Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

VAT UE, faktura, fakturownia, przepisy, prawo, zmiany

Wzór informacji podsumowującej VAT-UE. Podpowiadamy, jak go poprawnie wypełnić.

Spis treści:

Na skutek wprowadzenia 1 lipca 2020 roku nowej procedury call-off stock, podatników obowiązuje inny wzór informacji podsumowującej VAT-UE wersja (5). W artykule wyjaśnimy, jak go wypełnić.
 
Zmiany, które weszły w życie w lipcu ubiegłego roku wynikły z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Rady UE 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej dotyczących opodatkowania handlu między państwami członkowskimi. 
Zgodnie z szacunkami rządu nowe prawo wpłynęło na ponad 300 tys. podatników.
 

Kto ma obowiązek składania informacji podsumowującej?

 
Od w 1 lipca 2020 roku obowiązek składania informacji podsumowującej mają podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, wykonujący czynności wskazane w art. 100 ust. 1 ustawy o VAT. Należą do nich m.in.:
  •  wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów (zarówno transakcyjne, jak i nietransakcyjne)
  • przemieszczanie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przez polskiego podatnika do innego kraju UE oraz informacje o zmianach w zakresie tej procedury;
  • wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (zarówno transakcyjne, jak i nietransakcyjne) opodatkowane stawką 0% na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Obowiązku składania informacji podsumowującej nie mają podatnicy, którzy świadczą usługi:
  • związane z nieruchomościami;
  • transportu osób;
  • restauracyjne i cateringowe;
  • krótkoterminowego wynajmu środków transportu;
  • turystyki.

Kiedy należy złożyć informację podsumowującą

 
Formularze z informacjami podsumowującymi należy składać wyłącznie w formie elektronicznej — co miesiąc, nie później niż 25 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym:
  • powstał obowiązek podatkowy, wynikający z czynności wskazanej w art. 100 ust. 1 ustawy o VAT;
  • dokonano przemieszczenia towarów lub zmiany w zakresie procedury call-off stock.
Jeśli podatnik nie spełnił któregoś z ww. warunków, nie musi składać formularza.
 

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce i w Europie
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

Jak wypełnić wzór informacji podsumowującej VAT-UE?

 
Od 1 lipca 2000 roku informację podsumowującą VAT-UE złożysz na 5 wersji formularza.
W porównaniu z poprzednią wersją:
  •  nową wzbogacono o część F zawierającą informacje o przemieszczenie towarów w procedurze call-off stock;
  •  usunięto wymóg podawania numeru REGON;
  •  zmieniono wielkość wiatek w nazwach kolumn części C, D i E;
  •  w częściach C, D i E zastąpiono nazwy kolumny „Kwota transakcji w zł” nazwą „Łączna wartość transakcji w zł”.
Wypełniając dokument:
  •  w części A - wpisz dane naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla rozliczeń podatku VAT;
  •  w części B - wpisz swoje dane (dane podatnika, który składa informację podsumowującą);
  •  w częściach C — F - wpisz transakcje. Pamiętaj, aby wykazać je w podziale na kontrahentów.

Konsekwencje błędów w informacji podsumowującej VAT-UE

 
Jeśli nie złożysz informacji podsumowującej VAT-UE lub Twoja deklaracja będzie zawierała błędy, możesz pozbawić się prawa do zastosowania stawki 0% przy WDT.
 

Korekta informacji podsumowującej

 
Jeśli chcesz uniknąć konsekwencji błędów zawartych w informacji podsumowującej, musisz złożyć korektę. Art 101 Ustawy o VAT wskazuje bowiem, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonej informacji podsumowującej podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę tej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
 
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 
 
 
Zobacz więcej wpisów
  • podatki 2025
    Fakturownia - aktualności

    Co się zmieniło w podatkach w 2025 roku? Kluczowe informacje dla przedsiębiorców

    Zasady, które wchodzą w życie w 2025 roku dotykają wszystkich – od jednoosobowych działalności, po międzynarodowe koncerny. Czekają nas uproszczenia w składkach, nowe metody rozliczeń, obowiązki sprawozdawcze oraz korzystne rozwiązania dla firm działających poza granicami kraju. Jeśli prowadzisz biznes – niezależnie od jego skali – te informacje są dla Ciebie niezbędne. Podatki 2025 – zobacz, co się zmieniło i jak przygotować się na nową rzeczywistość podatkową.


    2025-04-16

    Blog

  • MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
    Fakturownia - aktualności

    MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?

    Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.


    2024-06-12

    Ewelina Helbrecht

  • KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
    Fakturownia - aktualności

    KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?

    Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.


    2024-05-23

    Ewelina Helbrecht

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    Fakturownia – komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

VAT UE, faktura, fakturownia, przepisy, prawo, zmiany

Wzór informacji podsumowującej VAT-UE. Podpowiadamy, jak go poprawnie wypełnić.

Spis treści:

Na skutek wprowadzenia 1 lipca 2020 roku nowej procedury call-off stock, podatników obowiązuje inny wzór informacji podsumowującej VAT-UE wersja (5). W artykule wyjaśnimy, jak go wypełnić.
 
Zmiany, które weszły w życie w lipcu ubiegłego roku wynikły z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Rady UE 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej dotyczących opodatkowania handlu między państwami członkowskimi. 
Zgodnie z szacunkami rządu nowe prawo wpłynęło na ponad 300 tys. podatników.
 

Kto ma obowiązek składania informacji podsumowującej?

 
Od w 1 lipca 2020 roku obowiązek składania informacji podsumowującej mają podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, wykonujący czynności wskazane w art. 100 ust. 1 ustawy o VAT. Należą do nich m.in.:
  •  wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów (zarówno transakcyjne, jak i nietransakcyjne)
  • przemieszczanie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przez polskiego podatnika do innego kraju UE oraz informacje o zmianach w zakresie tej procedury;
  • wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (zarówno transakcyjne, jak i nietransakcyjne) opodatkowane stawką 0% na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Obowiązku składania informacji podsumowującej nie mają podatnicy, którzy świadczą usługi:
  • związane z nieruchomościami;
  • transportu osób;
  • restauracyjne i cateringowe;
  • krótkoterminowego wynajmu środków transportu;
  • turystyki.

Kiedy należy złożyć informację podsumowującą

 
Formularze z informacjami podsumowującymi należy składać wyłącznie w formie elektronicznej — co miesiąc, nie później niż 25 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym:
  • powstał obowiązek podatkowy, wynikający z czynności wskazanej w art. 100 ust. 1 ustawy o VAT;
  • dokonano przemieszczenia towarów lub zmiany w zakresie procedury call-off stock.
Jeśli podatnik nie spełnił któregoś z ww. warunków, nie musi składać formularza.
 

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce i w Europie
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

Jak wypełnić wzór informacji podsumowującej VAT-UE?

 
Od 1 lipca 2000 roku informację podsumowującą VAT-UE złożysz na 5 wersji formularza.
W porównaniu z poprzednią wersją:
  •  nową wzbogacono o część F zawierającą informacje o przemieszczenie towarów w procedurze call-off stock;
  •  usunięto wymóg podawania numeru REGON;
  •  zmieniono wielkość wiatek w nazwach kolumn części C, D i E;
  •  w częściach C, D i E zastąpiono nazwy kolumny „Kwota transakcji w zł” nazwą „Łączna wartość transakcji w zł”.
Wypełniając dokument:
  •  w części A - wpisz dane naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla rozliczeń podatku VAT;
  •  w części B - wpisz swoje dane (dane podatnika, który składa informację podsumowującą);
  •  w częściach C — F - wpisz transakcje. Pamiętaj, aby wykazać je w podziale na kontrahentów.

Konsekwencje błędów w informacji podsumowującej VAT-UE

 
Jeśli nie złożysz informacji podsumowującej VAT-UE lub Twoja deklaracja będzie zawierała błędy, możesz pozbawić się prawa do zastosowania stawki 0% przy WDT.
 

Korekta informacji podsumowującej

 
Jeśli chcesz uniknąć konsekwencji błędów zawartych w informacji podsumowującej, musisz złożyć korektę. Art 101 Ustawy o VAT wskazuje bowiem, że w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonej informacji podsumowującej podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę tej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
 
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 
 
 
Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Zgody marketingowe
    Fakturownia - porady

    Zgody marketingowe – jak je uzyskać? Przepisy, które musisz znać!

    Zgody marketingowe to kluczowy element działań promocyjnych każdej firmy. Jak je pozyskać zgodnie z prawem i zbudować zaufanie klientów? Poznaj przepisy i praktyczne wskazówki, które ułatwią Ci skuteczny marketing w firmie.


    2025-06-25

    Blog

  • przed założeniem firmy
    Fakturownia - porady

    Sprawy, które warto przemyśleć przed założeniem firmy

    Założenie własnej działalności gospodarczej to krok, który może odmienić Twoje zawodowe życie. Zanim jednak wpiszesz dane do CEIDG i rozpoczniesz działalność, warto przeanalizować kilka kluczowych kwestii. Staranne przygotowanie pozwoli uniknąć kosztownych błędów i stworzyć solidne fundamenty dla przyszłego biznesu.


    2025-06-03

    Blog

  • Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?
    Fakturownia - porady

    Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?

    Jeśli jesteś aktualnie osobą bezrobotną, masz problemy ze znalezieniem zatrudnienia lub pragniesz zmienić swoje kwalifikacje zawodowe, to powinieneś wiedzieć, z jakich form pomocy możesz skorzystać.


    2025-05-30

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka

  • Jak zaoszczędzić pieniądzę w małej firmie?
    Prowadzenie firmy

    Jak zaoszczędzić pieniądze w małej firmie?

    Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.


    2025-06-30

    Blog

  • Urlop dla samozatrudnionych
    Prowadzenie firmy

    Urlop dla samozatrudnionych – jak działa i na czym polega?

    Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.

     


    2025-06-20

    Blog

  • Koszty w firmie
    Prowadzenie firmy

    Koszty w firmie – jak nimi operować i jak mogą działać w praktyce?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.


    2025-06-16

    Blog