Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

Kontrola w firmie, jak się do niej przygotować?


Data publikacji: 2015-12-08

Justyna Zienkiewicz


Spis treści:

Każdy przedsiębiorca drży przed kontrolą z urzędu skarbowego. Wiele panujących na jej temat mitów sprawia, że zaczynają nam-właścicielom jednoosobowych działalności gospodarczych trząść się ręce. Czy jest się czego bać?

Przede wszystkim nie nastawiaj się  źle. To, że czeka Cię kontrola, wcale nie oznacza, że urzędnicy chcą znaleźć na siłę jakieś nieprawidłowości. To też ludzie i wcale nie mają złych intencji. Oni po prostu muszą sprawdzić, czy wszystko w Twojej firmie działa prawidłowo. 

Zawiadomienie

Każda kontrola musi być zapowiedziana, więc nie musisz się martwić tym, że ktoś Cię zaskoczy. Urząd ma obowiązek dać Ci znać co najmniej 7 dni wcześniej. W zawiadomieniu tym, urząd powie Ci, jaki będzie zakres tej kontroli oraz co będzie sprawdzane. 

Poprawa błędów

Czas od zawiadomienia do kontroli, to dla Ciebie czas na korektę ewentualnych błędów. Jeśli więc musisz poprawić jakieś faktury lub zapisy w Księdze przychodów i rozchodów, to to jest na to najlepszy moment. Jeśli masz jakieś zaległości podatkowe, ureguluj je teraz.

Przygotowanie dokumentów

Jeśli współpracujesz z kontrahentami zza granicy, urząd skarbowy może zażądać (i najczęściej to robi) przetłumaczenia wszelkiej dokumentacji. Koszt jest dość wysoki, bo tylko tłumaczenia przysięgłe są dla urzędu wiążące. Za to płacisz rzecz jasna Ty.

Pamiętaj, że urzędnikowi udostępniasz tylko dokumenty, które dotyczą kontroli. Możesz odmówić pokazania tych, które nie są jej przedmiotem. 

Reprezentant/pełnomocnictwo

Może się okazać, że nie będziesz mógł fizycznie być na kontroli (choroba, inne przyczyny losowe). W takiej sytuacji musisz wyznaczyć pełnomocnika, który będzie Cię reprezentował przed urzędem skarbowym (takie pełnomocnictwo trzeba zgłosić w formie pisemnej do odpowiedniego naczelnika urzędu skarbowego oraz do prezydenta miasta lub wójta). 

Obowiązki przedsiębiorcy

Przede wszystkim musisz zapewnić urzędnikom wstęp do swojej firmy i innych lokali (np. hali produkcyjnej) i umożliwić normalne przeprowadzanie kontroli (najlepiej samodzielne pomieszczenie). Następnie musisz pokazać wszystkie potrzebne akta, księgi i inne dokumenty (ale w zakresie kontroli). Kolejno – musisz wydać te dokumenty, jeśli będą potrzebne, a także okazać wszelki majątek podlegający kontroli. Jeśli urzędnik będzie tego wymagał, musisz sporządzić spis z natury. Nie możesz też zabronić filmowania, fotografowania czy dźwiękowej rejestracji. 

Jeśli urzędnik będzie od Ciebie oczekiwał dodatkowych wyjaśnień, musisz je przedłożyć. 

Prawa przedsiębiorcy

Przede wszystkim ważne jest to, że masz prawo do bycia przy całej kontroli i uczestniczyć w niej. Masz prawo udziału w przeprowadzeniu dowodów. Możesz wymagać, aby urzędnicy przestrzegali przepisów BHP. Możesz mieć zastrzeżenia do kontroli, które możesz wnieść do urzędu skarbowego. Możesz też wnieść sprzeciw.

Podsumowanie

Pamiętaj, że u mikroprzedsiębiorców kontrola nie może trwać dłużej niż 12 dni roboczych, a mali przedsiębiorcy nie mogą mieć kontroli dłużej niż przez 18 dni roboczych w roku. 

Dodatkowo, kontrola nie może dotyczyć czegoś, co już raz było skontrolowane i wydano przy tym decyzję ostateczną. 

 

 

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów
  • KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!
    Fakturownia - aktualności

    KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!

    Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT, która przesądza o wejściu w życie KSeF 2.0 – nowego modelu obowiązkowego e-fakturowania. To jedna z największych reform w polskim systemie podatkowym od lat.

    Od kiedy KSeF stanie się obowiązkowy? System będzie wdrażany etapowo: od 1 lutego 2026 r. obejmie największych podatników, a od 1 kwietnia 2026 r. zacznie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców. Oznacza to, że już teraz warto rozpocząć przygotowania i dostosować firmę do funkcjonowania w nowym modelu obiegu faktur.


    2025-09-19

    Fakturownia

  • Działalność nierejestrowana 2026 – nowe zasady i nowe limity
    Fakturownia - aktualności

    Działalność nierejestrowana 2026 – nowe zasady i nowe limity

    Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy zmieniające sposób ustalania limitu przychodów w działalności nierejestrowanej. Najważniejszą zmianą jest odejście od limitu miesięcznego i wprowadzenie limitu kwartalnego, co w praktyce oznacza większą elastyczność np. dla osób prowadzących działalność sezonową.


    2025-09-15

    Fakturownia

  • Błędy przy zakładaniu sklepu internetowego – Sprawdź, jak ich nie popełnić!
    Fakturownia - aktualności

    Błędy przy zakładaniu sklepu internetowego – Sprawdź, jak ich nie popełnić!

    Rynek e-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie, a własny sklep internetowy otwiera drzwi do ogromnej grupy klientów. Jednak bez solidnego planu i strategicznego podejścia łatwo wpaść w pułapki, które mogą kosztować czas, pieniądze i nerwy. Poznaj sześć najczęstszych błędów początkujących przedsiębiorców oraz praktyczne wskazówki, jak ich uniknąć, by Twój biznes online odniósł sukces.


    2025-09-12

    Fakturownia

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    Fakturownia – komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

Kontrola w firmie, jak się do niej przygotować?


Data publikacji: 2015-12-08

Justyna Zienkiewicz


Spis treści:

Każdy przedsiębiorca drży przed kontrolą z urzędu skarbowego. Wiele panujących na jej temat mitów sprawia, że zaczynają nam-właścicielom jednoosobowych działalności gospodarczych trząść się ręce. Czy jest się czego bać?

Przede wszystkim nie nastawiaj się  źle. To, że czeka Cię kontrola, wcale nie oznacza, że urzędnicy chcą znaleźć na siłę jakieś nieprawidłowości. To też ludzie i wcale nie mają złych intencji. Oni po prostu muszą sprawdzić, czy wszystko w Twojej firmie działa prawidłowo. 

Zawiadomienie

Każda kontrola musi być zapowiedziana, więc nie musisz się martwić tym, że ktoś Cię zaskoczy. Urząd ma obowiązek dać Ci znać co najmniej 7 dni wcześniej. W zawiadomieniu tym, urząd powie Ci, jaki będzie zakres tej kontroli oraz co będzie sprawdzane. 

Poprawa błędów

Czas od zawiadomienia do kontroli, to dla Ciebie czas na korektę ewentualnych błędów. Jeśli więc musisz poprawić jakieś faktury lub zapisy w Księdze przychodów i rozchodów, to to jest na to najlepszy moment. Jeśli masz jakieś zaległości podatkowe, ureguluj je teraz.

Przygotowanie dokumentów

Jeśli współpracujesz z kontrahentami zza granicy, urząd skarbowy może zażądać (i najczęściej to robi) przetłumaczenia wszelkiej dokumentacji. Koszt jest dość wysoki, bo tylko tłumaczenia przysięgłe są dla urzędu wiążące. Za to płacisz rzecz jasna Ty.

Pamiętaj, że urzędnikowi udostępniasz tylko dokumenty, które dotyczą kontroli. Możesz odmówić pokazania tych, które nie są jej przedmiotem. 

Reprezentant/pełnomocnictwo

Może się okazać, że nie będziesz mógł fizycznie być na kontroli (choroba, inne przyczyny losowe). W takiej sytuacji musisz wyznaczyć pełnomocnika, który będzie Cię reprezentował przed urzędem skarbowym (takie pełnomocnictwo trzeba zgłosić w formie pisemnej do odpowiedniego naczelnika urzędu skarbowego oraz do prezydenta miasta lub wójta). 

Obowiązki przedsiębiorcy

Przede wszystkim musisz zapewnić urzędnikom wstęp do swojej firmy i innych lokali (np. hali produkcyjnej) i umożliwić normalne przeprowadzanie kontroli (najlepiej samodzielne pomieszczenie). Następnie musisz pokazać wszystkie potrzebne akta, księgi i inne dokumenty (ale w zakresie kontroli). Kolejno – musisz wydać te dokumenty, jeśli będą potrzebne, a także okazać wszelki majątek podlegający kontroli. Jeśli urzędnik będzie tego wymagał, musisz sporządzić spis z natury. Nie możesz też zabronić filmowania, fotografowania czy dźwiękowej rejestracji. 

Jeśli urzędnik będzie od Ciebie oczekiwał dodatkowych wyjaśnień, musisz je przedłożyć. 

Prawa przedsiębiorcy

Przede wszystkim ważne jest to, że masz prawo do bycia przy całej kontroli i uczestniczyć w niej. Masz prawo udziału w przeprowadzeniu dowodów. Możesz wymagać, aby urzędnicy przestrzegali przepisów BHP. Możesz mieć zastrzeżenia do kontroli, które możesz wnieść do urzędu skarbowego. Możesz też wnieść sprzeciw.

Podsumowanie

Pamiętaj, że u mikroprzedsiębiorców kontrola nie może trwać dłużej niż 12 dni roboczych, a mali przedsiębiorcy nie mogą mieć kontroli dłużej niż przez 18 dni roboczych w roku. 

Dodatkowo, kontrola nie może dotyczyć czegoś, co już raz było skontrolowane i wydano przy tym decyzję ostateczną. 

 

 

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Dofinansowanie na cyfryzację – jak je uzyskać?
    Fakturownia - porady

    Dofinansowanie na cyfryzację – jak je uzyskać?

    Cyfryzacja przestała być opcją – stała się niezbędnym elementem rozwoju firm. Automatyzacja procesów, cyfrowa obsługa klientów, praca w chmurze, zwiększone bezpieczeństwo danych czy wykorzystanie sztucznej inteligencji to rozwiązania, które pozwalają usprawniać działalność, redukować koszty i budować przewagę konkurencyjną. Dobra wiadomość? Dofinansowanie na cyfryzację tego typu jest dostępne zarówno poprzez dotacje, pożyczki, jak i granty dla firm w całej Polsce. Poniżej znajdziesz najważniejsze z nich.


    2025-11-14

    Fakturownia

  • Umowa afiliacyjna – jak powinna wyglądać i co zawierać?
    Fakturownia - porady

    Umowa afiliacyjna – jak powinna wyglądać i co zawierać?

    W marketingu afiliacyjnym liczą się nie tylko efekty, ale także przejrzyste zasady współpracy. Nawet jeśli współpraca opiera się na zaufaniu, a partner i reklamodawca świetnie się znają, dobra umowa afiliacyjna jest fundamentem bezpieczeństwa i jasnych relacji. To ona chroni obie strony, określa zakres działań, sposób rozliczeń oraz zasady zakończenia współpracy. 


    2025-11-10

    Fakturownia

  • Aktualna numeracja faktur a numeracja w KSeF – co musisz wiedzieć?
    Fakturownia - porady

    Aktualna numeracja faktur a numeracja w KSeF – co musisz wiedzieć?

    Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedna z największych zmian w obszarze rozliczeń podatkowych w Polsce. Rewolucja ta budzi wiele pytań, szczególnie w kwestii numeracji dokumentów sprzedażowych. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy wraz z przejściem na KSeF obecna numeracja faktur pozostaje aktualna, jakie obowiązują zasady, jak wygląda numer nadawany w systemie i czy dotychczasowy format fakturowania trzeba całkowicie zmienić.


    2025-11-07

    Fakturownia

  • Jak zaoszczędzić pieniądzę w małej firmie?
    Prowadzenie firmy

    Jak zaoszczędzić pieniądze w małej firmie?

    Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.


    2025-06-30

    Blog

  • Urlop dla samozatrudnionych
    Prowadzenie firmy

    Urlop dla samozatrudnionych – jak działa i na czym polega?

    Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.

     


    2025-06-20

    Blog

  • Koszty w firmie
    Prowadzenie firmy

    Koszty w firmie – jak nimi operować i jak mogą działać w praktyce?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.


    2025-06-16

    Blog