Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

fakturownia, stronyinternetowe,e-commerce,hosting,gonet,seo

Czy każda firma potrzebuje strony internetowej? Rozmowa z Krzysztofem Gonetem

Spis treści:

Czy każdy biznes wymaga strony internetowej? Jak znaleźć dobrego wykonawcę? Czy lepiej wybrać firmę czy freelancera? Dzisiaj aspekty tworzenia stron internetowych odkrywa przed nami ich twórca - Krzysztof Gonet, jeden z użytkowników programu Fakturownia.pl. Sprawdź, jakie wskazówki ma do przekazania. 

 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Strona internetowa dla biznesu - to rzecz, wydaje się, oczywista. Czy rzeczywiście tak jest? 

Krzysztof Gonet, NetGonet: Prowadząc biznes mamy do wyboru wiele narzędzi, które mogą go wspierać. Strona internetowa jest jednym z nich. Czy każda firma powinna mieć stronę? Upraszczając sprawę, można odpowiedzieć, że każda. Jednak nie jest to do końca prawda.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: 

  • właściciel prowadzi małą lokalną firmę, na przykład warsztat samochodowy, 
  • jest od wielu lat na rynku i jego usługi cieszą się dużą popularnością, 
  • ma swoją stałą bazę klientów i nie chce pozyskiwać nowych.

W tej sytuacji, jeśli właściciel nie chce rozwijać swojej działalności, to strona internetowa jest mu niepotrzebna. Może stworzyć sobie za darmo prostą wizytówkę Google i to wystarczy. Sprawa wygląda zupełnie inaczej jeśli mówimy o nowoczesnej firmie nastawionej na rozwój. W takim przypadku strona internetowa jest świetnym narzędziem marketingowo-sprzedażowym, z którego warto skorzystać. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Wyceny stron internetowych, jak każdej innej usługi, mogą być bardzo różne. Jak szukać kogoś, kto zrobi nam to rzetelnie, a jednocześnie w dobrej cenie?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Tutaj znowu odniosę się do przykładu z mechanikiem samochodowym. Zazwyczaj, jeśli zepsuje mi się samochód, to pytam moich znajomych o sprawdzonego mechanika, który jest uczciwy i dobrze wykonuje swoją pracę. Nawet jeśli bardzo bym chciał, nie jestem w stanie sprawdzić jakości wykonania usługi. Muszę bazować na zaufaniu i opiniach innych klientów. Ze stronami internetowymi będzie podobnie. Właściciel firmy, który nie posiada wiedzy technicznej, musi bazować na innych czynnikach decyzyjnych.

Przy wyborze wykonawcy warto sprawdzić kilka elementów:

  • jak długo firma istnieje na rynku - jeśli firma działa od niedawna, ma bardzo niskie ceny, to ponosimy duże ryzyko. Trzeba zadać sobie pytanie, co się stanie, jeśli nasz wykonawca zrezygnuje ze swojej działalności? Nie będzie w stanie pomóc nam w utrzymaniu i rozwoju strony. Warto wtedy zapytać o to, w jakiej technologii będzie wykonana strona. Dzięki temu możemy od razu znaleźć innego wykonawcę / administratora, który będzie w stanie przejąć dalsze utrzymanie i rozwój strony, 
  • opinie klientów - jeśli firma posiada wiele pozytywnych opinii klientów, to bardzo dobrze o niej świadczy. Warto zweryfikować czy opinie są prawdziwe. Można skontaktować się z byłym klientem firmy i zapytać go, jak wyglądała współpraca, 
  • umowa - z każdym wykonawcą strony lub sklepu, należy spisać umowę. Powinna ona zawierać warunki i zakres współpracy. Być opisana w sposób czytelny i zrozumiały dla obydwu stron. Jeśli jakieś zapis jest niezrozumiały, w umowie został  użyty techniczny język, to nie bój się zapytać / poprosić o wyjaśnienie trudniejszych zagadnień. Dobry wykonawca strony powinien zadbać o to, aby usługa, którą oferuje była czytelna i zrozumiała dla klienta,
  • domena i serwer - domena to nazwa Twojej strony internetowej np. fakturownia.pl, netgonet.pl. Serwer / Hosting -  to miejsce, gdzie znajduje się strona internetowa. 

Zwróć uwagę czy te dwa elementy są kupione na Twoją firmę. Dzięki temu będziesz miał pełną kontrolę nad Twoją stroną i domeną. Jeśli wykonawca wykupi takie usługi na siebie, to w przypadku, jeśli Wasze drogi się rozejdą, możesz stracić dostęp do strony. 

  • licencje na dodatkowe oprogramowanie - wykonawcy często korzystają z dodatkowego oprogramowania, na przykład do integracji z fakturownia.pl. Taka informacja powinna znajdować się w umowie, muszą się tam również mieścić warunki, na jakich wykonawca przekazuje licencję klientowi. 

Jeśli zadbasz o powyższe elementy, będziesz lepiej przygotowany niż większość klientów, którzy zlecają wykonanie strony internetowej i sklepu online.

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jakie zagrożenia czyhają na nas podczas poszukiwania takiego usługodawcy?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Największe zagrożenie to strata pieniędzy. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy nie sprawdzimy w odpowiedni sposób usługodawcy i nie podpiszemy z nim umowy.  Często wykonawcy dzielą płatność na kilka części. Jeśli nie mamy zaufania do osoby lub firmy, którą wybraliśmy do współpracy, warto wynegocjować niski zadatek i określić warunki zwrotu w przypadku niezrealizowania projektu. 

Warto wiedzieć, że zadatek i zaliczka, to 2 różne pojęcia prawne. Jeśli mamy wzór umowy przesłany przez wykonawcę, możemy dodatkowo skonsultować go z radcą prawnym, który powie nam czy umowa jest prawidłowo skonstruowana i czy jesteśmy zabezpieczeni pod kątem prawnym. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Nie da się ukryć, że dobra strona internetowa, tj. też taka która spełnia oczekiwania usługodawcy, wymaga odpowiedniego briefu. Tj. trzeba wyraźnie określić swoje potrzeby, preferencje i cele, a potem odpowiednio przekazać je usługobiorcy. Jak ten proces powinien wyglądać?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Nie ma jednego określonego procesu zbierania wymagań od klienta. Jedni wykorzystują wywiad telefoniczny, inni przesyłają ankietę do klienta mailem. Ważne, żeby firma miała taki proces i poprowadziła klienta „za rękę” w całym procesie tworzenia strony. 

W zależności od wielkości projektu, taki proces może być bardziej lub mniej rozbudowany i będzie wymagał innego zaangażowania czasowego. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak Pan „wyciąga" od usługodawcy te informacje? Ma Pan jakiś wzór briefu? Czy przeprowadza Pan wywiad z usługodawcą? 

Krzysztof Gonet, NetGonet: Korzystam z własnych wzorów i dostosowuje je pod każdego klienta. Jeśli klient lubi kontakt bezpośredni - umawiam się z nim na spotkanie (w dzisiejszych czasach jest to zazwyczaj spotkanie online). I wspólnie przechodzimy przez wszystkie punkty. 

Jeśli pracuję z bardziej doświadczoną osobą -  przesyłam listę pytań przez e-mail, a później umawiamy się na rozmowę i doprecyzowanie pewnych kwestii.  Dla mnie najważniejsze jest zrozumieć cele i potrzeby klienta. Uważam, że nic nie zastąpi rozmowy. Podczas spotkania, często odkrywamy potrzeby klienta, o których nie był wcześniej świadomy.  Wtedy takie spotkanie nie jest już zimnym wypełnieniem komputerowej ankiety, tylko jestem dla klienta doradcą i partnerem biznesowym, który mam mu pomóc w rozwoju jego projektu biznesowego. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Strona internetowa to projekt graficzny i funkcjonalny, teksty internetowe i oczywiście sam kod, która mieści się z "tyłu" strony odpowiadając za jej ostateczny kształt. Czy wszystko to warto zlecić jednej agencji czy lepiej szukać tych usług osobno?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Odpowiedź zależy od naszego budżetu i czasu, jaki chcemy przeznaczyć na stworzenie strony. Większe firmy, które zajmują się tworzeniem stron internetowych, mają w swoich zespołach osoby odpowiedzialne za każdy element projektu. Programistę, grafika, copywritera, który tworzy teksty do strony. Taka współpraca jest bardzo wygodna, bo mamy jednego opiekuna klienta, który załatwia za nas większość spraw i pilnuje całego projektu. 

Niestety taka usługa wiążę się również z większymi kosztami. Jeśli chcemy zaoszczędzić, wtedy możemy skorzystać z usług freelancerów. Znaleźć osobno grafika, wykonawcę strony i copywritera. W takim przypadku koszty będą o wiele niższe, ale to my będziemy odpowiedzialni za zgranie działań tych osób i zajmie nam to więcej czasu. Cześć początkujących przedsiębiorców decyduje się również na samodzielne stworzenie strony. Na przykład korzystając z moich poradników na YouTube. W kilka godzin można stworzyć prostą stronę internetową. Wtedy największym  kosztem jest nasze zaangażowanie czasowe. Przykładowy poradnik można znaleźć tutajPodsumowując: rozwiązanie należy dostosować do aktualnej sytuacji przedsiębiorcy i budżetu, jakim się dysponuje. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak osiągnąć dobry projekt graficzny strony? Proszę podać najważniejsze wskazówki.

Krzysztof Gonet, NetGonet: Dla mnie dobry projekt graficzny wspiera cel istnienia strony. Musi być również stworzony z myślą o grupie docelowej, do której kierowana jest strona. Mając te 2 elementy jako punkt wyjścia, dużo łatwiej jest nam stworzyć projekt graficzny.

Poniżej znajduje się kilka wskazówek dotyczących projektu graficznego:

  1. Zastanów się jaki jest cel strony (pozyskanie maila, kontaktu, sprzedaż produktu itp.)
  2. Opisz swoją grupę docelową. 
  3. Zadbaj o spójność Twojej strony pod względem graficznym. Np. wybierz 1-2 czcionki, 2-3 kolory główne. 
  4. Wybieraj zdjęcia w podobnej stylistyce. 
  5. Wykorzystaj układ, który jest powszechnie znany dla Twojej grupy odbiorczej (logo w lewym górnym rogu, menu u góry, wyraźne przyciski…). Jeśli strona będzie arcydziełem graficznym, a użytkownik nie będzie wiedział gdzie znaleźć menu i jak się po niej poruszać, cała praca pójdzie na marne. 

 

Agata Olejniczak, Fakturownia: A co z tekstami na stronę? Pisać samemu? A jeśli nie to gdzie szukać copywritera, aby teksty były atrakcyjne, użyteczne i też dobrze pozycjonowały stronę w wyszukiwarce Google?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Odpowiedź znowu będzie zależna od rodzaju strony i biznesu, w którym działamy. Jeśli to strona czysto informacyjna np. dla małego lokalnego biznesu, to możemy stworzyć teksty samodzielnie. Jeśli strona ma charakter marketingowo - sprzedażowy, to wtedy warto zatrudnić doświadczonego copywritera. SEO / pozycjonowanie to bardzo szeroki temat. Jeśli właścicielowi zależy, aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, to w dzisiejszych czasach nie wystarczy napisanie dobrego tekstu. Na pozycje w wynikach wyszukiwania wpływa wiele innych czynników, które ciągle się zmieniają. Najczęściej agencję marketingowe, które zajmują się pozycjonowaniem, posiadają własnych copywriterów, którzy stworzą odpowiednie teksty. 

Przy wyborze agencji SEO warto kierować się zasadami, o których wspominałem we wcześniejszej części. Tutaj należy mieć świadomość, że uczciwa firma nie może nam dać żadnej gwarancji dotyczącej wyników pozycjonowania. Może przedstawić nam pewne założenia. Nawet największy ekspert w branży nie wie, jak dokładnie działa algorytm Googla, który decyduje o tym, która strona znajduje się na pierwszym miejscu. Firmy stosują sprawdzone przez siebie techniki, które przynoszą różne rezultaty. Na pierwsze efekty trzeba zazwyczaj czekać kilka miesięcy. Bardzo wiele zależy od tego, w jakiej branży chcemy się pozycjonować. W niektórych będzie o wiele większa konkurencja niż w innych, co bezpośrednio przekłada się na koszty tego typu promocji.   

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak stworzyć dobry sklep internetowy? 

Krzysztof Gonet, NetGonet: Dobór platformy pod sklep internetowy to bardzo indywidualny proces. Nagrałem na ten temat film na moim kanale YouTube, w którym omówiłem najpopularniejsze rozwiązania i wskazałem, które warto wykorzystać w zależności od sytuacji biznesowej, w której znajduje się przedsiębiorca. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Co, Pana zdaniem, jest najważniejsze przy tworzeniu sklepu internetowego? Na czym należy się skupić?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Tworząc sklep internetowy, trzeba skupić się na kilku aspektach: 

  1. Zaprojektować proces zakupowy klienta, aby był jak najprostszy i intuicyjny. 
  2. Zadbać o odpowiednią prezentację produktu i usługi. Dobrej jakości zdjęcia opis, który będzie skupiał się na korzyściach danego rozwiązania. 
  3. Zaplanować procesy automatyzacji, aby obsługa sklepu zajmowała pracownikom jak najmniej czasu. Jedną z funkcji, z której warto skorzystać, jest automatyczne fakturowanie. Klient po dokonaniu zakupu w sklepie, może otrzymać fakturę. Faktura generuje się automatycznie i wysyła na maila klienta. Jest to wielkie ułatwienie dla właściciela sklepu, ponieważ nie musi wystawiać faktur ręcznie. Fakturownia.pl jest świetnym narzędziem, które można wykorzystać w tym celu.  
  4. Zadbać o bezpieczeństwo i przeprowadzenia regularnych kopii bezpieczeństwa 
  5. Zainstalować narzędzia do analityki i marketingu takie jak Google Analytics, Newsletter, Pixel Facebooka

Agata Olejniczak, Fakturownia: Dziękuję za rozmowę.

Krzysztof Gonet z NetGonet wywiad dla Fakturownia.pl

 

Więcej informacji o Krzysztofie Gonecie i jego twórczości:  https://netgonet.pl 

Kanał YouTube: https://www.youtube.com/NetGonet

Grupa na Facebooka: https://netgonet.pl/grupa-wordpress

 

Dla wszystkich czytelników mamy 25% rabatu na hosting firmy lh.pl Kod rabatowy: NetGonet, który można wykorzystać na zakup dowolnego pakietu hostingowego.

Zobacz więcej wpisów
  • MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
    Fakturownia - aktualności

    MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?

    Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.


    2024-06-12

    Ewelina Helbrecht

  • KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
    Fakturownia - aktualności

    KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?

    Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.


    2024-05-23

    Ewelina Helbrecht

  • Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
    Fakturownia - aktualności

    Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy

    Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.


    2024-03-27

    Ewelina Helbrecht

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    fakturownia - komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    fakturownia - komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    fakturownia - komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

fakturownia, stronyinternetowe,e-commerce,hosting,gonet,seo

Czy każda firma potrzebuje strony internetowej? Rozmowa z Krzysztofem Gonetem

Spis treści:

Czy każdy biznes wymaga strony internetowej? Jak znaleźć dobrego wykonawcę? Czy lepiej wybrać firmę czy freelancera? Dzisiaj aspekty tworzenia stron internetowych odkrywa przed nami ich twórca - Krzysztof Gonet, jeden z użytkowników programu Fakturownia.pl. Sprawdź, jakie wskazówki ma do przekazania. 

 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Strona internetowa dla biznesu - to rzecz, wydaje się, oczywista. Czy rzeczywiście tak jest? 

Krzysztof Gonet, NetGonet: Prowadząc biznes mamy do wyboru wiele narzędzi, które mogą go wspierać. Strona internetowa jest jednym z nich. Czy każda firma powinna mieć stronę? Upraszczając sprawę, można odpowiedzieć, że każda. Jednak nie jest to do końca prawda.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: 

  • właściciel prowadzi małą lokalną firmę, na przykład warsztat samochodowy, 
  • jest od wielu lat na rynku i jego usługi cieszą się dużą popularnością, 
  • ma swoją stałą bazę klientów i nie chce pozyskiwać nowych.

W tej sytuacji, jeśli właściciel nie chce rozwijać swojej działalności, to strona internetowa jest mu niepotrzebna. Może stworzyć sobie za darmo prostą wizytówkę Google i to wystarczy. Sprawa wygląda zupełnie inaczej jeśli mówimy o nowoczesnej firmie nastawionej na rozwój. W takim przypadku strona internetowa jest świetnym narzędziem marketingowo-sprzedażowym, z którego warto skorzystać. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Wyceny stron internetowych, jak każdej innej usługi, mogą być bardzo różne. Jak szukać kogoś, kto zrobi nam to rzetelnie, a jednocześnie w dobrej cenie?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Tutaj znowu odniosę się do przykładu z mechanikiem samochodowym. Zazwyczaj, jeśli zepsuje mi się samochód, to pytam moich znajomych o sprawdzonego mechanika, który jest uczciwy i dobrze wykonuje swoją pracę. Nawet jeśli bardzo bym chciał, nie jestem w stanie sprawdzić jakości wykonania usługi. Muszę bazować na zaufaniu i opiniach innych klientów. Ze stronami internetowymi będzie podobnie. Właściciel firmy, który nie posiada wiedzy technicznej, musi bazować na innych czynnikach decyzyjnych.

Przy wyborze wykonawcy warto sprawdzić kilka elementów:

  • jak długo firma istnieje na rynku - jeśli firma działa od niedawna, ma bardzo niskie ceny, to ponosimy duże ryzyko. Trzeba zadać sobie pytanie, co się stanie, jeśli nasz wykonawca zrezygnuje ze swojej działalności? Nie będzie w stanie pomóc nam w utrzymaniu i rozwoju strony. Warto wtedy zapytać o to, w jakiej technologii będzie wykonana strona. Dzięki temu możemy od razu znaleźć innego wykonawcę / administratora, który będzie w stanie przejąć dalsze utrzymanie i rozwój strony, 
  • opinie klientów - jeśli firma posiada wiele pozytywnych opinii klientów, to bardzo dobrze o niej świadczy. Warto zweryfikować czy opinie są prawdziwe. Można skontaktować się z byłym klientem firmy i zapytać go, jak wyglądała współpraca, 
  • umowa - z każdym wykonawcą strony lub sklepu, należy spisać umowę. Powinna ona zawierać warunki i zakres współpracy. Być opisana w sposób czytelny i zrozumiały dla obydwu stron. Jeśli jakieś zapis jest niezrozumiały, w umowie został  użyty techniczny język, to nie bój się zapytać / poprosić o wyjaśnienie trudniejszych zagadnień. Dobry wykonawca strony powinien zadbać o to, aby usługa, którą oferuje była czytelna i zrozumiała dla klienta,
  • domena i serwer - domena to nazwa Twojej strony internetowej np. fakturownia.pl, netgonet.pl. Serwer / Hosting -  to miejsce, gdzie znajduje się strona internetowa. 

Zwróć uwagę czy te dwa elementy są kupione na Twoją firmę. Dzięki temu będziesz miał pełną kontrolę nad Twoją stroną i domeną. Jeśli wykonawca wykupi takie usługi na siebie, to w przypadku, jeśli Wasze drogi się rozejdą, możesz stracić dostęp do strony. 

  • licencje na dodatkowe oprogramowanie - wykonawcy często korzystają z dodatkowego oprogramowania, na przykład do integracji z fakturownia.pl. Taka informacja powinna znajdować się w umowie, muszą się tam również mieścić warunki, na jakich wykonawca przekazuje licencję klientowi. 

Jeśli zadbasz o powyższe elementy, będziesz lepiej przygotowany niż większość klientów, którzy zlecają wykonanie strony internetowej i sklepu online.

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jakie zagrożenia czyhają na nas podczas poszukiwania takiego usługodawcy?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Największe zagrożenie to strata pieniędzy. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy nie sprawdzimy w odpowiedni sposób usługodawcy i nie podpiszemy z nim umowy.  Często wykonawcy dzielą płatność na kilka części. Jeśli nie mamy zaufania do osoby lub firmy, którą wybraliśmy do współpracy, warto wynegocjować niski zadatek i określić warunki zwrotu w przypadku niezrealizowania projektu. 

Warto wiedzieć, że zadatek i zaliczka, to 2 różne pojęcia prawne. Jeśli mamy wzór umowy przesłany przez wykonawcę, możemy dodatkowo skonsultować go z radcą prawnym, który powie nam czy umowa jest prawidłowo skonstruowana i czy jesteśmy zabezpieczeni pod kątem prawnym. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Nie da się ukryć, że dobra strona internetowa, tj. też taka która spełnia oczekiwania usługodawcy, wymaga odpowiedniego briefu. Tj. trzeba wyraźnie określić swoje potrzeby, preferencje i cele, a potem odpowiednio przekazać je usługobiorcy. Jak ten proces powinien wyglądać?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Nie ma jednego określonego procesu zbierania wymagań od klienta. Jedni wykorzystują wywiad telefoniczny, inni przesyłają ankietę do klienta mailem. Ważne, żeby firma miała taki proces i poprowadziła klienta „za rękę” w całym procesie tworzenia strony. 

W zależności od wielkości projektu, taki proces może być bardziej lub mniej rozbudowany i będzie wymagał innego zaangażowania czasowego. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak Pan „wyciąga" od usługodawcy te informacje? Ma Pan jakiś wzór briefu? Czy przeprowadza Pan wywiad z usługodawcą? 

Krzysztof Gonet, NetGonet: Korzystam z własnych wzorów i dostosowuje je pod każdego klienta. Jeśli klient lubi kontakt bezpośredni - umawiam się z nim na spotkanie (w dzisiejszych czasach jest to zazwyczaj spotkanie online). I wspólnie przechodzimy przez wszystkie punkty. 

Jeśli pracuję z bardziej doświadczoną osobą -  przesyłam listę pytań przez e-mail, a później umawiamy się na rozmowę i doprecyzowanie pewnych kwestii.  Dla mnie najważniejsze jest zrozumieć cele i potrzeby klienta. Uważam, że nic nie zastąpi rozmowy. Podczas spotkania, często odkrywamy potrzeby klienta, o których nie był wcześniej świadomy.  Wtedy takie spotkanie nie jest już zimnym wypełnieniem komputerowej ankiety, tylko jestem dla klienta doradcą i partnerem biznesowym, który mam mu pomóc w rozwoju jego projektu biznesowego. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Strona internetowa to projekt graficzny i funkcjonalny, teksty internetowe i oczywiście sam kod, która mieści się z "tyłu" strony odpowiadając za jej ostateczny kształt. Czy wszystko to warto zlecić jednej agencji czy lepiej szukać tych usług osobno?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Odpowiedź zależy od naszego budżetu i czasu, jaki chcemy przeznaczyć na stworzenie strony. Większe firmy, które zajmują się tworzeniem stron internetowych, mają w swoich zespołach osoby odpowiedzialne za każdy element projektu. Programistę, grafika, copywritera, który tworzy teksty do strony. Taka współpraca jest bardzo wygodna, bo mamy jednego opiekuna klienta, który załatwia za nas większość spraw i pilnuje całego projektu. 

Niestety taka usługa wiążę się również z większymi kosztami. Jeśli chcemy zaoszczędzić, wtedy możemy skorzystać z usług freelancerów. Znaleźć osobno grafika, wykonawcę strony i copywritera. W takim przypadku koszty będą o wiele niższe, ale to my będziemy odpowiedzialni za zgranie działań tych osób i zajmie nam to więcej czasu. Cześć początkujących przedsiębiorców decyduje się również na samodzielne stworzenie strony. Na przykład korzystając z moich poradników na YouTube. W kilka godzin można stworzyć prostą stronę internetową. Wtedy największym  kosztem jest nasze zaangażowanie czasowe. Przykładowy poradnik można znaleźć tutajPodsumowując: rozwiązanie należy dostosować do aktualnej sytuacji przedsiębiorcy i budżetu, jakim się dysponuje. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak osiągnąć dobry projekt graficzny strony? Proszę podać najważniejsze wskazówki.

Krzysztof Gonet, NetGonet: Dla mnie dobry projekt graficzny wspiera cel istnienia strony. Musi być również stworzony z myślą o grupie docelowej, do której kierowana jest strona. Mając te 2 elementy jako punkt wyjścia, dużo łatwiej jest nam stworzyć projekt graficzny.

Poniżej znajduje się kilka wskazówek dotyczących projektu graficznego:

  1. Zastanów się jaki jest cel strony (pozyskanie maila, kontaktu, sprzedaż produktu itp.)
  2. Opisz swoją grupę docelową. 
  3. Zadbaj o spójność Twojej strony pod względem graficznym. Np. wybierz 1-2 czcionki, 2-3 kolory główne. 
  4. Wybieraj zdjęcia w podobnej stylistyce. 
  5. Wykorzystaj układ, który jest powszechnie znany dla Twojej grupy odbiorczej (logo w lewym górnym rogu, menu u góry, wyraźne przyciski…). Jeśli strona będzie arcydziełem graficznym, a użytkownik nie będzie wiedział gdzie znaleźć menu i jak się po niej poruszać, cała praca pójdzie na marne. 

 

Agata Olejniczak, Fakturownia: A co z tekstami na stronę? Pisać samemu? A jeśli nie to gdzie szukać copywritera, aby teksty były atrakcyjne, użyteczne i też dobrze pozycjonowały stronę w wyszukiwarce Google?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Odpowiedź znowu będzie zależna od rodzaju strony i biznesu, w którym działamy. Jeśli to strona czysto informacyjna np. dla małego lokalnego biznesu, to możemy stworzyć teksty samodzielnie. Jeśli strona ma charakter marketingowo - sprzedażowy, to wtedy warto zatrudnić doświadczonego copywritera. SEO / pozycjonowanie to bardzo szeroki temat. Jeśli właścicielowi zależy, aby strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, to w dzisiejszych czasach nie wystarczy napisanie dobrego tekstu. Na pozycje w wynikach wyszukiwania wpływa wiele innych czynników, które ciągle się zmieniają. Najczęściej agencję marketingowe, które zajmują się pozycjonowaniem, posiadają własnych copywriterów, którzy stworzą odpowiednie teksty. 

Przy wyborze agencji SEO warto kierować się zasadami, o których wspominałem we wcześniejszej części. Tutaj należy mieć świadomość, że uczciwa firma nie może nam dać żadnej gwarancji dotyczącej wyników pozycjonowania. Może przedstawić nam pewne założenia. Nawet największy ekspert w branży nie wie, jak dokładnie działa algorytm Googla, który decyduje o tym, która strona znajduje się na pierwszym miejscu. Firmy stosują sprawdzone przez siebie techniki, które przynoszą różne rezultaty. Na pierwsze efekty trzeba zazwyczaj czekać kilka miesięcy. Bardzo wiele zależy od tego, w jakiej branży chcemy się pozycjonować. W niektórych będzie o wiele większa konkurencja niż w innych, co bezpośrednio przekłada się na koszty tego typu promocji.   

Agata Olejniczak, Fakturownia: Jak stworzyć dobry sklep internetowy? 

Krzysztof Gonet, NetGonet: Dobór platformy pod sklep internetowy to bardzo indywidualny proces. Nagrałem na ten temat film na moim kanale YouTube, w którym omówiłem najpopularniejsze rozwiązania i wskazałem, które warto wykorzystać w zależności od sytuacji biznesowej, w której znajduje się przedsiębiorca. 

Agata Olejniczak, Fakturownia: Co, Pana zdaniem, jest najważniejsze przy tworzeniu sklepu internetowego? Na czym należy się skupić?

Krzysztof Gonet, NetGonet: Tworząc sklep internetowy, trzeba skupić się na kilku aspektach: 

  1. Zaprojektować proces zakupowy klienta, aby był jak najprostszy i intuicyjny. 
  2. Zadbać o odpowiednią prezentację produktu i usługi. Dobrej jakości zdjęcia opis, który będzie skupiał się na korzyściach danego rozwiązania. 
  3. Zaplanować procesy automatyzacji, aby obsługa sklepu zajmowała pracownikom jak najmniej czasu. Jedną z funkcji, z której warto skorzystać, jest automatyczne fakturowanie. Klient po dokonaniu zakupu w sklepie, może otrzymać fakturę. Faktura generuje się automatycznie i wysyła na maila klienta. Jest to wielkie ułatwienie dla właściciela sklepu, ponieważ nie musi wystawiać faktur ręcznie. Fakturownia.pl jest świetnym narzędziem, które można wykorzystać w tym celu.  
  4. Zadbać o bezpieczeństwo i przeprowadzenia regularnych kopii bezpieczeństwa 
  5. Zainstalować narzędzia do analityki i marketingu takie jak Google Analytics, Newsletter, Pixel Facebooka

Agata Olejniczak, Fakturownia: Dziękuję za rozmowę.

Krzysztof Gonet z NetGonet wywiad dla Fakturownia.pl

 

Więcej informacji o Krzysztofie Gonecie i jego twórczości:  https://netgonet.pl 

Kanał YouTube: https://www.youtube.com/NetGonet

Grupa na Facebooka: https://netgonet.pl/grupa-wordpress

 

Dla wszystkich czytelników mamy 25% rabatu na hosting firmy lh.pl Kod rabatowy: NetGonet, który można wykorzystać na zakup dowolnego pakietu hostingowego.

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?
    Fakturownia - porady

    Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?

    Jeśli jesteś aktualnie osobą bezrobotną, masz problemy ze znalezieniem zatrudnienia lub pragniesz zmienić swoje kwalifikacje zawodowe, to powinieneś wiedzieć, z jakich form pomocy możesz skorzystać.


    2025-05-30

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka

  • 10 sposobów na promocję programu partnerskiego
    Fakturownia - porady

    10 sposobów na promocję programu partnerskiego

    Zastanawiasz się, czy warto dołączyć do programu partnerskiego? Poznaj 10 sprawdzonych sposobów na jego promocję i przekonaj się, jak łatwo możesz zacząć zarabiać online!


    2025-05-27

    Ewelina Rychlik, Sylwia Cerecka

  • Fakturownia - porady

    E-paragony – przyszłość zakupów nie tylko online

    Paragony elektroniczne coraz pewniej wkraczają na rynek sprzedaży. Czy warto na poważnie się nimi zainteresować? Czy mają szansę zastąpić papierowe paragony i czy można je zacząć wystawiać ot tak, z marszu? No i czy ich wdrożenie w firmie się opłaca?


    2025-02-11

    Sylwia Cerecka

  • Numeracja faktur - co to jest, jak powinna wyglądać i co zrobić w przypadku pominięcia numeracji?
    Prowadzenie firmy

    Numeracja faktur – co to jest, jak powinna wyglądać i co zrobić w przypadku jej pominięcia?

    Jakie są zasady poprawnego numerowania faktur? Czy dokumenty powinny być numerowane kolejno po sobie? Jakie formaty są dostępne? I co zrobić, kiedy faktura ma błędny numer? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.


    2025-05-21

    Justyna Zaporowska, Sylwia Cerecka

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza. Jakie są koszty prowadzenia własnego biznesu w 2024? Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
    Prowadzenie firmy

    JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy

    Myślisz o założeniu własnej firmy? Zastanawiasz się, jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Wszystko zależy od formy opodatkowania, dochodów przedsiębiorstwa oraz ulg, które Ci przysługują


    2025-05-19

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka

  • Rodzaje płatności - wszystko, co musisz wiedzieć
    Prowadzenie firmy

    Rodzaje płatności – wszystko, co musisz wiedzieć

    Jakie formy płatności opłaca się dziś oferować klientom? Tradycyjny przelew traci na popularności, a płatność za pobraniem bywa ryzykowna. Sprawdź, jakie systemy płatności online dominują obecnie, co wybierają konsumenci i jak zadbać o bezpieczeństwo transakcji.


    2025-05-16

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka