Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Magda, 2019-04-18
18 kwietnia 2019 roku wchodzi w życie obowiązek odbioru ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Kogo dotyczy i z czym się wiąże? Podpowiadamy.
18 września 2018 roku Rada Ministrów przyjęła projekt Ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Główną przyczyną wprowadzenia nowego prawa była potrzeba dostosowania Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych do polskiego prawa. Efektem decyzji rządzących są zmiany, które wchodzą w życie od dziś.
Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający muszą być gotowi na odbiór ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Termin ten obowiązuje jednak wyłącznie dla zamówień o wartości powyżej 30 000 EUR. Terminem wprowadzenia zmian dla wszystkich zamówień publicznych będzie 1 sierpnia 2019 r.
Ustrukturyzowana faktura elektroniczna to dokument księgowy, posiadający tzw. ustrukturyzowany format XML i określoną prawem strukturę. Co ważne, aby przekazać i przetwarzać dane z takiej faktury w komputerowych systemach księgowych, nie musimy jej otwierać. Dzięki temu wiele operacji może odbywać się w 100% automatycznie, bez udziału czynnika ludzkiego.
Obowiązek odbioru ustrukturyzowanych faktur elektronicznych dotyczy podmiotów zamawiających, które są zobowiązane do stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych lub Ustawy o umowie koncesji lub Ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Są to m.in.:
Niezbędne wsparcie w fazie po udzielenia zamówienia oraz sprawny obieg dokumentów zapewnia Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF). To bezpłatne narzędzie umożliwia przesyłanie dokumentów księgowych (nie tylko elektronicznych faktur ustrukruryzowanych, ale także zamówień dostawy, potwierdzeń dostawy, faktur korygujących i not księgowych) pomiędzy przedsiębiorcami i jednostkami publicznymi. Platforma pozwala również na przetwarzanie i udostępnianie informacji związanych z realizacją zamówień publicznych.
Zdaniem rządu wprowadzenie nowego prawa przełoży się przede wszystkim na oszczędność czasu i środków finansowych oraz zmniejszenie zatorów płatniczych. Zminimalizuje także liczbę błędnie wystawianych dokumentów księgowych i powoli łatwiej je archiwizować. Wśród kluczowych zalet wymienia się także:
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Nowości i optymalizacje: grudzień 2024
Końcówka roku upłynęła nam przede wszystkim na optymalizacjach systemowych, ale nie tylko! Pracowaliśmy również nad kilkoma nowościami – między innymi nad poszerzeniem oferty naszych importów bankowych. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian wprowadzonych w Fakturowni w grudniu.
Paulina Grzęda
Fakturownia - aktualności
MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.
Ewelina Helbrecht
KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
“Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Podsumowanie roku 2024
W Fakturowni zawsze dużo się dzieje – nie inaczej było w tym roku! Dzięki ostatnim wdrożeniom w naszym systemie możesz m.in. wygodnie monitorować finanse swojej firmy za pomocą połączenia z kontem bankowym, a także korzystać z odczytu OCR przy dodawaniu faktur kosztowych. Już wkrótce wystawisz też swój pierwszy e-paragon w naszym module fiskalnym!
Nowości i optymalizacje: listopad 2024
Stale pracujemy nad rozwojem Fakturowni – tak aby jak najlepiej odpowiadała na potrzeby użytkowników. W poprzednim miesiącu postawiliśmy głównie na optymalizacje: zarówno naszego systemu, jak i integracji. Nie zabrakło również nowości, które usprawniają codzienną pracę użytkowników i dają im nowe opcje – np. możliwość wyliczania marży przy rachunkach i fakturach eksportowych.
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak rozpoznać phishingowe maile i chronić się przed oszustwami online
Coraz więcej spraw załatwiamy w sieci. Od zakupów przez bankowość, aż po kontakty z firmami i instytucjami – internet stał się nieodłączną częścią naszego życia. Niestety, wraz z rosnącą popularnością usług online, rośnie także liczba oszustw w sieci, w tym ataków phishingowych.
Czym jest Google Authenticator i jak może chronić Twoje dane w Fakturowni?
Mimo coraz większej świadomości użytkowników, ataki phishingowe i hakerskie są nadal jednym z głównych problemów związanych z przechwyceniem tożsamości, dotykających zarówno firmy, jak i osoby prywatne. Myślisz, że Ciebie ten temat nie dotyczy? W ostatnim kwartale 2024 r. aż 25% incydentów było związanych z wyłudzeniem hasła.
Sylwia Cerecka
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Prowadzenie firmy
Dokument nieksięgowy: co to jest i jakie są rodzaje dokumentów nieksięgowych?
Dokumenty nieksięgowe to pojęcie, które rzadko jest używane w języku rachunkowości, choć tego rodzaju dokumenty bardzo często funkcjonują w praktyce. To nic innego jak swoiste oferty cenowe składane klientom. W systemie Fakturownia możesz bez trudu wygenerować własny dokument nieksięgowy, a następnie przesłać go do kontrahenta lub na jego podstawie wystawić fakturę VAT.
Więcej o dokumentach nieksięgowych oraz ich tworzeniu przeczytasz w poniższym artykule.
Sandra Wiśniewska, Ewelina Helbrecht
JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, z pewnością zadajesz sobie pytanie jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Składka zdrowotna. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025?
W przyszłym roku przedsiębiorcy mogą spodziewać się zmian w zasadach obliczania składki zdrowotnej. Chociaż zmiany prognozowane są dopiero na rok 2025, już teraz możemy dowiedzieć się czego należy się spodziewać po nadchodzącym roku. Wielu deklaruje, że nowelizacja przepisów to spora korzyść dla przedsiębiorców.