Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Magda, 2018-08-28
Rejestr Należności Publicznoprawnych to publiczny rejestr ujawniający dane o długach podlegających egzekucji administracyjnej.
Rejestr Należności Publicznoprawnych to rejestr nieterminowych płatników, prowadzony w systemie teleinformatycznym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Jego działalność reguluje Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1201 ze zm.). To, co różni RNP od innych, funkcjonujących na rynku „rejestrów dłużników” to przedmiot zadłużenia. Zbiera on, gromadzi i udostępnia informacje o należnościach pieniężnych, podlegających egzekucji administracyjnej. Przedmiotem wpisu może być więc zadłużenie, wynikające z nieterminowej płatności:
Głównym celem stworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych była potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa zawierania umów w obrocie gospodarczym. Rejestr pozwala w rzetelny, precyzyjny i wiarygodny sposób „prześwietlić” potencjalnego kontrahenta, np. przed zawarciem umowy lub negocjacjami jej warunków. Zdaniem ustawodawcy, korzyści z działalności RNP odczują przede wszystkim małe i średnie firmy. To właśnie one padają najczęściej ofiarami nieuczciwych partnerów. Nie posiadają również wystarczających funduszy na samodzielną walkę z „przeciwnikiem”. Rejestr pozwoli im zminimalizować ryzyko błędnych decyzji, pomoże ochronić kapitał i stabilność finansową.
Do rejestru mogą trafić:
Wpisu do rejestru może dokonać wyłącznie wierzyciel. Biorąc pod uwagę specyfikę RNP, mogą być to reprezentanci gmin (wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast) lub naczelnicy urzędów skarbowych.
Wierzyciel może wpisać dane dłużnika do rejestru RNP, jeśli:
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego należność może być przedmiotem wpisu wyłącznie po wcześniejszym podjęciu uchwały właściwej rady, która upoważni organ wykonawczy jednostki do składania wniosków,
Dane zgromadzone w rejestrze są udostępniane nieodpłatnie. Warunkiem dostępu do informacji jest konieczność potwierdzenia tożsamości przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo profilu zaufanego ePUAP za pośrednictwem Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów.
Warto wiedzieć: jeśli chcesz zweryfikować wiarygodność osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, będziesz musiał uzyskać jej zgodę. Sprawdzenie danych bez uzyskania takiej zgody może skutkować nałożeniem grzywny w kwocie do 30 000 zł.
Z danych zgromadzonych w RNP mogą korzystać także: sądy, prokuratura, Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego, instytucje bankowe, czy Biura Informacji Gospodarczej. Aby zweryfikować dane osoby fizycznej, instytucje te nie będą potrzebowały jej zgody. Będą mogły również przetwarzać pozyskane dane bez ograniczenia czasowego oraz przekazywać je innym podmiotom.
Warto wiedzieć: jeśli łączna kwota należności wyniesie mniej niż 5000 zł, informacje o długach będą zbierane w rejestrze, jednak nie będą w nim ujawniane.
Prawo umożliwia dłużnikom złożenie sprzeciwu. Może być to:
Składając sprzeciw przed dokonaniem wpisu, możesz zakwestionować wyłącznie istnienie i wysokość należności pieniężnej lub naliczonych odsetek. Do złożenia sprzeciwu już po wpisaniu danych do rejestru może dojść w sytuacji, w której wpisu w rejestrze dokonano bez wcześniejszego zawiadomienia dłużnika.
Warto wiedzieć: wniesienie sprzeciwu nie stanowi podstawy do wykreślenia dłużnika z RNP. Dopiero, jeżeli sprzeciw okaże się uzasadniony, wierzyciel będzie musiał wykreślić dłużnika lub wprowadzić odpowiednie zmiany we wpisie.
Jeśli wierzyciel odrzuci sprzeciw, wpisany może dochodzić swoich praw w trybie instancyjnym — wnosząc zażalenie, a następnie składając skargę w postępowaniu sądowo — administracyjnym. Osoba, której dane znalazły się w rejestrze niezgodnie z prawem, może również dochodzić odszkodowania na drodze cywilnej od wierzyciela lub organu prowadzącego rejestr.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Podsumowanie nowości luty 2024
Zapraszamy na przegląd najważniejszych nowości i zmian systemowych, które nastąpiły w lutym. Dowiedz się również, co nowego w aplikacji mobilnej, a także jaki był temat zeszłomiesięcznego webinaru Fakturowni. Zaczynajmy!
Ewelina Helbrecht
Fakturownia - aktualności
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Podnieś wydajność Twojej działalności: Odkryj korzyści integracji w Fakturowni
Kolejny webinar już za nami! Tym razem przedstawiliśmy od podstaw praktyczne zastosowanie opcji z zakładki Aplikacje/Dodatki, która jest dostępna po zalogowaniu do systemu Fakturownia.
Rozwój MŚP dzięki optymalizacji procesów biznesowych. Od pracy w firmie do pracy nad firmą
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem ostatniego webinaru. Dziękujemy naszemu partnerowi - firmie Casbeg i Jackowi Bartczakowi za bardzo inspirujący wykład.
Podsumowanie nowości marzec 2024
Jesteś ciekaw marcowych nowości w Fakturowni? W takim razie już teraz zapraszamy na przegląd!
Podsumowanie nowości styczeń 2024
Co nowego w Fakturowni wraz z początkiem roku? Ulepszone opcje w tym funkcje integracji i aplikacji mobilnej, ale to nie wszystko!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Narzędzia, które usprawnią Twoją codzienną pracę w firmie
Prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale również ciągły rozwój i dostosowywanie funkcjonowania firmy do nieustannie zmieniających się standardów rynku.
Prowadzenie firmy
Sprzedaż detaliczna: na czym polega? Wszystko, co musisz wiedzieć o sprzedaży detalicznej
Każdy z nas robi zakupy, a niektórzy z nas pewnie nie tylko kupują produkty i usługi, ale również je sprzedają. I zapewne każdy ma również świadomość, że droga od stworzenia produktu do jego sprzedania jest o wiele bardziej złożonym procesem niż sam zakup.
Do 30 czerwca 2024 roku Ukraińcy mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą w Polsce
W związku z wybuchem konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy 24 lutego 2022 roku, Polska zaangażowała się w pomoc wojennym uchodźcom. Jako kraj zaoferowaliśmy Ukraińcom nie tylko wsparcie materialne i bezpieczne schronienie, ale również pomoc w legalnym rozwijaniu własnych przedsiębiorstw na terenie kraju.
Hot-dog i kawa jako dodatkowe pozycje na fakturze za paliwo. Czy można je zaliczyć do KUP w PKPiR?
Jeśli chodzi o koszty, często generują je samochody służbowe. Właściciele firm i ich pracownicy dostarczają faktury m.in. za serwis, parking i paliwo. Problem pojawia się wówczas, gdy faktura ma wątpliwe pozycje, tj. np. obejmuje nie tylko paliwo, ale też inne produkty – np. kawę i hot-doga. Co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić?
Krzysztof Król