Data publikacji: 2025-11-27
Fakturownia
Wraz ze zbliżającym się obowiązkiem korzystania z KSeF, coraz więcej wątpliwości pojawia się w temacie certyfikatu KSeF. Czym jest certyfikat KSeF? Do czego jest potrzebny? I jak go uzyskać? – w tym artykule wyjaśniamy cały proces krok po kroku.
Certyfikat KSeF to podpis elektroniczny potwierdzający tożsamość podmiotu lub osoby fizycznej. Jest to jedna z kluczowych metod uwierzytelniania w KSeF, która wkrótce zastąpi obecne tokeny.
1. Nie skorzystasz z automatycznego połączenia Twojego systemu do fakturowania z KSeF
Tokeny, które dziś pozwalają na integrację systemów finansowo-księgowych z KSeF, będą działać tylko do końca 2026 r. Od 2027 r. integracja z systemami fakturowymi będą możliwe wyłącznie z użyciem certyfikatu KSeF.
To oznacza, że jeśli Twoja firma korzysta z programu do wystawiania faktur, np. z Fakturowni – program będzie wymagał wgrania certyfikatu KSeF, aby wystawiać i odbierać faktury z KSeF automatycznie.
2. Nie wystawisz faktury w trybie offline lub awaryjnym, czyli wtedy, gdy:
W takich sytuacjach potrzebujesz właśnie certyfikatu, aby oznaczyć fakturę specjalnym kodem potwierdzającym, że to Ty jesteś jej wystawcą.
Bez certyfikatu — wystawienie faktury w czasie awarii będzie niemożliwe.
Zobacz też: Tryb offline w KSeF – co zrobić w przypadku awarii systemu?
Certyfikat KSeF ma maksymalny okres ważności 2 lata. Po jego upływie certyfikat należy odnowić, składając nowy wniosek. Warto dodać to do firmowego kalendarza, bo po wygaśnięciu:
Certyfikat można dobrowolnie unieważnić w dowolnym momencie, jeśli jest taka potrzeba.
Aby uzyskać certyfikat KSeF, trzeba złożyć wniosek. Składa się go w Aplikacji Podatnika (dla środowiska testowego i demo) lub w MCU (Moduł Certyfikatów i Uprawnień) dla środowiska produkcyjnego, które będzie dostępne od 1 lutego. Wówczas MCU zostanie wyłączone, a funkcjonalności MCU zostaną włączone w Aplikacji Podatnika).
O wydanie certyfikatu KSeF można rownież wnioskować po API, jeśli dostawca Twojego oprogramowania przewidział taką funkcjonalność. Konieczne jest przy tym potwierdzenie swojej tożsamości w systemie.
Każda z tych metod spełnia podobną funkcję, czyli potwierdza, że wniosek składa osoba lub podmiot uprawniony, ale różnią się one sposobem użycia i przeznaczeniem.
Po wygenerowaniu certyfikatu, do uwierzytelniania i integracji z programami księgowymi używa się już samego certyfikatu, niezależnie od tego, którą metodę wybrano do podpisania wniosku. Wybór zależy od rodzaju podmiotu i potrzeb bezpieczeństwa: Profil Zaufany i podpis kwalifikowany sprawdzi się dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą lub pełnomocników, a pieczęć kwalifikowana dla firm i spółek.
Do generowania i pobierania certyfikatów służy MCU, czyli Moduł Certyfikatów i Uprawnień. Jest to dedykowany portal, w którym:
Dzięki temu nie musisz instalować dodatkowego oprogramowania – wszystko zrobisz z poziomu przeglądarki.
Pamiętaj! MCU służy do nadawania uprawnień w środowisku produkcyjnym KSeF, które będzie dostępne od 1 lutego 2026r. Nadane w MCU uprawnienia będą więc działać dopiero od tego momentu.
MCU jest rozwiązaniem tymczasowym. Po wejściu w życie obowiązkowego KSeF, funkcjonalności MCU zostaną zaimplementowane do Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Oba narzędzia są udostępniane przez Ministerstwo Finansów nieodpłatnie.
To właśnie ten certyfikat:
Liczba certyfikatów KSeF, które możesz uzyskać, jest limitowana i zależna od numeru identyfikującego wnioskodawcę (NIP czy PESEL). Podmiot identyfikujący się NIPem może mieć 100 aktywnych certyfikatów, podczas gdy osoba fizyczna identyfikująca się numerem PESEL może mieć ich tylko 2.
To ważna część wdrożenia KSeF. Warto od razu ustalić:
Przemyślana polityka w firmie zapobiegnie chaosowi i ryzyku nadużyć.
Nie, ale można i czasem warto. Firma może utworzyć:
Dzięki temu:
W Fakturowni integracja z KSeF będzie w pełni automatyczna i będzie działać w tle.
Pobieranie certyfikatów również będzie się odbywało w tle, po API, poprzez pobranie specjalnego pliku i podpisanie go podpisem elektronicznym.
Dzięki temu Fakturownia będzie się łączyć z systemem KSeF i będzie automatycznie wysyłać oraz pobierać faktury (dostępna też będzie ręczna wysyłka, w zależności od ustawień na koncie), nie wymagając od użytkownika dodatkowych działań.
Sprawdź jak Fakturownia przygotowuje się na KSeF.
Certyfikat KSeF staje się głównym narzędziem uwierzytelniania w przypadku integracji systemów firmowych. Jest niezbędny do pracy w trybie awaryjnym, a od 2027 roku będzie jedyną metodą uwierzytelniania w automatycznej komunikacji z KSeF.
Najważniejsze, o czym warto pamiętać:
Wypróbuj za darmo przez 30 dni. Bez opłat instalacyjnych i długotrwałych zobowiązań.