Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Od 1 września 2019 zaczęła obowiązywać biała lista podatników VAT — prowadzony przez szefa KAS elektroniczny wykaz przedsiębiorców.
Jednym z celów, jakie postawił sobie aktualny rząd, jest uszczelnienie systemu podatkowego i walka z wyłudzeniami VAT-u. Wprowadzenie białej listy podatników VAT jest kolejnym krokiem na drodze do osiągnięcia tego celu.
Biała lista podatników VAT to elektroniczny wykaz przedsiębiorców prowadzony przez szefa KAS. Zastąpi ona trzy obecnie funkcjonujące wykazy:
Głównym celem wprowadzenia rejestru jest usprawnienie procesu weryfikacji kontrahenta i wynikająca z niego eliminacja nadużyć podatkowych.
Głównym elementem Białej Listy Podatników będą numery rachunków bankowych, przeznaczonych do wpłaty podatku VAT, udostępnione przez System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR).
Wprowadzając taki system, rząd chce wyeliminować wykonywanie płatności split payment na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe. Wpłata VAT-u na inne konto niż to wskazane na białej liście podatników będzie sankcjonowana. Warto wiedzieć także, że konto do wpłaty VAT-u powinno być zarejestrowane w rejestrze w dniu wykonania przelewu (a nie obciążenia rachunku płatnika czy uznania rachunku wystawcy faktury).
Oprócz numeru konta do wpłaty VAT-u rejestr będzie zawierał również m.in.:
Wyszukiwanie danych kontrahentów w białej liście podatników będzie się odbywać nie tylko według numeru NIP, NIP jak do tej pory, ale również według fragmentu nazwy firmy czy nazwiska kontrahenta.
Elektroniczny wykaz będzie zawierał informacje o:
Przedsiębiorca, którego dane figurują w wykazie, może skierować wniosek (z uzasadnieniem) do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z prośbą o ich usunięcie lub sprostowanie. Szef KAS może spełnić jego żądanie lub odmówić jego spełnienia (jeśli spowodowałoby to niezgodność ze stanem rzeczywistym).
Kontrahent, który przeleje podatek VAT na inne konto niż wskazane w rejestrze, kwoty wyższej niż 15 000 zł nie rozliczy w kosztach uzyskania przychodu. Zostanie objęty także solidarną odpowiedzialnością za zaległości podatkowe dostawcy — w części VAT proporcjonalnie przypadającej na tę transakcję.
Ważne: jeśli płatnik przeleje podatek na inne niż wskazane w białej liście konto, wliczy w koszty kwotę wyższą niż 15 000 zł, jeśli… w ciągu trzech dni od dnia zlecenia przelewu poinformuje o tym fakcie urząd skarbowy.
Aby uniknąć przykrych sankcji, przed każdą wpłatą VAT-u zweryfikuj, czy wskazane przez odbiorcę płatności konto figuruje na białej liście. Kontroluj także prawidłowość rozliczeń już po wykonaniu przelewu. Szybka reakcja w przypadku stwierdzenia błędu i poinformowanie o pomyłce naczelnika US pomoże uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.
Sankcje za przelew na inne niż wskazane w rejestrze konto zaczną obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2020 roku. W okresie od 1 września 2019 do 1 stycznia 2020 r. wpływy na rachunek inny niż ten podany w rejestrze nie będą objęte konsekwencjami.
Biała lista płatników VAT jest ściśle powiązana z mechanizmem split payment, który już od 1 listopada stanie się obowiązkowy dla „wrażliwych” na oszustwa branż. Więcej o zmianach w split payment opublikujemy w kolejnym artykule.
Już niebawem Fakturownia udostępni rozwiązanie, które umożliwi automatyczną weryfikację każdego podatnika przy wprowadzaniu wydatku do systemu. Rozwiązanie będzie uwzględniać weryfikację rachunków bankowych powiązanych w połączeniu z identyfikatorem podatkowym podmiotu. Użytkownicy, po wprowadzeniu wydatku, zobaczą status podatnika i potwierdzenie zgodności numerów kont (tych wprowadzonych na wydatku z aktualnymi rachunkami rozliczeniowymi w wykazie podatników).
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Wypróbuj za darmo przez 30 dni. Bez opłat instalacyjnych i długotrwałych zobowiązań.
Fakturownia - porady
Założenie firmy w 2026 roku – Wszystko co powinieneś wiedzieć i zaplanować
Założenie firmy jednoosobowej to ważna decyzja, która wymaga znajomości aktualnych przepisów i świadomości obowiązków przedsiębiorcy. Rok 2026 przyniesie kilka istotnych zmian w prawie – wyższy limit zwolnienia z VAT, obowiązkowy termin wprowadzenia KSeF czy korzystniejsze warunki dla działalności nierejestrowanej. Sprawdź, co warto wiedzieć, zanim rozpoczniesz własną działalność.
Fakturownia
Fakturownia - aktualności
KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!
Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT, która przesądza o wejściu w życie KSeF 2.0 – nowego modelu obowiązkowego e-fakturowania. To jedna z największych reform w polskim systemie podatkowym od lat.
Od kiedy KSeF stanie się obowiązkowy? System będzie wdrażany etapowo: od 1 lutego 2026 r. obejmie największych podatników, a od 1 kwietnia 2026 r. zacznie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców. Oznacza to, że już teraz warto rozpocząć przygotowania i dostosować firmę do funkcjonowania w nowym modelu obiegu faktur.
2025-09-19
Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy zmieniające sposób ustalania limitu przychodów w działalności nierejestrowanej. Najważniejszą zmianą jest odejście od limitu miesięcznego i wprowadzenie limitu kwartalnego, co w praktyce oznacza większą elastyczność np. dla osób prowadzących działalność sezonową.
2025-09-15
Rynek e-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie, a własny sklep internetowy otwiera drzwi do ogromnej grupy klientów. Jednak bez solidnego planu i strategicznego podejścia łatwo wpaść w pułapki, które mogą kosztować czas, pieniądze i nerwy. Poznaj sześć najczęstszych błędów początkujących przedsiębiorców oraz praktyczne wskazówki, jak ich uniknąć, by Twój biznes online odniósł sukces.
2025-09-12
Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.
2025-04-10
Paulina Grzęda
Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!
2025-03-10
Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!
2025-02-12
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
2025-10-03
Reklama w internecie to dziś jedno z podstawowych narzędzi promocji dla firm – zarówno małych działalności, jak i dużych przedsiębiorstw. Dzięki niej można skutecznie docierać do klientów i realnie zwiększać sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać, że każdy wydatek na kampanię online musi być prawidłowo rozliczony na gruncie podatków.
2025-09-29
Cyfryzacja rozliczeń w Polsce nabiera tempa – już wkrótce wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Nowe rozwiązanie ma ułatwić obieg dokumentów i zwiększyć bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorców. Warto jednak wiedzieć, jak wygląda sytuacja, gdy faktura wystawiona w KSeF pozostaje niezapłacona i jakie kroki należy wtedy podjąć.
2025-09-26
Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.
2025-06-30
Blog
Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.
2025-06-20
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.
2025-06-16