Integracja API - co to jest?

Katarzyna Litwińska Katarzyna Litwińska 2022-02-24
fakturownia,api,faktury,integracje,tokeny, integracjaapi

Application Programming Interface, a po polsku Interfejs Programowania Aplikacji, to pojęcie, którym operują już nie tylko programiści. Stało się ważne także dla ludzi biznesu. To stworzony przez informatyków “most”, który pozwala na połączenie różnych systemów czy baz danych i przesyłanie informacji między nimi. Znacznie usprawnia pracę wielu różnych osób, działów i firm. Pozwala na “zaciąganie” rozwiązań z jednych programów do drugich. Coraz częściej wykorzystują je przedsiębiorcy i księgowi. Integracja z API staje się codziennością. Większość profesjonalnych programów udostępnia swoje API, by móc zintegrować się z innymi programami. 

W przypadku Fakturowni.pl można je znaleźć tutaj: https://app.fakturownia.pl/api

Czym dokładnie jest API? Jak działa? Na czym polega integracja API? Czy warto inwestować w to rozwiązanie? Postaramy się jak najbardziej wyczerpująco odpowiedzieć na te pytania.
Według badań przeprowadzonych dla CA Technologies przez renomowany ośrodek Oxford Economic, aż 88 proc. dużych organizacji na całym świecie korzysta dziś z API. Ponad połowa ich pracowników na stanowiskach kierowniczych uważa, że wykorzystywanie interfejsów API bardzo istotnie przyczynia się do zdobywania przez nich przewagi konkurencyjnej. Czy podążanie za światowymi trendami ma sens w przypadku mniejszych przedsiębiorców w Polsce?

API - co to jest?

API to skrót od angielskiego application programming interface. Mówiąc nieco bardziej przyjaznym dla osób spoza branży językiem, API to rozwiązanie będące przekaźnikiem danych między różnymi aplikacjami. To zaprogramowany zestaw reguł, który jest pewnego rodzaju “wtyczką”czy “pośrednikiem” prowadzącym do danego programu. Ta dobrze sprawdzona technologia, funkcjonująca od ponad dwudziestu lat, pozwala łączyć systemy i bazy danych za pomocą uniwersalnych protokołów.

Sprawdź także: Kalkulator Fakturownia.pl do wyliczenia składek ZUS w 2022 roku

Co to jest Api?

Jak działa API?

Samo w sobie API nie jest rozwiązaniem przypisanym do konkretnego programu czy aplikacji dedykowanej księgowym bądź przedsiębiorcom. Jest po prostu łącznikiem, który wykorzystywany jest także w internetowych rozwiązaniach dla biur rachunkowych i biznesu. W wielu przypadkach samo API jest udostępniane przez serwisy sieciowe za darmo, dzięki czemu można bez problemów wysyłać i odbierać dane z konkretnego serwera. Z API korzystają wszystkie aplikacje mediów społecznościowych. API udostępnia narzędzia, np. automatyzację logowania (“Zaloguj za pomocą Facebook”).

API można to sobie też zobrazować w następującej sytuacji: masz sklep internetowy. Klient wybrał produkt, złożył zamówienie i przelał pieniądze. Do tej pory musiałeś sam sprawdzać, czy wpłata jest już na koncie. Potem, poza pakowaniem produktu i przygotowaniem go do wysyłki, musiałeś jeszcze wystawić fakturę w Fakturownia.pl. Mając API w Fakturowni zintegrowane ze swoim sklepem, faktura wystawi się sama, kiedy tylko zapłata za produkt zostanie zaksięgowana na rachunku bankowym. Nie potrzeba pracownika ani poświęcenia Twojego własnego czasu, by klient natychmiast otrzymał fakturę na swoje konto e - mail. API jest w tym przypadku “pomocnikiem biurowym”, którego z resztą nie musisz zatrudnić.

Co daje integracja API?

Interfejs API pozwala na zintegrowanie używanych przez Ciebie systemów z Fakturownia.pl lub inną platformą. Mając dwa osobne rozwiązania - np. sklep internetowy czy restaurację oraz abonament w Fakturowni, nadal musisz obsłużyć zamówienie, a następnie wystawić fakturę klientowi. Posiadając zintegrowane API Fakturowni z własnym systemem, zyskujesz automatyzację wielu procesów (np. stworzenie nowego magazynu, pobranie wszystkich faktur z danego okresu, wysłanie faktury do klienta e - mailem czy pobranie wybranej faktury po ID).

API Fakturowni

Oczywiście integracja API nie dotyczy tylko usług Fakturownia.pl. Integrację interfejsu API zaprogramować można w zasadzie z dowolnym zewnętrznym programem i systemem, który jest istotny dla funkcjonowania Twojej firmy. W zależności od tego, jak API zostanie zaprogramowane, można wymieniać dane w obydwie strony - pobierać je i odesłać na zewnątrz. 

Integracja API to po prostu dodanie go do swojego programu/systemu. Nie każdy umie zrobić to samodzielnie, ponieważ wymaga to programistycznej wiedzy. Lepiej poprosić o pomoc profesjonalistów, którzy odpowiednio zaimplementują potrzebne wywołania.

Interfejs API - dlaczego warto go mieć?

Integracja własnego systemu z API Fakturownia.pl czy innego narzędzia przeznaczonego do księgowości ma bardzo wiele zalet.

Po pierwsze jest automatyzacją, dzięki której zaoszczędzasz sporo czasu. Przedsiębiorca i księgowy dzięki temu mogą więcej uwagi przeznaczyć na zadania wymagające eksperckiej wiedzy.

Po drugie korzystanie z API realnie przyczynia się do zwiększenia wydajności Twojego biznesu. Nieważne czy jest to działalność jednoosobowa czy zatrudniasz kilkadziesiąt osób. Przejęcie części prostszych, ale zajmujących głowę i czas zadań (takich jak np. wprowadzenie dużej liczby faktur do systemu) odciąża pracowników, którzy mogą skupić się na bardziej skomplikowanych procesach.

Sprawdź także: Klient spóźnia się z opłaceniem faktury? Sprawdź, co możesz zrobić!

Zintegrowanie API z Fakturownia.pl lub innym programem do faktur online, zwiększa także bezpieczeństwo Twojego biznesu. Automatyczne pobieranie danych minimalizuje ryzyko błędu (podania niepoprawnych danych czy przypadkowego ujawnienia danych osobowych) przy ich ręcznym wprowadzaniu. Im mniej osób ma kontakt z dokumentami księgowymi, tym mniejsza szansa, że trafią one w ręce kogoś niepowołanego. 

Zintegrowanie API z systemem, z którego korzystasz na co dzień oszczędza również stresu Tobie i pracownikom, jaki mogłaby przynieść konieczność nauki nowego oprogramowania. Integrując API zyskujesz dodatkowe funkcjonalności poszerzając portfolio możliwości, a w zasadzie ciągle pracujesz z tym samym narzędziem, które dobrze znasz. 

 

Wprowadzenie automatyzacji dzięki skorzystaniu z API to także plusy dla klientów.  Dużym ułatwieniem dla kontrahenta jest natychmiastowy dostęp do danych czy ekspresowe otrzymanie faktury. To wszystko przekłada się na zadowolenie klienta, a co za tym idzie na stworzenie dobrej reputacji firmie. 

 

 




Powrót