Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Sandra Wiśniewska, 2022-07-28
Oferty handlowe otaczają nas na każdym kroku — zapewne niewiele osób zdaje sobie sprawę, że zalicza się do nich nawet zwykła sklepowa półka z towarem oznaczonym konkretną ceną. Oferty są właściwie podstawą funkcjonowania — a już na pewno podstawą autopromocji — niemalże każdego przedsiębiorstwa. W końcu żeby sprzedać towar lub usługę należy je najpierw przedstawić potencjalnemu klientowi, a nie od dziś wiadomo, że sposób prezentowania swojego asortymentu ma znaczący wpływ na jego sprzedaż. Właśnie dlatego firmy starają się przygotować swoje katalogi w jak najbardziej kreatywny, atrakcyjny dla odbiorcy sposób.
Z tego artykułu dowiecie się, czym właściwie jest oferta cenowa, co powinna zawierać oraz w jaki sposób ją stworzyć, by przyciągnąć nabywców.
Oferta cenowa (handlowa) najczęściej rozumiana jest jako propozycja sprzedaży/kupna towarów lub usług. Chociaż najczęściej kojarzy się z rodzajem katalogu, w istocie musi zawierać również istotne warunki umowy, dotyczącej współpracy między stronami. Sprawdź jak wystawić ofertę cenową w Fakturowni!
Traktowanie oferty jako zaproszenia do współpracy stawia ją w położeniu, w którym szczególną uwagę należy przykładać do sposobu, w jaki jest ona konstruowana. Z jednej strony twórca oferty zobligowany jest do trzymania się określonego schematu — powinien on bowiem zawrzeć w tym dokumencie konkretne informacje. Z drugiej strony jest to również swoista wizytówka firmy, zatem oprócz zachowania struktury oferty, jej twórca musi zadbać o atrakcyjny, kreatywny, a jednocześnie prosty sposób na prezentowanie asortymentu przedsiębiorstwa.
Sprawdź także: Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta?
Oferta handlowa, jak większość dokumentów, powinna zawierać określone elementy, takie jak:
Sprawdź także: Kogo dotyczy obowiązek posiadania kasy fiskalnej w 2022 r.?
Aby stworzyć dobrą, przyciągającą uwagę, a jednocześnie poprawną ofertę handlową, można posługiwać się jednym z wzorów. Większość z nich proponuje kolejno takie punkty jak:
Ten ostatni punkt dotyczy na przykład zawarcia na końcu oferty handlowej informacji na temat tego, z kim bezpośrednio może kontaktować się potencjalny klient, by dopytać o szczegóły lub złożyć zamówienie. W elektronicznej wersji oferty można pokusić się o zamieszczenie odnośnika np. do internetowego sklepu przedsiębiorstwa.
Wbrew pozorom, stworzenie dobrej oferty handlowej wcale nie należy do najłatwiejszych zadań. Dobra oferta to oferta skuteczna, taka, po której klient nie tylko zdecyduje się na współpracę, ale być może również zdecyduje się na zakup większej ilości produktów czy usług od danej firmy. Trzymanie się ustalonej struktury to jedno, stworzenie zaś z ustanowionego schematu czegoś oryginalnego i przynoszącego realny popyt to już zupełnie inna kwestia.
Sprawdź także: 5 prostych sposobów na optymalizację swojej codziennej pracy
Przekonujący tytuł, który już na wstępnie przyciągnie uwagę odbiorcy, to właściwie połowa sukcesu. W końcu, jeśli już na początku nie spowodujemy, że czytający będzie chciał sprawdzić, co kryje się w dalszej części oferty, będziemy na straconej pozycji, a sama oferta prawdopodobnie trafi do kosza.
Warto zatem zastanowić się, co czyni naszą ofertę atrakcyjną, jaki nagłówek zachęci do zapoznania się ze szczegółami, ale również — jeśli stosujemy mailing — by wiadomość trafiła do odpowiedniej osoby. Wybór adresu ogólnego do przesłania swojej propozycji niekoniecznie może być najlepszym pomysłem. Dużo rozsądniejsze wydaje się od razu skierować ofertę do działu lub osoby w firmie, która zajmuje się doborem potencjalnych partnerów do współpracy.
Nawet jeśli oferta kierowana jest w zamyśle do osób znających branżę, warto zadbać o to, by była ona jak najbardziej zrozumiała dla każdego. Nawet najbardziej atrakcyjna oferta napisana w sposób, który zrozumieją jedynie nieliczni eksperci, nie przyniesie oczekiwanych efektów. Dobrze jest zatem, na przykład, gdy podkreślamy istotę zastosowanie danego składnika w naszym produkcie, oprócz przytoczenia jego eksperckiej nazwy, wyjaśnić, chociażby krótko, czym on jest i na czym polega jego świetność. Tak skonstruowana oferta będzie zarówno profesjonalna, jak i zrozumiała.
To, że oferta stworzona została przy użyciu prostego, zrozumiałego języka, jest równie ważne, jak to, by ów prosty język był jednocześnie językiem korzyści. Istotne jest, by przedstawiać w ofercie pozytywne strony współpracy z oferentem i prezentować zalety oferowanych produktów i usług.
Jeśli oferta handlowa będzie odpowiedzią na potrzeby klienta, prawdopodobieństwo, że nawiążę on współpracę z firmą, staje się znacznie wyższe. Warto jednak zwrócić uwagę, by oferta wpisywała się nie tylko w potrzeby widoczne, ale również ukryte. Co to właściwie znaczy?
Otóż jeśli klient potrzebuje w swoim biurze danego urządzenia do konkretnych celów, oferując mu produkt realizujący te cele, odpowiadamy na potrzebę widoczną. Jeśli natomiast nasz produkt będzie jednocześnie na tyle wielofunkcyjny, że będzie mógł spełniać również inną, równie pożyteczną funkcję, sprawiamy, że zostaną zaspokojone również potrzeby ukryte. Na przykład, jeśli klient szuka nowej drukarki, a drukarka z naszego asortymentu nie tylko wydrukuje dokumentację, ale również może służyć jako skaner, który bez wątpienia jest bardzo przydatny w biurze, to z dużym prawdopodobieństwem klient skłoni się ku zakupowi drukarki-skanera, nawet jeśli w tej chwili nie zależy mu na tej drugiej funkcji.
Ograniczone czasowo promocje bez wątpienia generują spory zysk — w końcu klient ma motywację, by zrobić zakupy, do których się zbierał, a akurat ma okazję zrobić to w promocyjnej cenie. Podobnie jest z ofertą handlową — jeśli propozycja będzie ważna na przykład tydzień czy dwa, potencjalny kontrahent będzie zmuszony szybciej podjąć decyzję, ponieważ wkrótce propozycja bezpowrotnie wygasa.
To również zabezpieczenie dla usługodawcy, ponieważ jeśli klient zdecyduje się na skorzystanie z oferty np. kilka miesięcy po jej otrzymaniu, istnieje ryzyko, że cena oferowanego asortymentu czy usługi wzrosła, a wtedy oferent będzie stratny.
Ten punkt wydaje się oczywisty, a jednocześnie ogromnie istotny. Logicznym wydaje się fakt, że ofertę cenową lodówek będzie wysyłać raczej do przedsiębiorstw z branż gastronomicznych czy hurtowni żywności, a nie do firmy zajmującej się windykacją. Niektóre oferty są na tyle uniwersalne, że zdawać by się mogło, iż będą interesujące dla większości branży, jednak nawet wtedy warto dokładnie przemyśleć, w której mogą okazać się najlepszą odpowiedzią na potrzeby potencjalnego klienta.
Chociaż zdarza się, że oferty handlowe są długie, nie powinno to wynikać z tego, że znajdują się w nich zbędne informacje albo z tego, iż owe informacje są przedstawione w nudny, dłużący się sposób. Dobra oferta handlowa to taka, która zawiera wszystkie niezbędne elementy i fakty opisane w sposób zwięzły i konkretny. W przeciwnym razie jej odbiorca, znudzony chaosem i natłokiem danych, może bardzo szybką ją porzucić. Dbajmy o to, by szanować czas naszego klienta, a jednocześnie swój własny i skonkretyzować to, co mamy do przekazania.
Warto również wiedzieć, jak oferta handlowa jest postrzegana przez prawo, a konkretniej — jak definiuje ją kodeks cywilny. Oferta w rozumieniu kodeksu cywilnego stanowi oświadczenie woli zawarcia umowy pomiędzy oferentem a oblatem — potencjalnym kontrahentem. Oznacza to, że musi ona zawierać w sobie rodzaj umowy, informacje dotyczące stron zawierających umowę i wiele innych elementów, które zostały wymienione we wcześniejszym fragmencie artykułu. Jeśli oferta nie będzie zawierać postanowień umowy, nie może być ona w istocie nazywana ofertą, ale zaproszeniem do zawarcia umowy.
Sprawdź także: Jak opodatkować premie i nagrody pieniężne pracowników?
Tak, oferta jest wiążąca. Co to właściwie oznacza? Oznacza to, że jeśli odbiorca umowy zaakceptuje jej warunki, oferent ma obowiązek spełnić je w dokładnie takiej formie i za taką cenę, jaką przedstawił w wystosowanej ofercie.
Sprawdź także: Podsumowanie nowości w systemie - czerwiec 2022
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Nowości i optymalizacje: październik 2024
Październik zdecydowanie był w Fakturowni miesiącem integracji: właśnie w tym obszarze wprowadziliśmy najwięcej nowych opcji i usprawnień. To jednak nie koniec udogodnień, nad którymi pracowaliśmy w ostatnim czasie.
Paulina Grzęda
Fakturownia - aktualności
MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.
Ewelina Helbrecht
KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
“Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Nowości i optymalizacje: wrzesień 2024
We wrześniu pracowaliśmy intensywnie nad optymalizacjami systemu. Mamy też kilka nowości, które z pewnością ucieszą naszych Użytkowników. Oto najważniejsze z nich!
Podsumowanie nowości sierpień 2024
Co nowego w sierpniu? To był miesiąc pełen pracy! Wprowadziliśmy szereg ulepszeń, które usprawnią Twój biznes.
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Narzędzia, które usprawnią Twoją codzienną pracę w firmie
Prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale również ciągły rozwój i dostosowywanie funkcjonowania firmy do nieustannie zmieniających się standardów rynku.
Prowadzenie firmy
Dokument nieksięgowy: co to jest i jakie są rodzaje dokumentów nieksięgowych?
Dokumenty nieksięgowe to pojęcie, które rzadko jest używane w języku rachunkowości, choć tego rodzaju dokumenty bardzo często funkcjonują w praktyce. To nic innego jak swoiste oferty cenowe składane klientom. W systemie Fakturownia możesz bez trudu wygenerować własny dokument nieksięgowy, a następnie przesłać go do kontrahenta lub na jego podstawie wystawić fakturę VAT.
Więcej o dokumentach nieksięgowych oraz ich tworzeniu przeczytasz w poniższym artykule.
Sandra Wiśniewska, Ewelina Helbrecht
JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, z pewnością zadajesz sobie pytanie jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Składka zdrowotna. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025?
W przyszłym roku przedsiębiorcy mogą spodziewać się zmian w zasadach obliczania składki zdrowotnej. Chociaż zmiany prognozowane są dopiero na rok 2025, już teraz możemy dowiedzieć się czego należy się spodziewać po nadchodzącym roku. Wielu deklaruje, że nowelizacja przepisów to spora korzyść dla przedsiębiorców.