Justyna Zaporowska, 2023-07-25
Planujesz remont lokalu firmowego, aby dostosować go do aktualnych potrzeb i standardów albo utrzymać odpowiednie warunki pracy? Nie wiesz jak uwzględnić go w kosztach firmy? Ten artykuł pomoże Ci zaplanować i udokumentować poprawnie wydatki na ten cel.
W pierwszym kroku należy ustalić, czy przedsięwzięcie będzie remontem, czy modernizacją, ponieważ przepisy określają inne zasady rozliczania wydatków remontowych i inne dla modernizacji.
Remontem jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych, niż użyto w stanie pierwotnym. Jest to definicja zawarta w art. 3 pkt 8 ustawy prawo budowlane, ponieważ przepisy polskiego prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu.
Natomiast, modernizacja to jeden ze sposobów ulepszenia środka trwałego, polegający na jego unowocześnieniu i powodujący wzrost wartości początkowej tego środka trwałego. Może ona przybrać postać:
Wydatki na remont można od razu wliczyć w koszty, niezależnie od ich wysokości, o ile nie powiększają wartości środka trwałego. W przypadku, gdy jednak dojdzie do modernizacji, a wartość wykonanych prac przekroczy 10 tys. zł, nie można tego wydatku wliczyć w koszty jednorazowo.
Stanowią o tym przepisy podatkowe, tj. art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że o zakwalifikowaniu konkretnych prac jako remontu bądź ulepszenia nie decyduje wola przedsiębiorcy, lecz zakres rzeczowy wykonywanych prac.
W przypadkach, kiedy będą wątpliwości, koniecznym może okazać się powołanie biegłego w sprawach budowlanych. Według interpretacji urzędów skarbowych o kwalifikacji robót zdecydują kryteria rzeczowe, a nie finansowe. Oznacza to, że przed rozliczeniem wydatku w kosztach przedsiębiorca może wystąpić o ekspertyzę specjalistyczną.
Kosztami, które można uwzględniać przy remoncie lokalu, są m.in.:
Sprawdź także: Zasady i wymogi prawne związane z prowadzeniem usług wynajmu miejsc noclegowych
Jeśli chodzi o modernizację, to wydatki na ten cel przekraczające 10 tys. zł muszą zostać zaewidencjonowane poprzez amortyzację, co oznacza, że koszty te rozliczane są w czasie i uwzględniane stopniowo w kosztach firmy. Kilka przykładów wydatków, które mogą być poddane procesowi amortyzacji to:
Sprawdź także: Kredyt dla przedsiębiorcy - jak wyliczyć zdolność kredytową?
Trzeba zaznaczyć, iż amortyzowane składniki majątku trwałego muszą stanowić własność lub współwłasność podatnika. Mogą być nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, jednak konieczne jest, aby były kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia ich do używania. Isnieje również możliwość inwestycji w obce środki trwałe, które również podlegają amortyzacji u podatnika. To znaczy, że przedsiębiorca dokonując remontu lokalu, który wynajmuje, również ma możliwość amortyzacji nakładów na modernizację. Przewidywany okres używania nie może być krótszy niż rok, a przedmioty te muszą być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą lub też oddane do używania na podstawie umowy najmu czy dzierżawy.
Pamiętać trzeba również o tym, że proces amortyzacji zależny jest od przepisów podatkowych i polityki rachunkowości danej firmy. Istnieją różne metody amortyzacji, takie jak np. liniowa, degresywna, które mogą być stosowane w zależności od przepisów podatkowych, wybranej formy opodatkowania, formy prawnej przedsiębiorstwa i preferencji firmy.
Sprawdź także: Kontrola w firmie, na czym polega i kto może ją zrobić?
Na koniec, warto dodać, iż istnieje możliwość uzyskania wsparcia finansowego na remonty lokali ze środków publicznych lub regionalnych. W zależności od miejsca prowadzenia działalności i rodzaju remontu można starać się o dotacje, kredyty preferencyjne lub inne formy wsparcia. Warto zasięgnąć informacji w lokalnych urzędach lub instytucjach odpowiedzialnych za udzielanie takiego wsparcia.