fakturownia,miapka,wywiad,
Prowadzenie firmy

Trudny biznes odzieżowy - rozmowa o wyzwaniach z właścicielką Miapka Design

Agata Olejniczak

Agata Olejniczak, 2022-01-17

Myślisz o otwarciu biznesu odzieżowego? A może zaczynasz taki prowadzić albo już długo mierzysz się z jego wyzwaniami? Koniecznie przeczytaj rozmowę z Karoliną Jędrasiak, właścicielką Miapka Design, marki odzieżowej, która oferuje opatentowane kurteczki dziecięce składające się z… 50 elementów. 

Karolina Jędrasiak, właścicielka Miapka Design

Agata Olejniczak, Fakturownia: Poznałyśmy się na tegorocznych Targach E-Handlu w Warszawie. Podeszłaś do stoiska Fakturowni i z uśmiechem na ustach przywitałaś się i podziękowałaś za istnienie naszego narzędzia. Miło było Cię poznać :) Naszą uwagę zwrócił Twój biznes, tj. kurteczki dla dzieci z patentem. Przyznaję, że często słyszę od przedsiębiorców prowadzących markę odzieżową, że nie jest to łatwy biznes... Jak sądzisz, co konkretnie mają na myśli?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Hmmm, to chyba ta wielka niewiadoma i wieczne poszukiwanie najlepszych rozwiązań dla swojego biznesu. 

Agata Olejniczak, Fakturownia:  Jakie są dla Ciebie największe wyzwania w prowadzeniu tego biznesu? 

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Konkurencja nie śpi i dlatego nie ustajemy w pomysłach na ulepszenie naszych produktów. Na pewno ogromne wyzwanie to też współpraca z podwykonawcami, a właściwie znalezienie rzetelnych firm do współpracy, które wywiążą się ze swoich zobowiązań wobec nas. Ogromny nacisk kładziemy na jakość wykonania naszych Miapkowych kurteczek, a znalezienie szwalni, która stanie na wysokości zadania jest, jak się już niestety wielokrotnie okazało, niezwykle trudne. Łatwe nie jest także planowanie produkcji - właściwie każdy sezon to dla nas niespodzianka - klienci nie przestają nas zaskakiwać. I nawet jeśli estymujemy produkcję na podstawie zakończonego sezonu, to i tak okazuje się, że raczej nie trafiamy - a doprodukcja naszych naprawdę skomplikowanych kurteczek (złożonych z niemal 50 elementów) jest niezwykle czasochłonna.

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak wyglądało Twoje przygotowanie do założenia firmy? Etap researchu, zbadania potrzeb rynku, biznesplan i te wszystkie niełatwe przecież kwestie związane z prowadzeniem biznesu odzieżowego, tj. znalezienie dobrych materiałów, szwalni itd. Jak długo Ci zajął ten etap? I co było w nim najtrudniejsze?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Zaczęło się od określenia mojej osobistej potrzeby jako mamy. Pomysł na kurteczkę z patentem zrodził się podczas ubierania synka na spacery. Podzieliłam się swoimi przemyśleniami z koleżankami - mamami, i jak się okazało, to rozwiązanie przypadło im do gustu. A najczęstsze zdanie, jakie słyszę od osób, które pierwszy raz widzą naszą kurteczkę to: "Niemożliwe, że nikt wcześniej na to nie wpadł" :) Oczywiście sprawdziłam, czy faktycznie nikt wcześniej już takiego produktu nie wprowadził na rynek. Jak tylko okazało się, że jednak nie,  znalazłam pracownię krawiecką, która uszyła pierwszy wzór Kurteczki z Patentem na odsłaniające się plecki. Pierwotne wersje to były kurtko-bluzy, które do dziś mamy w swojej ofercie. Ale oczywiście przeszły naprawdę ogromną metamorfozę przez te już 6 lat istnienia Miapki :) 

Trudny biznes odzieżowy - rozmowa o wyzwaniach z właścicielką Miapka Design

Założenia firmy to nic trudnego, ale już osiągnięcie celu, aby ten biznes był dochodowy to naprawdę ogrom pracy i poniesionych kosztów. Niejednokrotnie to działanie trochę na oślep i wyciąganie wniosków z podjętych działań. Branża odzieżowa to była dla mnie kompletna nowość i właściwie uczę się jej cały czas, mimo prowadzenia biznesu od kilku lat. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Sama wiesz, że najlepiej uczyć się na swoich, ale też oczywiście czyichś błędach... Jakie błędy podczas tego przygotowawczego etapu popełniłaś Ty?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: No właśnie, tego nie da się uniknąć. Myślę, że tych błędów było i jest sporo. Z perspektywy czasu wiem, że nie powinnam była np. zawierzać pozycjonowania strony sklepu agencji marketingowej - to duże koszty, za duże dla początkującej firmy. "Dowożenie" wyników budziło moje duże wątpliwości. Moja rada to współpraca z freelancerami. Wówczas mamy większą gwarancję, że nasza marka będzie promowana w odpowiedni, dopasowany sposób. Ogromnie ważny aspekt z mojej perspektywy, to "zbudowanie" sklepu internetowego przez profesjonalistę, który naprawdę wie co robi i z na którego wsparcie można liczyć. Tutaj warto bazować na rekomendacjach. A o współpracy z podwykonawcami można chyba napisać książkę, bo to naprawdę trudny i skomplikowany proces. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Co dzisiaj, na początku tworzenia biznesu, zrobiłabyś inaczej?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: To trudne pytanie, bo już minęło sporo czasu. Ale pierwsze co przychodzi mi do głowy, to poczynione inwestycje w promocję marki, które zdecydowanie przekraczały możliwości finansowe. Wynikało to tego, że wcześniej zarządzałam markami kosmetycznymi w dużej korporacji i próbowałam promować swoją raczkującą firmę w podobny sposób :)

Agata Olejniczak, Fakturownia: Założyłaś sobie cele, tj. mierniki sukcesu? Czy miałaś ustalony coś a'la plan ratunkowy, jeżeli te cele nie zostałyby spełnione, np. po roku działalności?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Raczej nie miałam konkretnych założeń, a za mierniki sukcesu oczywiście biorę sprzedaż moich produktów, ale przede wszystkich zadowolenie moich klientów. Muszę przyznać, że Miapka ma najlepszych klientów na świecie - dostajemy mnóstwo zdjęć dzieciaków w naszych kurteczkach, często z komentarzem, że Miapkowe kurteczki są super. Plan ratunkowy? Moje drugie, a właściwie, trzecie imię powinno brzmieć Elastyczność :) Plan ratunkowy wdrażamy bardzo często, bo umówmy się, że plan planem, ale finalnie okazuje się, że coś po drodze nie idzie tak jak byśmy sobie tego życzyli. 

kolekcja odzieży dziecięcej Miapka Design

Agata Olejniczak, Fakturownia: Powiedzmy, że chcę otworzyć własną markę odzieżową, np. będę szyć damskie garnitury oversize. Chcę dawać ludziom dobrą jakość, ale za dobrą cenę. Jakie byłyby 3 porady, które dałabyś mi na początek mając swoją wiedzę i doświadczenie nabyte podczas prowadzenia odzieżowego biznesu?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: a. Badanie rynku i określenie swojej grupy docelowej, b. Szczegółowy biznesplan, c. Współpraca z doświadczonym konstruktorem, bo to na bazie przygotowanych wzorów powstaną pierwsze garnitury - to klucz do sukcesu. Tak na początek:) 

Agata Olejniczak, Fakturownia: W ogóle co powinnam jako, przyszła właścicielka marki odzieżowej pt.: "Damskie garnitury oversize", zrobić jako pierwsze? 

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Gdybym ja zaczynała teraz z Miapką, myślę, że poszukałabym programu mentorskiego lub możliwości startu w ramach Inkubatorów Przedsiębiorczości. Rozpoczynanie biznesu mając ogromne wsparcie doświadczonych specjalistów na pewno pomogłoby uniknąć popełnienia wielu błędów.

Agata Olejniczak, Fakturownia: Bardzo ciekawią mnie też Twoje spostrzeżenia odnośnie polskiego rynku odzieżowego. Konkurencja jest ogromna i ona ciągle rośnie. Czy Twoim zdaniem jest miejsce na nowych? Jak szukać wyróżników, by zostać zapamiętanym w takim gąszczu marek?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Tak, jak już wspomniałam konkurencja nie śpi. Nas wyróżnia Patent - element krokowy, dopinany do kurteczki, dzięki czemu ta pozostaje na właściwym miejscu i nie odsłania plecków dziecka. Na szczęście kurtka z elementem krokowym to wzór zastrzeżony w Europejskim Urzędzie Patentowym, ale już spotkaliśmy się z produktami, które łudząco przypominają nasze Miapki - oczywiście bez patentu. Ale nawet krój naszej kurtki jest charakterystyczny i ciężko go pomylić z innym. Rynek jest naprawdę chłonny, a super produkt zawsze się "obroni" i znajdzie swoich odbiorców. Innowacyjność jako wyróżnik to na pewno mocna karta przetargowa. Takim znakiem szczególnym może być właściwie wszystko - specjalna komunikacja do swoich odbiorców, wyjątkowe tkaniny/skład, czy wartości które staramy się przekazać naszym produktem. Grunt to dobrze poznać swoją grupę odbiorców i to co jest dla nich istotne.

Agata Olejniczak, Fakturownia: Co jest w tym biznesie dla Ciebie najbardziej pozytywne? Co daje Ci największą radość? 

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Uwielbiam kreować nowości, nieustannie zmieniać nasze kurtki. To ogromna frajda, a największa jest wtedy, kiedy moje pomysły podobają się Miapkowym klientom. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak w Waszej codziennej pracy pomaga Wam Fakturownia.pl? 

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Fakturownia to program naprawdę "user friendly" - wystawianie faktur to przysłowiowa "bułka z masłem". Szczerze polecam korzystanie z Platformy także przedsiębiorcom na początku ich biznesowej drogi :)

Agata Olejniczak, Fakturownia: Serdecznie dziękuję za rozmowę!

 
A dla wszystkich czytelników Miapka przygotowała 15% rabatu na wszystko na stronie www.miapka.pl, do końca lutego! 
Kod: Miapka152022