Prowadzenie firmy


Jak zarejestrować prywatną praktykę lekarską? Wszystko, co musisz wiedzieć
Prowadzenie firmy

Jak zarejestrować prywatną praktykę lekarską? Wszystko, co musisz wiedzieć

Sandra Wiśniewska

Sandra Wiśniewska, 2023-10-20

Zarejestrowanie prywatnej praktyki lekarskiej jest marzeniem wielu lekarzy, którzy za cel stawiają sobie niezależność zawodową i własne, wysokie standardy. Prywatna praktyka lekarska oferuje szansę na tworzenie trwałych relacji z pacjentami, którzy chętnie wrócą do dobrego lekarza ponownie, ale również dostosowanie zakresu usług do swojej specjalizacji i zainteresowań. Jednak proces założenia i zarejestrowania takiej praktyki wymaga uwagi wobec wielu aspektów prawnych, finansowych i administracyjnych.

Nie ważne, czy dopiero rozpoczynasz swoją karierę medyczną czy jesteś doświadczonym lekarzem, powinieneś zdawać sobie sprawę z istotnych informacji, które pozwolą Ci na świadome podejmowanie decyzji w procesie tworzenia i rejestrowania prywatnej praktyki lekarskiej. Jakie formalności trzeba spełnić? Jak zarejestrować swoją działalność i jakie wymagania spełnić? To i wiele więcej prezentujemy poniżej. 

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce i w Europie
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

Czym jest prywatna praktyka lekarska?

Prywatna praktyka lekarska to niezależna działalność medyczna prowadzona przez lekarza lub lekarza dentystę, oferująca płatne usługi medyczne poza instytucjami publicznymi. To pacjenci płacą za wizyty i usługi świadczone przez lekarza prywatnie, a nie — jak w przypadku publicznej ochrony zdrowia — lekarz otrzymuje wynagrodzenie z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Z punktu widzenia prawnego, prywatna praktyka lekarska to po prostu jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona przez lekarza lub lekarza dentystę. Jest to tzw. działalność regulowana — aby ją prowadzić nie wystarczy po prostu założyć działalność gospodarczą, ale spełnić szereg wymagań, spośród których najistotniejszym (oczywiście poza zdobyciem odpowiednich kwalifikacji na drodze studiów) jest wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą.

Sprawdź także: Działalność nierejestrowana - wszystko, co musisz wiedzieć

Jakie warunki trzeba spełnić, aby prowadzić prywatną praktykę lekarską?

Aby móc założyć działalność gospodarczą w ramach prowadzenia praktyki lekarskiej trzeba spełnić określone warunki:

  • posiadać prawo wykonywania zawodu lekarza lub lekarza dentysty (przy czym nie można być zawieszonym w prawie do wykonywania zawodu ani nie można posiadać ograniczeń w wykonywaniu określonych czynności medycznych),
  • nie może zostać pozbawionym możliwości wykonywania zawodu prawomocnym orzeczeniem środka karnego zakazu wykonywania zawodu albo zawieszony w wykonywaniu zawodu zastosowanym środkiem zapobiegawczym,
  • należy dysponować pomieszczeniem odpowiadającym wymaganiom ustawowym, w którym będą udzielane świadczenia zdrowotne (pomieszczenia muszą być wyposażone w odpowiednie produkty lecznicze, wyroby medyczne, aparaturę i sprzęt medyczny dostosowane do tego, jakie usługi planuje świadczyć lekarz),
  • należy uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG), a następnie numer REGON,
  • konieczne jest podpisanie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (przy czym istotne jest, aby podpisana polisa gwarantowała co najmniej 350 tysięcy euro ubezpieczenia dla wszystkich zdarzeń i co najmniej 80 000 euro dla pojedynczego zdarzenia).

Takie wymagania podaje oficjalny serwis informacyjny dla przedsiębiorcy podlegający Serwisowi Rzeczypospolitej Polskiej. Takie same zasady obowiązują również pielęgniarki czy położne, które decydują się na prywatną działalność.

Warto pamiętać, że nie trzeba być lekarzem specjalistą, aby prowadzić prywatną praktykę lekarską. Jeśli jednak decydujesz się na podjęcie się prywatnej specjalistycznej praktyki lekarskiej, wówczas obligatoryjne jest posiadanie specjalizacji w dziedzinie, w której chcesz świadczyć usługi. 

Sprawdź także: Remont lokalu w kosztach firmy - wszystko co powinieneś wiedzieć

Jak założyć prywatną praktykę lekarską?

Jeśli chodzi o to, jakie kroki należy podjąć, aby Twoja prywatna praktyka lekarska stała się legalnie funkcjonującą firmą, należy:

  • Zarejestrować się w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczych (CEiDG)

Złożenie wniosku do CEiDG to pierwszy krok do prowadzenia prywatnej praktyki lekarskiej. Wniosek możesz złożyć online lub zanieść wypełniony dokument osobiście do urzędu miasta lub gminy. Oprócz nazwy firmy, adresu i innych podstawowych danych przedsiębiorcy, we wniosku powinno się uzupełnić również przedmiot prowadzonej działalności w formie tzw. kodów PKD (np. kod 86.21.Z oznacza prowadzenie ogólną praktykę lekarską, zaś kod 86.23.Z – praktyka lekarska dentystyczna). Warto pamiętać, że rejestrując się w CEiDG, informacje są przekazane również do ZUS-u, więc przedsiębiorca automatycznie zostaje zapisany jako osoba ubezpieczona i zobligowana do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne. 

  • Zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej

Umowa musi spełniać określone wymogi finansowe, tj. minimalną sumę gwarancyjną dla jednego zdarzenia oraz dla wszystkich zdarzeń.

  • Złożyć wniosek o wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL)

Posiadanie wpisu do tego rejestru jest niezbędne, aby móc udzielać porad medycznych. RPWDL ma weryfikować Twoje kwalifikacje oraz np. wymogi sanitarne dotyczące gabinetu, w którym będą udzielane porady i przeprowadzane zabiegi.

  • Wyposażenie gabinetu zgodnie z określonymi standardami

Jeśli indywidualna praktyka lekarska ma być wykonywana wyłącznie w miejscu wezwania albo wyłącznie w zakładzie leczniczym, lekarz nie musi dysponować pomieszczeniem, w którym są udzielane świadczenia zdrowotne. Jeśli jednak lekarz chce prowadzić własny gabinet, np. w domu, jest to możliwe pod warunkiem spełnienia wszystkich sanitarnych wymagań. W praktyce zawodowej w lokalu mieszkalnym wymagane jest wyodrębnienie pomieszczenia, a podłoga powinna być łatwa do mycia i dezynfekcji. Jeśli w pomieszczeniu wykonuje się badania lub zabiegi, potrzebna jest umywalka z ciepłą i zimną wodą, dodatkowy zlew dla narzędzi wielorazowych, oraz dozowniki z mydłem i środkiem dezynfekcyjnym. Pojemniki na ręczniki jednorazowego użytku i zużyte ręczniki są również niezbędne. To wszystko zapewnia odpowiednie standardy higieny i bezpieczeństwa.

Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą: czym jest rejestr i czemu służy?

Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (w skrócie: RPWDL) to internetowa baza danych, która zawiera informacje o lekarzach, lekarzach dentystach oraz innych podmiotach zajmujących się działalnością leczniczą. Jest to oficjalny rejestr, który gromadzi informacje na temat profesjonalistów medycznych i instytucji działających w sektorze opieki zdrowotnej. 

Działalność lecznicza jest regulowana przez odpowiednie przepisy prawne, a przy tym obarczona jest ogromną odpowiedzialnością. Rejestr służy weryfikacji osób działających w ochronie zdrowia, gdyż konieczność uzyskania oficjalnego wpisu do tego rejestru jest obligatoryjna, aby udzielać porad medycznych. W ten sposób pacjent ma pewność, że trafi do uczciwego, wykwalifikowanego specjalisty.

Sprawdź także: 10 pomysłów co można wrzucić w koszty

Gdzie można się zarejestrować do RPWDL?

Rejestracji można dokonać w okręgowej izbie lekarskiej lub w Wojskowej Izbie Lekarskiej.

Warto jednak pamiętać, że wniosek o wpis do RPWDL możesz złożyć tylko przez internet, za pośrednictwem oficjalnej strony rejestru. Wpis nie jest darmowy. Aby zostać wpisanym do RPWDL należy uiścić opłatę w wysokości 133 złotych (opłata wynosi 2% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłaty nagród z zysku za ubiegły rok, a w 2023 roku 2% tej sumy to właśnie 133 złote).

Jak wygląda proces rejestracji do RPWDL?

W celu dokonania wpisu, wnioskodawca musi najpierw przedstawić wniosek o wpis do rejestru, oświadczenie o zgodności i kompletności danych, dowód wniesienia opłaty oraz spełnić wszystkie wymagania formalne i merytoryczne.

Kolejny etap leży już po stronie organu prowadzącego rejestr, gdyż to właśnie on ocenia wniosek formalnie i merytorycznie. Jeśli dokumenty nie spełnią wymagań formalnych, wnioskodawca zostanie wezwany do uzupełnienia braków w ciągu 7 dni.

Po pozytywnej weryfikacji, praktyka lekarska zostanie wpisana do RPWDL, a zaświadczenie o wpisie będzie wydane w formie elektronicznej. Odmowa wpisu może nastąpić w przypadku wydania zakazu wykonywania działalności, wcześniejszego wykreślenia z rejestru, lub niespełnienia warunków prowadzenia indywidualnej praktyki lekarskiej.

Organ prowadzący rejestr zawiadamia Centralny Rejestr i Informację o Działalności Gospodarczej o dokonaniu wpisu, zatem nie musisz wysyłać żadnych dokumentów do CEiDG.

FAQ: najczęściej zadawane pytania dotyczące rejestracji prywatnej praktyki lekarskiej

Kiedy konieczna jest rejestracja do RPWDL?

Rejestracja w RPWDL jest bezwzględnie konieczna przed rozpoczęciem działalności leczniczej. Nie możesz prowadzić prywatnej praktyki lekarskiej, jeśli nie znajdujesz się w rejestrze.

Jakie opodatkowanie można wybrać przy prowadzeniu prywatnej praktyki lekarskiej?

Lekarze i dentyści, którzy zakładają działalność gospodarczą, muszą wybrać formę opodatkowania podatkiem dochodowym. Dostępne opcje to: skala podatkowa, podatek liniowy i ryczałt od przychodów ewidencyjnych. Skala podatkowa oferuje stawki 12% do 120 tys. zł dochodu i 32% powyżej tej kwoty. Podatek liniowy to stała stawka 19%. Natomiast ryczałt wynosi 14% od przychodów. Wybór wpływa na naliczanie składki zdrowotnej w ZUS, dlatego powinien być dokładnie przemyślany. Nie ma jednak jedynej słusznej rady, którą z form opodatkowania wybrać. Należy dostosować to do swojego biznesplanu i rozważyć indywidualnie. Pamiętaj, że prywatnej praktyki lekarskiej od 2022 roku nie można już rozliczać na podstawie karty podatkowej.

Ile czeka się na odpowiedź o wpisie do RPWDL?

Po złożeniu wniosku o wpis do RPWDL, organ ma 30 dni na dokonanie wpisu od dnia wpływu wniosku. Jeśli minie 40 dni i wpis nie zostanie wykonany, można rozpocząć działalność po uprzednim powiadomieniu organu, że przystępujesz do prowadzenia działalności. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy organ zażąda uzupełnienia wniosku; wówczas termin 30 dni liczy się od dnia otrzymania uzupełnienia stosownych dokumentów.