Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Magda, 2021-02-19
Ustawa z 31 lipca 2019 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych wprowadziła modyfikacje w kodeksie cywilnym i ustawie o prawach konsumenta. Ich efektem są korzystne dla przedsiębiorców zmiany w zakresie ochrony konsumenckiej. Jak wynika z argumentacji rządzących, głównym powodem wprowadzenia zmian w prawie było zminimalizowanie dysproporcji w zakresie praw i obowiązków przedsiębiorców — uczestników transakcji handlowej - zwłaszcza w odniesieniu do tych, którzy nie mają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, niezbędnych do oceny przedmiotu transakcji. Co konkretnie się zmieniło?
Nowe prawo dało przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą przywileje konsumenta. Co ważne, obowiązują one jedynie w ograniczonym stopniu: stosowania klauzul abuzywnych, rękojmi za wady oraz w zakresie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Warunkiem zastosowania nowego prawa jest także zawarcia umowy, która nie ma charakteru zawodowego. Co ważne, ochroną konsumencką zostały objęte wszystkie podmioty prowadzące działalność pod szyldem jednoosobowej działalności gospodarczej — m.in. freelancerzy, mikroprzedsiębiorcy, firmy z sektora MŚP.
Ważne: jednoosobowi przedsiębiorcy nie skorzystają z innych praw zarezerwowanych dla konsumentów: nie są objęci ochroną instytucjonalną konsumentów sprawowaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzeczników konsumentów. Nie mogą także skorzystać z pozasądowych metod rozwiązywania sporów, zarezerwowanych dla konsumentów.
Z pewnością wiele osób będzie rozważać, co oznacza brak zawodowego charakteru umowy i w jakich okolicznościach przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z przywilejów konsumenta, a kiedy nie będzie to możliwe. Mówiąc w sporym uproszczeniu, nowe prawo obejmie przedsiębiorców, kupujących towary, które nie są bezpośrednio związane z prowadzoną przez nich działalnością.
Przykład.
Jednoosobowa działalność Mariusza zajmuje się sprzedażą sprzętu komputerowego. Jeśli mężczyzna kupi od innej firmy drukarki, myszki do komputera lub monitory, nie zostanie potraktowany jako konsument (zakup będzie miał charakter zawodowy, związany z PKD nabywcy). Jeśli jednak przedmiotem transakcji będzie wyposażenie firmowej kuchni, np. kuchenka mikrofalowa czy ekspres do kawy, kupujący skorzysta z przywilejów konsumenta.
Ważne: najprostszym i najbardziej oczywistym sposobem ustalenia, czy dana czynność ma charakter zawodowy, czy też nie wydaje się analiza kodów PKD. Taki system weryfikacji może nieść za sobą jednak sporo problemów i niejasności. Zwłaszcza w branży e-commerce. O tym, w jaki sposób przedsiębiorcy poradzą sobie z tym wyzwaniem, dowiemy się z pewnością już niebawem.
W konsekwencji wprowadzenia nowego prawa każda osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, w określonych sytuacjach będzie traktowana tak, jak konsument. Będzie mogła np. odstąpić od umowy zawartej poza siedzibą przedsiębiorcy czy skorzystać z rękojmi. Efektem wprowadzenia ustawy są także nowe wyzwania postawione przed sprzedawcami, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych. Przedsiębiorcy działający w branży e-commerce staną bowiem przed koniecznością modyfikacji regulaminów i wzorów umów. Będą musieli również rzetelnie zadbać o obowiązek informacyjny, np. w zakresie prawa do odstąpienia od umowy.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Podsumowanie nowości luty 2024
Zapraszamy na przegląd najważniejszych nowości i zmian systemowych, które nastąpiły w lutym. Dowiedz się również, co nowego w aplikacji mobilnej, a także jaki był temat zeszłomiesięcznego webinaru Fakturowni. Zaczynajmy!
Ewelina Helbrecht
Fakturownia - aktualności
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Podnieś wydajność Twojej działalności: Odkryj korzyści integracji w Fakturowni
Kolejny webinar już za nami! Tym razem przedstawiliśmy od podstaw praktyczne zastosowanie opcji z zakładki Aplikacje/Dodatki, która jest dostępna po zalogowaniu do systemu Fakturownia.
Rozwój MŚP dzięki optymalizacji procesów biznesowych. Od pracy w firmie do pracy nad firmą
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem ostatniego webinaru. Dziękujemy naszemu partnerowi - firmie Casbeg i Jackowi Bartczakowi za bardzo inspirujący wykład.
Podsumowanie nowości marzec 2024
Jesteś ciekaw marcowych nowości w Fakturowni? W takim razie już teraz zapraszamy na przegląd!
Podsumowanie nowości styczeń 2024
Co nowego w Fakturowni wraz z początkiem roku? Ulepszone opcje w tym funkcje integracji i aplikacji mobilnej, ale to nie wszystko!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Narzędzia, które usprawnią Twoją codzienną pracę w firmie
Prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale również ciągły rozwój i dostosowywanie funkcjonowania firmy do nieustannie zmieniających się standardów rynku.
Prowadzenie firmy
Sprzedaż detaliczna: na czym polega? Wszystko, co musisz wiedzieć o sprzedaży detalicznej
Każdy z nas robi zakupy, a niektórzy z nas pewnie nie tylko kupują produkty i usługi, ale również je sprzedają. I zapewne każdy ma również świadomość, że droga od stworzenia produktu do jego sprzedania jest o wiele bardziej złożonym procesem niż sam zakup.
Do 30 czerwca 2024 roku Ukraińcy mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą w Polsce
W związku z wybuchem konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy 24 lutego 2022 roku, Polska zaangażowała się w pomoc wojennym uchodźcom. Jako kraj zaoferowaliśmy Ukraińcom nie tylko wsparcie materialne i bezpieczne schronienie, ale również pomoc w legalnym rozwijaniu własnych przedsiębiorstw na terenie kraju.
Hot-dog i kawa jako dodatkowe pozycje na fakturze za paliwo. Czy można je zaliczyć do KUP w PKPiR?
Jeśli chodzi o koszty, często generują je samochody służbowe. Właściciele firm i ich pracownicy dostarczają faktury m.in. za serwis, parking i paliwo. Problem pojawia się wówczas, gdy faktura ma wątpliwe pozycje, tj. np. obejmuje nie tylko paliwo, ale też inne produkty – np. kawę i hot-doga. Co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić?
Krzysztof Król