Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

Analityka - “must have” (prawie) każdego biznesu

Spis treści:

Czy w każdym biznesie to absolutne “must have”? Jak realnie analityka, bo o niej właśnie mowa, pomaga rozwijać firmę? Od czego zacząć analizę biznesu? Na te i wiele innych podobnych pytań odpowiadają Alex Kulbei i Michał Bugno, twórcy narzędzia analitycznego Probe, które jest zintegrowane z Fakturownia.pl

The better you understand key metrics the greater the value and monetization of your business.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Biznes bez analityki - czy to się może, waszym zdaniem, udać?

Probe: Wszystko zależy od skali. Jeżeli rozmawiamy o biznesie, który ma 10-15 klientów to tak, jak najbardziej to się może udać. Znamy wtedy każdego klienta osobiście, bo to my najpewniej podpisywaliśmy umowę.

Jak mówimy o biznesie, który ma nawet 50-70 klientów i do tego rośnie - to po prostu będzie bardzo trudno zrozumieć, co się dzieje wśród obecnej bazy klientów. Kto zostaje z nami najdłużej? Kto najwięcej płaci? Czy istnieje grupa klientów, którym jestem w stanie sprzedawać szybciej?

To tylko kilka pytań, na które trzeba mieć odpowiedzi pod ręką, a nie tylko raz do roku. Bo czym bardziej rozumiesz klientów i ich zachowania, tym lepsze decyzje podejmujesz.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Na czym polega Wasz produkt i jak pomaga on biznesom?

Probe: Dla większości biznesów analityka nie jest podstawową umiejętnością. Ale każdy biznes, który chce się rozwijać i rosnąć, musi rozumieć, co się dzieje wśród ich klientów. Probe zapewnia, że firma dostaje analitykę bez potrzeby posiadania zespołu analitycznego.

W tym momencie skupiamy się na dostarczeniu analityki związanej z zachowaniem przychodów i kosztów firmy i gronem klientów. W sposób automatyczny tworzymy miesięczne raporty z wynikami biznesu, które później mogą być w bardzo łatwy sposób schorowane z inwestorami bądź zespołem.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Gdzie w nim miejsce na Fakturownię? 

Probe: Fakturownia jest dla nas podstawowym źródłem danych finansowych. Integrujemy się z waszym narzędziem, żeby pobrać informacje o klientach i ich płatnościach. To pozwala nam w sposób automatyczny dostarczyć duży zbiór analityk dla naszych klientów.

Do tego łączymy dane z innych źródeł takich jak CRM (system do zarządzania sprzedażą), system używany do obsługi klienta, koszty prowadzenia biznesu - to wszystko pozwala nam wzbogacić dane finansowe o dodatkowe atrybuty i pokazać analizy, które mówią o całości biznesu, a nie tylko o jednym jego obszarze.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Jak zrodził się pomysł na Probe? Opowiedzcie proszę background powstania marki.

Probe: Pracowaliśmy przez długi czas w firmie, która zajmowała się budową narzędzi dla zespołów sprzedażowych. Prawie od początku obserwowaliśmy wzrost tej firmy aż do momentu akwizycji w 2018. Pracowaliśmy z zespołem analitycznym i widzieliśmy, jakie są kluczowe problemy związane z tą sferą. Po akwizycji stwierdziliśmy, że mamy kilka pomysłów na to, jak je rozwiązać. Tak powstał Probe

Jak prowstało Probe

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Kto przede wszystkim korzysta z Waszego narzędzia? Czy wśród odbiorców są też przedstawiciele początkujących biznesów?

Probe: Mamy dwie grupy odbiorców: pierwsza to założyciele biznesu, dyrektor finansowy czy dyrektor operacyjny. Osoby, które potrzebują znać wyniki firmy na bieżąco, żeby decydować o kolejnych krokach i planach w biznesie. Często też wysyłają wyniki do inwestorów i mogą to zrobić w prosty sposób. Druga grupa odbiorców to użytkownicy na bardziej operacyjnych stanowiskach takich jak dyrektor działu sprzedaży, czy działu customer success. Za pomocą Probe dostają informacje co się dzieje z obecnym gronem klientów i mogą śledzić bardziej operacyjne wyniki takie jak ilość nowej sprzedaży, czy ktoś z obecnych klientów zaczął płacić więcej lub mniej. To pomaga w podejmowaniu codziennych działań skierowanych, których celem jest to, aby ilość przychodów od obecnego grona klientów rosła.

Jak najbardziej pracujemy z początkującymi biznesami, które mają już niewielkie grono klientów. Dostarczamy takim firmom nie tylko zautomatyzowaną analitykę, ale też dużą wiedzę w kontekście mierzenia biznesu. 

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Zadałam to powyższe pytanie, bo ciągle mam wrażenie, że analityka biznesowa jest trochę spychana na bok. Z czego może wynikać to, że przedsiębiorcy jednak stosunkowo rzadko chcą i analizują swój biznes?

Probe: Z naszego doświadczenia poziom wiedzy o analityce jest dość niski. Wszyscy kojarzą, że muszą wiedzieć, ile firma zarabia w tym miesiącu, jakie są koszty i jakie straty czy zyski. Wiedza tych kilku wskaźników daje błędne wrażenie, że wszystko jest ‘ogarnięte’. 

Wydaje mi się, że wynika to z tego, że dość rzadko założycielem biznesu jest osoba, która miała doświadczenia analityczne w przeszłości. Swoją drogą zazwyczaj osoby z technicznym backgroundem radzą sobie lepiej, jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji w oparciu o dane.

Wdrażając Probe z każdym nowym klientem widzimy jak dużą wartość dostają przedsiębiorcy, kiedy zaczynają rozumieć, z czego się składa wzrost ich biznesu, albo dlaczego wzrost jest tak powolny. Wtedy zaczynają przywiązywać większą uwagę do analityki, bo widzą, że to się przekłada na realne wyniki biznesowe.

Jak działa i wygląda Probe

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Od czego zacząć analizowanie biznesu Waszym zdaniem? 

Probe: Sugerowałbym te 3 kroki:

  1. Uporządkowanie danych. Standaryzacja opisów faktur i sprzedawanych produktów. Na fakturze musi się znaleźć kilka podstawowych informacji takich jak nazwa produktu i długość sprzedawanej usługi. Nie mieszamy różnych sprzedanych produktów do jednej pozycji. Zawsze staramy się mieć osobne pozycje na fakturze na każdą sprzedawaną usługę. Te rzeczy bardzo pomogą w późniejszych analizach.
  2. Zrozumienie co się dzieje z przychodami od obecnych klientów vs przychody od nowych firm. Zazwyczaj to sa dwie części biznesu, które wymagają trochę innych działań i powinny być traktowane osobno.
  3. Segmentacja - podzielenie obecnej bazy klientów po pewnych atrybutach takich jak rozmiar klienta, czy obszar, w którym pracuje. To pozwala na odnajdywanie części rynku, dla którego sprzedawana usługa performuje lepiej. 

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Dokonaliście integracji narzędzia z Fakturownia. Czy było to trudne?

Probe: Z Fakturownią integrujemy się za pomocą API. Szybko odnaleźliśmy się w dokumentacji i zaczęliśmy używać API zwracającego listę faktur. Jest zaprojektowane w wygodny sposób z pobieraniem faktur, więc synchronizacja jest łatwa.

Dodatkowo API zwraca detale każdej faktury wraz z listą sprzedanych usług, oraz wszelkie faktury korygujące. To maksymalnie upraszcza interakcje i czyni proces synchronizacji przejrzystym i szybkim.

 

Dzięki za rozmowę!

 
Zobacz więcej wpisów
  • MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
    Fakturownia - aktualności

    MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?

    Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.


    2024-06-12

    Ewelina Helbrecht

  • KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
    Fakturownia - aktualności

    KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?

    Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.


    2024-05-23

    Ewelina Helbrecht

  • Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
    Fakturownia - aktualności

    Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy

    Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.


    2024-03-27

    Ewelina Helbrecht

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    fakturownia - komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    fakturownia - komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    fakturownia - komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

Analityka - “must have” (prawie) każdego biznesu

Spis treści:

Czy w każdym biznesie to absolutne “must have”? Jak realnie analityka, bo o niej właśnie mowa, pomaga rozwijać firmę? Od czego zacząć analizę biznesu? Na te i wiele innych podobnych pytań odpowiadają Alex Kulbei i Michał Bugno, twórcy narzędzia analitycznego Probe, które jest zintegrowane z Fakturownia.pl

The better you understand key metrics the greater the value and monetization of your business.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Biznes bez analityki - czy to się może, waszym zdaniem, udać?

Probe: Wszystko zależy od skali. Jeżeli rozmawiamy o biznesie, który ma 10-15 klientów to tak, jak najbardziej to się może udać. Znamy wtedy każdego klienta osobiście, bo to my najpewniej podpisywaliśmy umowę.

Jak mówimy o biznesie, który ma nawet 50-70 klientów i do tego rośnie - to po prostu będzie bardzo trudno zrozumieć, co się dzieje wśród obecnej bazy klientów. Kto zostaje z nami najdłużej? Kto najwięcej płaci? Czy istnieje grupa klientów, którym jestem w stanie sprzedawać szybciej?

To tylko kilka pytań, na które trzeba mieć odpowiedzi pod ręką, a nie tylko raz do roku. Bo czym bardziej rozumiesz klientów i ich zachowania, tym lepsze decyzje podejmujesz.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Na czym polega Wasz produkt i jak pomaga on biznesom?

Probe: Dla większości biznesów analityka nie jest podstawową umiejętnością. Ale każdy biznes, który chce się rozwijać i rosnąć, musi rozumieć, co się dzieje wśród ich klientów. Probe zapewnia, że firma dostaje analitykę bez potrzeby posiadania zespołu analitycznego.

W tym momencie skupiamy się na dostarczeniu analityki związanej z zachowaniem przychodów i kosztów firmy i gronem klientów. W sposób automatyczny tworzymy miesięczne raporty z wynikami biznesu, które później mogą być w bardzo łatwy sposób schorowane z inwestorami bądź zespołem.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Gdzie w nim miejsce na Fakturownię? 

Probe: Fakturownia jest dla nas podstawowym źródłem danych finansowych. Integrujemy się z waszym narzędziem, żeby pobrać informacje o klientach i ich płatnościach. To pozwala nam w sposób automatyczny dostarczyć duży zbiór analityk dla naszych klientów.

Do tego łączymy dane z innych źródeł takich jak CRM (system do zarządzania sprzedażą), system używany do obsługi klienta, koszty prowadzenia biznesu - to wszystko pozwala nam wzbogacić dane finansowe o dodatkowe atrybuty i pokazać analizy, które mówią o całości biznesu, a nie tylko o jednym jego obszarze.

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Jak zrodził się pomysł na Probe? Opowiedzcie proszę background powstania marki.

Probe: Pracowaliśmy przez długi czas w firmie, która zajmowała się budową narzędzi dla zespołów sprzedażowych. Prawie od początku obserwowaliśmy wzrost tej firmy aż do momentu akwizycji w 2018. Pracowaliśmy z zespołem analitycznym i widzieliśmy, jakie są kluczowe problemy związane z tą sferą. Po akwizycji stwierdziliśmy, że mamy kilka pomysłów na to, jak je rozwiązać. Tak powstał Probe

Jak prowstało Probe

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Kto przede wszystkim korzysta z Waszego narzędzia? Czy wśród odbiorców są też przedstawiciele początkujących biznesów?

Probe: Mamy dwie grupy odbiorców: pierwsza to założyciele biznesu, dyrektor finansowy czy dyrektor operacyjny. Osoby, które potrzebują znać wyniki firmy na bieżąco, żeby decydować o kolejnych krokach i planach w biznesie. Często też wysyłają wyniki do inwestorów i mogą to zrobić w prosty sposób. Druga grupa odbiorców to użytkownicy na bardziej operacyjnych stanowiskach takich jak dyrektor działu sprzedaży, czy działu customer success. Za pomocą Probe dostają informacje co się dzieje z obecnym gronem klientów i mogą śledzić bardziej operacyjne wyniki takie jak ilość nowej sprzedaży, czy ktoś z obecnych klientów zaczął płacić więcej lub mniej. To pomaga w podejmowaniu codziennych działań skierowanych, których celem jest to, aby ilość przychodów od obecnego grona klientów rosła.

Jak najbardziej pracujemy z początkującymi biznesami, które mają już niewielkie grono klientów. Dostarczamy takim firmom nie tylko zautomatyzowaną analitykę, ale też dużą wiedzę w kontekście mierzenia biznesu. 

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Zadałam to powyższe pytanie, bo ciągle mam wrażenie, że analityka biznesowa jest trochę spychana na bok. Z czego może wynikać to, że przedsiębiorcy jednak stosunkowo rzadko chcą i analizują swój biznes?

Probe: Z naszego doświadczenia poziom wiedzy o analityce jest dość niski. Wszyscy kojarzą, że muszą wiedzieć, ile firma zarabia w tym miesiącu, jakie są koszty i jakie straty czy zyski. Wiedza tych kilku wskaźników daje błędne wrażenie, że wszystko jest ‘ogarnięte’. 

Wydaje mi się, że wynika to z tego, że dość rzadko założycielem biznesu jest osoba, która miała doświadczenia analityczne w przeszłości. Swoją drogą zazwyczaj osoby z technicznym backgroundem radzą sobie lepiej, jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji w oparciu o dane.

Wdrażając Probe z każdym nowym klientem widzimy jak dużą wartość dostają przedsiębiorcy, kiedy zaczynają rozumieć, z czego się składa wzrost ich biznesu, albo dlaczego wzrost jest tak powolny. Wtedy zaczynają przywiązywać większą uwagę do analityki, bo widzą, że to się przekłada na realne wyniki biznesowe.

Jak działa i wygląda Probe

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Od czego zacząć analizowanie biznesu Waszym zdaniem? 

Probe: Sugerowałbym te 3 kroki:

  1. Uporządkowanie danych. Standaryzacja opisów faktur i sprzedawanych produktów. Na fakturze musi się znaleźć kilka podstawowych informacji takich jak nazwa produktu i długość sprzedawanej usługi. Nie mieszamy różnych sprzedanych produktów do jednej pozycji. Zawsze staramy się mieć osobne pozycje na fakturze na każdą sprzedawaną usługę. Te rzeczy bardzo pomogą w późniejszych analizach.
  2. Zrozumienie co się dzieje z przychodami od obecnych klientów vs przychody od nowych firm. Zazwyczaj to sa dwie części biznesu, które wymagają trochę innych działań i powinny być traktowane osobno.
  3. Segmentacja - podzielenie obecnej bazy klientów po pewnych atrybutach takich jak rozmiar klienta, czy obszar, w którym pracuje. To pozwala na odnajdywanie części rynku, dla którego sprzedawana usługa performuje lepiej. 

Agata Olejniczak, Fakturownia.pl: Dokonaliście integracji narzędzia z Fakturownia. Czy było to trudne?

Probe: Z Fakturownią integrujemy się za pomocą API. Szybko odnaleźliśmy się w dokumentacji i zaczęliśmy używać API zwracającego listę faktur. Jest zaprojektowane w wygodny sposób z pobieraniem faktur, więc synchronizacja jest łatwa.

Dodatkowo API zwraca detale każdej faktury wraz z listą sprzedanych usług, oraz wszelkie faktury korygujące. To maksymalnie upraszcza interakcje i czyni proces synchronizacji przejrzystym i szybkim.

 

Dzięki za rozmowę!

 
Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?
    Fakturownia - porady

    Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?

    Jeśli jesteś aktualnie osobą bezrobotną, masz problemy ze znalezieniem zatrudnienia lub pragniesz zmienić swoje kwalifikacje zawodowe, to powinieneś wiedzieć, z jakich form pomocy możesz skorzystać.


    2025-05-30

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka

  • 10 sposobów na promocję programu partnerskiego
    Fakturownia - porady

    10 sposobów na promocję programu partnerskiego

    Zastanawiasz się, czy warto dołączyć do programu partnerskiego? Poznaj 10 sprawdzonych sposobów na jego promocję i przekonaj się, jak łatwo możesz zacząć zarabiać online!


    2025-05-27

    Ewelina Rychlik, Sylwia Cerecka

  • Fakturownia - porady

    E-paragony – przyszłość zakupów nie tylko online

    Paragony elektroniczne coraz pewniej wkraczają na rynek sprzedaży. Czy warto na poważnie się nimi zainteresować? Czy mają szansę zastąpić papierowe paragony i czy można je zacząć wystawiać ot tak, z marszu? No i czy ich wdrożenie w firmie się opłaca?


    2025-02-11

    Sylwia Cerecka

  • Numeracja faktur - co to jest, jak powinna wyglądać i co zrobić w przypadku pominięcia numeracji?
    Prowadzenie firmy

    Numeracja faktur – co to jest, jak powinna wyglądać i co zrobić w przypadku jej pominięcia?

    Jakie są zasady poprawnego numerowania faktur? Czy dokumenty powinny być numerowane kolejno po sobie? Jakie formaty są dostępne? I co zrobić, kiedy faktura ma błędny numer? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.


    2025-05-21

    Justyna Zaporowska, Sylwia Cerecka

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza. Jakie są koszty prowadzenia własnego biznesu w 2024? Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
    Prowadzenie firmy

    JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy

    Myślisz o założeniu własnej firmy? Zastanawiasz się, jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Wszystko zależy od formy opodatkowania, dochodów przedsiębiorstwa oraz ulg, które Ci przysługują


    2025-05-19

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka

  • Rodzaje płatności - wszystko, co musisz wiedzieć
    Prowadzenie firmy

    Rodzaje płatności – wszystko, co musisz wiedzieć

    Jakie formy płatności opłaca się dziś oferować klientom? Tradycyjny przelew traci na popularności, a płatność za pobraniem bywa ryzykowna. Sprawdź, jakie systemy płatności online dominują obecnie, co wybierają konsumenci i jak zadbać o bezpieczeństwo transakcji.


    2025-05-16

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka