Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Sandra Wiśniewska, 2022-07-28
Oferty handlowe otaczają nas na każdym kroku — zapewne niewiele osób zdaje sobie sprawę, że zalicza się do nich nawet zwykła sklepowa półka z towarem oznaczonym konkretną ceną. Oferty są właściwie podstawą funkcjonowania — a już na pewno podstawą autopromocji — niemalże każdego przedsiębiorstwa. W końcu żeby sprzedać towar lub usługę należy je najpierw przedstawić potencjalnemu klientowi, a nie od dziś wiadomo, że sposób prezentowania swojego asortymentu ma znaczący wpływ na jego sprzedaż. Właśnie dlatego firmy starają się przygotować swoje katalogi w jak najbardziej kreatywny, atrakcyjny dla odbiorcy sposób.
Z tego artykułu dowiecie się, czym właściwie jest oferta cenowa, co powinna zawierać oraz w jaki sposób ją stworzyć, by przyciągnąć nabywców.
Oferta cenowa (handlowa) najczęściej rozumiana jest jako propozycja sprzedaży/kupna towarów lub usług. Chociaż najczęściej kojarzy się z rodzajem katalogu, w istocie musi zawierać również istotne warunki umowy, dotyczącej współpracy między stronami. Sprawdź jak wystawić ofertę cenową w Fakturowni!
Traktowanie oferty jako zaproszenia do współpracy stawia ją w położeniu, w którym szczególną uwagę należy przykładać do sposobu, w jaki jest ona konstruowana. Z jednej strony twórca oferty zobligowany jest do trzymania się określonego schematu — powinien on bowiem zawrzeć w tym dokumencie konkretne informacje. Z drugiej strony jest to również swoista wizytówka firmy, zatem oprócz zachowania struktury oferty, jej twórca musi zadbać o atrakcyjny, kreatywny, a jednocześnie prosty sposób na prezentowanie asortymentu przedsiębiorstwa.
Sprawdź także: Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta?
Oferta handlowa, jak większość dokumentów, powinna zawierać określone elementy, takie jak:
Sprawdź także: Kogo dotyczy obowiązek posiadania kasy fiskalnej w 2022 r.?
Aby stworzyć dobrą, przyciągającą uwagę, a jednocześnie poprawną ofertę handlową, można posługiwać się jednym z wzorów. Większość z nich proponuje kolejno takie punkty jak:
Ten ostatni punkt dotyczy na przykład zawarcia na końcu oferty handlowej informacji na temat tego, z kim bezpośrednio może kontaktować się potencjalny klient, by dopytać o szczegóły lub złożyć zamówienie. W elektronicznej wersji oferty można pokusić się o zamieszczenie odnośnika np. do internetowego sklepu przedsiębiorstwa.
Wbrew pozorom, stworzenie dobrej oferty handlowej wcale nie należy do najłatwiejszych zadań. Dobra oferta to oferta skuteczna, taka, po której klient nie tylko zdecyduje się na współpracę, ale być może również zdecyduje się na zakup większej ilości produktów czy usług od danej firmy. Trzymanie się ustalonej struktury to jedno, stworzenie zaś z ustanowionego schematu czegoś oryginalnego i przynoszącego realny popyt to już zupełnie inna kwestia.
Sprawdź także: 5 prostych sposobów na optymalizację swojej codziennej pracy
Przekonujący tytuł, który już na wstępnie przyciągnie uwagę odbiorcy, to właściwie połowa sukcesu. W końcu, jeśli już na początku nie spowodujemy, że czytający będzie chciał sprawdzić, co kryje się w dalszej części oferty, będziemy na straconej pozycji, a sama oferta prawdopodobnie trafi do kosza.
Warto zatem zastanowić się, co czyni naszą ofertę atrakcyjną, jaki nagłówek zachęci do zapoznania się ze szczegółami, ale również — jeśli stosujemy mailing — by wiadomość trafiła do odpowiedniej osoby. Wybór adresu ogólnego do przesłania swojej propozycji niekoniecznie może być najlepszym pomysłem. Dużo rozsądniejsze wydaje się od razu skierować ofertę do działu lub osoby w firmie, która zajmuje się doborem potencjalnych partnerów do współpracy.
Nawet jeśli oferta kierowana jest w zamyśle do osób znających branżę, warto zadbać o to, by była ona jak najbardziej zrozumiała dla każdego. Nawet najbardziej atrakcyjna oferta napisana w sposób, który zrozumieją jedynie nieliczni eksperci, nie przyniesie oczekiwanych efektów. Dobrze jest zatem, na przykład, gdy podkreślamy istotę zastosowanie danego składnika w naszym produkcie, oprócz przytoczenia jego eksperckiej nazwy, wyjaśnić, chociażby krótko, czym on jest i na czym polega jego świetność. Tak skonstruowana oferta będzie zarówno profesjonalna, jak i zrozumiała.
To, że oferta stworzona została przy użyciu prostego, zrozumiałego języka, jest równie ważne, jak to, by ów prosty język był jednocześnie językiem korzyści. Istotne jest, by przedstawiać w ofercie pozytywne strony współpracy z oferentem i prezentować zalety oferowanych produktów i usług.
Jeśli oferta handlowa będzie odpowiedzią na potrzeby klienta, prawdopodobieństwo, że nawiążę on współpracę z firmą, staje się znacznie wyższe. Warto jednak zwrócić uwagę, by oferta wpisywała się nie tylko w potrzeby widoczne, ale również ukryte. Co to właściwie znaczy?
Otóż jeśli klient potrzebuje w swoim biurze danego urządzenia do konkretnych celów, oferując mu produkt realizujący te cele, odpowiadamy na potrzebę widoczną. Jeśli natomiast nasz produkt będzie jednocześnie na tyle wielofunkcyjny, że będzie mógł spełniać również inną, równie pożyteczną funkcję, sprawiamy, że zostaną zaspokojone również potrzeby ukryte. Na przykład, jeśli klient szuka nowej drukarki, a drukarka z naszego asortymentu nie tylko wydrukuje dokumentację, ale również może służyć jako skaner, który bez wątpienia jest bardzo przydatny w biurze, to z dużym prawdopodobieństwem klient skłoni się ku zakupowi drukarki-skanera, nawet jeśli w tej chwili nie zależy mu na tej drugiej funkcji.
Ograniczone czasowo promocje bez wątpienia generują spory zysk — w końcu klient ma motywację, by zrobić zakupy, do których się zbierał, a akurat ma okazję zrobić to w promocyjnej cenie. Podobnie jest z ofertą handlową — jeśli propozycja będzie ważna na przykład tydzień czy dwa, potencjalny kontrahent będzie zmuszony szybciej podjąć decyzję, ponieważ wkrótce propozycja bezpowrotnie wygasa.
To również zabezpieczenie dla usługodawcy, ponieważ jeśli klient zdecyduje się na skorzystanie z oferty np. kilka miesięcy po jej otrzymaniu, istnieje ryzyko, że cena oferowanego asortymentu czy usługi wzrosła, a wtedy oferent będzie stratny.
Ten punkt wydaje się oczywisty, a jednocześnie ogromnie istotny. Logicznym wydaje się fakt, że ofertę cenową lodówek będzie wysyłać raczej do przedsiębiorstw z branż gastronomicznych czy hurtowni żywności, a nie do firmy zajmującej się windykacją. Niektóre oferty są na tyle uniwersalne, że zdawać by się mogło, iż będą interesujące dla większości branży, jednak nawet wtedy warto dokładnie przemyśleć, w której mogą okazać się najlepszą odpowiedzią na potrzeby potencjalnego klienta.
Chociaż zdarza się, że oferty handlowe są długie, nie powinno to wynikać z tego, że znajdują się w nich zbędne informacje albo z tego, iż owe informacje są przedstawione w nudny, dłużący się sposób. Dobra oferta handlowa to taka, która zawiera wszystkie niezbędne elementy i fakty opisane w sposób zwięzły i konkretny. W przeciwnym razie jej odbiorca, znudzony chaosem i natłokiem danych, może bardzo szybką ją porzucić. Dbajmy o to, by szanować czas naszego klienta, a jednocześnie swój własny i skonkretyzować to, co mamy do przekazania.
Warto również wiedzieć, jak oferta handlowa jest postrzegana przez prawo, a konkretniej — jak definiuje ją kodeks cywilny. Oferta w rozumieniu kodeksu cywilnego stanowi oświadczenie woli zawarcia umowy pomiędzy oferentem a oblatem — potencjalnym kontrahentem. Oznacza to, że musi ona zawierać w sobie rodzaj umowy, informacje dotyczące stron zawierających umowę i wiele innych elementów, które zostały wymienione we wcześniejszym fragmencie artykułu. Jeśli oferta nie będzie zawierać postanowień umowy, nie może być ona w istocie nazywana ofertą, ale zaproszeniem do zawarcia umowy.
Sprawdź także: Jak opodatkować premie i nagrody pieniężne pracowników?
Tak, oferta jest wiążąca. Co to właściwie oznacza? Oznacza to, że jeśli odbiorca umowy zaakceptuje jej warunki, oferent ma obowiązek spełnić je w dokładnie takiej formie i za taką cenę, jaką przedstawił w wystosowanej ofercie.
Sprawdź także: Podsumowanie nowości w systemie - czerwiec 2022
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Podsumowanie nowości luty 2024
Zapraszamy na przegląd najważniejszych nowości i zmian systemowych, które nastąpiły w lutym. Dowiedz się również, co nowego w aplikacji mobilnej, a także jaki był temat zeszłomiesięcznego webinaru Fakturowni. Zaczynajmy!
Ewelina Helbrecht
Fakturownia - aktualności
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Podnieś wydajność Twojej działalności: Odkryj korzyści integracji w Fakturowni
Kolejny webinar już za nami! Tym razem przedstawiliśmy od podstaw praktyczne zastosowanie opcji z zakładki Aplikacje/Dodatki, która jest dostępna po zalogowaniu do systemu Fakturownia.
Rozwój MŚP dzięki optymalizacji procesów biznesowych. Od pracy w firmie do pracy nad firmą
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem ostatniego webinaru. Dziękujemy naszemu partnerowi - firmie Casbeg i Jackowi Bartczakowi za bardzo inspirujący wykład.
Podsumowanie nowości marzec 2024
Jesteś ciekaw marcowych nowości w Fakturowni? W takim razie już teraz zapraszamy na przegląd!
Podsumowanie nowości styczeń 2024
Co nowego w Fakturowni wraz z początkiem roku? Ulepszone opcje w tym funkcje integracji i aplikacji mobilnej, ale to nie wszystko!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Narzędzia, które usprawnią Twoją codzienną pracę w firmie
Prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale również ciągły rozwój i dostosowywanie funkcjonowania firmy do nieustannie zmieniających się standardów rynku.
Prowadzenie firmy
Sprzedaż detaliczna: na czym polega? Wszystko, co musisz wiedzieć o sprzedaży detalicznej
Każdy z nas robi zakupy, a niektórzy z nas pewnie nie tylko kupują produkty i usługi, ale również je sprzedają. I zapewne każdy ma również świadomość, że droga od stworzenia produktu do jego sprzedania jest o wiele bardziej złożonym procesem niż sam zakup.
Do 30 czerwca 2024 roku Ukraińcy mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą w Polsce
W związku z wybuchem konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy 24 lutego 2022 roku, Polska zaangażowała się w pomoc wojennym uchodźcom. Jako kraj zaoferowaliśmy Ukraińcom nie tylko wsparcie materialne i bezpieczne schronienie, ale również pomoc w legalnym rozwijaniu własnych przedsiębiorstw na terenie kraju.
Hot-dog i kawa jako dodatkowe pozycje na fakturze za paliwo. Czy można je zaliczyć do KUP w PKPiR?
Jeśli chodzi o koszty, często generują je samochody służbowe. Właściciele firm i ich pracownicy dostarczają faktury m.in. za serwis, parking i paliwo. Problem pojawia się wówczas, gdy faktura ma wątpliwe pozycje, tj. np. obejmuje nie tylko paliwo, ale też inne produkty – np. kawę i hot-doga. Co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić?
Krzysztof Król