Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

umorzenie subwencji Tarczy Finansowej

Już niebawem proces umorzeń subwencji Tarczy Finansowej — sprawdź, jakich formalności dopełnić

Spis treści:

Po 29 kwietnia rozpocznie się proces umorzeń subwencji z Tarczy Finansowej 1.0. Skorzystałeś z pomocy Polskiego Funduszu Rozwoju? Sprawdź, jakich formalności musisz dopełnić.

Pod koniec marca Polski Fundusz Rozwoju (PFR) poinformował, że po 29 kwietnia rozpocznie się proces umarzania subwencji przyznanych w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0.

Subwencja PFR Tarcza Finansowa 1.0 — początkowe założenia

W pierwotnej wersji projektu, firmy, które skorzystały z subwencji PFR, po upływie określonego w umowie terminu miały zwrócić 25% otrzymanej kwoty. Decyzją Prezesa Rady Ministrów, przedsiębiorcy wykonujący działalność określoną jednym lub kilkoma spośród wskazanych 54 kodów PKD nie będą musieli oddawać pieniędzy (pod warunkiem spełnienia określonych warunków). Pozostałe firmy, które skorzystały z subwencji, ale wykonują inny rodzaj działalności, będą zobowiązane, zgodnie z wcześniejszymi założeniami, zwrócić 25% kwoty subwencji.

Kody PKD uprawniające do umorzenia subwencji

Kody PKD uprawniające do umorzenia subwencji PFR to:

  • 7.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
  • 18.12.Z Pozostałe drukowanie;
  • 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
  • 18.14.Z Introligatorstwo i podobne usługi;
  • 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
  • 46.42.Z Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia;
  • 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.76.Z Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering);
  • 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
  • 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
  • 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
  • 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;
  • 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
  • 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;
  • 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
  • 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
  • 59.13.Z Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
  • 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;
  • 59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych;
  • 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
  • 74.20.Z Działalność fotograficzna;
  • 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
  • 79.11.A Działalność agentów turystycznych;
  • 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;
  • 79.11.B Działalność pośredników turystycznych;
  • 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
  • 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej;
  • 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
  • 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
  • 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
  • 85.59.A Nauka języków obcych;
  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna;
  • 86.90.D Działalność paramedyczna;
  • 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;
  • 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
  • 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;
  • 91.02.Z Działalność muzeów;
  • 93.11.Z Działalność obiektów sportowych;
  • 93.12.Z Działalność klubów sportowych;
  • 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
  • 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem;
  • 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;
  • 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni;
  • 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna;
  • 96.01.Z Pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich;
  • 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.
Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

Umorzenie subwencji — automatycznie czy poprzez wniosek?

Jeśli prowadzisz działalność określoną jednym lub kilkoma spośród 54 wskazanych przez PFR kodów PKD i chcesz umorzyć subwencję:

  • zaloguj się do bankowości elektronicznej banku, w którym składałeś wniosek o subwencję. Jeśli przestałeś korzystać z jego usług, nie będziesz mógł złożyć wniosku. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie uprzednie odnowienie relacji z bankiem;
  • zapoznaj się z propozycją przedstawioną przez PFR;
  • wypełnij i odeślij wniosek;
  • poczekaj na decyzję. Dostaniesz ją w ciągu 15 dni roboczych, licząc od ostatniego dnia, w którym mogłeś złożyć oświadczenie.

Ważne: na złożenie wniosku o umorzenie subwencji będziesz miał 10 dni roboczych, licząc od dnia, w którym upłynął rok od dnia wypłaty środków.

Jeśli otrzymasz 100% umorzenia, nie musisz wykonywać żadnych dodatkowych kroków.

Jeśli PFR nakaże Ci zwrócić subwencję, będziesz musiał zwrócić środki. Jednorazowo, lub rozkładając płatność na 24 raty. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku, narazisz się na konsekwencje ze strony organów podatkowych. Trzecią opcją może być decyzja o niemożności ustalenia wysokości zwrotu. Jeśli tak się stanie, zapoznaj się z dokumentami przesłanymi przez ustawodawcę i dostarcz wymagane formularze, które udzielą dodatkowych informacji i pozwolą podjąć jednoznaczną decyzję.

Cały proces możesz przeprowadzić samodzielnie lub z pomocą pełnomocnika.

Zwrot całej subwencji PFR

W określonych okolicznościach przedsiębiorcy będą zobowiązani zwrócić całość kwoty subwencji. Należą do nich:

  • zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej,
  • zawieszenie działalności gospodarczej
  • rozpoczęcie procesu upadłościowego, lub restrukturyzacyjnego w okresie 12 miesięcy od przyznania wsparcia.

Co z subwencją z Tarczy 2.0?

Czy przedsiębiorcy korzystający z rządowego wsparcia w ramach Tarczy Finansowej 2.0 także mogą liczyć na umorzenie? Tak.

Firmy, które skorzystały z subwencji w ramach Tarczy Finansowej 2.0, także będą mogły umorzyć subwencję. Aby tego dokonać niezbędne będzie jednak spełnienie kilku wymogów. Jakich?

Firma musi działać według stanu na 31 grudnia 2021 roku, nieprzerwanie od momentu złożenia wniosku o subwencje. Zawieszenie czy postępowanie restrukturyzacyjne eliminuje więc możliwość umorzenia. Musi także utrzymać średnie zatrudnienie na poziomie takim samym jak jego średnia wartość w 2020 roku.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów
  • Nowe technologie w księgowości, które musisz poznać!
    Fakturownia - aktualności

    Nowe technologie w księgowości, które musisz poznać!

    Współczesna księgowość dynamicznie się zmienia pod wpływem nowych technologii, które automatyzują procesy, zwiększają bezpieczeństwo danych i obniżają koszty zarządzania finansami. Rozwiązania takie jak księgowość online, chmura obliczeniowa, e-faktury, technologia OCR czy automatyzacja procesów księgowych rewolucjonizują sposób, w jaki przedsiębiorcy i księgowi zarządzają dokumentacją finansową. W tym artykule przybliżamy kluczowe innowacje, które stają się standardem w nowoczesnej księgowości.


    2025-08-22

    Fakturownia

  • Czterodniowy tydzień pracy – wszystko, o czym musisz wiedzieć!
    Fakturownia - aktualności

    Czterodniowy tydzień pracy – wszystko, o czym musisz wiedzieć!

    W ostatnich latach koncepcja czterodniowego tygodnia pracy zyskała ogromne zainteresowanie na całym świecie. Przedsiębiorcy, pracownicy oraz ekonomiści coraz częściej zastanawiają się, czy skrócenie tygodnia pracy do czterech dni może przynieść korzyści zarówno dla firm, jak i zatrudnionych. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu modelowi – jego zaletom, wyzwaniom oraz praktycznym aspektom wdrożenia.


    2025-08-18

    Fakturownia

  • Poznaj najważniejsze zmiany w małym ZUSie na 2026 rok
    Fakturownia - aktualności

    Poznaj najważniejsze zmiany w małym ZUSie na 2026 rok

    Mały ZUS Plus to rozwiązanie, które pozwala przedsiębiorcom na płacenie niższych składek na ubezpieczenia społeczne. W 2026 roku postulowane są zmiany, które mogą ułatwić korzystanie z tej ulgi i dostosować ją do obecnych realiów gospodarczych. W artykule wyjaśniamy, na czym polega Mały ZUS Plus, jakie są obecnie zasady oraz jakie zmiany planuje Ministerstwo Finansów.


    2025-08-15

    Fakturownia

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    Fakturownia – komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

umorzenie subwencji Tarczy Finansowej

Już niebawem proces umorzeń subwencji Tarczy Finansowej — sprawdź, jakich formalności dopełnić

Spis treści:

Po 29 kwietnia rozpocznie się proces umorzeń subwencji z Tarczy Finansowej 1.0. Skorzystałeś z pomocy Polskiego Funduszu Rozwoju? Sprawdź, jakich formalności musisz dopełnić.

Pod koniec marca Polski Fundusz Rozwoju (PFR) poinformował, że po 29 kwietnia rozpocznie się proces umarzania subwencji przyznanych w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0.

Subwencja PFR Tarcza Finansowa 1.0 — początkowe założenia

W pierwotnej wersji projektu, firmy, które skorzystały z subwencji PFR, po upływie określonego w umowie terminu miały zwrócić 25% otrzymanej kwoty. Decyzją Prezesa Rady Ministrów, przedsiębiorcy wykonujący działalność określoną jednym lub kilkoma spośród wskazanych 54 kodów PKD nie będą musieli oddawać pieniędzy (pod warunkiem spełnienia określonych warunków). Pozostałe firmy, które skorzystały z subwencji, ale wykonują inny rodzaj działalności, będą zobowiązane, zgodnie z wcześniejszymi założeniami, zwrócić 25% kwoty subwencji.

Kody PKD uprawniające do umorzenia subwencji

Kody PKD uprawniające do umorzenia subwencji PFR to:

  • 7.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury;
  • 18.12.Z Pozostałe drukowanie;
  • 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
  • 18.14.Z Introligatorstwo i podobne usługi;
  • 49.39.Z Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany;
  • 46.42.Z Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia;
  • 47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.76.Z Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
  • 47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach;
  • 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering);
  • 55.10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania;
  • 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
  • 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne;
  • 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne;
  • 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna;
  • 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów;
  • 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
  • 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi;
  • 59.13.Z Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
  • 59.14.Z Działalność związana z projekcją filmów;
  • 59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych;
  • 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
  • 74.20.Z Działalność fotograficzna;
  • 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
  • 79.11.A Działalność agentów turystycznych;
  • 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki;
  • 79.11.B Działalność pośredników turystycznych;
  • 79.90.A Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych;
  • 79.90.B Działalność w zakresie informacji turystycznej;
  • 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
  • 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
  • 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
  • 85.59.A Nauka języków obcych;
  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna;
  • 86.90.D Działalność paramedyczna;
  • 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych- zespół muzyczny;
  • 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
  • 90.04.Z Działalność obiektów kulturalnych;
  • 91.02.Z Działalność muzeów;
  • 93.11.Z Działalność obiektów sportowych;
  • 93.12.Z Działalność klubów sportowych;
  • 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
  • 93.19.Z Pozostała działalność związana ze sportem;
  • 93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki;
  • 93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni;
  • 93.29.B Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
  • 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna;
  • 96.01.Z Pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich;
  • 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.
Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

Umorzenie subwencji — automatycznie czy poprzez wniosek?

Jeśli prowadzisz działalność określoną jednym lub kilkoma spośród 54 wskazanych przez PFR kodów PKD i chcesz umorzyć subwencję:

  • zaloguj się do bankowości elektronicznej banku, w którym składałeś wniosek o subwencję. Jeśli przestałeś korzystać z jego usług, nie będziesz mógł złożyć wniosku. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie uprzednie odnowienie relacji z bankiem;
  • zapoznaj się z propozycją przedstawioną przez PFR;
  • wypełnij i odeślij wniosek;
  • poczekaj na decyzję. Dostaniesz ją w ciągu 15 dni roboczych, licząc od ostatniego dnia, w którym mogłeś złożyć oświadczenie.

Ważne: na złożenie wniosku o umorzenie subwencji będziesz miał 10 dni roboczych, licząc od dnia, w którym upłynął rok od dnia wypłaty środków.

Jeśli otrzymasz 100% umorzenia, nie musisz wykonywać żadnych dodatkowych kroków.

Jeśli PFR nakaże Ci zwrócić subwencję, będziesz musiał zwrócić środki. Jednorazowo, lub rozkładając płatność na 24 raty. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku, narazisz się na konsekwencje ze strony organów podatkowych. Trzecią opcją może być decyzja o niemożności ustalenia wysokości zwrotu. Jeśli tak się stanie, zapoznaj się z dokumentami przesłanymi przez ustawodawcę i dostarcz wymagane formularze, które udzielą dodatkowych informacji i pozwolą podjąć jednoznaczną decyzję.

Cały proces możesz przeprowadzić samodzielnie lub z pomocą pełnomocnika.

Zwrot całej subwencji PFR

W określonych okolicznościach przedsiębiorcy będą zobowiązani zwrócić całość kwoty subwencji. Należą do nich:

  • zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej,
  • zawieszenie działalności gospodarczej
  • rozpoczęcie procesu upadłościowego, lub restrukturyzacyjnego w okresie 12 miesięcy od przyznania wsparcia.

Co z subwencją z Tarczy 2.0?

Czy przedsiębiorcy korzystający z rządowego wsparcia w ramach Tarczy Finansowej 2.0 także mogą liczyć na umorzenie? Tak.

Firmy, które skorzystały z subwencji w ramach Tarczy Finansowej 2.0, także będą mogły umorzyć subwencję. Aby tego dokonać niezbędne będzie jednak spełnienie kilku wymogów. Jakich?

Firma musi działać według stanu na 31 grudnia 2021 roku, nieprzerwanie od momentu złożenia wniosku o subwencje. Zawieszenie czy postępowanie restrukturyzacyjne eliminuje więc możliwość umorzenia. Musi także utrzymać średnie zatrudnienie na poziomie takim samym jak jego średnia wartość w 2020 roku.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Firma w domu – co mogę rozliczyć i jak to zrobić?
    Fakturownia - porady

    Firma w domu – co mogę rozliczyć i jak to zrobić?

    Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym domu lub mieszkaniu to rozwiązanie coraz częściej wybierane przez przedsiębiorców – szczególnie na początku drogi biznesowej, kiedy liczy się elastyczność i optymalizacja kosztów. Aby jednak w pełni i bezpiecznie skorzystać z podatkowych przywilejów wynikających z „firmy w domu”, warto wiedzieć, jakie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jak ustalić proporcje ich wykorzystania oraz jak je prawidłowo udokumentować.


    2025-08-08

    Fakturownia

  • Jak sporządzić sprawozdanie finansowe?
    Fakturownia - porady

    Jak sporządzić sprawozdanie finansowe?

    Sporządzenie sprawozdania finansowego to obowiązek wielu przedsiębiorców, który wymaga precyzji i znajomości przepisów. W artykule wyjaśniamy, jak przygotować ten dokument, jakie elementy powinien zawierać i jak uniknąć najczęstszych błędów.


    2025-07-30

    Fakturownia

  • Założenie firmy bez wychodzenia z domu
    Fakturownia - porady

    Założenie firmy bez wychodzenia z domu – czyli CEIDG-1 w praktyce

    Chcesz założyć działalność gospodarczą bez wychodzenia z domu? Dzięki formularzowi CEIDG-1 zrobisz to w pełni online – szybko, wygodnie i bez zbędnych formalności. W artykule wyjaśniamy, jak krok po kroku przejść przez rejestrację firmy, jakie dokumenty przygotować i na co zwrócić uwagę, by uniknąć błędów.


    2025-07-25

    Fakturownia

  • Jak zaoszczędzić pieniądzę w małej firmie?
    Prowadzenie firmy

    Jak zaoszczędzić pieniądze w małej firmie?

    Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.


    2025-06-30

    Blog

  • Urlop dla samozatrudnionych
    Prowadzenie firmy

    Urlop dla samozatrudnionych – jak działa i na czym polega?

    Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.

     


    2025-06-20

    Blog

  • Koszty w firmie
    Prowadzenie firmy

    Koszty w firmie – jak nimi operować i jak mogą działać w praktyce?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.


    2025-06-16

    Blog