KSeFKrajowy System e-Faktur

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to rządowy system teleinformatyczny, za pomocą którego można wystawiać, otrzymywać oraz udostępniać faktury ustrukturyzowane. W Polsce KSeF działa od 2022 r. jako jedna z metod wystawiania dokumentów transakcyjnych, poza fakturami papierowymi i elektronicznymi. W chwili obecnej korzystanie z tego systemu jest dobrowolne, ale do I kwartału 2024 r. ma stać się obligatoryjne (informacja z lipca 2022).

Faktura ustrukturyzowana XML

Faktura ustrukturyzowana jest tak naprawdę elektronicznym dokumentem w formacie XML, który spełnia wymogi, wzór i strukturę logiczną przedstawioną przez rząd. Każda taka faktura posiada swój uniwersalny token (numer identyfikacyjny). W momencie wystawienia dokumentu nie może być on już więcej edytowany, a każdą zmianę należy przedstawić w postaci korekty. Wystawianie oraz odbiór faktur odbywa się w KSeF w bezpieczny sposób. Logowanie do systemu wymaga posiadania profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego (podpisu kwalifikowanego oraz pieczęci kwalifikowanej). Istnieje możliwość anonimowego sprawdzenia statusu wysyłki faktury oraz podglądu dokumentów. Więcej o KSeF można dowiedzieć się tutaj.

KSeF w Faktrowni

Systemy księgowe takie Fakturownia pozwalają na wystawianie faktur ustrukturyzowanych poprzez współpracę z Krajowym Systemem e-Faktur. W Fakturowni wdrożona jest wersja podstawowa, dzięki której można eksportować dokumenty księgowe do formatu ustrukturyzowanego KSeF XML. Wystarczy zalogować się do swojego konta w Fakturowni i wejść w zakładkę Ustawienia -> Aplikacje/Dodatki -> KSEF XML. Teraz pozostaje już tylko postępować zgodnie z opisaną instrukcją. Pobrane w ten sposób pliki są gotowe do zaimportowania do Krajowego Systemu e-Faktur. Docelowo Fakturownia planuje wdrożyć aplikację, która pozwoli na pełną integrację obu systemów. Obejmie ona m.in. wysyłanie i pobieranie faktur bezpośrednio z/do KSeF, a także uzyskiwanie tokenów dokumentów. Więcej o KSeF w Fakturowni dowiesz się tutaj.

KSeF

Powrót