Magda, 2019-03-05
Karta podarunkowa, określana często jako voucher, to elektroniczny odpowiednik bonu towarowego. Realizując kartę podarunkową, jej posiadacz może dokonać zakupów w określonym salonie sprzedaży, do wartości wyrażonego na karcie limitu. Karta może posłużyć do jednokrotnego lub wielokrotnego użytku. Wykorzystanie dostępnych na karcie środków może być również (lecz wcale nie musi) ograniczone w czasie. Na emisję kart podarunkowych decydują się najczęściej internetowe i tradycyjne drogerie, salony kosmetyczne i fryzjerskie, sklepy oferujące sprzęt AGD, RTV, odzież i obuwie. Karty i vouchery coraz częściej wykorzystują także hipermarkety i dyskonty spożywcze.
Karty podarunkowe i vouchery mają ogromny potencjał. W zależności od tego, w jaki sposób ich użyjesz, pomogą zwiększyć sprzedaż, osiągnąć przewagę konkurencyjną, przyciągną do sklepu nowych klientów i zbudują lojalność aktualnych. Jak w pełni wykorzystać ich moc?
Wielu Polaków zwykło robić zakupy na ostatnią chwilę. Świadczą o tym, chociażby ogromne kolejki, jakie ustawiają się do sklepów w okresie przedświątecznym. Alternatywą dla chaotycznych zakupów last minute może być kupno bonu podarunkowego. Zakup vouchera przez Internet eliminuje konieczność stania w kolejkach oraz ryzyko związane z niedostarczeniem paczki na czas (co przed świętami zdarza się nagminnie).
Aby dodatkowo zwiększyć sprzedaż, przygotuj tematyczne promocje na Dzień Kobiet, Walentynki, Dzień Matki etc. Zadbaj także o to, aby dowiedzieli się o nich Twoich klienci. Źródłem informacji może być baner na stronie internetowej, wysyłane do klientów SMS-y, ulotki rozłożone w salonie kosmetycznym, post na facebookowym fanpage’u czy newsletter.
Największą sprzedaż kart podarunkowych odnotowuje się przed świętami, zwłaszcza Bożym Narodzeniem. Aby w pełni wykorzystać potencjał kart, warto poszukać dla nich wszechstronnych sposobów zastosowania. Co możesz zrobić?
Voucher na pierwsze zakupy? Karta podarunkowa za subskrypcję newslettera? Zdecydowanie tak! Nagradzaj klientów, którzy obdarzyli Cię zaufaniem i wybrali Twój sklep.
Karta podarunkowa może być nie tylko wabikiem, przyciągającym do sklepu nowych kupujących, ale również formą nagrody dla lojalnych klientów. Bonus w postaci vouchera możesz przyznawać za:
Jeśli nie dopełniłeś swoich obowiązków, a klient nie jest zadowolony z transakcji, skutecznym sposobem, by odzyskać jego zaufanie, może być rekompensata w postaci vouchera. Nawet jeśli z niego nie skorzysta, z pewnością doceni Twój gest.
Wprowadzenie do sprzedaży voucherów może być także skutecznym sposobem na zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Zwłaszcza jeśli Twoi bezpośredni rywale nie oferują takich usług. Zanim wzbogacisz asortyment o karty podarunkowe i vouchery, zbadaj ofertę konkurentów. Sprawdź, jakie bonusy przygotowali dla kupujących i czego brakuje w ich propozycji. Zapełniając niszę, skutecznie się wyróżnisz.
Samo poszerzenie asortymentu o karty podarunkowe często nie wystarczy, aby ich sprzedaż była zadowalająca. Co zrobić, aby klienci kupowali więcej?
Działania promocyjne to nieodzowny element procesu sprzedaży produktów i usług. Zwłaszcza nowości. Bez starannie przemyślanej strategii, o nowym produkcie dowie się wyłącznie niewielka garstka odbiorców. W większości przypadków tych, którzy zajrzeli na stronę lub odwiedzili Twój sklep przypadkowo. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż bonów, poinformuj kupujących o nowych usługach. Wykorzystaj do tego wszystkie możliwe kanały: stronę internetową, newsletter, ulotki, media społecznościowe, SMS-y oraz osobisty kontakt.
Klient, który kupuje bon podarunkowy (zwłaszcza na prezent last minute), chce sfinalizować transakcję szybko i sprawnie. Jeśli za zakup vouchera jedyną opcją płatności jest przelew tradycyjny, istnieje spora szansa, że opuści koszyk i zrezygnuje z zakupów. Aby zminimalizować takie ryzyko, udostępnij swoim klientom możliwość wykonania szybkiego przelewu online lub płatności kartą.
Skutecznym argumentem, przemawiającym za zakupem bonów prezentowych może być również automatyczna wysyłka w formie elektronicznej. Ma to szczególne znaczenie, jeśli klienci dokonują zakupów na ostatnią chwilę.
Jeśli prowadzisz stacjonarny sklep lub punkt usługowy, zadbaj o estetyczne opakowanie voucherów. Choć w przypadku takich prezentów liczy się przede wszystkim wnętrze, „stylowe ubranie” będzie wartością dodaną, którą klient z pewnością dostrzeże. Aby osiągnąć najlepszy efekt, postaw na eleganckie etui wykonane z ozdobnego papieru.
Jak pokazują badania, ponad 30% klientów kupuje karty podarunkowe, korzystając z urządzeń mobilnych. Aby zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka, wszystkie zasady związane z zakupem i wykorzystaniem karty dokładnie opisz i umieść w widocznym miejscu na stronie. Dzięki temu kupujący już na wstępie dostanie wszystkie informacje, których szuka.
Klienci lubią czuć się ważni i traktowani wyjątkowo. Dobrym pomysłem, aby zachęcić ich do nabycia lub wykorzystania vouchera będzie osobisty kontakt (np. telefoniczny) ze strony sprzedawcy.