Magda, 2018-12-07
Czasem zdarza się, że otrzymana od kontrahenta faktura zawiera błędy. Skutecznym sposobem skorygowania nieprawidłowości jest wystawienie noty korygującej.
Nota korygująca to dokument, który umożliwia skorygowanie danych na fakturze otrzymanej od kontrahenta. Nota nie wymaga księgowania, a termin jej wystawienie nie jest ograniczony w czasie. Głównym zadaniem noty jest poinformowanie dostawcy o błędach oraz ich korekta.
Notę korygującą może wystawić jedynie nabywca towaru lub usługi. Wymaga ona jednak przekazania wystawcy faktury oraz jego akceptacji. Prawo nie precyzuje, w jaki sposób wystawca może jej dokonać. Powszechną praktyką jest podpis złożony na egzemplarzu noty (jeśli nabywca przesyła dokument pocztą) lub mailowe potwierdzenie (w przypadku wysyłki dokumentu drogą elektroniczną).
Zgodnie z art. 106k ust. 3 Ustawy o podatku od towarów i usług nota korygująca powinna zawierać następujące elementy:
Nota korygująca umożliwia skorygowanie błędów mniejszej wagi, które nie mają dużego znaczenia dla istoty transakcji. Mogą być to:
Nota korygująca nie koryguje informacji dotyczących:
Przy pomocy noty nie można również zamienić podmiotu na inny podmiot funkcjonujący w obrocie gospodarczym. W przypadku tego rodzaju błędów niezbędne jest wystawienie faktury korygującej.
Głównym zadaniem faktury korygującej jest korekta błędnych kwot na fakturze właściwej. Nota korygująca pozwala natomiast na skorygowanie mniej istotnych błędów — głównie danych nabywcy lub dostawcy.
Wystawcą faktury korygującej może być sprzedawca towarów i usług. Obowiązek wystawienia noty spoczywa na odbiorcy.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.