Barbara Marcinkiewicz, 2022-02-17
Dark mode, czyli tzw. ciemny motyw interfejsu, to funkcja wielu aplikacji i stron internetowych. Możliwość przełączenia motywu ekranu z jasnego na ciemny to dla wielu zbędna opcja, a dla innych korzystne rozwiązanie. Przekonaj się, czy dark mode to narzędzie dla Ciebie.
Opcja dark mode jest już dostępna w Fakturowni! Nasi Klienci mogą samodzielnie wybierać pomiędzy jasnym a ciemnym interfejsem za pomocą przycisku na panelu menu.
Szczegółowy opis funkcji znajduje się na końcu artykułu.
Wbrew swojej nazwie w zastosowaniu dark mode nie chodzi o całkowite zastąpienie jasnego tła czarnym. Włączenie trybu ciemnego polega na wyświetlaniu jasnego tekstu na ciemnym tle. Pozostałe elementy, takie jak np. przyciski, są wówczas w kolorze czarnym. A wszystko to przy zastosowaniu odpowiedniego schematu kolorów i kontrastu.
Wyżej opisany obraz wpływa m.in. na czytelność tekstu, wyrazistość wyświetlanych obiektów i percepcję detali. Kontrast ma szczególne znaczenie, gdy chcemy zaprezentować ważne dane bądź materiały wizualne, ale przede wszystkim odpowiednio dobrany odpowiada za tempo zmęczenia wzroku i poczucie komfortu, jakie towarzyszy nam przy użytkowaniu danej strony albo aplikacji.
Ekrany z włączonym trybem ciemnym emitują o wiele mniej szkodliwego światła niebieskiego, które z kolei jest odpowiedzialne za przyspieszone uczucie zmęczenia oczu. Dodatkowo światło niebieskie często wpływa również na zaburzenia cyklu snu, dlatego zaleca się, aby wieczorem w swoich urządzeniach mieć włączony filtr niebieskiego światła. Osoby, które pracują głównie przed komputerem, preferują korzystanie z jasnego tekstu na ciemnym tle, z racji korzyści wynikających z komfortu widzenia, a także ostrego obrazu, zwłaszcza przy słabym oświetleniu.
Korzystając z ciemnego motywu zużycie baterii mocno spada, pod warunkiem, że używamy urządzenia z ekranem OLED. Oszczędność naszej baterii, która wiąże się z użytkowaniem ciemnego motywu, jest zaskakująca. Korzystanie z dark mode może okazać się bardzo pomocne, gdy zależy nam właśnie na dłuższym użytkowaniu naszego telefonu bądź komputera.
Grafiki, zdjęcia, ikony i inne materiały graficzne dla większości osób są o wiele bardziej czytelne, gdy widnieją na ciemnym tle, a to za sprawą poziomu kontrastu. W ten sposób możemy w świetnie wyróżnić poszczególne elementy graficzne, ponieważ przy zastosowaniu trybu ciemnego będą szybciej zauważalne przez odbiorców i łatwiej będzie skupić na nich wzrok.
Sprawdź także: Klient spóźnia się z opłaceniem faktury? Sprawdź, co możesz zrobić!
Dark mode może pomóc także w wyróżnieniu marki. Ciemny motyw pełni znaczącą rolę w budowaniu wizerunku firmy, komunikowaniu jej istotnych cech i atrybutów, a także produktów. Aby to zrobić warto skorzystać z ciemnego motywu na stronie internetowej, bądź postawić na ciemne elementy w naszych mediach społecznościowych. Czarny w głównej mierze jest bowiem utożsamiany z tajemniczością, prestiżem i elegancją, jeśli więc taki jest przekaz naszej marki, dark mode pozwoli nam go jeszcze bardziej podkreślić.
Wiele osób stosuje te nazwy zamiennie, jednak w rzeczywistości dark mode i tryb nocny to różne funkcje. Tryb nocny, używany po zmroku, sprawia, że ekran przybiera nieco żółtawy, ciepły odcień, który ma za zadanie zmniejszyć kontrast stron, których używamy. Dzięki takiemu zabiegowi oczy mniej się męczą w trakcie korzystania w nocy z telefonu bądź laptopa. Wpływa też na zmniejszenie emisji światła niebieskiego, co ma z kolei poprawić jakość snu i ułatwić zasypianie.
Z kolei tryby ciemne jakie oferują przeglądarki, aplikacje i strony, zmieniają interfejs na czarny. Ciemne tło zastępuje jasne odcienie i następuje odwrócenie kolorów - napisy i ikony przybierają wtedy barwę białą.
Trudno jednoznacznie powiedzieć, czy dark mode jest korzystnym rozwiązaniem, czy też nie. Wiele zależy od rodzaju pracy, czasu spędzanego przed komputerem i przede wszystkim osobistych preferencji użytkownika.
Stosowanie dark mode na dłuższą metę może być męczące i nie każdy powinien tę opcję stosować. Soczewka najbardziej skupia się przy jasnym (a nie ciemnym) tle, dzięki czemu tak szybko się nie męczy. Osoby, które cierpią na astygmatyzm bądź krótkowzroczność, również nie powinny wybierać dark mode, ponieważ białe litery i grafiki mogą się rozmazywać.
Czarne tło jesteśmy w stanie uruchomić w przeglądarkach. Są to Chrome, Firefox, Opera i Microsoft Edge. Chrome jest zdecydowanie najbardziej popularna i jeśli z niej korzystamy i chcielibyśmy włączyć dark mode to w karcie przeglądarki musimy najpierw wejść w Ustawienia. Następnie przejść do zakładek Wygląd > Motyw > Rozszerzenia, w której będzie dostępny do wyboru Dark Mode.
W najnowszej wersji systemu od Apple mamy możliwość ustawienia dark mode w całym telefonie. Cały proces jest bardzo prosty i wymaga tylko tego, abyśmy w Ustawieniach zakładka Wyświetlacz i jasność, wybrali opcję Włącz tryb ciemny (po prawej stronie).
Na Youtube’ie (dotyczy wersji desktopowej i mobilnej) wystarczy przełączyć w Ustawieniach na tryb ciemny.
Aplikacja już od dawna dysponowała wersją dla trybu ciemnego. Chcąc dokonać zmiany z trybu jasnego na dark mode musimy tylko przycisnąć na naszą ikonkę profilową i zaraz pod nią mamy możliwość przejścia na tryb ciemny.
Ciemny motyw interfejsu Facebooka może pojawić się automatycznie, jeśli włączymy dark mode w naszym urządzeniu, ponieważ aplikacja ma opcję używania ustawień systemowych. Jeżeli chcemy, aby Facebook w wersji desktopowej też miał tryb ciemny, wystarczy po zalogowaniu kliknąć w strzałkę z prawej strony i w zakładce Wyświetlanie i ułatwienia dostępu włączyć ciemny motyw.
Jedna z najpopularniejszych obecnie aplikacji wprowadziła tryb ciemny dla użytkowników iOS 13 i Android 10. Podobnie jak w przypadku innych stron czy aplikacji, tym razem również wystarczy tylko wejść w Ustawienia i aktywować dark mode.
Kolejny z serwisów, który w przeciwieństwie do reszty nie daje nam możliwości wyboru. Zarówno strona jak i aplikacja Netflix funkcjonują wyłącznie w trybie ciemnym, bez opcji przełączenia na jasny. Ma to prawdopodobnie zapewnić wyższy komfort z oglądania dla użytkowników, ze względu na odpowiedni kontrast i wyróżnienie obrazów.
Świadomi zalet, jakie niesie korzystanie z trybu ciemnego, mając jednocześnie na uwadze indywidualne preferencje użytkowników, postanowiliśmy wprowadzić możliwość używania dak mode także w Fakturowni. Każdy będzie mógł samodzielnie wybrać, który tryb jest dla niego lepszy w użytkowaniu, jasny czy ciemny.
W prawym górnym rogu, tuż pod adresem mailowym, jest dostępny dla użytkowników switch, pozwalający przełączać pomiędzy poszczególnymi trybami, w zależności od naszych upodobań. Klikając na Włącz tryb ciemny z ikonką księżyca aktywujemy ciemny tryb w całej Fakturowni. A jeżeli zapragniemy wrócić do trybu jasnego to wystarczy, że na pasku wybierzemy Wyłącz tryb ciemny i ikonkę słońca.