Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Magda, 2021-04-16
Mimo obostrzeń towarzyszących pandemii urzędnicy nie rezygnują ze sprawdzania przedsiębiorców. Można przypuszczać także, że w kolejnych miesiącach dodatkowo zintensyfikują swoje działania. Dlaczego? Wykrycie potencjalnych nieprawidłowości oznacza bowiem dodatkowe wpływy do rządowej kasy. A tych, zwłaszcza dziś, brakuje.
Głównym celem kontroli podatkowej jest weryfikacja, czy kontrolowany podmiot wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Takie działania mogą być przeprowadzane nie tylko stacjonarnie, w siedzibie przedsiębiorcy (lub miejscu gromadzenia dokumentów księgowych), ale także zdalnie. W czasie pandemii COVID-19 uwagę urzędników przyciąga zwłaszcza kilka obszarów:
Urzędnicy skarbowi regularnie sprawdzają także podmioty, które korzystały z rządowego wsparcia w postaci tarcz antykryzysowych. Podczas kontroli weryfikują zwłaszcza:
Zwłaszcza w dzisiejszych czasach fiskus często bierze pod lupę także firmy, które podjęły działania restrukturyzacyjne (np. przekształcenia czy połączenia). Choć dla części podmiotów, które ucierpiały na skutek pandemii, taka procedura pozwala przetrwać na rynku i utrzymać zatrudnienie, dla innych staje się pretekstem do zmniejszenia obciążeń podatkowych. Większe ryzyko kontroli podatkowej spoczywa także na podmiotach, które osiągają niskie dochody, przy jednoczesnych wysokich przychodach oraz na tych wykazujących straty podatkowe, zwłaszcza jeśli dane przedsiębiorstwa działają w branży, której COVID nie osłabił, a wręcz wzmocnił (np. e-commerce).
Na kontrole pod kątem prawidłowości rozliczeń w zakresie podatku VAT narażone są zwłaszcza podmioty:
Na kontrole pod kątem prawidłowości rozliczeń w zakresie podatku akcyzowego narażone są zwłaszcza podmioty działające w branży paliwowej, alkoholowej i tytoniowej.
Kontroli ze strony fiskusa mogą spodziewać się także podmioty działające w branży e-commerce. Handel przez internet jest bowiem jednym z niewielu obszarów, który nie tylko nie ucierpiał w czasie pandemii, ale dynamicznie się rozwinął. Podobne tendencje odczuły osoby, prowadzące szeroko pojętą działalność internetową — blogerzy, influencerzy czy osoby świadczące usługi online. Jak wskazują dane udostępnione przez resort finansów, najwięcej nieprawidłowości w zakresie działań, które prowadzą, dotyczy:
Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, urzędnicy mogą przeprowadzać kontrole podatkowe lub wykonywać poszczególne czynności kontrolne w sposób zdalny — za pośrednictwem poczty lub przy pomocy środków komunikacji elektronicznej. Warunkiem przeprowadzenia takiej kontroli jest wyrażenie na nią zgody przez przedsiębiorcę. Zdaniem ekspertów z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną wzrośnie powszechność czynności sprawdzających — mniej formalnych i mniej uciążliwych dla przedsiębiorców.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Podsumowanie nowości luty 2024
Zapraszamy na przegląd najważniejszych nowości i zmian systemowych, które nastąpiły w lutym. Dowiedz się również, co nowego w aplikacji mobilnej, a także jaki był temat zeszłomiesięcznego webinaru Fakturowni. Zaczynajmy!
Ewelina Helbrecht
Fakturownia - aktualności
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Podnieś wydajność Twojej działalności: Odkryj korzyści integracji w Fakturowni
Kolejny webinar już za nami! Tym razem przedstawiliśmy od podstaw praktyczne zastosowanie opcji z zakładki Aplikacje/Dodatki, która jest dostępna po zalogowaniu do systemu Fakturownia.
Rozwój MŚP dzięki optymalizacji procesów biznesowych. Od pracy w firmie do pracy nad firmą
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem ostatniego webinaru. Dziękujemy naszemu partnerowi - firmie Casbeg i Jackowi Bartczakowi za bardzo inspirujący wykład.
Podsumowanie nowości marzec 2024
Jesteś ciekaw marcowych nowości w Fakturowni? W takim razie już teraz zapraszamy na przegląd!
Podsumowanie nowości styczeń 2024
Co nowego w Fakturowni wraz z początkiem roku? Ulepszone opcje w tym funkcje integracji i aplikacji mobilnej, ale to nie wszystko!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Narzędzia, które usprawnią Twoją codzienną pracę w firmie
Prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale również ciągły rozwój i dostosowywanie funkcjonowania firmy do nieustannie zmieniających się standardów rynku.
Prowadzenie firmy
Do 30 czerwca 2024 roku Ukraińcy mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą w Polsce
W związku z wybuchem konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy 24 lutego 2022 roku, Polska zaangażowała się w pomoc wojennym uchodźcom. Jako kraj zaoferowaliśmy Ukraińcom nie tylko wsparcie materialne i bezpieczne schronienie, ale również pomoc w legalnym rozwijaniu własnych przedsiębiorstw na terenie kraju.
Hot-dog i kawa jako dodatkowe pozycje na fakturze za paliwo. Czy można je zaliczyć do KUP w PKPiR?
Jeśli chodzi o koszty, często generują je samochody służbowe. Właściciele firm i ich pracownicy dostarczają faktury m.in. za serwis, parking i paliwo. Problem pojawia się wówczas, gdy faktura ma wątpliwe pozycje, tj. np. obejmuje nie tylko paliwo, ale też inne produkty – np. kawę i hot-doga. Co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić?
Krzysztof Król
Stawka 8% VAT w usługach budowlanych. Kiedy należy ją stosować?
Budowa własnego domu czy remont mieszkania od zawsze stanowią ogromne wyzwanie logistyczne, a przede wszystkim finansowe. W dzisiejszych czasach, choć materiały budowlane są szeroko dostępne, a usługodawców nie brakuje...