Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

Jak uniknąć pomyłek w tworzeniu korekt

Spis treści:

Klienci często pytają nas, jak powinna wyglądać i co powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura korygująca (potocznie: korekta). Z poniższego poradnika dowiesz się, jak i kiedy ją wystawić oraz co powinna zawierać. Na początek zaserwujemy trochę teorii.

W jakich przypadkach korygujemy fakturę za pomocą faktury korekty?

Najprościej mówiąc, fakturę korygującą (fakturę korektę) wystawiamy w każdym przypadku, gdy wystawiona faktura nie jest adekwatna do zaistniałej transakcji. Najczęściej zdarza się tak w przypadku udzielenia rabatu potransakcyjnego, zwrotu towaru lub zwykłej pomyłki przy generowaniu dokumentu pierwotnego.

Art. 106j ust. 1 ustawy o VAT mówi, że faktura korygująca ma zastosowanie, gdy po wystawieniu i wysłaniu faktury dla kontrahenta:

  1. udzielono rabatu cen - wystawiamy wtedy fakturę korygującą zmniejszającą cenę netto towaru, towarów, usługi transportowej etc, wartość podatku VAT oraz wartość brutto.
  2. ustalono, że cena powinna być wyższa - faktura korygująca w takim wypadku będzie zwiększała cenę netto, podatek VAT i wartość brutto względem faktury pierwotnej.
  3. otrzymano zwrot całości lub części towarów - wystawiamy wtedy fakturę korygującą, zmniejszającą ilość sprzedanego towaru (co przekłada się na zmniejszenie pozycji cena netto, podatek VAT, wartość brutto).
  4. zwrócono nabywcy zaliczkę, całość lub część zapłaty otrzymanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi - korygujemy wtedy do osiągnięcią pożądanej kwoty odpowiednio całość lub część kwot składających się na pierwotną fakturę.
  5. stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub innej pozycji faktury - korygujemy wtedy odpowiednią pozycję.

Jakie są obecne wymogi dla dokumentu korygującego?

Choć na “zwykłych” fakturach nie trzeba umieszczać nazwy “faktura”, to faktura korygująca musi zawierać oznaczenie wkazujące jej rodzaj, np: “korekta” lub “faktura korygująca”.

  1. na korekcie należy podać jej numer (kolejny) oraz datę wystawienia.
  2. na korekcie podajemy dane faktury pierwotnej (datę jej wystawienia oraz numer, który w sposób jednoznaczny ją identyfikuje).
  3. kwotę korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego, z zaznaczeniem, które kwoty dotyczą poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej lub skorygowaną treść pozycji wymagających zmian (należy podać wartości korygowanych pozycji ‘przed korektą’, wartość dokonanej korekty oraz wartość korygowanych pozycji ‘po korekcie’).
  4. konieczne jest podanie przyczyny korekty (udzielenie rabatu, zwrot towaru, błąd przy wypisywaniu faktury pierwotnej).

W przypadkach upustów lub obniżek, konieczne jest wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany upust/obniżka.

Czytaj również: Faktura korygująca a nota korygująca

Najczęstsze pytania o fakturę korektę

 

Jak wystawić dokument korygujący?

Fakturę korektę w systemie Fakturownia wystawia się w bardzo prosty sposób. Służą do tego przyspieszające pracę skróty, które pojawiają się podczas podglądu dokumentu.

Czy muszę wypełniać wszystkie dane korekty?

Faktura korekta otrzyma wszystkie dane, które posiada faktura pierwotna, dzięki czemu unikamy ponownego wypełniania wszystkich rubryk.

Dlaczego kwota korekty (dokument korygowany) wychodzi na zero złotych?

Dzieje się tak wtedy, gdy przed korektą i po korekcie wpisana jest ta sama wartość, taki dokument nie jest poprawny, jeśli nie dokonano zwrotu towaru. Na korekcie ma znaleźć się kwota samego skorygowania.

Dlaczego kwota dokumentu korygowanego ma wartość ujemną? Przecież muszę otrzymać zapłatę.

Klienci często mylą wartość korekty z kwotą, która pozostaje po korekcie. Korekta nie ma pokazać kwoty do zapłaty, pamiętajmy, że liczy się też faktura pierwotna. Odnośnik do niej zawsze znajduje się pod dokumentem korygującym.

Czy można skorygować korektę?

Zdarza się, że fakturę po raz kolejny zaksięgowano błędnie i należy wystawić ponowną korektę. Taki przypadek również łatwo naprawić, korzystając z dostępnych funkcji dokumentu oraz poradnika.

 
 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów
  • Nowe technologie w księgowości, które musisz poznać!
    Fakturownia - aktualności

    Nowe technologie w księgowości, które musisz poznać!

    Współczesna księgowość dynamicznie się zmienia pod wpływem nowych technologii, które automatyzują procesy, zwiększają bezpieczeństwo danych i obniżają koszty zarządzania finansami. Rozwiązania takie jak księgowość online, chmura obliczeniowa, e-faktury, technologia OCR czy automatyzacja procesów księgowych rewolucjonizują sposób, w jaki przedsiębiorcy i księgowi zarządzają dokumentacją finansową. W tym artykule przybliżamy kluczowe innowacje, które stają się standardem w nowoczesnej księgowości.


    2025-08-22

    Fakturownia

  • Czterodniowy tydzień pracy – wszystko, o czym musisz wiedzieć!
    Fakturownia - aktualności

    Czterodniowy tydzień pracy – wszystko, o czym musisz wiedzieć!

    W ostatnich latach koncepcja czterodniowego tygodnia pracy zyskała ogromne zainteresowanie na całym świecie. Przedsiębiorcy, pracownicy oraz ekonomiści coraz częściej zastanawiają się, czy skrócenie tygodnia pracy do czterech dni może przynieść korzyści zarówno dla firm, jak i zatrudnionych. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu modelowi – jego zaletom, wyzwaniom oraz praktycznym aspektom wdrożenia.


    2025-08-18

    Fakturownia

  • Poznaj najważniejsze zmiany w małym ZUSie na 2026 rok
    Fakturownia - aktualności

    Poznaj najważniejsze zmiany w małym ZUSie na 2026 rok

    Mały ZUS Plus to rozwiązanie, które pozwala przedsiębiorcom na płacenie niższych składek na ubezpieczenia społeczne. W 2026 roku postulowane są zmiany, które mogą ułatwić korzystanie z tej ulgi i dostosować ją do obecnych realiów gospodarczych. W artykule wyjaśniamy, na czym polega Mały ZUS Plus, jakie są obecnie zasady oraz jakie zmiany planuje Ministerstwo Finansów.


    2025-08-15

    Fakturownia

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    Fakturownia – komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

Jak uniknąć pomyłek w tworzeniu korekt

Spis treści:

Klienci często pytają nas, jak powinna wyglądać i co powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura korygująca (potocznie: korekta). Z poniższego poradnika dowiesz się, jak i kiedy ją wystawić oraz co powinna zawierać. Na początek zaserwujemy trochę teorii.

W jakich przypadkach korygujemy fakturę za pomocą faktury korekty?

Najprościej mówiąc, fakturę korygującą (fakturę korektę) wystawiamy w każdym przypadku, gdy wystawiona faktura nie jest adekwatna do zaistniałej transakcji. Najczęściej zdarza się tak w przypadku udzielenia rabatu potransakcyjnego, zwrotu towaru lub zwykłej pomyłki przy generowaniu dokumentu pierwotnego.

Art. 106j ust. 1 ustawy o VAT mówi, że faktura korygująca ma zastosowanie, gdy po wystawieniu i wysłaniu faktury dla kontrahenta:

  1. udzielono rabatu cen - wystawiamy wtedy fakturę korygującą zmniejszającą cenę netto towaru, towarów, usługi transportowej etc, wartość podatku VAT oraz wartość brutto.
  2. ustalono, że cena powinna być wyższa - faktura korygująca w takim wypadku będzie zwiększała cenę netto, podatek VAT i wartość brutto względem faktury pierwotnej.
  3. otrzymano zwrot całości lub części towarów - wystawiamy wtedy fakturę korygującą, zmniejszającą ilość sprzedanego towaru (co przekłada się na zmniejszenie pozycji cena netto, podatek VAT, wartość brutto).
  4. zwrócono nabywcy zaliczkę, całość lub część zapłaty otrzymanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi - korygujemy wtedy do osiągnięcią pożądanej kwoty odpowiednio całość lub część kwot składających się na pierwotną fakturę.
  5. stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub innej pozycji faktury - korygujemy wtedy odpowiednią pozycję.

Jakie są obecne wymogi dla dokumentu korygującego?

Choć na “zwykłych” fakturach nie trzeba umieszczać nazwy “faktura”, to faktura korygująca musi zawierać oznaczenie wkazujące jej rodzaj, np: “korekta” lub “faktura korygująca”.

  1. na korekcie należy podać jej numer (kolejny) oraz datę wystawienia.
  2. na korekcie podajemy dane faktury pierwotnej (datę jej wystawienia oraz numer, który w sposób jednoznaczny ją identyfikuje).
  3. kwotę korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego, z zaznaczeniem, które kwoty dotyczą poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej lub skorygowaną treść pozycji wymagających zmian (należy podać wartości korygowanych pozycji ‘przed korektą’, wartość dokonanej korekty oraz wartość korygowanych pozycji ‘po korekcie’).
  4. konieczne jest podanie przyczyny korekty (udzielenie rabatu, zwrot towaru, błąd przy wypisywaniu faktury pierwotnej).

W przypadkach upustów lub obniżek, konieczne jest wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany upust/obniżka.

Czytaj również: Faktura korygująca a nota korygująca

Najczęstsze pytania o fakturę korektę

 

Jak wystawić dokument korygujący?

Fakturę korektę w systemie Fakturownia wystawia się w bardzo prosty sposób. Służą do tego przyspieszające pracę skróty, które pojawiają się podczas podglądu dokumentu.

Czy muszę wypełniać wszystkie dane korekty?

Faktura korekta otrzyma wszystkie dane, które posiada faktura pierwotna, dzięki czemu unikamy ponownego wypełniania wszystkich rubryk.

Dlaczego kwota korekty (dokument korygowany) wychodzi na zero złotych?

Dzieje się tak wtedy, gdy przed korektą i po korekcie wpisana jest ta sama wartość, taki dokument nie jest poprawny, jeśli nie dokonano zwrotu towaru. Na korekcie ma znaleźć się kwota samego skorygowania.

Dlaczego kwota dokumentu korygowanego ma wartość ujemną? Przecież muszę otrzymać zapłatę.

Klienci często mylą wartość korekty z kwotą, która pozostaje po korekcie. Korekta nie ma pokazać kwoty do zapłaty, pamiętajmy, że liczy się też faktura pierwotna. Odnośnik do niej zawsze znajduje się pod dokumentem korygującym.

Czy można skorygować korektę?

Zdarza się, że fakturę po raz kolejny zaksięgowano błędnie i należy wystawić ponowną korektę. Taki przypadek również łatwo naprawić, korzystając z dostępnych funkcji dokumentu oraz poradnika.

 
 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Firma w domu – co mogę rozliczyć i jak to zrobić?
    Fakturownia - porady

    Firma w domu – co mogę rozliczyć i jak to zrobić?

    Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym domu lub mieszkaniu to rozwiązanie coraz częściej wybierane przez przedsiębiorców – szczególnie na początku drogi biznesowej, kiedy liczy się elastyczność i optymalizacja kosztów. Aby jednak w pełni i bezpiecznie skorzystać z podatkowych przywilejów wynikających z „firmy w domu”, warto wiedzieć, jakie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jak ustalić proporcje ich wykorzystania oraz jak je prawidłowo udokumentować.


    2025-08-08

    Fakturownia

  • Jak sporządzić sprawozdanie finansowe?
    Fakturownia - porady

    Jak sporządzić sprawozdanie finansowe?

    Sporządzenie sprawozdania finansowego to obowiązek wielu przedsiębiorców, który wymaga precyzji i znajomości przepisów. W artykule wyjaśniamy, jak przygotować ten dokument, jakie elementy powinien zawierać i jak uniknąć najczęstszych błędów.


    2025-07-30

    Fakturownia

  • Założenie firmy bez wychodzenia z domu
    Fakturownia - porady

    Założenie firmy bez wychodzenia z domu – czyli CEIDG-1 w praktyce

    Chcesz założyć działalność gospodarczą bez wychodzenia z domu? Dzięki formularzowi CEIDG-1 zrobisz to w pełni online – szybko, wygodnie i bez zbędnych formalności. W artykule wyjaśniamy, jak krok po kroku przejść przez rejestrację firmy, jakie dokumenty przygotować i na co zwrócić uwagę, by uniknąć błędów.


    2025-07-25

    Fakturownia

  • Jak zaoszczędzić pieniądzę w małej firmie?
    Prowadzenie firmy

    Jak zaoszczędzić pieniądze w małej firmie?

    Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.


    2025-06-30

    Blog

  • Urlop dla samozatrudnionych
    Prowadzenie firmy

    Urlop dla samozatrudnionych – jak działa i na czym polega?

    Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.

     


    2025-06-20

    Blog

  • Koszty w firmie
    Prowadzenie firmy

    Koszty w firmie – jak nimi operować i jak mogą działać w praktyce?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.


    2025-06-16

    Blog