Sandra Wiśniewska, 2023-02-08
Niezależnie od tego czy prowadzimy własną firmę, czy jesteśmy zwykłymi konsumentami, płatności dokonujemy niemalże codziennie - od uregulowania rachunków, przez zakupy online, aż po zwykłe zakupy spożywcze w osiedlowym sklepie. Nie da się nie zauważyć, że coraz częściej transakcje dokonywane są za pomocą kart płatniczych, a prawie każda strona internetowa oferuje klientowi możliwość szybkiego przelewu, którego dokonanie możliwe jest z poziomu smartfona. Płatności bezgotówkowe zdominowały rynek, a potwierdzeniem tego są statystyki Narodowego Banku Polskiego - w pierwszym kwartale 2021 roku ponad półtora miliarda rozliczeń finansowych odbyło się online.
W obliczu tych danych przedsiębiorcy często zachodzą w głowę, jakie formy płatności powinien oferować swoim klientom. Tradycyjne przelewy nie wydają się już atrakcyjnym wariantem, za to płatność za pobraniem to pewne ryzyko dla przedsiębiorcy. Jakie systemy płatności oferuje polski rynek? Które są najpopularniejsze wśród konsumentów? Jak dbać o cyberbezpieczeństwo? Tego dowiecie się z poniższego artykułu.
Podział płatności na gotówkowe oraz bezgotówkowe wydaje się w tych czasach oczywisty i zrozumiały dla każdego. Płatności bezgotówkowe możemy określić jako transfer środków pieniężnych między dwoma kontami bankowymi, który dokonuje się elektronicznie. Nie mamy tutaj do czynienia z fizycznym obrotem pieniędzmi, który występuje przy płatnościach gotówkowych.
Płatności gotówkowe są znane od setek lat, z tą różnicą, że obecnie płatnością gotówkową są również np. wpłaty gotówki na konto bankowe czy płatność za pobraniem, którą oferuje część sprzedawców (występuje bowiem wspomniany wyżej fizyczny obrót pieniędzmi). Transakcje bezgotówkowe mogą za to przebiegać na wiele różnych sposobów i z użyciem różnych urządzeń i technologii.
Sprawdź także: Zmiany podatkowe w 2023 roku - czego powinniśmy się spodziewać?
Tę możliwość oferuje spora część sklepów internetowych, jednak z perspektywy przedsiębiorcy nie jest to najlepsza opcja, może się bowiem zdarzyć, że klient nie odbierze swojego zamówienia, a my jesteśmy stratni co najmniej o koszty dostawy. Konsumenci jednak relatywnie rzadko postępują w ten sposób, a jeśli firma dopiero zaczyna, to płatność za pobraniem wydaje się rozsądna, gdyż to gwarancja dla klienta, że otrzyma zamówiony towar. Zakładając sklep internetowy, warto zdecydować się na wprowadzenie tego wariantu obok płatności bezgotówkowych.
Sprawdź także: Pensja minimalna od 2023 roku - wszystko, co musisz wiedzieć
W Polsce mamy do czynienia z kilkunastoma formami płatności bezgotówkowej, z czego kilka z nich dostępnych jest na całym świecie. Inne systemy - jak na przykład BLIK - używane są jedynie w Polsce i niedostępne poza jej granicami.
Poniżej prezentujemy najbardziej spopularyzowane metody płatności.
Sprawdź także: Podwyżka ZUS od 2023 r. - wszystko, co musisz wiedzieć
Płatności w systemach jak PayU czy Przelewy24 to tak zwane “Pay-By-Link” - po dokonaniu zamówienia na stronie, zostajemy przekierowani na stronę naszego banku, aby opłacić wybrane towary lub usługi. Ogromną zaletą jest to, że pieniądze trafiają na konto sprzedawcy natychmiastowo, zaś sam konsument nie musi wypełniać żadnych formularzy czy wpisywać numeru konta. Ponadto większość banków oferuje tego rodzaju płatność bez pobierania prowizji od konsumenta.
Będąc przedsiębiorcą, naprawdę warto zaoferować tę metodę płatności swoim klientom. To jeden z najchętniej wybieranych rodzajów płatności bezgotówkowych. Oczywiście, wiąże się to z pewnymi kosztami - przykładowo PayU pobiera prowizję w wysokości 2,3% od każdej dokonanej transakcji, z kolei operator Przelewy24 tylko 1,9%. Mimo wszystko, komfort konsumenta jest tutaj o tyle ważny, że często jest on w stanie porzucić wirtualny koszyk, gdy sklep nie oferuje mu ułatwienia w postaci szybkiego przelewu.
Przelew tradycyjny jest chyba każdemu doskonale znany. To opcja wygodna dla przedsiębiorcy, bo nie wymaga od niego instalacji dodatkowych systemów ani odprowadzania prowizji dla operatorów. Konsument musi zrobić przelew na podany numer konta albo dokonać wpłaty na poczcie, jednak jest to dużo bardziej czasochłonne niż szybkie płatności, a w dodatku wiąże się z nieco późniejszym dostarczeniem zakupów - w końcu pieniądze muszą zostać uprzednio zaksięgowane u dostawcy. Można zaoferować tę opcję w swoim sklepie, gdyż jest ona stosunkowo bezproblemowa i nie generuje kosztów, jednak warto mieć na uwadze, że klienci rzadko decydują się na nią, mając prostszą alternatywę.
Blik jest rodzajem szybkiego przelewu, jednak zdecydowanie zasługuje na poświęcenie mu dłuższej chwili - Izba Gospodarki Elektronicznej w swoich statystykach podaje, że niemalże 30% kupujących w 2020 roku za swoje zakupy online płaciło BLIKiem, zaś w pierwszej połowie bieżącego roku zrealizowano aż 540 milionów transakcji przy użyciu tej metody. To naprawdę imponujący wynik, biorąc pod uwagę różnorodność oferowanych metod płatności. Warto również nadmienić, że to polski system stworzony przez nasze narodowe banki - w innych krajach nie jest on dostępny.
Większość banków posiada opcję BLIK w swojej aplikacji mobilnej - wystarczy, że wygenerujemy ważny przez 120 sekund kod, a następnie wpiszemy go w stosowne miejsce i potwierdzimy transakcję. Przelew dociera do odbiorcy natychmiast. Blikiem możemy również robić przelew na konto osoby, która zarejestrowała swój numer telefonu do usługi BLIK czy płacić w sklepach posiadających odpowiednie terminale. To wygodny i posiadający społeczne zaufanie wariant.
“Wskaźnik NPS BLIKa, przedstawiający skłonność do polecania marki przez użytkowników, w drugim kwartale tego roku wyniósł aż 66 punktów” - podają badania KANTAR na temat płatności bezgotówkowych.
Płatności kartą nie odbywają się już tylko przy użyciu sklepowego terminala. Trusted Shop podaje w swoim artykule, że kartą podczas zakupów online zapłaciło w 2020 aż 25% badanych internautów, co plasuje tę metodę wśród najpopularniejszych metod płatności obok szybkich przelewów. Opcja ta jest o tyle wygodna, że pieniądze trafiają natychmiast na konto sprzedawcy, jednak należy podać numer karty, jej datę ważności oraz trzycyfrowy numer znajdujący się na jej odwrocie, więc - o ile nie znamy tych cyferek na pamięć - musimy posiadać przy sobie kartę płatniczą. Wpisanie danych zajmuje nieznacznie więcej czasu niż w przypadku kodu BLIK, jednak to wciąż stosunkowo prosta, szybka i doceniana przez konsumentów metoda. Warto zaoferować ją swoim klientom, a jej koszt jest taki sam, jak w przypadku szybkich przelewów (system PayU czy inny system obsługujący płatność kartą pobiera określoną w procentach prowizję od transakcji określonym rodzajem kart).
Metoda ta jest stosunkowo rzadko wybierana przez Polaków, jednak jeśli Twoim targetem są również zagraniczni odbiorcy, to nie powinieneś się wahać przed wprowadzeniem tej metody do swojego sklepu. PayPal jest bardzo często wykorzystywany przez konsumentów spoza Polski. Klient płaci wówczas za towar lub usługę pieniędzmi z wirtualnego, międzynarodowego portfela, po uprzednim wpłaceniu na niego środków ze swojego konta bankowego. W podobny sposób działają często aplikację do zakupu biletów tramwajowych czy autobusowych (np. moBILET czy JakDojadę, gdzie doładowujemy konto w aplikacji, a następnie kupujemy bilet).
PayPal jest prosty w obsłudze, a płatności dokonywane przy jego pomocy są zatwierdzane poprzez wpisania hasła i potwierdzenia transakcji na swoim koncie, a więc równie szybko i prosto co w przypadku BLIKa, jednak brak popularyzacji wirtualnych portfeli na większą skalę sprawia, że polscy klienci raczej go unikają (choć, rzecz jasna, system jest w pełni bezpieczny i sprawdzony).
Ta metoda jest oferowana rzadko i stosunkowo mało popularna. Jedyną jej zaletą jest to, że zakupów online możemy dokonywać bez posiadania konta bankowego ani karty. W sklepie kupujemy kod na określoną kwotę (działa to podobnie do doładowań na telefon, które zresztą również zostały wyparte), a następnie podajemy go przy płatności online.
Sklepy rzadko oferują tę możliwość, a zapotrzebowania na nią ze strony konsumentów również nie widać - teraz konta bankowe mogą posiadać osoby młode, długo przed osiągnięciem pełnoletności, zatem ludzie rzadko decydują się na wykupienie kodu paysafecard.
Podobnie jak w przypadku PayPala aplikacje te działają na zasadzie wirtualnego portfela, który należy doładować. Również nie należą do najpopularniejszych w Polsce metod płatności online, jednak fakt, iż klienci coraz częściej płacą za zakupy urządzeniami mobilnymi (nie tylko telefonem, ale np. również zegarkiem Apple Watch) całkiem dobrze wróży tym opcjom. W najbliższych latach mogą zdecydowanie zyskać na popularności.
Jako przedsiębiorca, powinieneś zwrócić uwagę na kilka czynników podczas wyboru płatności online. Należą do nich między innymi:
Na początek dobrze zaoferować klientom przynajmniej dwie metody płatności, kierując się przy ich wyborze powyższymi kryteriami. Na pewno warto pomyśleć nad wariantami szybkich przelewów, a na początku również płatnością przy odbiorze.
Sprawdź także: 10 pomysłów na własny biznes w domu
Korzystanie z zaufanych systemów płatniczych oraz stosowanie się do ogólnie przyjętych zasad cyberbezpieczeństwa to właściwie jedyny, a zarazem skuteczny sposób na uniknięcie oszustwa. W tej chwili płatności bezgotówkowe cieszą się sporym zaufaniem społecznym, warto jednak pamiętać o tym, aby nie podawać nikomu danych naszych kont, kodów BLIK, logować się tylko na własnych urządzeniach i przez sprawdzone strony i nie korzystać z żadnych linków wysłanych nam przez obce osoby. Zakupy w sieci są bezpieczne, zawsze należy jednak zachować ostrożność.
Sprawdź także: Norma ISO 27001 - co to jest i dlaczego jest tak ważna dla organizacji?
Mówiąc o rodzajach płatności, nie sposób pominąć pojęcia jak weksel czy barter. Szczególnie to drugie pojęcie ostatnimi czasy zyskało na popularności, gdyż reklamodawcy często lokują swoje produkty na profilach osób z dużymi zasięgami, w zamian oferując nie pieniądze a konkretne produkty. Na fakturach, w rubrykach płatności, możemy wpisać również np. “akredytywa”. Czym są te pojęcia, czy można uznać je za rodzaj płatności i w jaki sposób wpływają na bezpieczeństwo transakcji?
Wekslem określamy rodzaj papieru wartościowego. Sporządza się go w formie pisemnej i jest on bezwarunkowym zobowiązaniem do uiszczenia określonej sumy pieniężnej w danym terminie. Może być używany jako środek płatniczy, obiegowy lub zabezpieczający.
Umowa barterowa polega na wymianie dóbr o takiej samej (lub zbliżonej) do siebie wartości towarów czy usług. Nie dochodzi tutaj do żadnych rozliczeń pieniężnych (nie ma zatem żadnej formy płatności), jednak oznaczenie “barter” może pojawić się na fakturze. Aktualnie najczęściej z współpracą barterową mamy do czynienia, gdy firma wysyła swoje produkty lub oferuje swoje usługi za darmo osobie, która w zamian za to musi je zareklamować na swoich mediach społecznościowych. Należy jednak podkreślić, że barterem nie jest transakcja, w której w grę wchodzą pieniądze (jeśli np. reklamujący płaci za część usługi, nie można już mówić o tego rodzaju umowie).
To forma płatności używana zarówno w Polsce, jak i za granicą. Definiuje się ją jako bezwarunkowe zobligowanie banku do wypłaty na rzecz dostawcy towaru określonej sumy pieniędzy w określonym terminie, jednak dopiero po spełnieniu przez niego określonych warunków umowy. Taka forma redukuje ryzyko związane z nieterminowością czy jakością produktów lub usług kontrahenta (dlatego często używana jest przy umowach o zwiększonym ryzyku lub na bardzo duże kwoty - kontrahent dostanie zapłatę po wykonaniu umowy, jednak pieniądze za usługę czy towar są zabezpieczone w banku). To również ułatwienie dla bezgotówkowych form rozliczenia.
W Fakturowni dbamy o to, aby nasi klienci byli w pełni zadowoleni z naszych usług, a co za tym idzie - dajemy szeroką gamę wariantów płatności za usługi. W naszym serwisie możecie wybierać spośród:
Płatność należy wybrać na etapie tworzenia faktury w rubryce Płatność. Można również iść o krok dalej i sięgnąć po opcję “więcej”, dzięki której mamy możliwość wpisać własny rodzaj płatności, który może być przywoływany na następną fakturę dzięki rubryce systemowej. To daje możliwość regulowania należność na wystawionej w fakturze za pomocą dwóch metod płatności jednocześnie (np. 50% gotówką, 50% przelewem czy 50% przelewem, 50% barter). Możemy również nie wybierać żadnego rodzaju płatności - wówczas nie zostanie on zawarty na fakturze. To nie wszystko! W Fakturowni masz również możliwość włączenia Autopłatności.
Fakturownia umożliwia włączenie automatycznych płatności za fakturę w opcjach takich jak:
Płatności automatyczne są funkcją, która umożliwia przyjmowanie szybkich płatności, kierując nabywcę z faktury wprost do płatności poprzez przycisk "Kliknij i zapłać online >>”. Aby umożliwić tę opcję płatności klientom, należy ją aktywować poprzez ścieżkę Ustawienia > Wszystkie opcje > Płatności online > Autopłatności. Następnie wejdź w Ustawienia > Płatności online i wybierz wygodne dla Ciebie opcje. Na koniec Zapisz zmiany i gotowe. Faktury opłacone za pomocą przycisku Kliknij i zapłać online >> oraz za pośrednictwem bramek płatności, automatycznie zmieniają status dokumentu na opłacony. Faktura wystawia się również po opłaceniu faktury nieksięgowej (np. faktury proforma, zamówienia czy dokumentu księgowego), na której widnieje przycisk Kliknij i zapłać online >>.
W Fakturowni możesz ustawić również płatności za pomocą Kodu QR. Aby to zrobić wejdź w Ustawienia > Ustawienia konta > Wydruki > Pakazuj QR kody > Zapisz. Wszystkiego na temat kodów QR dowiesz się z naszego tutorialu w serwisie YouTube. Subskrybuj nasz kanał i bądź na bieżąco z funkcjami Fakturowni.