braku oznaczenia i noty korygującej?
Jeśli przedsiębiorca nie umieści na fakturze niezbędnego oznaczenia, organ podatkowy obciąży go sankcją w wysokości 30% kwoty podatku wykazanej na tej fakturze. Dodatkowy podatek będzie naliczony od wartości kwoty VAT przypadającej na dostawę towarów i usług wymienionych w załączniku nr 15. Jeśli nabywca ureguluje w split payment całą kwotę VAT przypadającą na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15, sprzedawca uniknie naliczenia sankcji.
Nabywca, który otrzyma fakturę z dopiskiem mechanizm podzielonej płatności, powinien dokonać wpłaty zgodnie z zasadami split payment. Jeśli tego nie zrobi, organ podatkowy naliczy sankcję w wysokości 30% kwoty VAT przypadającej na nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15.
Nowelizacja ustawy i VAT poniesie za sobą także inne zmiany. Od 1 listopada przedsiębiorcy będą mogli:
Zgodnie z wchodzącym obowiązkiem prawnym, od pierwszego listopada 2019, użytkownicy Fakturowni, będą mieli możliwość skorzystania z mechanizmu podzielonej płatności.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Nowości i optymalizacje: grudzień 2024
Końcówka roku upłynęła nam przede wszystkim na optymalizacjach systemowych, ale nie tylko! Pracowaliśmy również nad kilkoma nowościami – między innymi nad poszerzeniem oferty naszych importów bankowych. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian wprowadzonych w Fakturowni w grudniu.
Paulina Grzęda
Fakturownia - aktualności
MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.
Ewelina Helbrecht
KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
“Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Nowości i optymalizacje: luty 2025
Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!
Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!
Podsumowanie roku 2024
W Fakturowni zawsze dużo się dzieje – nie inaczej było w tym roku! Dzięki ostatnim wdrożeniom w naszym systemie możesz m.in. wygodnie monitorować finanse swojej firmy za pomocą połączenia z kontem bankowym, a także korzystać z odczytu OCR przy dodawaniu faktur kosztowych. Już wkrótce wystawisz też swój pierwszy e-paragon w naszym module fiskalnym!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
E-paragony – przyszłość zakupów nie tylko online
Paragony elektroniczne coraz pewniej wkraczają na rynek sprzedaży. Czy warto na poważnie się nimi zainteresować? Czy mają szansę zastąpić papierowe paragony i czy można je zacząć wystawiać ot tak, z marszu? No i czy ich wdrożenie w firmie się opłaca?
Sylwia Cerecka
Jak rozpoznać phishingowe maile i chronić się przed oszustwami online
Coraz więcej spraw załatwiamy w sieci. Od zakupów przez bankowość, aż po kontakty z firmami i instytucjami – internet stał się nieodłączną częścią naszego życia. Niestety, wraz z rosnącą popularnością usług online, rośnie także liczba oszustw w sieci, w tym ataków phishingowych.
Czym jest Google Authenticator i jak może chronić Twoje dane w Fakturowni?
Mimo coraz większej świadomości użytkowników, ataki phishingowe i hakerskie są nadal jednym z głównych problemów związanych z przechwyceniem tożsamości, dotykających zarówno firmy, jak i osoby prywatne. Myślisz, że Ciebie ten temat nie dotyczy? W ostatnim kwartale 2024 r. aż 25% incydentów było związanych z wyłudzeniem hasła.
Prowadzenie firmy
Dokument nieksięgowy: co to jest i jakie są rodzaje dokumentów nieksięgowych?
Dokumenty nieksięgowe to pojęcie, które rzadko jest używane w języku rachunkowości, choć tego rodzaju dokumenty bardzo często funkcjonują w praktyce. To nic innego jak swoiste oferty cenowe składane klientom. W systemie Fakturownia możesz bez trudu wygenerować własny dokument nieksięgowy, a następnie przesłać go do kontrahenta lub na jego podstawie wystawić fakturę VAT.
Więcej o dokumentach nieksięgowych oraz ich tworzeniu przeczytasz w poniższym artykule.
Sandra Wiśniewska, Ewelina Helbrecht
JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, z pewnością zadajesz sobie pytanie jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Sandra Wiśniewska
Składka zdrowotna. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025?
W przyszłym roku przedsiębiorcy mogą spodziewać się zmian w zasadach obliczania składki zdrowotnej. Chociaż zmiany prognozowane są dopiero na rok 2025, już teraz możemy dowiedzieć się czego należy się spodziewać po nadchodzącym roku. Wielu deklaruje, że nowelizacja przepisów to spora korzyść dla przedsiębiorców.