Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Myślisz o otwarciu biznesu odzieżowego? A może zaczynasz taki prowadzić albo już długo mierzysz się z jego wyzwaniami? Koniecznie przeczytaj rozmowę z Karoliną Jędrasiak, właścicielką Miapka Design, marki odzieżowej, która oferuje opatentowane kurteczki dziecięce składające się z… 50 elementów.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Poznałyśmy się na tegorocznych Targach E-Handlu w Warszawie. Podeszłaś do stoiska Fakturowni i z uśmiechem na ustach przywitałaś się i podziękowałaś za istnienie naszego narzędzia. Miło było Cię poznać :) Naszą uwagę zwrócił Twój biznes, tj. kurteczki dla dzieci z patentem. Przyznaję, że często słyszę od przedsiębiorców prowadzących markę odzieżową, że nie jest to łatwy biznes... Jak sądzisz, co konkretnie mają na myśli?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Hmmm, to chyba ta wielka niewiadoma i wieczne poszukiwanie najlepszych rozwiązań dla swojego biznesu.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Jakie są dla Ciebie największe wyzwania w prowadzeniu tego biznesu?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Konkurencja nie śpi i dlatego nie ustajemy w pomysłach na ulepszenie naszych produktów. Na pewno ogromne wyzwanie to też współpraca z podwykonawcami, a właściwie znalezienie rzetelnych firm do współpracy, które wywiążą się ze swoich zobowiązań wobec nas. Ogromny nacisk kładziemy na jakość wykonania naszych Miapkowych kurteczek, a znalezienie szwalni, która stanie na wysokości zadania jest, jak się już niestety wielokrotnie okazało, niezwykle trudne. Łatwe nie jest także planowanie produkcji - właściwie każdy sezon to dla nas niespodzianka - klienci nie przestają nas zaskakiwać. I nawet jeśli estymujemy produkcję na podstawie zakończonego sezonu, to i tak okazuje się, że raczej nie trafiamy - a doprodukcja naszych naprawdę skomplikowanych kurteczek (złożonych z niemal 50 elementów) jest niezwykle czasochłonna.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak wyglądało Twoje przygotowanie do założenia firmy? Etap researchu, zbadania potrzeb rynku, biznesplan i te wszystkie niełatwe przecież kwestie związane z prowadzeniem biznesu odzieżowego, tj. znalezienie dobrych materiałów, szwalni itd. Jak długo Ci zajął ten etap? I co było w nim najtrudniejsze?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Zaczęło się od określenia mojej osobistej potrzeby jako mamy. Pomysł na kurteczkę z patentem zrodził się podczas ubierania synka na spacery. Podzieliłam się swoimi przemyśleniami z koleżankami - mamami, i jak się okazało, to rozwiązanie przypadło im do gustu. A najczęstsze zdanie, jakie słyszę od osób, które pierwszy raz widzą naszą kurteczkę to: "Niemożliwe, że nikt wcześniej na to nie wpadł" :) Oczywiście sprawdziłam, czy faktycznie nikt wcześniej już takiego produktu nie wprowadził na rynek. Jak tylko okazało się, że jednak nie, znalazłam pracownię krawiecką, która uszyła pierwszy wzór Kurteczki z Patentem na odsłaniające się plecki. Pierwotne wersje to były kurtko-bluzy, które do dziś mamy w swojej ofercie. Ale oczywiście przeszły naprawdę ogromną metamorfozę przez te już 6 lat istnienia Miapki :)
Założenia firmy to nic trudnego, ale już osiągnięcie celu, aby ten biznes był dochodowy to naprawdę ogrom pracy i poniesionych kosztów. Niejednokrotnie to działanie trochę na oślep i wyciąganie wniosków z podjętych działań. Branża odzieżowa to była dla mnie kompletna nowość i właściwie uczę się jej cały czas, mimo prowadzenia biznesu od kilku lat.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Sama wiesz, że najlepiej uczyć się na swoich, ale też oczywiście czyichś błędach... Jakie błędy podczas tego przygotowawczego etapu popełniłaś Ty?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: No właśnie, tego nie da się uniknąć. Myślę, że tych błędów było i jest sporo. Z perspektywy czasu wiem, że nie powinnam była np. zawierzać pozycjonowania strony sklepu agencji marketingowej - to duże koszty, za duże dla początkującej firmy. "Dowożenie" wyników budziło moje duże wątpliwości. Moja rada to współpraca z freelancerami. Wówczas mamy większą gwarancję, że nasza marka będzie promowana w odpowiedni, dopasowany sposób. Ogromnie ważny aspekt z mojej perspektywy, to "zbudowanie" sklepu internetowego przez profesjonalistę, który naprawdę wie co robi i z na którego wsparcie można liczyć. Tutaj warto bazować na rekomendacjach. A o współpracy z podwykonawcami można chyba napisać książkę, bo to naprawdę trudny i skomplikowany proces.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Co dzisiaj, na początku tworzenia biznesu, zrobiłabyś inaczej?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: To trudne pytanie, bo już minęło sporo czasu. Ale pierwsze co przychodzi mi do głowy, to poczynione inwestycje w promocję marki, które zdecydowanie przekraczały możliwości finansowe. Wynikało to tego, że wcześniej zarządzałam markami kosmetycznymi w dużej korporacji i próbowałam promować swoją raczkującą firmę w podobny sposób :)
Agata Olejniczak, Fakturownia: Założyłaś sobie cele, tj. mierniki sukcesu? Czy miałaś ustalony coś a'la plan ratunkowy, jeżeli te cele nie zostałyby spełnione, np. po roku działalności?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Raczej nie miałam konkretnych założeń, a za mierniki sukcesu oczywiście biorę sprzedaż moich produktów, ale przede wszystkich zadowolenie moich klientów. Muszę przyznać, że Miapka ma najlepszych klientów na świecie - dostajemy mnóstwo zdjęć dzieciaków w naszych kurteczkach, często z komentarzem, że Miapkowe kurteczki są super. Plan ratunkowy? Moje drugie, a właściwie, trzecie imię powinno brzmieć Elastyczność :) Plan ratunkowy wdrażamy bardzo często, bo umówmy się, że plan planem, ale finalnie okazuje się, że coś po drodze nie idzie tak jak byśmy sobie tego życzyli.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Powiedzmy, że chcę otworzyć własną markę odzieżową, np. będę szyć damskie garnitury oversize. Chcę dawać ludziom dobrą jakość, ale za dobrą cenę. Jakie byłyby 3 porady, które dałabyś mi na początek mając swoją wiedzę i doświadczenie nabyte podczas prowadzenia odzieżowego biznesu?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: a. Badanie rynku i określenie swojej grupy docelowej, b. Szczegółowy biznesplan, c. Współpraca z doświadczonym konstruktorem, bo to na bazie przygotowanych wzorów powstaną pierwsze garnitury - to klucz do sukcesu. Tak na początek:)
Agata Olejniczak, Fakturownia: W ogóle co powinnam jako, przyszła właścicielka marki odzieżowej pt.: "Damskie garnitury oversize", zrobić jako pierwsze?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Gdybym ja zaczynała teraz z Miapką, myślę, że poszukałabym programu mentorskiego lub możliwości startu w ramach Inkubatorów Przedsiębiorczości. Rozpoczynanie biznesu mając ogromne wsparcie doświadczonych specjalistów na pewno pomogłoby uniknąć popełnienia wielu błędów.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Bardzo ciekawią mnie też Twoje spostrzeżenia odnośnie polskiego rynku odzieżowego. Konkurencja jest ogromna i ona ciągle rośnie. Czy Twoim zdaniem jest miejsce na nowych? Jak szukać wyróżników, by zostać zapamiętanym w takim gąszczu marek?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Tak, jak już wspomniałam konkurencja nie śpi. Nas wyróżnia Patent - element krokowy, dopinany do kurteczki, dzięki czemu ta pozostaje na właściwym miejscu i nie odsłania plecków dziecka. Na szczęście kurtka z elementem krokowym to wzór zastrzeżony w Europejskim Urzędzie Patentowym, ale już spotkaliśmy się z produktami, które łudząco przypominają nasze Miapki - oczywiście bez patentu. Ale nawet krój naszej kurtki jest charakterystyczny i ciężko go pomylić z innym. Rynek jest naprawdę chłonny, a super produkt zawsze się "obroni" i znajdzie swoich odbiorców. Innowacyjność jako wyróżnik to na pewno mocna karta przetargowa. Takim znakiem szczególnym może być właściwie wszystko - specjalna komunikacja do swoich odbiorców, wyjątkowe tkaniny/skład, czy wartości które staramy się przekazać naszym produktem. Grunt to dobrze poznać swoją grupę odbiorców i to co jest dla nich istotne.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Co jest w tym biznesie dla Ciebie najbardziej pozytywne? Co daje Ci największą radość?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Uwielbiam kreować nowości, nieustannie zmieniać nasze kurtki. To ogromna frajda, a największa jest wtedy, kiedy moje pomysły podobają się Miapkowym klientom.
Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak w Waszej codziennej pracy pomaga Wam Fakturownia.pl?
Karolina Jędrasiak, Miapka Design: Fakturownia to program naprawdę "user friendly" - wystawianie faktur to przysłowiowa "bułka z masłem". Szczerze polecam korzystanie z Platformy także przedsiębiorcom na początku ich biznesowej drogi :)
Agata Olejniczak, Fakturownia: Serdecznie dziękuję za rozmowę!
Wypróbuj za darmo przez 30 dni. Bez opłat instalacyjnych i długotrwałych zobowiązań.
Fakturownia - porady
Założenie firmy w 2026 roku – Wszystko co powinieneś wiedzieć i zaplanować
Założenie firmy jednoosobowej to ważna decyzja, która wymaga znajomości aktualnych przepisów i świadomości obowiązków przedsiębiorcy. Rok 2026 przyniesie kilka istotnych zmian w prawie – wyższy limit zwolnienia z VAT, obowiązkowy termin wprowadzenia KSeF czy korzystniejsze warunki dla działalności nierejestrowanej. Sprawdź, co warto wiedzieć, zanim rozpoczniesz własną działalność.
Fakturownia
Fakturownia - aktualności
KSeF potwierdzony i podpisany na 2026 rok!
Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o VAT, która przesądza o wejściu w życie KSeF 2.0 – nowego modelu obowiązkowego e-fakturowania. To jedna z największych reform w polskim systemie podatkowym od lat.
Od kiedy KSeF stanie się obowiązkowy? System będzie wdrażany etapowo: od 1 lutego 2026 r. obejmie największych podatników, a od 1 kwietnia 2026 r. zacznie obowiązywać wszystkich przedsiębiorców. Oznacza to, że już teraz warto rozpocząć przygotowania i dostosować firmę do funkcjonowania w nowym modelu obiegu faktur.
2025-09-19
Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy zmieniające sposób ustalania limitu przychodów w działalności nierejestrowanej. Najważniejszą zmianą jest odejście od limitu miesięcznego i wprowadzenie limitu kwartalnego, co w praktyce oznacza większą elastyczność np. dla osób prowadzących działalność sezonową.
2025-09-15
Rynek e-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie, a własny sklep internetowy otwiera drzwi do ogromnej grupy klientów. Jednak bez solidnego planu i strategicznego podejścia łatwo wpaść w pułapki, które mogą kosztować czas, pieniądze i nerwy. Poznaj sześć najczęstszych błędów początkujących przedsiębiorców oraz praktyczne wskazówki, jak ich uniknąć, by Twój biznes online odniósł sukces.
2025-09-12
Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.
2025-04-10
Paulina Grzęda
Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!
2025-03-10
Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!
2025-02-12
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
2025-10-03
Reklama w internecie to dziś jedno z podstawowych narzędzi promocji dla firm – zarówno małych działalności, jak i dużych przedsiębiorstw. Dzięki niej można skutecznie docierać do klientów i realnie zwiększać sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać, że każdy wydatek na kampanię online musi być prawidłowo rozliczony na gruncie podatków.
2025-09-29
Cyfryzacja rozliczeń w Polsce nabiera tempa – już wkrótce wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Nowe rozwiązanie ma ułatwić obieg dokumentów i zwiększyć bezpieczeństwo finansowe przedsiębiorców. Warto jednak wiedzieć, jak wygląda sytuacja, gdy faktura wystawiona w KSeF pozostaje niezapłacona i jakie kroki należy wtedy podjąć.
2025-09-26
Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.
2025-06-30
Blog
Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.
2025-06-20
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.
2025-06-16