Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Daniel, 2018-07-17
Zapisy nowelizacji Ustawy o VAT, dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, weszły w życie 1 lipca 2018. Odnoszą się one do przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT – bez względu na wielkość prowadzonych przez nich firm. Przepisy o MPP zostały zawarte w art. 108a ust. 1 Ustawy i wskazują na dobrowolny charakter tego systemu. W praktyce jednak dobrowolność może okazać się tylko iluzoryczna.
Mechanizm Split Payment odnosi się do płatności objętych podatkiem VAT i obejmuje wyłącznie transakcje B2B. W związku z wprowadzeniem MPP, banki muszą do każdego konta firmowego obligatoryjnie otworzyć dodatkowy rachunek VAT. Nie mają możliwości pobrania od przedsiębiorców jakiejkolwiek opłaty z tego tytułu.
Split Payment w praktyce sprowadza się do tego, że podatnicy VAT będą mogli otrzymywać płatności za wystawione faktury na dwa odrębne rachunki. Kwota netto trafi na zwykłe konto firmowe, podczas gdy na rachunku VAT znajdzie się przelew o wartości naliczonego podatku. Z systemu wyłączone są płatności w obcych walutach.
Nabywca towarów lub usług będzie mógł samodzielnie zdecydować, czy zechce opłacić zamówienie z wykorzystaniem MPP. Jeżeli podejmie taką decyzję, wówczas będzie musiał wypełnić i wysłać komunikat przelewu. Jest to formularz, w którym powinny znaleźć się takie informacje jak:
Nabywca nie ma obowiązku w pojedynczym przelewie opłacać całości faktury. Może zdecydować się wykonać przelew jedynie w częściowej kwocie.
Kluczową kwestią w przypadku Split Payment są ograniczenia odnoszące się do możliwości dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT. Przedsiębiorca nie może, bez zgody urzędu skarbowego, przelać ich na zwykły rachunek rozliczeniowy. Co do zasady, środki znajdujące się na koncie VAT służą jedynie opłacaniu:
Ministerstwo Finansów jako główną przyczynę wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności wskazuje zamiar uszczelnienia systemu podatkowego. Split Payment ma być skutecznym rozwiązaniem w celu przeciwdziałania problemowi wyłudzeń podatku VAT. Rząd przewiduje, że do 2018 roku, za sprawą wprowadzonych zmian, do budżetu państwa wpłyną dodatkowe 82 miliardy złotych.
Jak zapewnia Związek Banków Polskich, banki są już gotowe do wdrożenia zmian w związku z mechanizmem Split Payment. Otwarcie obligatoryjnych rachunków VAT instytucje te poprzedziły akcją informacyjną, skierowaną do swoich klientów biznesowych.
W jaki sposób przedsiębiorca ma wykonać pierwszą płatność z rachunku VAT, jeżeli dotychczas nie otrzymał jeszcze przelewu w nowej formule od swojego kontrahenta? Nie ma możliwości zasilenia rachunku VAT ze swojego innego konta bankowego. Otóż w takiej sytuacji środki zostaną pobrane z głównego rachunku rozliczeniowego. Nie trzeba zatem czekać na zaksięgowanie pierwszej płatności podzielonej.
Polskie prawo nie zobowiązuje przedsiębiorców do otwarcia konta firmowego w celu rozliczania transakcji biznesowych. Do tej pory zwłaszcza najmniejsze podmioty chętnie wykorzystywały w tym celu zwykły rachunek osobisty. Czy od początku lipca stracą taką możliwość? Teoretycznie nie, lecz tylko zakładając konto firmowe, zyskają możliwość otrzymywania płatności na rachunek VAT.
Potencjalna niedogodność powstanie w przypadku, kiedy kupujący nie będzie wiedział o tym, że sprzedawca korzysta z rachunku osobistego w celu rozliczania firmowych transakcji. Wówczas przesłanie kwoty podatku nie będzie możliwe. Środki zostaną zwrócone i zaksięgowane na rachunku VAT. Problem pojawi się zwłaszcza wtedy, gdy z powodu ich zablokowania, kontrahent nie zdoła opłacić faktury na czas. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto przed wysłaniem komunikatu przelewu upewnić się, czy partner biznesowy posiada konto VAT.
Ministerstwo Finansów próbuje na różne sposoby zachęcić przedsiębiorców do korzystania z mechanizmu podzielonej płatności. Pierwszą korzyścią jest możliwość zawnioskowania o przyspieszenie terminu zwrotu różnicy pomiędzy kwotą podatku należnego a naliczonego. Standardowo przedsiębiorcy muszą czekać 60 dni, lecz dzięki zapisom art. 87 ust. 6a i 6b, czas ten może zostać skrócony do 25 dni. Nie będzie to wymagało spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków, takich jak chociażby opłacenie faktur w wyznaczonym terminie. Wystarczy, że czynny podatnik VAT wypełni deklarację podatkową VAT-7 i w pozycji 68 zadeklaruje chęć otrzymania zwrotu na rachunek VAT.
Przedsiębiorcy korzystający z mechanizmu Split Payment będą mogli być również spokojni o to, że nie zostaną wobec nich zastosowane sankcje wskazane w art. 112b i 112c ustawy o VAT. Ominą ich zatem dodatkowe zobowiązania podatkowe oraz odsetki za zwłokę w przypadku takich zdarzeń, jak np.:
Czynnych płatników podatku VAT korzystających z MPP nie będą również dotyczyć negatywne konsekwencje związane z tzw. odpowiedzialnością zbiorową. Taki przywilej wynika z zapisów art.108c i 108d ustawy o VAT. Korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności zostanie więc potraktowane jako należyte dochowanie staranności podczas zawierania transakcji z kontrahentem.
Korzyścią dla przedsiębiorców stosujących Split Payment jest ponadto możliwość zapłaty mniejszego zobowiązania z tytułu podatku VAT. Aby zyskać taki przywilej, należy spełnić obowiązek zapłaty należności przed terminem. Kwota tego typu ulgi zostanie uzależniona od stopy referencyjnej NBP.
Mechanizm podzielonej płatności nie jest pozbawiony wad. Można do nich zaliczyć zwłaszcza:
Ministerstwo Finansów już złożyło do Komisji Europejskiej wniosek o pozwolenie na obligatoryjne objęcie przedsiębiorców systemem Split Payment. Jeżeli mechanizm ten będzie się sprawdzał w najbliższych miesiącach, wtedy możliwą datą jest 1 stycznia 2019. Dyrektor departamentu VAT Wojciech Śliż zadeklarował, że w pierwszej kolejności obowiązkowy system obejmie te branże, których dotyczy odwrotne obciążenie. Są to sektory uznawane za najbardziej narażone na problem wyłudzania podatku VAT – np. usługi budowlane, sprzedaż elektroniki, alkoholu czy wyrobów tytoniowych.
W praktyce jednak można przypuszczać, że większość przedsiębiorców nie będzie czekać aż Split Payment stanie się obowiązkowy. Trudno przypuszczać, aby firmy chciały zamrażać na rachunku VAT środki otrzymane od kontrahentów, korzystających z MPP. Jedynym sensownym rozwiązaniem staje się więc ich wykorzystanie w celu bieżących rozliczeń podatku VAT ze swoimi dostawcami.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Prowadzenie firmy
Fiskator - moduł do wydruków fiskalnych
Przedsiębiorcy powszechnie korzystają z kas fiskalnych, ewidencjonując sprzedaż. Poza kasami fiskalnymi przedsiębiorcy mogą spotkać się także z urządzeniami takimi jak drukarki fiskalne.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Podsumowanie kwietnia 2023
W kwietniowym podsumowaniu przygotowaliśmy dla Was wiele nowości systemowych w tym m.in. informacje o całkiem nowej funkcji Szybki Przelew, która daje wiele korzyści zarówno dla wystawcy faktury, jak i płatnika.
Ewelina Helbrecht
Fakturownia - aktualności
Urlop ojcowski: co zmieni się w 2023?
Wraz z dniem 26 kwietnia 2023 roku w życie weszły zmiany dotyczące urlopów ojcowskich. Mają one związek z dyrektywą “work-life balance”.
Sandra Wiśniewska
Zwolnienie ze składki zdrowotnej: jakie zmiany dotyczące składki zdrowotnej przynosi 2023?
W 2023 wzrosła płaca minimalna, a wraz z nią w górę poszybowała składka na ubezpieczenie zdrowotne. Zmiany dotyczą również przedsiębiorców i komplementariuszy spółek komandytowo-akcyjnych.
Ulgi podatkowe - wszystko co musisz wiedzieć
Ulgi podatkowe to zwolnienia lub zmniejszenia obowiązku podatkowego przysługujące podatnikom na różnych zasadach.
Podsumowanie marca 2023
Jak każdego miesiąca tak i w marcu zespół Fakturownia.pl przygotował dla Was garść nowości i ulepszeń. Zapraszamy na przegląd!
Podsumowanie lutego 2023
Każdy miesiąc w Fakturownia.pl to nowe/ulepszone funkcje, filmy instruktażowe oraz specjalistyczne artykuły dla przedsiębiorców. Zapraszamy na przegląd nowości lutego!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Fakturownia - porady
10 pomysłów na biznes z niskim kapitałem
Właściwie większość biznesów, które zostały wymienione w 10 pomysłach na biznes w domu, nie wymagają dużego kapitału - wręcz przeciwnie. Poniżej prezentujemy dodatkowe pomysły na biznes z małym kapitałem, na którym możesz zarabiać.
10 pomysłów na biznes: branże kreatywne
Niemalże każda praca wymaga kreatywności - w większym lub mniejszym stopniu. Jeśli jednak czujesz potrzebę używania sporych pokładów kreatywności, a przy tym cenisz sobie kontakt z ludźmi - przedstawiamy kilka pomysłów, które mogą Ci się spodobać.
Jak sprawdzić rzetelność nowego kontrahenta?
Podpisując umowę z nowym dostawcą lub klientem, najczęściej skupiamy się na wynegocjowaniu odpowiednich warunków, przygotowaniu stosownej dokumentacji i aktywnej komunikacji z kontrahentem.
Inwentaryzacja środków trwałych - co to jest?
Pojęcie „inwentaryzacja”, z którym spotkał się chyba każdy przedsiębiorca, jest rozumiane jako ogół skoordynowanych działań rachunkowych, które mają na celu ustalenie precyzyjnego stanu liczbowego i wartości majątku firmy na określony dzień.
Dopłaty do paliwa rolniczego w 2023, czyli kto dostanie zwrot akcyzy za paliwo rolnicze i na jakich zasadach w 2023?
W ciągu ostatnich miesięcy ceny paliwa drastycznie wzrosły, co negatywnie wpłynęło nie tylko na portfele obywateli, ale również na sektor rolnictwa.