fakturownia, branding,wywiad,klienci,marka,faktury,fakturowanie,2022
Fakturownia - porady

Dlaczego każda firma potrzebuje brandingu? Sprawdź [WYWIAD]

Agata Olejniczak

Agata Olejniczak, 2022-03-18

Jak ukształtować świadomość konsumentów na temat danej marki? W tym pomoże… branding. Czym dokładnie jest i dlaczego każdy przedsiębiorca powinien poświęcić sporo energii temu obszarowi? Porozmawialiśmy o tym z jednym z klientów Fakturowni - Damianem Smal z agencji marketingowej Media Project Group.

Damian Smal Agencja Merketingowa Media Project Group

Damian Smal z agencji marketingowej Media Project Group.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Branding – pojęcie, które teoretycznie powinien znać każdy przedsiębiorca. Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest. Jak wytłumaczyłbyś to najbardziej trafnie?

Damian Smal, Media Project Group: Branding to działania marketingowe, które sprawiają, że konsumenci kształtują swoją świadomość związaną z daną marką. Firmy z największymi zyskami nie skupiają się tylko i wyłącznie na sprzedaży swoich produktów. Obdarowują ludzi przeżyciami, budują z nimi relacje oraz przedstawiają swoją markę w jak najlepszym świetle. Dobrym przykładem jest Red Bull. Obecnie nie kojarzy się go tylko i wyłącznie z napojem energetycznym, ale również sportami ekstremalnymi. Logo Red Bulla umieszczane jest wszędzie tam, gdzie adrenalina. Łączy się z pobudzeniem, emocjami, energią – tak samo jak napoje, które ta marka produkuje.

Wielkie korporacje każdego dnia dążą do tego, aby konsumenci utrwalali sobie kolory, wzory i słowa związane z ich marką. Dobrze opracowany i poprowadzony branding świetnie sprawdził się w przypadku firmy McDonalds. Myślę, że większość dzieci, widząc charakterystyczne złote łuki, od razu wie, czyje to logo.

Motosati branding Damian Smal

Co składa się na branding?

Na początku warto zauważyć, że branding to proces. Składa się na niego wiele elementów: komunikacja w social mediach, design, hasło reklamowe, logo, filozofia firmy, a nawet ceny i jakość produktów oraz usług. Dla każdej firmy coś zupełnie innego będzie najkorzystniejsze. Dlatego tak ważne, aby wszystkie działania omawiać z profesjonalistami, którzy dobiorą odpowiednie kanały komunikacji czy metody promocji, a także przygotują niezbędne materiały. Niewiele firm jest w stanie zająć się tym samodzielnie.

Jeśli marka chce zostać w pamięci oraz świadomości klientów, to musi poznać ich potrzeby i wyjść im naprzeciw. Agencje marketingowe wiedzą, czego potrzeba konsumentom i w jaki sposób do nich dotrzeć. Zupełnie inne emocje trafią do młodego pokolenia niż seniorów, kobiet, mężczyzn itd.

Zobacz także: Analityka - “must have” (prawie) każdego biznesu

Czy każda firma/marka potrzebuje brandingu?

Oczywiście, że tak. Firma zarabia, kiedy sprzedaje, a sprzedaje, kiedy świat o niej wie i potrafi ją rozpoznać wśród konkurencji. Rzadko się zdarza, aby klient sam wybrał produkt marki, o której nie usłyszał w internecie, od znajomych czy w innych mediach. Uważam, że obecnie branding jest czymś obowiązkowym – bez względu na to, czy prowadzi się jednoosobową działalność gospodarczą, czy duże przedsiębiorstwo.

Czym skutkuje brak brandingu na początku istnienia firmy? Jakie to może mieć konsekwencje dla jej przyszłości?

Człowiek wybiera dany produkt lub usługę, ponieważ wcześniej usłyszał pozytywną opinię na jej temat. Branding jest budowaniem świadomości marki wśród klientów. Nie przesadzę, jeśli powiem, że startująca działalność będzie miała bardzo pod górkę bez brandingu. Zanim potencjalny klient przekona się do danej usługi lub produktu, spędzi kilkanaście minut w internecie, aby znaleźć opinie innych osób. Co, jeśli nie znajdzie nic? Kupi produkt, skorzysta z usługi? A może pójdzie do konkurencji?

Brak brandingu rodzi również inne problemy. Materiały reklamowe w każdej kampanii wyglądają inaczej. Komunikacja jest niespójna. Jakość obsługi klienta kuleje. W takiej sytuacji o wiele trudniej rozwija się firmę, zwłaszcza na konkurencyjnym rynku.

Omni Office branding Damian Smal

Czy do was zgłasza się sporo firm na etapie tworzenia marki? Czy są to raczej duże przedsiębiorstwa?

Trudno na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć. Współpracujemy zarówno z początkującymi przedsiębiorstwami, jak i takimi, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku i zatrudniają wielu pracowników. Jednak tych młodych marek, głodnych sukcesu, jest całkiem sporo. Pomagamy im rozpocząć swoją działalność w jak najlepszych warunkach, z dopracowanym brandingiem, dobrą strategią marketingową i narzędziami do jej realizacji.

Dlaczego zdaniem wielu osób branding to prosta sprawa?

Jestem m.in. właścicielem agencji marketingowej, w której często poznaję nowych ludzi. Przychodzą, aby skorzystać z moich usług. I bardzo często współpracę ze mną zaczynają od słów: „próbowałem coś z brandingiem, reklamą, ale nie wyszło”. I nie wyjdzie. Branding w wielu obszarach wymaga specjalistycznej wiedzy oraz odpowiedniego doświadczenia. Dostępne w internecie artykuły czy poradniki sprawiają, że przedsiębiorcy często podejmują się działań na własną rękę. W efekcie często bardziej szkodzą marce, niż pomagają.

Myślę, że dla wielu osób branding wydaje się czymś łatwym, ponieważ widzą tylko tę zewnętrzną warstwę – ładne, kolorowe logo, kilka postów w mediach społecznościowych, może jakieś hasło reklamowe. Całej strategii, dostosowanej do potrzeb konkretnej marki, nie widać. I to gubi początkujących przedsiębiorców.

Czy, nie znając się na marketingu i pokrewnych dziedzinach, można samemu wykonać dobry branding?

Oczywiście, że można. Tylko, jakie będą tego skutki? Z doświadczenia wiem, ile czasu i pieniędzy kosztuje naprawa błędów w tym obszarze. Dopóki przedsiębiorcy nie odkryją potencjału swojej firmy, wartości oraz unikalnych cech, często tylko naśladują konkurencję w działaniach marketingowych. To niewłaściwa droga, która marnuje czas i energię. Dlatego uważam, że tak jak z bólem zęba idzie się do stomatologa, tak w przypadku wyzwań marketingowych czy brandingowych powinno się korzystać z pomocy wyspecjalizowanych agencji.

MB Promotions branding Damian Smal

Branding, branding, a co z.. rebrandingiem? Czym dokładnie jest?

To ciekawy twór marketingowy. Rebranding to nic innego jak odnowienie kilku obszarów marki. Zazwyczaj proszą o niego firmy, w których dość sporo się pozmieniało. W agencji często korzystamy z tego zabiegu, kiedy dotychczasowe działania w obszarze marketingowym danej firmy nie przynoszą oczekiwanych efektów lub przygotowany wiele lat temu branding w obecnym otoczeniu się już po prostu nie sprawdza.

Sami także mamy za sobą jeden delikatny rebranding. Takie działanie unowocześnia markę, pozwala jej znów stać się w pełni konkurencyjną. Pokazuje także klientom, że jej rozwój idzie w dobrym kierunku, a to wzbudza zaufanie i buduje lojalność. Warto wspomnieć, że za pomocą rebrandingu można zmieniać nie tylko wartości wizualne, ale także inne elementy marki, takie jak oferta produktowa czy sposób komunikacji.

Zobacz także: Czy każda firma potrzebuje strony internetowej? Rozmowa z Krzysztofem Gonetem

Kiedy warto wykonać rebranding? Jakie są „sygnały” wskazujące, że trzeba działać?

Najbardziej widocznym sygnałem, że czas na zmiany, jest spadek sprzedaży i brak zainteresowania ofertą danej marki. Niestety, wielu przedsiębiorców czeka, aż do ostatniego momentu. Takie zwlekanie nie sprzyja poprawie kondycji firmy. Nad rebrandingiem warto zastanowić się, kiedy widać, że konkurencja się rozwija, a nasza firma zwalnia – spadają przychody, pojawiają się negatywne komentarze w sieci itp. Oczywiście, rebranding nie zawsze będzie rozwiązaniem każdego problemu, ale może zapewnić stabilizację w niepewnych czasach lub świeży start, gdy poprzednia formuła prowadzenia biznesu się wyczerpała.

„Stworzymy ciało i duszę Twojej firmy” - tak w kontekście oferty brandingu piszecie na swojej stronie www. Co kryje się pod tymi słowami?

Jak wspomniałem – branding to wiele elementów. Powstałe na jego bazie materiały reklamowe, logotyp, hasła czy identyfikacja wizualna to ciało firmy, niezbędne w działaniach promocyjnych. Natomiast sposób komunikacji, strategia marketingowa oraz wizja to dusza marki. W brandingu działamy więc dwutorowo, tworząc dla firm doskonale funkcjonujący organizm, który pozwala odnosić sukcesy na nawet najbardziej konkurencyjnym rynku.

Dziękuję za rozmowę.