Justyna Zaporowska, 2022-08-30
Umowa o pracę i umowa zlecenie należą do najpopularniejszych form świadczenia pracy. Są one uregulowane w różnych aktach prawnych: umowa o pracę w Kodeksie Pracy, umowa zlecenie w Kodeksie Cywilnym.
Każda z tych umów jest umową starannego działania. Jest to ugruntowane w orzecznictwie stanowisko m.in w wyrokach NSA z 7.09.2021 (sygn. II GDK 529/21) czy SN z dnia 23.01.2020 r. (sygn. II PK 228/18). Staranność działania to jedyna wspólna cecha tych umów która nie wzbudza wątpliwości.
Umowa o pracę jest podstawowym stosunkiem prawnym, który reguluje współpracę pracodawcy i pracownika. Artykuł 22 § 1 w związku z art. 2 Kodeksu Pracy definiuje stosunek pracy, jako że poprzez jego nawiązanie pracownik zobowiązuje się do wykonywania określonej pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę za wynagrodzeniem.
Zawarcie stosunku pracy uprawnia pracownika do nabycia uprawnień pracowniczych takich jak np. prawo do urlopu wypoczynkowego, macierzyńskiego, zasiłku chorobowego czy ochrony przed zwolnieniem.
Sprawdź także: Zatrudnienie pracownika od A do Z - umowa o pracę. Formalności, obowiązki pracodawcy, dotacje z Urzędu Pracy na zatrudnienie
Zawierając umowę zlecenie zleceniobiorca (zmienia się nazwa stron), w ramach tej umowy, zobowiązuje się wykonać usługę lub towar na rzecz zleceniodawcy.
Zleceniobiorcy przysługują prawa, które wynikają z postanowień i treści umowy, jeśli są one zgodne z Kodeksem Cywilnym.
Sprawdź także: Wszystko o zmianach w Kodeksie Pracy 2022
Poniżej przedstawiono zestawienie najważniejszych różnic pomiędzy opisanymi formami zatrudnienia.
umowa może zostać wypowiedziana w każdym czasie
Umowa zlecenie generuje mniej kosztów dla przedsiębiorcy w postaci np. braku składek do ZUS w przypadku uczniów i studentów do 26 r.ż, braku konieczności wypłaty wynagrodzenia urlopowego lub chorobowego, możliwości wypowiedzenia jej z dnia na dzień (o ile umowa nie stanowi inaczej). Jest więc niewątpliwie korzystniejsza dla zleceniodawcy. Niemniej przy jej zawieraniu należy mieć na uwadze fakt, że umowy takie podlegają kontroli ZUS oraz PIP w związku z czym, jeśli kontrolujący dopatrzy się w niej elementów świadczenia pracy przypisanych dla Kodeksu Pracy, nakaże zmianę na umowę o pracę, a co za tym idzie wszelkiego rodzaju korekty z tym związane tj. m.in.. dopłata składek ZUS, podatku PIT4, korekty deklaracji do ZUS oraz PIT-11 do urzędu skarbowego.
Sprawdź także: Jak opodatkować premie i nagrody pieniężne pracowników?