Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

Split Payment – co to oznacza dla przedsiębiorców?

Spis treści:

Zapisy nowelizacji Ustawy o VAT, dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, weszły w życie 1 lipca 2018. Odnoszą się one do przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT – bez względu na wielkość prowadzonych przez nich firm. Przepisy o MPP zostały zawarte w art. 108a ust. 1 Ustawy i wskazują na dobrowolny charakter tego systemu. W praktyce jednak dobrowolność może okazać się tylko iluzoryczna.

Na czym polega mechanizm Split Payment?

Mechanizm Split Payment odnosi się do płatności objętych podatkiem VAT i obejmuje wyłącznie transakcje B2B. W związku z wprowadzeniem MPP, banki muszą do każdego konta firmowego obligatoryjnie otworzyć dodatkowy rachunek VAT. Nie mają możliwości pobrania od przedsiębiorców jakiejkolwiek opłaty z tego tytułu.

Split Payment w praktyce sprowadza się do tego, że podatnicy VAT będą mogli otrzymywać płatności za wystawione faktury na dwa odrębne rachunki. Kwota netto trafi na zwykłe konto firmowe, podczas gdy na rachunku VAT znajdzie się przelew o wartości naliczonego podatku. Z systemu wyłączone są płatności w obcych walutach.

Nabywca towarów lub usług będzie mógł samodzielnie zdecydować, czy zechce opłacić zamówienie z wykorzystaniem MPP. Jeżeli podejmie taką decyzję, wówczas będzie musiał wypełnić i wysłać komunikat przelewu. Jest to formularz, w którym powinny znaleźć się takie informacje jak:

  • numer identyfikacyjny NIP sprzedawcy,
  • kwota brutto transakcji,
  • kwota podatku VAT,
  • numer faktury, której dotyczy płatność.

Nabywca nie ma obowiązku w pojedynczym przelewie opłacać całości faktury. Może zdecydować się wykonać przelew jedynie w częściowej kwocie.

Kluczową kwestią w przypadku Split Payment są ograniczenia odnoszące się do możliwości dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT. Przedsiębiorca nie może, bez zgody urzędu skarbowego, przelać ich na zwykły rachunek rozliczeniowy. Co do zasady, środki znajdujące się na koncie VAT służą jedynie opłacaniu:

  • VAT-u należnego – podatku, który przedsiębiorca wpłaca do urzędu skarbowego, na podstawie złożonej deklaracji VAT,
  • VAT-u naliczonego – podatku, który można przesłać na rachunek VAT kontrahentów, którzy również są płatnikami VAT.

Jaki jest powód wprowadzenia MPP?

Ministerstwo Finansów jako główną przyczynę wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności wskazuje zamiar uszczelnienia systemu podatkowego. Split Payment ma być skutecznym rozwiązaniem w celu przeciwdziałania problemowi wyłudzeń podatku VAT. Rząd przewiduje, że do 2018 roku, za sprawą wprowadzonych zmian, do budżetu państwa wpłyną dodatkowe 82 miliardy złotych.

Czy banki są już przygotowane na obsługę Split Payment?

Jak zapewnia Związek Banków Polskich, banki są już gotowe do wdrożenia zmian w związku z mechanizmem Split Payment. Otwarcie obligatoryjnych rachunków VAT instytucje te poprzedziły akcją informacyjną, skierowaną do swoich klientów biznesowych.

Jak dokonać pierwszej płatności?

W jaki sposób przedsiębiorca ma wykonać pierwszą płatność z rachunku VAT, jeżeli dotychczas nie otrzymał jeszcze przelewu w nowej formule od swojego kontrahenta? Nie ma możliwości zasilenia rachunku VAT ze swojego innego konta bankowego. Otóż w takiej sytuacji środki zostaną pobrane z głównego rachunku rozliczeniowego. Nie trzeba zatem czekać na zaksięgowanie pierwszej płatności podzielonej.

Czy mali przedsiębiorcy muszą zakładać rachunek firmowy?

Polskie prawo nie zobowiązuje przedsiębiorców do otwarcia konta firmowego w celu rozliczania transakcji biznesowych. Do tej pory zwłaszcza najmniejsze podmioty chętnie wykorzystywały w tym celu zwykły rachunek osobisty. Czy od początku lipca stracą taką możliwość? Teoretycznie nie, lecz tylko zakładając konto firmowe, zyskają możliwość otrzymywania płatności na rachunek VAT.

Potencjalna niedogodność powstanie w przypadku, kiedy kupujący nie będzie wiedział o tym, że sprzedawca korzysta z rachunku osobistego w celu rozliczania firmowych transakcji. Wówczas przesłanie kwoty podatku nie będzie możliwe. Środki zostaną zwrócone i zaksięgowane na rachunku VAT. Problem pojawi się zwłaszcza wtedy, gdy z powodu ich zablokowania, kontrahent nie zdoła opłacić faktury na czas. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto przed wysłaniem komunikatu przelewu upewnić się, czy partner biznesowy posiada konto VAT.

Korzyści związane ze stosowaniem Split Payment

Ministerstwo Finansów próbuje na różne sposoby zachęcić przedsiębiorców do korzystania z mechanizmu podzielonej płatności. Pierwszą korzyścią jest możliwość zawnioskowania o przyspieszenie terminu zwrotu różnicy pomiędzy kwotą podatku należnego a naliczonego. Standardowo przedsiębiorcy muszą czekać 60 dni, lecz dzięki zapisom art. 87 ust. 6a i 6b, czas ten może zostać skrócony do 25 dni. Nie będzie to wymagało spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków, takich jak chociażby opłacenie faktur w wyznaczonym terminie. Wystarczy, że czynny podatnik VAT wypełni deklarację podatkową VAT-7 i w pozycji 68 zadeklaruje chęć otrzymania zwrotu na rachunek VAT.

Przedsiębiorcy korzystający z mechanizmu Split Payment będą mogli być również spokojni o to, że nie zostaną wobec nich zastosowane sankcje wskazane w art. 112b i 112c ustawy o VAT. Ominą ich zatem dodatkowe zobowiązania podatkowe oraz odsetki za zwłokę w przypadku takich zdarzeń, jak np.:

  • omyłkowe zaniżenie kwoty podatku należnego,
  • zawyżenie kwoty podatku do zwrotu,
  • niezłożenie deklaracji podatkowej,
  • niewpłacenie należnego podatku VAT.

Czynnych płatników podatku VAT korzystających z MPP nie będą również dotyczyć negatywne konsekwencje związane z tzw. odpowiedzialnością zbiorową. Taki przywilej wynika z zapisów art.108c i 108d ustawy o VAT. Korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności zostanie więc potraktowane jako należyte dochowanie staranności podczas zawierania transakcji z kontrahentem.

Korzyścią dla przedsiębiorców stosujących Split Payment jest ponadto możliwość zapłaty mniejszego zobowiązania z tytułu podatku VAT. Aby zyskać taki przywilej, należy spełnić obowiązek zapłaty należności przed terminem. Kwota tego typu ulgi zostanie uzależniona od stopy referencyjnej NBP.

Wady systemu Split Payment dla przedsiębiorców

Mechanizm podzielonej płatności nie jest pozbawiony wad. Można do nich zaliczyć zwłaszcza:

  • Narażenie przedsiębiorców na utratę płynności finansowej – dotychczas mogli przeznaczać otrzymaną kwotę podatku VAT np. na wypłatę wynagrodzeń, uregulowanie zobowiązań wobec kredytodawców czy opłacenie ZUS-u;
  • ograniczone możliwości realizowania inwestycji – w okresie przejściowym konieczne może być więc korzystanie ze źródeł dodatkowego dofinansowania,
  • długi czas oczekiwania (do 60 dni) na decyzję fiskusa w sprawie możliwości przeniesienia środków z rachunku VAT na zwykłe konto rozliczeniowe - aby taki wniosek mógł zostać pozytywnie rozpatrzony, należy go odpowiednio uargumentować i liczyć na przychylną opinię naczelnika urzędu skarbowego;
  • brak możliwości korzystania z usługi przelewów zbiorczych - każdy komunikat przelewu odnosi się do konkretnej faktury, którą przedsiębiorca otrzymał od określonego sprzedawcy;
  • duże ryzyko błędów na etapie wypełniania komunikatu przelewu – to po stronie kontrahenta leży obowiązek wpisania do formularza dokładnej kwoty podatku VAT oraz kwoty brutto.

Split Payment wkrótce obowiązkowy?

Ministerstwo Finansów już złożyło do Komisji Europejskiej wniosek o pozwolenie na obligatoryjne objęcie przedsiębiorców systemem Split Payment. Jeżeli mechanizm ten będzie się sprawdzał w najbliższych miesiącach, wtedy możliwą datą jest 1 stycznia 2019. Dyrektor departamentu VAT Wojciech Śliż zadeklarował, że w pierwszej kolejności obowiązkowy system obejmie te branże, których dotyczy odwrotne obciążenie. Są to sektory uznawane za najbardziej narażone na problem wyłudzania podatku VAT – np. usługi budowlane, sprzedaż elektroniki, alkoholu czy wyrobów tytoniowych.

W praktyce jednak można przypuszczać, że większość przedsiębiorców nie będzie czekać aż Split Payment stanie się obowiązkowy. Trudno przypuszczać, aby firmy chciały zamrażać na rachunku VAT środki otrzymane od kontrahentów, korzystających z MPP. Jedynym sensownym rozwiązaniem staje się więc ich wykorzystanie w celu bieżących rozliczeń podatku VAT ze swoimi dostawcami.

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów
  • MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
    Fakturownia - aktualności

    MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?

    Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.


    2024-06-12

    Ewelina Helbrecht

  • KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
    Fakturownia - aktualności

    KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?

    Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.


    2024-05-23

    Ewelina Helbrecht

  • Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
    Fakturownia - aktualności

    Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy

    Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.


    2024-03-27

    Ewelina Helbrecht

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    fakturownia - komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    fakturownia - komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    fakturownia - komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

Split Payment – co to oznacza dla przedsiębiorców?

Spis treści:

Zapisy nowelizacji Ustawy o VAT, dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, weszły w życie 1 lipca 2018. Odnoszą się one do przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT – bez względu na wielkość prowadzonych przez nich firm. Przepisy o MPP zostały zawarte w art. 108a ust. 1 Ustawy i wskazują na dobrowolny charakter tego systemu. W praktyce jednak dobrowolność może okazać się tylko iluzoryczna.

Na czym polega mechanizm Split Payment?

Mechanizm Split Payment odnosi się do płatności objętych podatkiem VAT i obejmuje wyłącznie transakcje B2B. W związku z wprowadzeniem MPP, banki muszą do każdego konta firmowego obligatoryjnie otworzyć dodatkowy rachunek VAT. Nie mają możliwości pobrania od przedsiębiorców jakiejkolwiek opłaty z tego tytułu.

Split Payment w praktyce sprowadza się do tego, że podatnicy VAT będą mogli otrzymywać płatności za wystawione faktury na dwa odrębne rachunki. Kwota netto trafi na zwykłe konto firmowe, podczas gdy na rachunku VAT znajdzie się przelew o wartości naliczonego podatku. Z systemu wyłączone są płatności w obcych walutach.

Nabywca towarów lub usług będzie mógł samodzielnie zdecydować, czy zechce opłacić zamówienie z wykorzystaniem MPP. Jeżeli podejmie taką decyzję, wówczas będzie musiał wypełnić i wysłać komunikat przelewu. Jest to formularz, w którym powinny znaleźć się takie informacje jak:

  • numer identyfikacyjny NIP sprzedawcy,
  • kwota brutto transakcji,
  • kwota podatku VAT,
  • numer faktury, której dotyczy płatność.

Nabywca nie ma obowiązku w pojedynczym przelewie opłacać całości faktury. Może zdecydować się wykonać przelew jedynie w częściowej kwocie.

Kluczową kwestią w przypadku Split Payment są ograniczenia odnoszące się do możliwości dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT. Przedsiębiorca nie może, bez zgody urzędu skarbowego, przelać ich na zwykły rachunek rozliczeniowy. Co do zasady, środki znajdujące się na koncie VAT służą jedynie opłacaniu:

  • VAT-u należnego – podatku, który przedsiębiorca wpłaca do urzędu skarbowego, na podstawie złożonej deklaracji VAT,
  • VAT-u naliczonego – podatku, który można przesłać na rachunek VAT kontrahentów, którzy również są płatnikami VAT.

Jaki jest powód wprowadzenia MPP?

Ministerstwo Finansów jako główną przyczynę wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności wskazuje zamiar uszczelnienia systemu podatkowego. Split Payment ma być skutecznym rozwiązaniem w celu przeciwdziałania problemowi wyłudzeń podatku VAT. Rząd przewiduje, że do 2018 roku, za sprawą wprowadzonych zmian, do budżetu państwa wpłyną dodatkowe 82 miliardy złotych.

Czy banki są już przygotowane na obsługę Split Payment?

Jak zapewnia Związek Banków Polskich, banki są już gotowe do wdrożenia zmian w związku z mechanizmem Split Payment. Otwarcie obligatoryjnych rachunków VAT instytucje te poprzedziły akcją informacyjną, skierowaną do swoich klientów biznesowych.

Jak dokonać pierwszej płatności?

W jaki sposób przedsiębiorca ma wykonać pierwszą płatność z rachunku VAT, jeżeli dotychczas nie otrzymał jeszcze przelewu w nowej formule od swojego kontrahenta? Nie ma możliwości zasilenia rachunku VAT ze swojego innego konta bankowego. Otóż w takiej sytuacji środki zostaną pobrane z głównego rachunku rozliczeniowego. Nie trzeba zatem czekać na zaksięgowanie pierwszej płatności podzielonej.

Czy mali przedsiębiorcy muszą zakładać rachunek firmowy?

Polskie prawo nie zobowiązuje przedsiębiorców do otwarcia konta firmowego w celu rozliczania transakcji biznesowych. Do tej pory zwłaszcza najmniejsze podmioty chętnie wykorzystywały w tym celu zwykły rachunek osobisty. Czy od początku lipca stracą taką możliwość? Teoretycznie nie, lecz tylko zakładając konto firmowe, zyskają możliwość otrzymywania płatności na rachunek VAT.

Potencjalna niedogodność powstanie w przypadku, kiedy kupujący nie będzie wiedział o tym, że sprzedawca korzysta z rachunku osobistego w celu rozliczania firmowych transakcji. Wówczas przesłanie kwoty podatku nie będzie możliwe. Środki zostaną zwrócone i zaksięgowane na rachunku VAT. Problem pojawi się zwłaszcza wtedy, gdy z powodu ich zablokowania, kontrahent nie zdoła opłacić faktury na czas. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto przed wysłaniem komunikatu przelewu upewnić się, czy partner biznesowy posiada konto VAT.

Korzyści związane ze stosowaniem Split Payment

Ministerstwo Finansów próbuje na różne sposoby zachęcić przedsiębiorców do korzystania z mechanizmu podzielonej płatności. Pierwszą korzyścią jest możliwość zawnioskowania o przyspieszenie terminu zwrotu różnicy pomiędzy kwotą podatku należnego a naliczonego. Standardowo przedsiębiorcy muszą czekać 60 dni, lecz dzięki zapisom art. 87 ust. 6a i 6b, czas ten może zostać skrócony do 25 dni. Nie będzie to wymagało spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków, takich jak chociażby opłacenie faktur w wyznaczonym terminie. Wystarczy, że czynny podatnik VAT wypełni deklarację podatkową VAT-7 i w pozycji 68 zadeklaruje chęć otrzymania zwrotu na rachunek VAT.

Przedsiębiorcy korzystający z mechanizmu Split Payment będą mogli być również spokojni o to, że nie zostaną wobec nich zastosowane sankcje wskazane w art. 112b i 112c ustawy o VAT. Ominą ich zatem dodatkowe zobowiązania podatkowe oraz odsetki za zwłokę w przypadku takich zdarzeń, jak np.:

  • omyłkowe zaniżenie kwoty podatku należnego,
  • zawyżenie kwoty podatku do zwrotu,
  • niezłożenie deklaracji podatkowej,
  • niewpłacenie należnego podatku VAT.

Czynnych płatników podatku VAT korzystających z MPP nie będą również dotyczyć negatywne konsekwencje związane z tzw. odpowiedzialnością zbiorową. Taki przywilej wynika z zapisów art.108c i 108d ustawy o VAT. Korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności zostanie więc potraktowane jako należyte dochowanie staranności podczas zawierania transakcji z kontrahentem.

Korzyścią dla przedsiębiorców stosujących Split Payment jest ponadto możliwość zapłaty mniejszego zobowiązania z tytułu podatku VAT. Aby zyskać taki przywilej, należy spełnić obowiązek zapłaty należności przed terminem. Kwota tego typu ulgi zostanie uzależniona od stopy referencyjnej NBP.

Wady systemu Split Payment dla przedsiębiorców

Mechanizm podzielonej płatności nie jest pozbawiony wad. Można do nich zaliczyć zwłaszcza:

  • Narażenie przedsiębiorców na utratę płynności finansowej – dotychczas mogli przeznaczać otrzymaną kwotę podatku VAT np. na wypłatę wynagrodzeń, uregulowanie zobowiązań wobec kredytodawców czy opłacenie ZUS-u;
  • ograniczone możliwości realizowania inwestycji – w okresie przejściowym konieczne może być więc korzystanie ze źródeł dodatkowego dofinansowania,
  • długi czas oczekiwania (do 60 dni) na decyzję fiskusa w sprawie możliwości przeniesienia środków z rachunku VAT na zwykłe konto rozliczeniowe - aby taki wniosek mógł zostać pozytywnie rozpatrzony, należy go odpowiednio uargumentować i liczyć na przychylną opinię naczelnika urzędu skarbowego;
  • brak możliwości korzystania z usługi przelewów zbiorczych - każdy komunikat przelewu odnosi się do konkretnej faktury, którą przedsiębiorca otrzymał od określonego sprzedawcy;
  • duże ryzyko błędów na etapie wypełniania komunikatu przelewu – to po stronie kontrahenta leży obowiązek wpisania do formularza dokładnej kwoty podatku VAT oraz kwoty brutto.

Split Payment wkrótce obowiązkowy?

Ministerstwo Finansów już złożyło do Komisji Europejskiej wniosek o pozwolenie na obligatoryjne objęcie przedsiębiorców systemem Split Payment. Jeżeli mechanizm ten będzie się sprawdzał w najbliższych miesiącach, wtedy możliwą datą jest 1 stycznia 2019. Dyrektor departamentu VAT Wojciech Śliż zadeklarował, że w pierwszej kolejności obowiązkowy system obejmie te branże, których dotyczy odwrotne obciążenie. Są to sektory uznawane za najbardziej narażone na problem wyłudzania podatku VAT – np. usługi budowlane, sprzedaż elektroniki, alkoholu czy wyrobów tytoniowych.

W praktyce jednak można przypuszczać, że większość przedsiębiorców nie będzie czekać aż Split Payment stanie się obowiązkowy. Trudno przypuszczać, aby firmy chciały zamrażać na rachunku VAT środki otrzymane od kontrahentów, korzystających z MPP. Jedynym sensownym rozwiązaniem staje się więc ich wykorzystanie w celu bieżących rozliczeń podatku VAT ze swoimi dostawcami.

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?
    Fakturownia - porady

    Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?

    Jeśli jesteś aktualnie osobą bezrobotną, masz problemy ze znalezieniem zatrudnienia lub pragniesz zmienić swoje kwalifikacje zawodowe, to powinieneś wiedzieć, z jakich form pomocy możesz skorzystać.


    2025-05-30

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka

  • 10 sposobów na promocję programu partnerskiego
    Fakturownia - porady

    10 sposobów na promocję programu partnerskiego

    Zastanawiasz się, czy warto dołączyć do programu partnerskiego? Poznaj 10 sprawdzonych sposobów na jego promocję i przekonaj się, jak łatwo możesz zacząć zarabiać online!


    2025-05-27

    Ewelina Rychlik, Sylwia Cerecka

  • Fakturownia - porady

    E-paragony – przyszłość zakupów nie tylko online

    Paragony elektroniczne coraz pewniej wkraczają na rynek sprzedaży. Czy warto na poważnie się nimi zainteresować? Czy mają szansę zastąpić papierowe paragony i czy można je zacząć wystawiać ot tak, z marszu? No i czy ich wdrożenie w firmie się opłaca?


    2025-02-11

    Sylwia Cerecka

  • Numeracja faktur - co to jest, jak powinna wyglądać i co zrobić w przypadku pominięcia numeracji?
    Prowadzenie firmy

    Numeracja faktur – co to jest, jak powinna wyglądać i co zrobić w przypadku jej pominięcia?

    Jakie są zasady poprawnego numerowania faktur? Czy dokumenty powinny być numerowane kolejno po sobie? Jakie formaty są dostępne? I co zrobić, kiedy faktura ma błędny numer? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.


    2025-05-21

    Justyna Zaporowska, Sylwia Cerecka

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza. Jakie są koszty prowadzenia własnego biznesu w 2024? Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
    Prowadzenie firmy

    JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy

    Myślisz o założeniu własnej firmy? Zastanawiasz się, jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Wszystko zależy od formy opodatkowania, dochodów przedsiębiorstwa oraz ulg, które Ci przysługują


    2025-05-19

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka

  • Rodzaje płatności - wszystko, co musisz wiedzieć
    Prowadzenie firmy

    Rodzaje płatności – wszystko, co musisz wiedzieć

    Jakie formy płatności opłaca się dziś oferować klientom? Tradycyjny przelew traci na popularności, a płatność za pobraniem bywa ryzykowna. Sprawdź, jakie systemy płatności online dominują obecnie, co wybierają konsumenci i jak zadbać o bezpieczeństwo transakcji.


    2025-05-16

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka