Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Justyna Zaporowska, 2022-05-31
Pracodawca, zatrudniając pracownika, musi wypełnić szereg obowiązków i formalności, aby w przyszłości uniknąć ukarania m.in. ze strony Państwowej Inspekcji Pracy za ewentualne braki w dokumentacji. Poniżej wyjaśniamy krok po kroku, jak prawidłowo należy przeprowadzić etap zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.
Pierwszym krokiem, zgodnie z art. 221 § 1 do 3 Kodeksu Pracy, jest uzyskanie od osoby ubiegającej się o zatrudnienie danych osobowych obejmujących:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) datę urodzenia;
3) dane kontaktowe wskazane przez taką osobę;
4) wykształcenie;
5) kwalifikacje zawodowe;
6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Na tej podstawie pracodawca przygotowuje umowę o pracę i po jej podpisaniu przez obie strony, pracownik zobowiązany jest do przedstawienia dodatkowych danych, jakimi są: numer PESEL (w przypadku jego braku rodzaj i numer dowodu tożsamości), adres zamieszkania oraz inne dane, jakim jest np. numer rachunku bankowego do wypłaty wynagrodzenia lub inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe jego dzieci i innych członków jego najbliższej rodziny. Jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy.
Zgodnie z art. 221a Kodeksu Pracy należy od pracownika uzyskać także zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Umowę o pracę należy zawrzeć na piśmie, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron. Brak przekazania dokumentu przyszłemu pracownikowi może skutkować grzywną w wysokości od 1000 zł do 30 000 zł, stanowi o tym art. 281 § 1 pkt 2 Kodeksu Pracy.
Po wypełnieniu formalności związanych z posiadaniem danych ewidencyjnych pracownika oraz podpisaną umową o pracę, pracodawca w następnym etapie powinien wystawić skierowanie na wstępne badania lekarskie, zgodnie bowiem z art. 299 § 4 Kodeksu Pracy: „Pracodawca nie może dopuścić do pracy pracownika bez aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie.”
Konieczność przeprowadzenia wstępnych badań lekarskich dotyczy nowo zatrudnionych osób, wyłączenia (zg. z art. 229 § 11 k.p.) kiedy badań wykonywać nie trzeba, dotyczą osób:
1) przyjmowanych ponownie do pracy u tego samego pracodawcy na to samo stanowisko lub na stanowisko o takich samych warunkach pracy w ciągu 30 dni po rozwiązaniu, lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy z tym pracodawcą;
2) przyjmowanych do pracy u innego pracodawcy na dane stanowisko w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy, jeżeli posiadają aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie i pracodawca ten stwierdzi, że warunki te odpowiadają warunkom występującym na danym stanowisku pracy, z wyłączeniem osób przyjmowanych do wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych.
Kolejnym krokiem zatrudnienia pracownika jest przeprowadzenie obowiązkowych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, stanowi o tym art. 2373 § 1 do 2 Kodeksu Pracy, który mówi: „Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy”. Należy tutaj dodać, iż zatrudniając pracownika pracodawca, również musi odbyć szkolenie z zakresu BHP dla osób kierujących pracownikami (2373 § 21 k.p.).
W ciągu siedmiu dni od zatrudnienia należy poinformować pracownika o warunkach zatrudnienia. Czynności tej należy dokonać zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu Pracy. W informacji trzeba zawrzeć dane o:
Również w terminie do 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń (tutaj od dnia nawiązania stosunku pracy) należy zgłosić pracownika do ZUS na formularzu ZUS ZUA, ewentualnych zgłoszeń członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego dokonać należy na formularzu ZUS ZCNA.
Sprawdź także: Jakie zmiany w sposobach obliczania wynagrodzeń wprowadził Polski Ład?
Kolejne czynności, jakie należy wykonać, to założenie ewidencji czasu pracy pracownika, oraz założenie wraz z prowadzeniem akt osobowych.
Wytyczne jak powinny być one prowadzone, znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 28.05.1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.
Akta osobowe składają się z czterech części: A, B, C i D. Obejmują one następujący wykaz:
1) w części A - dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, określone w przepisach § 1 ust. 1 i 2 ww. Rozporządzenia;
2) w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika
3) w części C - dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
4) w części D akt osobowych należy umieścić ewentualne odpisy zawiadomienia o ukaraniu oraz inne dokumenty związane z ponoszeniem przez pracownika odpowiedzialności porządkowej lub odpowiedzialności określonej w odrębnych przepisach, które przewidują zatarcie kary po upływie określonego czasu.
Sprawdź także: Polski Ład - koniec z ulgą dla klasy średniej? Sprawdź, co się zmieni
Pracodawca, chcąc zatrudnić pracownika na dane stanowisko, może skorzystać z dofinansowań, jakie udzielają Urzędy Pracy. Zatrudniając osobę bezrobotną zarejestrowaną w Urzędzie Pracy, można skorzystać z różnorodnego wsparcia.
Na stronach internetowych Urzędów Pracy zamieszczony jest wykaz szeregu form wsparcia oraz innych instrumentów rynku pracy. Są to np.:
Każdy Urząd Pracy zgodnie ze swoimi wytycznymi i wysokością dofinansowania z państwa prowadzi swoje kampanie aktywizacyjne oraz poszczególne programy dofinansowań.
By dowiedzieć się z jakich form pomocy przyszły pracodawca może skorzystać, należy zgłosić się do swojego, terenowo podległego siedzibie firmy, Urzędu Pracy.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Nowości i optymalizacje: listopad 2024
Stale pracujemy nad rozwojem Fakturowni – tak aby jak najlepiej odpowiadała na potrzeby użytkowników. W poprzednim miesiącu postawiliśmy głównie na optymalizacje: zarówno naszego systemu, jak i integracji. Nie zabrakło również nowości, które usprawniają codzienną pracę użytkowników i dają im nowe opcje – np. możliwość wyliczania marży przy rachunkach i fakturach eksportowych.
Paulina Grzęda
Fakturownia - aktualności
MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.
Ewelina Helbrecht
KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
“Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Nowości i optymalizacje: październik 2024
Październik zdecydowanie był w Fakturowni miesiącem integracji: właśnie w tym obszarze wprowadziliśmy najwięcej nowych opcji i usprawnień. To jednak nie koniec udogodnień, nad którymi pracowaliśmy w ostatnim czasie.
Nowości i optymalizacje: wrzesień 2024
We wrześniu pracowaliśmy intensywnie nad optymalizacjami systemu. Mamy też kilka nowości, które z pewnością ucieszą naszych Użytkowników. Oto najważniejsze z nich!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Czym jest Google Authenticator i jak może chronić Twoje dane w Fakturowni?
Mimo coraz większej świadomości użytkowników, ataki phishingowe i hakerskie są nadal jednym z głównych problemów związanych z przechwyceniem tożsamości, dotykających zarówno firmy, jak i osoby prywatne. Myślisz, że Ciebie ten temat nie dotyczy? W ostatnim kwartale 2024 r. aż 25% incydentów było związanych z wyłudzeniem hasła.
Sylwia Cerecka
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Prowadzenie firmy
Dokument nieksięgowy: co to jest i jakie są rodzaje dokumentów nieksięgowych?
Dokumenty nieksięgowe to pojęcie, które rzadko jest używane w języku rachunkowości, choć tego rodzaju dokumenty bardzo często funkcjonują w praktyce. To nic innego jak swoiste oferty cenowe składane klientom. W systemie Fakturownia możesz bez trudu wygenerować własny dokument nieksięgowy, a następnie przesłać go do kontrahenta lub na jego podstawie wystawić fakturę VAT.
Więcej o dokumentach nieksięgowych oraz ich tworzeniu przeczytasz w poniższym artykule.
Sandra Wiśniewska, Ewelina Helbrecht
JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, z pewnością zadajesz sobie pytanie jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Składka zdrowotna. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025?
W przyszłym roku przedsiębiorcy mogą spodziewać się zmian w zasadach obliczania składki zdrowotnej. Chociaż zmiany prognozowane są dopiero na rok 2025, już teraz możemy dowiedzieć się czego należy się spodziewać po nadchodzącym roku. Wielu deklaruje, że nowelizacja przepisów to spora korzyść dla przedsiębiorców.