Funkcje
Cennik
Pomoc
Produkty
Program do fakturowania
Program magazynowy
Moduł do drukarek fiskalnych
Oprogramowanie dla biur księgowych
Integracje
Zaloguj się
Załóż konto
PL
English / US
English / Global
English / UK
Français
Español
Deutsch
polski
Čeština
Slovenčina
Українська
ქართული ენა
hrvatski
српски / srpski
русский
简体字
繁體字 / TW
繁體字 / HK
Монгол
Open main menu
Funkcje
Cennik
Pomoc
Produkty
Program do fakturowania
Program magazynowy
Moduł do drukarek fiskalnych
Oprogramowanie dla biur księgowych
Integracje
Zaloguj się
Załóż konto
Blog
Aktualności
Komunikaty
KSeF
Porady
Prowadzenie firmy
Poradnik
Aktualności
Fakturownia - aktualności
Wzór informacji podsumowującej VAT-UE. Podpowiadamy, jak go poprawnie wypełnić.
Magda, 2021-07-02
Edytuj artykuł
Na skutek wprowadzenia 1 lipca 2020 roku nowej procedury call-off stock, podatników obowiązuje inny wzór informacji podsumowującej VAT-UE wersja (5). W artykule wyjaśnimy, jak go wypełnić.
Zmiany, które weszły w życie w lipcu ubiegłego roku wynikły z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Rady UE 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej dotyczących opodatkowania handlu między państwami członkowskimi.
Zgodnie z szacunkami rządu nowe prawo wpłynęło na ponad 300 tys. podatników.
Kto ma obowiązek składania informacji podsumowującej?
Od w 1 lipca 2020 roku obowiązek składania informacji podsumowującej mają podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, wykonujący czynności wskazane w art. 100 ust. 1 ustawy o VAT. Należą do nich m.in.:
wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów (zarówno transakcyjne, jak i nietransakcyjne)
przemieszczanie towarów w procedurze magazynu typu call-off stock przez polskiego podatnika do innego kraju UE oraz informacje o zmianach w zakresie tej procedury;
wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów (zarówno transakcyjne, jak i nietransakcyjne) opodatkowane stawką 0% na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
Obowiązku składania informacji podsumowującej nie mają podatnicy, którzy świadczą usługi:
związane z nieruchomościami;
transportu osób;
restauracyjne i cateringowe;
krótkoterminowego wynajmu środków transportu;
turystyki.
Kiedy należy złożyć informację podsumowującą
Formularze z informacjami podsumowującymi należy składać wyłącznie w formie elektronicznej — co miesiąc, nie później niż 25 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym:
powstał obowiązek podatkowy, wynikający z czynności wskazanej w art. 100 ust. 1 ustawy o VAT;
dokonano przemieszczenia towarów lub zmiany w zakresie procedury call-off stock.
Jeśli podatnik nie spełnił któregoś z ww. warunków, nie musi składać formularza.
Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce i w Europie
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl
Jak wypełnić wzór informacji podsumowującej VAT-UE?
Od 1 lipca 2000 roku informację podsumowującą VAT-UE złożysz na 5 wersji formularza.
W porównaniu z poprzednią wersją:
nową wzbogacono o część F zawierającą informacje o przemieszczenie towarów w procedurze call-off stock;
usunięto wymóg podawania numeru REGON;
zmieniono wielkość wiatek w nazwach kolumn części C, D i E;
w częściach C, D i E zastąpiono nazwy kolumny „Kwota transakcji w zł” nazwą „Łączna wartość transakcji w zł”.
Wypełniając dokument:
w części A - wpisz dane naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla rozliczeń podatku VAT;
w części B - wpisz swoje dane (dane podatnika, który składa informację podsumowującą);
w częściach C — F - wpisz transakcje. Pamiętaj, aby wykazać je w podziale na kontrahentów.
Konsekwencje błędów w informacji podsumowującej VAT-UE
Jeśli nie złożysz informacji podsumowującej VAT-UE lub Twoja deklaracja będzie zawierała błędy, możesz pozbawić się prawa do zastosowania stawki 0% przy WDT.
Korekta informacji podsumowującej
Jeśli chcesz uniknąć konsekwencji błędów zawartych w informacji podsumowującej, musisz złożyć korektę. Art 101 Ustawy o VAT wskazuje bowiem, że
w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonej informacji podsumowującej podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę tej informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Wypróbuj Fakturownię za darmo
Zarejestruj się
Back
Powrót do strony głównej