Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

Zmiany umowa o dzieło 2021 rok
Fakturownia - aktualności

Rejestr umów o dzieło od 1 stycznia — wszystko, co musisz wiedzieć

Magda

Magda, 2021-01-29

Podpisujesz umowy o dzieło z wykonawcami? Według nowego prawa od 1 stycznia 2021 roku każdą z nich będziesz musiał zgłosić w rejestrze umów o dzieło prowadzonym przez ZUS.

Rejestr umów o dzieło jest wynikiem wprowadzenia Ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z późn.zm.).

Czym jest rejestr umów o dzieło?

Rejestr umów o dzieło to prowadzone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zestawienie umów o dzieło, wystawianych od 1 stycznia 2021 roku. Zawiera dane dotyczące obu stron umowy, jej przedmiotu, datę zawarcia, datę rozpoczęcia wykonywania dzieła oraz datę zakończenia wykonywania dzieła. Nie zawiera natomiast… informacji o wynagrodzeniu.

Przyczyny wprowadzenia rejestru umów o dzieło

Oficjalnie, rejestr umów o dzieło wprowadzono przede wszystkim dla celów statystycznych.
Jak wskazuje prezes ZUS-u prof. Gertruda Uścińska cytowana przez Rzeczpospolitą, zgromadzone w rejestrze informacje będą wykorzystywane do celów statystyczno-analitycznych, także do badania kierunków rozwoju przedsiębiorczości.

Nie od dziś wiadomo, że z punktu widzenia pracodawców umowa o dzieło to najatrakcyjniejsza forma zatrudnienia pracownika. Z tego także powodu często nadużywana. Nieoficjalnie mówi się więc, że zgromadzone w nim dane posłużą urzędnikom przede wszystkim do kontroli. Zwłaszcza, że będą mieli prawo poprosić przedsiębiorcę o przedstawienie wszystkich umów o dzieło zawartych z daną osobą w przeszłości. Jeśli uznają, że ten nadużywał takiej formy prawnej, mogą zakwestionować umowy i naliczyć składki na ubezpieczenie nawet do 5 lat wstecz! Choć przedsiębiorca będzie mógł podważyć taką decyzję i skierować sprawę na drogę sądową, taki proces wygeneruje nie tylko dodatkowe koszty, ale także potężną dawkę stresu.

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

Kto będzie musiał zgłaszać umowy o dzieło?

Obowiązek zgłaszania umów o dzieło spoczywa na płatnikach składek i osobach fizycznych. Wyłączone są z niego natomiast stowarzyszenia, fundacje i spółki prawa handlowego, które nie są płatnikami składek i nie zgłaszają nikogo, ani siebie do ubezpieczeń społecznych.

Nie musisz zgłaszać umowy do rejestru także, jeśli:

  • zawarłeś umowę z własnym pracownikiem,
  • umowa dotyczy dzieła wykonywanego na rzecz własnego pracodawcy, ale jest zawarta z innym podmiotem,
  • zawarłeś umowę z osobą prowadzącą działalność gospodarczą na wykonanie przez nią usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Jak zgłosić umowę o dzieło?

Zgłoszenia umowy o dzieło należy dokonać na formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło) drogą elektroniczną przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. W jednym formularzu RUD możesz wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.

Ile masz czas, by zgłosić umowę do rejestru?

Na zgłoszenie umowy do rejestru będziesz miał 7 dni od momentu jej zawarcia. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku, narazisz się na grzywnę w kwocie 5000 zł.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zmiany umowa o dzieło 2021 rok
Fakturownia - aktualności

Rejestr umów o dzieło od 1 stycznia — wszystko, co musisz wiedzieć

Magda

Magda, 2021-01-29

Podpisujesz umowy o dzieło z wykonawcami? Według nowego prawa od 1 stycznia 2021 roku każdą z nich będziesz musiał zgłosić w rejestrze umów o dzieło prowadzonym przez ZUS.

Rejestr umów o dzieło jest wynikiem wprowadzenia Ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z późn.zm.).

Czym jest rejestr umów o dzieło?

Rejestr umów o dzieło to prowadzone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zestawienie umów o dzieło, wystawianych od 1 stycznia 2021 roku. Zawiera dane dotyczące obu stron umowy, jej przedmiotu, datę zawarcia, datę rozpoczęcia wykonywania dzieła oraz datę zakończenia wykonywania dzieła. Nie zawiera natomiast… informacji o wynagrodzeniu.

Przyczyny wprowadzenia rejestru umów o dzieło

Oficjalnie, rejestr umów o dzieło wprowadzono przede wszystkim dla celów statystycznych.
Jak wskazuje prezes ZUS-u prof. Gertruda Uścińska cytowana przez Rzeczpospolitą, zgromadzone w rejestrze informacje będą wykorzystywane do celów statystyczno-analitycznych, także do badania kierunków rozwoju przedsiębiorczości.

Nie od dziś wiadomo, że z punktu widzenia pracodawców umowa o dzieło to najatrakcyjniejsza forma zatrudnienia pracownika. Z tego także powodu często nadużywana. Nieoficjalnie mówi się więc, że zgromadzone w nim dane posłużą urzędnikom przede wszystkim do kontroli. Zwłaszcza, że będą mieli prawo poprosić przedsiębiorcę o przedstawienie wszystkich umów o dzieło zawartych z daną osobą w przeszłości. Jeśli uznają, że ten nadużywał takiej formy prawnej, mogą zakwestionować umowy i naliczyć składki na ubezpieczenie nawet do 5 lat wstecz! Choć przedsiębiorca będzie mógł podważyć taką decyzję i skierować sprawę na drogę sądową, taki proces wygeneruje nie tylko dodatkowe koszty, ale także potężną dawkę stresu.

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

Kto będzie musiał zgłaszać umowy o dzieło?

Obowiązek zgłaszania umów o dzieło spoczywa na płatnikach składek i osobach fizycznych. Wyłączone są z niego natomiast stowarzyszenia, fundacje i spółki prawa handlowego, które nie są płatnikami składek i nie zgłaszają nikogo, ani siebie do ubezpieczeń społecznych.

Nie musisz zgłaszać umowy do rejestru także, jeśli:

  • zawarłeś umowę z własnym pracownikiem,
  • umowa dotyczy dzieła wykonywanego na rzecz własnego pracodawcy, ale jest zawarta z innym podmiotem,
  • zawarłeś umowę z osobą prowadzącą działalność gospodarczą na wykonanie przez nią usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Jak zgłosić umowę o dzieło?

Zgłoszenia umowy o dzieło należy dokonać na formularzu RUD (zgłoszenie umowy o dzieło) drogą elektroniczną przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. W jednym formularzu RUD możesz wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.

Ile masz czas, by zgłosić umowę do rejestru?

Na zgłoszenie umowy do rejestru będziesz miał 7 dni od momentu jej zawarcia. Jeśli nie dopełnisz tego obowiązku, narazisz się na grzywnę w kwocie 5000 zł.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!