Co zrobić, gdy klient opłacił już fakturę, a okazało się, że została błędnie wystawiona? Rozwiązanie jest proste – faktura korygująca. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie jest, kiedy można ją wystawiać, a także jak to zrobić w Fakturowni.
Faktura korygująca jest dokumentem, który sprzedawca wystawia do poprawienia błędnie wystawionej faktury VAT. Faktura korekta zawiera więc te same dane, co pierwotna faktura, ale z dodatkową informacją, jakie dane zostały zmienione, czyli co było na dokumencie przed korektą i po korekcie. Faktury korygującej nie należy mylić z notą korygującą. Tę pierwszą wystawia sprzedawca, a notę korygującą – nabywca.
Dodatkowo nota korygująca dotyczy wyłącznie danych niefinansowych np. błędów w nazwie/nazwach lub literówek.
Sprawdź także: Nota korygująca do faktury. Kiedy i jak ją wystawić?
Fakturę korygującą możemy wystawić w następujących przypadkach:
Zalecane jest, aby fakturę korektę wystawić bezpośrednio po wystąpieniu przyczyny korekty. Wprawdzie polskie prawo nie reguluje terminów wystawienia takiego dokumentu, takie działanie pozwoli jednak uniknąć potencjalnych skutków podatkowych lub prawnych, wynikających ze zwłoki jego wystawienia.
Sprawdź także: Faktura online - jak wystawić ją za darmo?
Faktura korygująca powinna zawierać dokładnie te same dane, co faktura pierwotna. Dodatkowo musi się na niej znaleźć informacja, że jest to faktura korygująca oraz numer i data wystawienia faktury korygowanej (pierwotnej). Faktura korygująca powinna również zawierać przyczynę wystawienia korekty oraz datę jej wystawienia.
Korekta częściowa dotyczy faktury, w której korekcie poddaje się tylko część znajdujących się na niej transakcji np. ilości towarów/usług bądź zmiany ceny za towar/usługę.
Korekta całkowita dotyczy przypadku, gdy towar został zwrócony lub usługa nie została wykonana. Polega ona na wyzerowaniu faktury pierwotnej, co oznacza, że jeżeli faktura VAT była wystawiona na 100 zł brutto, to na fakturze korekcie powinna widnieć kwota -100 zł brutto.
W Fakturowni fakturę korektę możesz wystawić na dwa sposoby.
Na początek zadbaj o to, by mieć aktywną tę opcję. Wejdź w Ustawienia > Ustawienia Konta i zaznacz checkbox Korekty, a następnie kliknij Zapisz.
W tym przypadku fakturę korygującą możesz wystawić poprzez panel dokumentu, który chcesz poprawić.
Następnie przejdziesz do formularza. System automatycznie nada numer korekty, a także uzupełni pozostałe dane z faktury pierwotnej. Możesz również wpisać przyczynę korekty w polu obok, np. błąd w pozycji na fakturze lub błąd w ilości sprzedanych produktów.
Przejdź do Pozycji na fakturze. W miejscu Przed korektą znajdziesz pierwotne informacje. W polach Po korekcie wpisz prawidłowe dane w zależności od tego, co korygujesz, np. ilość czy cenę. Szare pola pokazują nam wynik zmian.
Kwota przed korektą wynosiła 100 PLN, po korekcie 80 PLN. Mamy różnicę 20 zł, więc korekta wyniesie -20 zł.
Kwota przed korektą wynosiła 100 PLN, a ilość towaru 5 szt. Po korekcie 0 PLN i 0 szt. Mamy więc różnicę 100 zł i 5 szt, a korekta wyniesie odpowiednio -100 zł oraz -5 szt.
Jeżeli wpisujesz te informacje “od zera”, nie bazując na wcześniej wystawionej w Fakturowni fakturze, to możesz dodawać kolejne pola za pomocą zielonego przycisku +Nowa pozycja. Teraz zapisz dokument i faktura korygująca gotowa! Prześlij ją do kontrahenta i księgowej. Pamiętaj, że jeżeli korekta dotyczyła kwoty, to należy ją realnie skorygować, poprzez przelew wyrównujący, w zależności od zmiany. Ty lub Twój kontrahent musicie wyrównać różnicę.
Aby utworzyć fakturę korygującą, możesz wybrać także przycisk Faktura Korygująca bezpośrednio z głównego panelu aplikacji lub wejść w Przychody > Faktury korygujące > Dodaj.
Następnie uzupełnij poszczególne pola w formularzu. System automatycznie nada numer korekty. W pole Dokument korygowany wpisz numer i datę korygowanej faktury. Jeżeli korekta dotyczy faktury, która jest w systemie, rozpoczynając wpisywanie numeru lub daty system "podpowie" pełne dane faktury.
Poniżej znajdziesz widok faktury pierwotnej i korygującej:
Dodatkowo w Fakturowni poniżej dokumentu znajdziesz linki do faktury korygowanej oraz faktury, na podstawie której dokument został wygenerowany.
Jeżeli w systemie jest wystawiona faktura końcowa do zaliczek, to nie można do takich faktur zaliczkowych wystawić korekty.
Fakturę korygującą można utworzyć do faktury końcowej np. zerując transakcje i wystawiając ponownie dokumenty z prawidłowymi wartościami.
Jeśli do zaliczki nie było wystawionej faktury końcowej a wystawiono do niej korektę, to przy utworzeniu faktury końcowej będzie na niej również ujęta faktura korekta utworzona do faktury zaliczkowej. Będzie ona widoczna po zapisaniu faktury końcowej.
Sprawdź najczęściej zadawane pytania na temat faktur korekt:
Tworząc korektę, należy przy niewłaściwym produkcie w sekcji po korekcie w polu ilość wpisać 0, następnie dodać nową pozycję z poprawnym produktem, który powinien znaleźć się na dokumencie i w sekcji przed korektą w polu ilość wpisać 0 (o ile na fv korygowanej tej pozycji nie było), a w sekcji po korekcie w polu ilość należy wpisać potrzebną ilość produktu.
Kolejną korektę należy dodać do pierwotnej faktury, czyli naszej faktury korygowanej. System zaczyta do korekty dane wynikające z wcześniej wystawionej do tej faktury korekty. Czyli nie będą to dane z pierwotnej faktury, tak jak w przypadku kiedy pierwszy raz wystawiamy korektę, tylko będą to dane już z wcześniej wystawionej korekty.
Faktura korekta wskazuje różnicę między kwotą pierwotną i korygowaną. W przypadku braku zmiany danych liczbowych różnica wyniesie 0,00.
Korektę należałoby wystawić w jednej walucie, w której będziemy widzieć zmiany liczbowe. Tu własnoręcznie należy przeliczyć kurs z dnia pomyłki, tak aby pokazać różnicę cenową, którą spowodowała zmiana kursu po dacie sprzedaży.
Przykład:
Mamy fakturę na 100 EUR z kursem po nieodpowiedniej dacie sprzedaży.
Sama korekta kwoty w EUR nie wykazuje różnicy w wartości liczbowej, więc, aby wykazać, że jest różnica w fakturze po zastosowaniu kursów, należy w rubryce "przed korektą" pomnożyć 100 EUR x kurs z niewłaściwej daty sprzedaży, a w rubryce "po korekcie" pomnożyć 100 EUR x kurs z właściwej daty sprzedaży. Wtedy przeliczone kwoty w złotówkach dadzą nam różnicę kwotową do skorygowania w walucie, której dotyczy przeliczenie.
Obejrzyj wizualizację przykładu w tutorialu na YouTube! (przewiń na 7:20)
Niestety nie ma takiej możliwości.
Nie, do tego służy ewidencja zwrotów prowadzona przez księgowość.
Należy wystawić WZk aby towar wrócił na stan magazynowy. Przy automatycznych WZ i PZ WZk korekta tworzy się automatycznie.
Nie można. Taki dokument należy wystawić na nowo.
Artykuł został po raz pierwszy opublikowany na blogu 26.01.2023 r., zaktualizowany 13.05.2025 r.
Wypróbuj za darmo przez 30 dni. Bez opłat instalacyjnych i długotrwałych zobowiązań.