Sylwia Cerecka, 2022-12-19
Mimo bezsprzecznych korzyści, jakie daje posiadanie CRM, nadal wielu przedsiębiorców uważa, że tego typu systemy nadają się jedynie do wielkich korporacji, a nie małych biznesów. Dlaczego? Czego obawiają się właściciele małych firm?
W tym artykule obalamy argumenty, które najczęściej padają z ust przedsiębiorców małych biznesów, mówiących “CRM? To nie dla mnie”.
CRM - Customer Relationship Management - znaczy tyle, co program do zarządzania relacjami z klientem. Dobry system CRM rozwiąże problemy związane z obsługą klienta, usprawni sprzedaż, ułatwi obieg dokumentów w firmie oraz monitorowanie efektów pracy. Coraz częściej systemy CRM posiadają też dodatkowo narzędzia wspierające proces sprzedaży takie jak obsługa firmowych skrzynek mailowych, obsługa połączeń telefonicznych, automatyzacja powtarzalnych procesów czy wysyłka kampanii mailingowych.
Mimo bezsprzecznych korzyści, jakie daje posiadanie CRM, nadal wielu przedsiębiorców uważa, że tego typu systemy nadają się jedynie do wielkich korporacji, a nie małych biznesów. Nic bardziej mylnego.
Poniżej obalamy argumenty, które najczęściej padają z ust przedsiębiorców małych biznesów, mówiących “CRM? To nie dla mnie”.
Sprawdź także: Podsumowanie listopada 2022
To chyba główny powód, dla którego przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność rezygnują z systemu takiego jak CRM. Wydaje im się to kosztownym przedsięwzięciem, na które ich nie stać. Tymczasem wiele z systemów CRM oferuje zróżnicowane pakiety, dostosowane do potrzeb klienta. Znaczna ich część posiada też wersję darmową, co oznacza że możesz korzystać z darmowego CRMu w swojej firmie. W Sugesterze dostępny jest plan free, który zaspokoi podstawowe potrzeby mikro działalności. W ramach takiego planu możesz budować bazę swoich klientów, obsługiwać firmową pocztę czy rozmawiać ze swoimi klientami przez czat na stronie. Za nic nie płacisz. Masz darmowe narzędzie online, które jest dostępne z każdego miejsca na ziemi, o ile masz tam internet. Nawet pomoc we wdrożeniu oraz kontakt z działem wsparcia są bezpłatne.
Czy aby na pewno? Excel ma ograniczone możliwości, zeszyt ma tych ograniczeń jeszcze więcej. I czy rzeczywiście zapisywanie każdego szczegółu w tabelkach lub, co gorsza, na kartce zawsze się sprawdza? A zapisywanie kontaktów i umawianie spotkań? Powiesz kalendarz. Oczywiście. Ale jeśli dojdzie do tego jeszcze obsługa maili to masz już co najmniej 4 miejsca, w których przechowujesz dane o klientach. Czasochłonne i na dłuższą metę męczące.
Natomiast system CRM ma to do siebie, że wszystkie ważne dla Twojego biznesu informacje masz w jednym miejscu. W Sugesterze system podzielony jest na moduły, które z jednej strony porządkują i segmentują dane o kliencie, ale z drugiej są ze sobą zintegrowane tak, że tworzą o nim jedną historię. W CRMie takim jak Sugester możesz budować swoja bazę klientów, zapisywać nowe kontakty, informacje o sprzedaży, dodawać spotkania do kalendarza i wysyłać o nich przypomnienia. Dodatkowo każdy mail od klienta jest widoczny w jego profilu. To bardzo wygodne - jeden klik i masz dostęp do wszystkich danych. Nawet jeśli klient wraca do Ciebie po dłuższej nieobecności, kontynuujesz jego obsługę na tym samym wysokim poziomie, bo całą historię kontaktu z nim masz w aplikacji. Takie podejście do klienta to profesjonalizm, a czy on nie jest najważniejszy w prowadzeniu biznesu? Niezależnie od jego wielkości?
Sprawdź także: Podwyżka ZUS od 2023 r. - wszystko, co musisz wiedzieć
To kolejny powód, dla którego część przedsiębiorców małych firm mocno zastanawia się nad systemem CRM. Albo mają mało klientów, albo dopiero co zaczynają i wydaje im się, że na tym etapie Excel i kalendarz wystarczą. Niezależnie czy klientów jest kilkunastu, czy kilkudziesięciu warto poświęcić im należytą uwagę i zapewnić profesjonalną obsługę. Co w tym złego, żeby ułatwić sobie pracę nawet jeśli klientów jest póki co niewielu, a zaoszczędzony czas i energię przeznaczyć na zdobywanie nowych?
Dzięki systemowi CRM takiemu jak Sugester możesz obsłużyć firmową pocztę, zapisać notatki do klienta związane z przygotowaniem oferty, ustawić przypomnienie o wysłaniu oferty lub telefonie do klienta. Poza tym wprowadzanie danych na początku przy małej ilości klientów jest nawet wygodniejsze - masz czas dostosować profil klienta do potrzeb Twojej działalności, przy okazji uczysz się systemu, a do tego za parę lat, kiedy Twoja firma się rozrośnie, będziesz na takim samym wysokim poziomie obsługiwał zarówno nowych klientów, jak i tych, którzy są z Tobą od zawsze. Dane w CRMie są bezpieczne i pomagają spełnić wymogi związane z RODO. Jesteś pewny, że informacje zgromadzone o kliencie nie wpadną w niepowołane ręce. A to bardzo silny argument za wprowadzeniem systemu CRM nawet przy jednoosobowej działalności gospodarczej.
Jeśli masz swoich klientów, to nieważne jak bardzo specyficzna jest Twoja branża, system CRM jest Ci potrzebny. Sugester jest narzędziem modułowym, a co za tym idzie uniwersalnym i elastycznym, dlatego łatwo przystosować go do własnych potrzeb. Nie musisz korzystać ze wszystkich dostępnych opcji, a jedynie wybrać te, które w danym momencie się u Ciebie sprawdzą. Jeśli jesteś producentem, możesz każde zlecenie z terminem realizacji zapisywać w Sugesterze jako interes. Jako firma cateringowa możesz wszystkie imprezy zapisywać w kalendarzu Sugestera, a szczegóły ustalać mailowo. Jako mechanik samochodowy każde auto po numerze rejestracyjnym możesz zapisywać jako nowy klient. Dzięki temu tworzysz przejrzystą historię napraw. Opcji jest naprawdę wiele i nie trzeba mieć wcale dedykowanego dla branży, drogiego systemu CRM. Wystarczy określenie własnych potrzeb biznesowych i celów - co chcesz usprawnić w swojej firmie? Ulepszyć? Poprawić?
Większości przedsiębiorców wydaje się, że wprowadzenie systemu CRM wiąże się z dużymi zasobami zarówno w postaci dodatkowych osób jak i czasu. Nie ulega wątpliwości, że założenie konta oraz pierwsza konfiguracja wymagają uwagi, ale pamiętaj, że są to zabiegi jednorazowe, wykonywane tylko na początku. Zresztą, porównując czas poświęcony na założenie i konfigurację konta z czasem, jaki oszczędzasz na obsłudze klienta jesteś i tak na plusie.
Czy wiesz, ile zajmuje przykładowo założenie konta i konfiguracja w Sugesterze? Założenie konta to 5 minut, aktywowanie potrzebnych modułów - 2 minuty, a konfiguracja poczty - 15 (chociaż można to zrobić szybciej). Poświęcając pół godziny, możesz aktywować system CRM dla swojej firmy. Myślisz, że to optymistyczne wyliczenia? Nie, są one zupełnie realne dla podstawowej wersji systemu.
Systemy CRM posiadają opcje importu danych, dlatego niezależnie czy przenosisz dane z innego systemu, czy z pliku Excel możesz to zrobić sprawnie i w krótkim czasie. W Sugesterze wystarczy, że masz przygotowany plik excel lub csv. Sam import to kilka kliknięć. A jeśli nie posiadasz pliku i musiałbyś swoich klientów wprowadzać ręcznie? Systemy CRM wyposażone są w funkcje, które znacznie ułatwiają pracę w takiej sytuacji. W Sugesterze podczas dodawania nowego klienta do bazy CRM wystarczy wpisać numer NIP, a potem jednym kliknięciem automatycznie uzupełnić pozostałe dane o kliencie z GUSu. To znaczna oszczędność czasu. Klienta możesz też dodać w trakcie obsługi firmowej korespondencji. Z każdego adresu email, z jakiego dostaniesz wiadomość, jesteś w stanie - także jednym kliknięciem - stworzyć nowy kontakt w bazie. To znacznie przyspiesza wprowadzanie pierwszych danych do systemu. A potem wystarczy już uzupełniać na bieżąco kartę klienta dodatkowymi informacjami o ustaleniach, rabatach czy historii sprzedaży.
CRM to dużo korzyści, niezależnie od profilu i rozmiaru działalności. Nie tylko wspiera codzienne procesy w firmie, ale też pomaga poznać klienta, zrozumieć kim jest i dlaczego to właśnie on kupuje Twoje produkty. Dzięki temu możesz lepiej zrozumieć jego potrzeby, a co za tym idzie w pełni je zaspokoić. A o to przecież chodzi w każdym biznesie.
Chcesz lepiej poznać system Sugester.pl? Wejdź na stronę sugester.pl i rozpocznij swój 30-dniowy darmowy okres próbny.