Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

Rejestr Należności Publicznoprawnych

Spis treści:

Rejestr Należności Publicznoprawnych to publiczny rejestr ujawniający dane o długach podlegających egzekucji administracyjnej.

Jakie informacje zawiera i kto może do niego trafić? Sprawdźmy.

Rejestr Należności Publicznoprawnych to rejestr nieterminowych płatników, prowadzony w systemie teleinformatycznym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Jego działalność reguluje Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1201 ze zm.). To, co różni RNP od innych, funkcjonujących na rynku „rejestrów dłużników” to przedmiot zadłużenia. Zbiera on, gromadzi i udostępnia informacje o należnościach pieniężnych, podlegających egzekucji administracyjnej. Przedmiotem wpisu może być więc zadłużenie, wynikające z nieterminowej płatności:

  • podatków,
  • ceł,
  • składek ZUS,
  • mandatów skarbowych.

Cel stworzenia RNP

Głównym celem stworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych była potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa zawierania umów w obrocie gospodarczym. Rejestr pozwala w rzetelny, precyzyjny i wiarygodny sposób „prześwietlić” potencjalnego kontrahenta, np. przed zawarciem umowy lub negocjacjami jej warunków. Zdaniem ustawodawcy, korzyści z działalności RNP odczują przede wszystkim małe i średnie firmy. To właśnie one padają najczęściej ofiarami nieuczciwych partnerów. Nie posiadają również wystarczających funduszy na samodzielną walkę z „przeciwnikiem”. Rejestr pozwoli im zminimalizować ryzyko błędnych decyzji, pomoże ochronić kapitał i stabilność finansową.

Kto może trafić do RNP?

Do rejestru mogą trafić:

  • osoby fizyczne,
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • osoby prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną,
  • nierezydenci w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będący osobami fizycznymi, osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi.

Kto może dokonać wpisu do rejestru?

Wpisu do rejestru może dokonać wyłącznie wierzyciel. Biorąc pod uwagę specyfikę RNP, mogą być to reprezentanci gmin (wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast) lub naczelnicy urzędów skarbowych.

Warunki dokonania wpisu

Wierzyciel może wpisać dane dłużnika do rejestru RNP, jeśli:

  • należność wynika z określonych podstaw. Mogą być to np. deklaracje podatkowe lub celne, decyzje wymiarowe, wyroki sądowe, mandaty karne, wykroczeniowe i karno-skarbowe;
  • decyzja lub wyrok sądu administracyjnego uprawomocniły się;
  • co najmniej 30 dni przed dokonaniem wpisu, wierzyciel doręczył dłużnikowi zawiadomienie o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze. Jeśli w ciągu miesiąca zadłużony ureguluje swoje zobowiązanie, uniknie kłopotliwego w skutkach wpisu.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego należność może być przedmiotem wpisu wyłącznie po wcześniejszym podjęciu uchwały właściwej rady, która upoważni organ wykonawczy jednostki do składania wniosków,

Kto może sprawdzić dane dłużnika w RNP?

Dane zgromadzone w rejestrze są udostępniane nieodpłatnie. Warunkiem dostępu do informacji jest konieczność potwierdzenia tożsamości przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo profilu zaufanego ePUAP za pośrednictwem Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów.

Warto wiedzieć: jeśli chcesz zweryfikować wiarygodność osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, będziesz musiał uzyskać jej zgodę. Sprawdzenie danych bez uzyskania takiej zgody może skutkować nałożeniem grzywny w kwocie do 30 000 zł.

Z danych zgromadzonych w RNP mogą korzystać także: sądy, prokuratura, Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego, instytucje bankowe, czy Biura Informacji Gospodarczej. Aby zweryfikować dane osoby fizycznej, instytucje te nie będą potrzebowały jej zgody. Będą mogły również przetwarzać pozyskane dane bez ograniczenia czasowego oraz przekazywać je innym podmiotom.

Warto wiedzieć: jeśli łączna kwota należności wyniesie mniej niż 5000 zł, informacje o długach będą zbierane w rejestrze, jednak nie będą w nim ujawniane.

Sprzeciw przeciwko decyzji wierzyciela

Prawo umożliwia dłużnikom złożenie sprzeciwu. Może być to:

  • sprzeciw w sprawie zagrożenia ujawnieniem w rejestrze (składany przed dokonaniem wpisu),
  • sprzeciw składany po wprowadzeniu danych do systemu teleinformatycznego.

Składając sprzeciw przed dokonaniem wpisu, możesz zakwestionować wyłącznie istnienie i wysokość należności pieniężnej lub naliczonych odsetek. Do złożenia sprzeciwu już po wpisaniu danych do rejestru może dojść w sytuacji, w której wpisu w rejestrze dokonano bez wcześniejszego zawiadomienia dłużnika.

Warto wiedzieć: wniesienie sprzeciwu nie stanowi podstawy do wykreślenia dłużnika z RNP. Dopiero, jeżeli sprzeciw okaże się uzasadniony, wierzyciel będzie musiał wykreślić dłużnika lub wprowadzić odpowiednie zmiany we wpisie.

Jeśli wierzyciel odrzuci sprzeciw, wpisany może dochodzić swoich praw w trybie instancyjnym — wnosząc zażalenie, a następnie składając skargę w postępowaniu sądowo — administracyjnym.
Osoba, której dane znalazły się w rejestrze niezgodnie z prawem, może również dochodzić odszkodowania na drodze cywilnej od wierzyciela lub organu prowadzącego rejestr.

Zobacz więcej wpisów
  • Wynagrodzenie minimalne w 2026 roku
    Fakturownia - aktualności

    Wynagrodzenie minimalne w 2026 roku – wszystko, co musisz wiedzieć jako pracodawca i pracownik

    Minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wzrośnie, przynosząc istotne zmiany dla pracowników i wyzwania dla pracodawców. Sprawdź, jakie stawki będą obowiązywać, jak są ustalane i co oznaczają dla Twojej firmy lub domowego budżetu.


    2025-07-11

    Fakturownia

  • podatki 2025
    Fakturownia - aktualności

    Co się zmieniło w podatkach w 2025 roku? Kluczowe informacje dla przedsiębiorców

    Zasady, które wchodzą w życie w 2025 roku dotykają wszystkich – od jednoosobowych działalności, po międzynarodowe koncerny. Czekają nas uproszczenia w składkach, nowe metody rozliczeń, obowiązki sprawozdawcze oraz korzystne rozwiązania dla firm działających poza granicami kraju. Jeśli prowadzisz biznes – niezależnie od jego skali – te informacje są dla Ciebie niezbędne. Podatki 2025 – zobacz, co się zmieniło i jak przygotować się na nową rzeczywistość podatkową.


    2025-04-16

    Blog

  • MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
    Fakturownia - aktualności

    MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?

    Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.


    2024-06-12

    Ewelina Helbrecht

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    Fakturownia – komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

Rejestr Należności Publicznoprawnych

Spis treści:

Rejestr Należności Publicznoprawnych to publiczny rejestr ujawniający dane o długach podlegających egzekucji administracyjnej.

Jakie informacje zawiera i kto może do niego trafić? Sprawdźmy.

Rejestr Należności Publicznoprawnych to rejestr nieterminowych płatników, prowadzony w systemie teleinformatycznym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Jego działalność reguluje Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1201 ze zm.). To, co różni RNP od innych, funkcjonujących na rynku „rejestrów dłużników” to przedmiot zadłużenia. Zbiera on, gromadzi i udostępnia informacje o należnościach pieniężnych, podlegających egzekucji administracyjnej. Przedmiotem wpisu może być więc zadłużenie, wynikające z nieterminowej płatności:

  • podatków,
  • ceł,
  • składek ZUS,
  • mandatów skarbowych.

Cel stworzenia RNP

Głównym celem stworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych była potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa zawierania umów w obrocie gospodarczym. Rejestr pozwala w rzetelny, precyzyjny i wiarygodny sposób „prześwietlić” potencjalnego kontrahenta, np. przed zawarciem umowy lub negocjacjami jej warunków. Zdaniem ustawodawcy, korzyści z działalności RNP odczują przede wszystkim małe i średnie firmy. To właśnie one padają najczęściej ofiarami nieuczciwych partnerów. Nie posiadają również wystarczających funduszy na samodzielną walkę z „przeciwnikiem”. Rejestr pozwoli im zminimalizować ryzyko błędnych decyzji, pomoże ochronić kapitał i stabilność finansową.

Kto może trafić do RNP?

Do rejestru mogą trafić:

  • osoby fizyczne,
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • osoby prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną,
  • nierezydenci w rozumieniu przepisów Prawa dewizowego będący osobami fizycznymi, osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi niebędącymi osobami prawnymi.

Kto może dokonać wpisu do rejestru?

Wpisu do rejestru może dokonać wyłącznie wierzyciel. Biorąc pod uwagę specyfikę RNP, mogą być to reprezentanci gmin (wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast) lub naczelnicy urzędów skarbowych.

Warunki dokonania wpisu

Wierzyciel może wpisać dane dłużnika do rejestru RNP, jeśli:

  • należność wynika z określonych podstaw. Mogą być to np. deklaracje podatkowe lub celne, decyzje wymiarowe, wyroki sądowe, mandaty karne, wykroczeniowe i karno-skarbowe;
  • decyzja lub wyrok sądu administracyjnego uprawomocniły się;
  • co najmniej 30 dni przed dokonaniem wpisu, wierzyciel doręczył dłużnikowi zawiadomienie o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze. Jeśli w ciągu miesiąca zadłużony ureguluje swoje zobowiązanie, uniknie kłopotliwego w skutkach wpisu.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego należność może być przedmiotem wpisu wyłącznie po wcześniejszym podjęciu uchwały właściwej rady, która upoważni organ wykonawczy jednostki do składania wniosków,

Kto może sprawdzić dane dłużnika w RNP?

Dane zgromadzone w rejestrze są udostępniane nieodpłatnie. Warunkiem dostępu do informacji jest konieczność potwierdzenia tożsamości przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo profilu zaufanego ePUAP za pośrednictwem Portalu Podatkowego Ministerstwa Finansów.

Warto wiedzieć: jeśli chcesz zweryfikować wiarygodność osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, będziesz musiał uzyskać jej zgodę. Sprawdzenie danych bez uzyskania takiej zgody może skutkować nałożeniem grzywny w kwocie do 30 000 zł.

Z danych zgromadzonych w RNP mogą korzystać także: sądy, prokuratura, Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego, instytucje bankowe, czy Biura Informacji Gospodarczej. Aby zweryfikować dane osoby fizycznej, instytucje te nie będą potrzebowały jej zgody. Będą mogły również przetwarzać pozyskane dane bez ograniczenia czasowego oraz przekazywać je innym podmiotom.

Warto wiedzieć: jeśli łączna kwota należności wyniesie mniej niż 5000 zł, informacje o długach będą zbierane w rejestrze, jednak nie będą w nim ujawniane.

Sprzeciw przeciwko decyzji wierzyciela

Prawo umożliwia dłużnikom złożenie sprzeciwu. Może być to:

  • sprzeciw w sprawie zagrożenia ujawnieniem w rejestrze (składany przed dokonaniem wpisu),
  • sprzeciw składany po wprowadzeniu danych do systemu teleinformatycznego.

Składając sprzeciw przed dokonaniem wpisu, możesz zakwestionować wyłącznie istnienie i wysokość należności pieniężnej lub naliczonych odsetek. Do złożenia sprzeciwu już po wpisaniu danych do rejestru może dojść w sytuacji, w której wpisu w rejestrze dokonano bez wcześniejszego zawiadomienia dłużnika.

Warto wiedzieć: wniesienie sprzeciwu nie stanowi podstawy do wykreślenia dłużnika z RNP. Dopiero, jeżeli sprzeciw okaże się uzasadniony, wierzyciel będzie musiał wykreślić dłużnika lub wprowadzić odpowiednie zmiany we wpisie.

Jeśli wierzyciel odrzuci sprzeciw, wpisany może dochodzić swoich praw w trybie instancyjnym — wnosząc zażalenie, a następnie składając skargę w postępowaniu sądowo — administracyjnym.
Osoba, której dane znalazły się w rejestrze niezgodnie z prawem, może również dochodzić odszkodowania na drodze cywilnej od wierzyciela lub organu prowadzącego rejestr.

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Faktura dwujęzyczna
    Fakturownia - porady

    Faktura dwujęzyczna – jak ją wystawić?

    Wystawianie faktur dwujęzycznych to klucz do sprawnej współpracy z zagranicznymi kontrahentami. Dowiedz się, jak przygotować taki dokument zgodnie z przepisami – szybko, przejrzyście i profesjonalnie.


    2025-07-07

    Fakturownia

  • Zgody marketingowe
    Fakturownia - porady

    Zgody marketingowe – jak je uzyskać? Przepisy, które musisz znać!

    Zgody marketingowe to kluczowy element działań promocyjnych każdej firmy. Jak je pozyskać zgodnie z prawem i zbudować zaufanie klientów? Poznaj przepisy i praktyczne wskazówki, które ułatwią Ci skuteczny marketing w firmie.


    2025-06-25

    Blog

  • przed założeniem firmy
    Fakturownia - porady

    Sprawy, które warto przemyśleć przed założeniem firmy

    Założenie własnej działalności gospodarczej to krok, który może odmienić Twoje zawodowe życie. Zanim jednak wpiszesz dane do CEIDG i rozpoczniesz działalność, warto przeanalizować kilka kluczowych kwestii. Staranne przygotowanie pozwoli uniknąć kosztownych błędów i stworzyć solidne fundamenty dla przyszłego biznesu.


    2025-06-03

    Blog

  • Jak zaoszczędzić pieniądzę w małej firmie?
    Prowadzenie firmy

    Jak zaoszczędzić pieniądze w małej firmie?

    Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.


    2025-06-30

    Blog

  • Urlop dla samozatrudnionych
    Prowadzenie firmy

    Urlop dla samozatrudnionych – jak działa i na czym polega?

    Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.

     


    2025-06-20

    Blog

  • Koszty w firmie
    Prowadzenie firmy

    Koszty w firmie – jak nimi operować i jak mogą działać w praktyce?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.


    2025-06-16

    Blog