Trudny biznes odzieżowy - rozmowa o wyzwaniach z właścicielką Miapka Design

Agata Olejniczak Agata Olejniczak 2022-01-17
fakturownia,miapka,wywiad,

Myślisz o otwarciu biznesu odzieżowego? A może zaczynasz taki prowadzić albo już długo mierzysz się z jego wyzwaniami? Koniecznie przeczytaj rozmowę z Karoliną Jędrasiak, właścicielką Miapka Design, marki odzieżowej, która oferuje opatentowane kurteczki dziecięce składające się z… 50 elementów. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Poznałyśmy się na tegorocznych Targach E-Handlu w Warszawie. Podeszłaś do stoiska Fakturowni i z uśmiechem na ustach przywitałaś się i podziękowałaś za istnienie naszego narzędzia. Miło było Cię poznać :) Naszą uwagę zwrócił Twój biznes, tj. kurteczki dla dzieci z patentem. Przyznaję, że często słyszę od przedsiębiorców prowadzących markę odzieżową, że nie jest to łatwy biznes... Jak sądzisz, co konkretnie mają na myśli?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Hmmm, to chyba ta wielka niewiadoma i wieczne poszukiwanie najlepszych rozwiązań dla swojego biznesu. 

Agata Olejniczak, Fakturownia:  Jakie są dla Ciebie największe wyzwania w prowadzeniu tego biznesu? 

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Konkurencja nie śpi i dlatego nie ustajemy w pomysłach na ulepszenie naszych produktów. Na pewno ogromne wyzwanie to też współpraca z podwykonawcami, a właściwie znalezienie rzetelnych firm do współpracy, które wywiążą się ze swoich zobowiązań wobec nas. Ogromny nacisk kładziemy na jakość wykonania naszych Miapkowych kurteczek, a znalezienie szwalni, która stanie na wysokości zadania jest, jak się już niestety wielokrotnie okazało, niezwykle trudne. Łatwe nie jest także planowanie produkcji - właściwie każdy sezon to dla nas niespodzianka - klienci nie przestają nas zaskakiwać. I nawet jeśli estymujemy produkcję na podstawie zakończonego sezonu, to i tak okazuje się, że raczej nie trafiamy - a doprodukcja naszych naprawdę skomplikowanych kurteczek (złożonych z niemal 50 elementów) jest niezwykle czasochłonna.

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak wyglądało Twoje przygotowanie do założenia firmy? Etap researchu, zbadania potrzeb rynku, biznesplan i te wszystkie niełatwe przecież kwestie związane z prowadzeniem biznesu odzieżowego, tj. znalezienie dobrych materiałów, szwalni itd. Jak długo Ci zajął ten etap? I co było w nim najtrudniejsze?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Zaczęło się od określenia mojej osobistej potrzeby jako mamy. Pomysł na kurteczkę z patentem zrodził się podczas ubierania synka na spacery. Podzieliłam się swoimi przemyśleniami z koleżankami - mamami, i jak się okazało, to rozwiązanie przypadło im do gustu. A najczęstsze zdanie, jakie słyszę od osób, które pierwszy raz widzą naszą kurteczkę to: "Niemożliwe, że nikt wcześniej na to nie wpadł" :) Oczywiście sprawdziłam, czy faktycznie nikt wcześniej już takiego produktu nie wprowadził na rynek. Jak tylko okazało się, że jednak nie,  znalazłam pracownię krawiecką, która uszyła pierwszy wzór Kurteczki z Patentem na odsłaniające się plecki. Pierwotne wersje to były kurtko-bluzy, które dodziś mamy w swojej ofercie. Ale oczywiście przeszły naprawdę ogromną metamorfozę przez te już 6 lat istnienia Miapki :) 

Założenia firmy to nic trudnego, ale już osiągnięcie celu, aby ten biznes był dochodowy to naprawdę ogrom pracy i poniesionych kosztów. Niejednokrotnie to działanie trochę na oślep i wyciąganie wniosków z podjętych działań. Branża odzieżowa to była dla mnie kompletna nowość i właściwie uczę się jej cały czas, mimo prowadzenia biznesu od kilku lat. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Sama wiesz, że najlepiej uczyć się na swoich, ale też oczywiście czyichś błędach... Jakie błędy podczas tego przygotowawczego etapu popełniłaś Ty?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: No właśnie, tego nie da się uniknąć. Myślę, że tych błędów było i jest sporo. Z perspektywy czasu wiem, że nie powinnam była np. zawierzać pozycjonowania strony sklepu agencji marketingowej - to duże koszty, za duże dla początkującej firmy. "Dowożenie" wyników budziło moje duże wątpliwości. Moja rada to współpraca z freelancerami. Wówczas mamy większą gwarancję, że nasza marka będzie promowana w odpowiedni, dopasowany sposób. Ogromnie ważny aspekt z mojej perspektywy, to "zbudowanie" sklepu internetowego przez profesjonalistę, który naprawdę wie co robi i z na którego wsparcie można liczyć. Tutaj warto bazować na rekomendacjach. A o współpracy z podwykonawcami można chyba napisać książkę, bo to naprawdę trudny i skomplikowany proces. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Co dzisiaj, na początku tworzenia biznesu, zrobiłabyś inaczej?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: To trudne pytanie, bo już minęło sporo czasu. Ale pierwsze co przychodzi mi do głowy, to poczynione inwestycje w promocję marki, które zdecydowanie przekraczały możliwości finansowe. Wynikało to tego, że wcześniej zarządzałam markami kosmetycznymi w dużej korporacji i próbowałam promować swoją raczkującą firmę w podobny sposób :)

Agata Olejniczak, Fakturownia: Założyłaś sobie cele, tj. mierniki sukcesu? Czy miałaś ustalony coś a'la plan ratunkowy, jeżeli te cele nie zostałyby spełnione, np. po roku działalności?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Raczej nie miałam konkretnych założeń, a za mierniki sukcesu oczywiście biorę sprzedaż moich produktów, ale przede wszystkich zadowolenie moich klientów. Muszę przyznać, że Miapka ma najlepszych klientów na świecie - dostajemy mnóstwo zdjęć dzieciaków w naszych kurteczkach, często z komentarzem, że Miapkowe kurteczki są super. Plan ratunkowy? Moje drugie, a właściwie, trzecie imię powinno brzmieć Elastyczność :) Plan ratunkowy wdrażamy bardzo często, bo umówmy się, że plan planem, ale finalnie okazuje się, że coś po drodze nie idzie tak jak byśmy sobie tego życzyli. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Powiedzmy, że chcę otworzyć własną markę odzieżową, np. będę szyć damskie garnitury oversize. Chcę dawać ludziom dobrą jakość, ale za dobrą cenę. Jakie byłyby 3 porady, które dałabyś mi na początek mając swoją wiedzę i doświadczenie nabyte podczas prowadzenia odzieżowego biznesu?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: a. Badanie rynku i określenie swojej grupy docelowej, b. Szczegółowy biznesplan, c. Współpraca z doświadczonym konstruktorem, bo to na bazie przygotowanych wzorów powstaną pierwsze garnitury - to klucz do sukcesu. Tak na początek:) 

Agata Olejniczak, Fakturownia: W ogóle co powinnam jako, przyszła właścicielka marki odzieżowej pt.: "Damskie garnitury oversize", zrobić jako pierwsze? 

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Gdybym ja zaczynała teraz z Miapką, myślę, że poszukałabym programu mentorskiego lub możliwości startu w ramach Inkubatorów Przedsiębiorczości. Rozpoczynanie biznesu mając ogromne wsparcie doświadczonych specjalistów na pewno pomogłoby uniknąć popełnienia wielu błędów.

Agata Olejniczak, Fakturownia: Bardzo ciekawią mnie też Twoje spostrzeżenia odnośnie polskiego rynku odzieżowego. Konkurencja jest ogromna i ona ciągle rośnie. Czy Twoim zdaniem jest miejsce na nowych? Jak szukać wyróżników, by zostać zapamiętanym w takim gąszczu marek?

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Tak, jak już wspomniałam konkurencja nie śpi. Nas wyróżnia Patent - element krokowy, dopinany do kurteczki, dzięki czemu ta pozostaje na właściwym miejscu i nie odsłania plecków dziecka. Na szczęście kurtka z elementem krokowym to wzór zastrzeżony w Europejskim Urzędzie Patentowym, ale już spotkaliśmy się z produktami, które łudząco przypominają nasze Miapki - oczywiście bez patentu. Ale nawet krój naszej kurtki jest charakterystyczny i ciężko go pomylić z innym. Rynek jest naprawdę chłonny, a super produkt zawsze się "obroni" i znajdzie swoich odbiorców. Innowacyjność jako wyróżnik to na pewno mocna karta przetargowa. Takim znakiem szczególnym może być właściwie wszystko - specjalna komunikacja do swoich odbiorców, wyjątkowe tkaniny/skład, czy wartości które staramy się przekazać naszym produktem. Grunt to dobrze poznać swoją grupę odbiorców i to co jest dla nich istotne.

Agata Olejniczak, Fakturownia: Co jest w tym biznesie dla Ciebie najbardziej pozytywne? Co daje Ci największą radość? 

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Uwielbiam kreować nowości, nieustannie zmieniać nasze kurtki. To ogromna frajda, a największa jest wtedy, kiedy moje pomysły podobają się Miapkowym klientom. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak w Waszej codziennej pracy pomaga Wam Fakturownia.pl? 

Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Fakturownia to program naprawdę "user friendly" - wystawianie faktur to przysłowiowa "bułka z masłem". Szczerze polecam korzystanie z Platformy także przedsiębiorcom na początku ich biznesowej drogi :)

Agata Olejniczak, Fakturownia: Serdecznie dziękuję za rozmowę!

 
A dla wszystkich czytelników Miapka przygotowała 15% rabatu na wszystko na stronie www.miapka.pl, do końca lutego! 
Kod: Miapka152022




Powrót