Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

kontrole podatkowe a ograniczenia spowodowane covid-19

Kontrole podatkowe a COVID-19

Spis treści:

Mimo obostrzeń spowodowanych pandemią urzędnicy skarbowi nie rezygnują z kontroli. Jak wyglądają kontrole podatkowe w czasach COVID-19? Które branże są na nie najbardziej narażone? Sprawdźmy.

Mimo obostrzeń towarzyszących pandemii urzędnicy nie rezygnują ze sprawdzania przedsiębiorców. Można przypuszczać także, że w kolejnych miesiącach dodatkowo zintensyfikują swoje działania. Dlaczego? Wykrycie potencjalnych nieprawidłowości oznacza bowiem dodatkowe wpływy do rządowej kasy. A tych, zwłaszcza dziś, brakuje.

Kontrole podatkowe w czasach pandemii

Głównym celem kontroli podatkowej jest weryfikacja, czy kontrolowany podmiot wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Takie działania mogą być przeprowadzane nie tylko stacjonarnie, w siedzibie przedsiębiorcy (lub miejscu gromadzenia dokumentów księgowych), ale także zdalnie. W czasie pandemii COVID-19 uwagę urzędników przyciąga zwłaszcza kilka obszarów:

  • prawidłowość rozliczeń podatku VAT z polskimi kontrahentami;
  • transakcje z podmiotami zagranicznymi dokonywane w ramach WNT i WDT oraz transakcje sprzedaży eksportowej, podlegającej preferencyjnej 0% stawce VAT;
  • transakcje między podmiotami powiązanymi i ceny transferowe;
  • działania restrukturyzacyjne oraz te, towarzyszące stosowaniu klauzuli ogólnej dotyczącej unikania opodatkowania.

Kontrole podatkowe a przeznaczenie środków z tarcz antykryzysowych

Urzędnicy skarbowi regularnie sprawdzają także podmioty, które korzystały z rządowego wsparcia w postaci tarcz antykryzysowych. Podczas kontroli weryfikują zwłaszcza:

  • zasadność korzystania z pomocy — spełnienie warunków otrzymania wsparcia, np. spadku obrotów i posiadania statusu wymaganego do wypłaty świadczeń, czy realne utrzymanie zatrudnienia;
  • sposób wydatkowania pozyskanych środków;
  • prawidłowość rozliczenia otrzymanego wsparcia.

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce i w Europie
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

 

Które podmioty są najbardziej narażone na kontrole?

Zwłaszcza w dzisiejszych czasach fiskus często bierze pod lupę także firmy, które podjęły działania restrukturyzacyjne (np. przekształcenia czy połączenia). Choć dla części podmiotów, które ucierpiały na skutek pandemii, taka procedura pozwala przetrwać na rynku i utrzymać zatrudnienie, dla innych staje się pretekstem do zmniejszenia obciążeń podatkowych. Większe ryzyko kontroli podatkowej spoczywa także na podmiotach, które osiągają niskie dochody, przy jednoczesnych wysokich przychodach oraz na tych wykazujących straty podatkowe, zwłaszcza jeśli dane przedsiębiorstwa działają w branży, której COVID nie osłabił, a wręcz wzmocnił (np. e-commerce).

Na kontrole pod kątem prawidłowości rozliczeń w zakresie podatku VAT narażone są zwłaszcza podmioty:

  • działające w branży budowniczej i motoryzacyjnej;
  • specjalizujące się w obrocie elektroniką, złomem i metalami szlachetnymi, olejem rzepakowym i paliwami;
  • zajmujące się świadczeniem usług niematerialnych (np. różnego rodzaju doradztwem);
  • wykazujące wysokie zwroty podatku VAT lub wysokie podwyżki podatku naliczonego nad należnym;
  • wykazujące zdecydowanie wyższe kwoty zwrotu niż te, wykazane w deklaracjach z poprzednich miesięcy.

Na kontrole pod kątem prawidłowości rozliczeń w zakresie podatku akcyzowego narażone są zwłaszcza podmioty działające w branży paliwowej, alkoholowej i tytoniowej.

Kontroli ze strony fiskusa mogą spodziewać się także podmioty działające w branży e-commerce. Handel przez internet jest bowiem jednym z niewielu obszarów, który nie tylko nie ucierpiał w czasie pandemii, ale dynamicznie się rozwinął. Podobne tendencje odczuły osoby, prowadzące szeroko pojętą działalność internetową — blogerzy, influencerzy czy osoby świadczące usługi online. Jak wskazują dane udostępnione przez resort finansów, najwięcej nieprawidłowości w zakresie działań, które prowadzą, dotyczy:

  • braku rejestracji działalności gospodarczej;
  • braku rejestracji do podatku VAT;
  • braku prowadzenia dokumentacji podatkowej;
  • braku rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej;
  • sprzedaży produktów i usług bez wystawiania rachunków lub faktur;
  • zaniżania przychodów.

 

Kontrole przedsiębiorców — stacjonarnie czy zdalnie?

Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, urzędnicy mogą przeprowadzać kontrole podatkowe lub wykonywać poszczególne czynności kontrolne w sposób zdalny — za pośrednictwem poczty lub przy pomocy środków komunikacji elektronicznej. Warunkiem przeprowadzenia takiej kontroli jest wyrażenie na nią zgody przez przedsiębiorcę. Zdaniem ekspertów z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną wzrośnie powszechność czynności sprawdzających — mniej formalnych i mniej uciążliwych dla przedsiębiorców.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów
  • KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!
    Fakturownia - aktualności

    KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!

    Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT, która przesądza o wejściu w życie KSeF 2.0 – nowego modelu obowiązkowego e-fakturowania. To jedna z największych reform w polskim systemie podatkowym od lat.

    Od kiedy KSeF stanie się obowiązkowy? System będzie wdrażany etapowo: od 1 lutego 2026 r. obejmie największych podatników, a od 1 kwietnia 2026 r. zacznie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców. Oznacza to, że już teraz warto rozpocząć przygotowania i dostosować firmę do funkcjonowania w nowym modelu obiegu faktur.


    2025-09-19

    Fakturownia

  • Działalność nierejestrowana 2026 – nowe zasady i nowe limity
    Fakturownia - aktualności

    Działalność nierejestrowana 2026 – nowe zasady i nowe limity

    Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy zmieniające sposób ustalania limitu przychodów w działalności nierejestrowanej. Najważniejszą zmianą jest odejście od limitu miesięcznego i wprowadzenie limitu kwartalnego, co w praktyce oznacza większą elastyczność np. dla osób prowadzących działalność sezonową.


    2025-09-15

    Fakturownia

  • Błędy przy zakładaniu sklepu internetowego – Sprawdź, jak ich nie popełnić!
    Fakturownia - aktualności

    Błędy przy zakładaniu sklepu internetowego – Sprawdź, jak ich nie popełnić!

    Rynek e-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie, a własny sklep internetowy otwiera drzwi do ogromnej grupy klientów. Jednak bez solidnego planu i strategicznego podejścia łatwo wpaść w pułapki, które mogą kosztować czas, pieniądze i nerwy. Poznaj sześć najczęstszych błędów początkujących przedsiębiorców oraz praktyczne wskazówki, jak ich uniknąć, by Twój biznes online odniósł sukces.


    2025-09-12

    Fakturownia

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    Fakturownia – komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

kontrole podatkowe a ograniczenia spowodowane covid-19

Kontrole podatkowe a COVID-19

Spis treści:

Mimo obostrzeń spowodowanych pandemią urzędnicy skarbowi nie rezygnują z kontroli. Jak wyglądają kontrole podatkowe w czasach COVID-19? Które branże są na nie najbardziej narażone? Sprawdźmy.

Mimo obostrzeń towarzyszących pandemii urzędnicy nie rezygnują ze sprawdzania przedsiębiorców. Można przypuszczać także, że w kolejnych miesiącach dodatkowo zintensyfikują swoje działania. Dlaczego? Wykrycie potencjalnych nieprawidłowości oznacza bowiem dodatkowe wpływy do rządowej kasy. A tych, zwłaszcza dziś, brakuje.

Kontrole podatkowe w czasach pandemii

Głównym celem kontroli podatkowej jest weryfikacja, czy kontrolowany podmiot wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Takie działania mogą być przeprowadzane nie tylko stacjonarnie, w siedzibie przedsiębiorcy (lub miejscu gromadzenia dokumentów księgowych), ale także zdalnie. W czasie pandemii COVID-19 uwagę urzędników przyciąga zwłaszcza kilka obszarów:

  • prawidłowość rozliczeń podatku VAT z polskimi kontrahentami;
  • transakcje z podmiotami zagranicznymi dokonywane w ramach WNT i WDT oraz transakcje sprzedaży eksportowej, podlegającej preferencyjnej 0% stawce VAT;
  • transakcje między podmiotami powiązanymi i ceny transferowe;
  • działania restrukturyzacyjne oraz te, towarzyszące stosowaniu klauzuli ogólnej dotyczącej unikania opodatkowania.

Kontrole podatkowe a przeznaczenie środków z tarcz antykryzysowych

Urzędnicy skarbowi regularnie sprawdzają także podmioty, które korzystały z rządowego wsparcia w postaci tarcz antykryzysowych. Podczas kontroli weryfikują zwłaszcza:

  • zasadność korzystania z pomocy — spełnienie warunków otrzymania wsparcia, np. spadku obrotów i posiadania statusu wymaganego do wypłaty świadczeń, czy realne utrzymanie zatrudnienia;
  • sposób wydatkowania pozyskanych środków;
  • prawidłowość rozliczenia otrzymanego wsparcia.

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce i w Europie
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

 

Które podmioty są najbardziej narażone na kontrole?

Zwłaszcza w dzisiejszych czasach fiskus często bierze pod lupę także firmy, które podjęły działania restrukturyzacyjne (np. przekształcenia czy połączenia). Choć dla części podmiotów, które ucierpiały na skutek pandemii, taka procedura pozwala przetrwać na rynku i utrzymać zatrudnienie, dla innych staje się pretekstem do zmniejszenia obciążeń podatkowych. Większe ryzyko kontroli podatkowej spoczywa także na podmiotach, które osiągają niskie dochody, przy jednoczesnych wysokich przychodach oraz na tych wykazujących straty podatkowe, zwłaszcza jeśli dane przedsiębiorstwa działają w branży, której COVID nie osłabił, a wręcz wzmocnił (np. e-commerce).

Na kontrole pod kątem prawidłowości rozliczeń w zakresie podatku VAT narażone są zwłaszcza podmioty:

  • działające w branży budowniczej i motoryzacyjnej;
  • specjalizujące się w obrocie elektroniką, złomem i metalami szlachetnymi, olejem rzepakowym i paliwami;
  • zajmujące się świadczeniem usług niematerialnych (np. różnego rodzaju doradztwem);
  • wykazujące wysokie zwroty podatku VAT lub wysokie podwyżki podatku naliczonego nad należnym;
  • wykazujące zdecydowanie wyższe kwoty zwrotu niż te, wykazane w deklaracjach z poprzednich miesięcy.

Na kontrole pod kątem prawidłowości rozliczeń w zakresie podatku akcyzowego narażone są zwłaszcza podmioty działające w branży paliwowej, alkoholowej i tytoniowej.

Kontroli ze strony fiskusa mogą spodziewać się także podmioty działające w branży e-commerce. Handel przez internet jest bowiem jednym z niewielu obszarów, który nie tylko nie ucierpiał w czasie pandemii, ale dynamicznie się rozwinął. Podobne tendencje odczuły osoby, prowadzące szeroko pojętą działalność internetową — blogerzy, influencerzy czy osoby świadczące usługi online. Jak wskazują dane udostępnione przez resort finansów, najwięcej nieprawidłowości w zakresie działań, które prowadzą, dotyczy:

  • braku rejestracji działalności gospodarczej;
  • braku rejestracji do podatku VAT;
  • braku prowadzenia dokumentacji podatkowej;
  • braku rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej;
  • sprzedaży produktów i usług bez wystawiania rachunków lub faktur;
  • zaniżania przychodów.

 

Kontrole przedsiębiorców — stacjonarnie czy zdalnie?

Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, urzędnicy mogą przeprowadzać kontrole podatkowe lub wykonywać poszczególne czynności kontrolne w sposób zdalny — za pośrednictwem poczty lub przy pomocy środków komunikacji elektronicznej. Warunkiem przeprowadzenia takiej kontroli jest wyrażenie na nią zgody przez przedsiębiorcę. Zdaniem ekspertów z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną wzrośnie powszechność czynności sprawdzających — mniej formalnych i mniej uciążliwych dla przedsiębiorców.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Założenie firmy w 2026 roku – Wszystko co powinieneś wiedzieć i zaplanować
    Fakturownia - porady

    Założenie firmy w 2026 roku – Wszystko co powinieneś wiedzieć i zaplanować

    Założenie firmy jednoosobowej to ważna decyzja, która wymaga znajomości aktualnych przepisów i świadomości obowiązków przedsiębiorcy. Rok 2026 przyniesie kilka istotnych zmian w prawie – wyższy limit zwolnienia z VAT, obowiązkowy termin wprowadzenia KSeF czy korzystniejsze warunki dla działalności nierejestrowanej. Sprawdź, co warto wiedzieć, zanim rozpoczniesz własną działalność.


    2025-10-03

    Fakturownia

  • Reklama w internecie a podatki – jak rozliczyć faktury z social media?
    Fakturownia - porady

    Reklama w internecie a podatki – jak rozliczyć faktury z social media?

    Reklama w internecie to dziś jedno z podstawowych narzędzi promocji dla firm – zarówno małych działalności, jak i dużych przedsiębiorstw. Dzięki niej można skutecznie docierać do klientów i realnie zwiększać sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać, że każdy wydatek na kampanię online musi być prawidłowo rozliczony na gruncie podatków.


    2025-09-29

    Fakturownia

  • Niezapłacone faktury w KSeF – co to oznacza i jak postępować?
    Fakturownia - porady

    Niezapłacone faktury w KSeF – co to oznacza i jak postępować?

    Cyfryzacja rozliczeń w Polsce nabiera tempa – już wkrótce wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Nowe rozwiązanie ma ułatwić obieg dokumentów i zwiększyć bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorców. Warto jednak wiedzieć, jak wygląda sytuacja, gdy faktura wystawiona w KSeF pozostaje niezapłacona i jakie kroki należy wtedy podjąć.


    2025-09-26

    Fakturownia

  • Jak zaoszczędzić pieniądzę w małej firmie?
    Prowadzenie firmy

    Jak zaoszczędzić pieniądze w małej firmie?

    Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.


    2025-06-30

    Blog

  • Urlop dla samozatrudnionych
    Prowadzenie firmy

    Urlop dla samozatrudnionych – jak działa i na czym polega?

    Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.

     


    2025-06-20

    Blog

  • Koszty w firmie
    Prowadzenie firmy

    Koszty w firmie – jak nimi operować i jak mogą działać w praktyce?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.


    2025-06-16

    Blog