Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Fakturownia, 2015-10-28
Firmy, zwłaszcza z branży technologicznej, nie zawsze potrzebują biura, tym bardziej na starcie. Któż z nas nie słyszał o garażowych początkach wielu biznesów – tak zaczynało Apple wiele lat temu, tak dziś zaczynają startupy, które potem osiedlają się w Dolinie Krzemowej. Biuro to koszty, które nie zawsze są potrzebne. Biuro może być przecież wszędzie. W mieszkaniu również.
Są to firmy, które mogą świadczyć swoje usługi poza siedzibą klienta. Kosztów mieszkaniowych nie będzie miał więc murarz, czy właściciel butiku, ale już osoba, która część lub wszelkie prace może wykonać zdalnie, jak najbardziej. Będzie to więc i programista, i grafik komputerowy, i administrator serwerów, i marketer.
Wydzielając więc część mieszkania na cele biurowe, możliwe jest wliczenie części kosztów eksploatacyjnych, jako kosztów firmowych. Będą to np. rachunki za prąd, internet, czynsz, oczywiście wyliczane proporcjonalnie.
Przykład: Jeśli w 60-metrowym mieszkaniu, jego 15 mkw wykorzystywane jest jako obszar prowadzenia działalności gospodarczej, to stanowi to 25% powierzchni mieszkania. Wydatki, które można zaliczyć do kosztów wylicza się za pomocą konkretnych wskaźników i zalicza na podstawie dowodu wewnętrznego.
W momencie, jeśli w mieszkaniu wydzielimy osobne pomieszczenie na świadczenie usług, np. cały pokój, być może konieczne będzie przekształcenie go w lokal użytkowy, przez co zmieni się np. stawka podatku od nieruchomości za metr kwadratowy. Jeśli jednak biuro wykorzystywane jest również do celów mieszkaniowych, bo charakter działalności nie wymaga radykalnych zmian umożliwiających pracę, przekształcenie jest bezzasadne.
Przykład: Przedsiębiorca jest grafikiem komputerowym i do pracy potrzebuje biurka, krzesła i komputera. Charakter jego pracy nie wymaga radykalnych zmian przystosowujących lokal, więc podatek od nieruchomości będzie płacony w całości od mieszkania, a nie w części od mieszkania, i w części od lokalu użytkowego.
Wśród zalet tego rozwiązania są przede wszystkim – brak kosztów związanych z wynajęciem lokalu i kosztami eksploatacyjnymi. To ważne zwłaszcza z perspektywy firm, które dopiero rozpoczęły działalność. Korzystna jest też możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodu części rachunków mieszkaniowych, które i tak ponosimy. Przedsiębiorcy pracującemu w domu niepotrzebne są dojazdy – nie ponosi więc kosztów z tym związanych, nie wspominając o czasie, który straciłby dojeżdżając do biura, np. na drugim końcu miasta.
Wady? Przede wszystkim niemożność przyjmowania klientów lub utrudnienia z tego wynikające. O ile jeszcze ze współpracownikami można spotkać się przy kawie i omówić projekt, o tyle z poważnym kontrahentem już niekoniecznie. Efektywność pracy również może spaść – rytm pracy w domu wyznaczają obowiązki – odbiór paczki od kuriera, sprzątanie, zajęcia innych domowników. Potrzeba organizacji pracy i czasu, a przede wszystkim motywacji, aby ta przebiegała dobrze z wyraźnym rozgraniczeniem życia osobistego od zawodowego.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Podsumowanie nowości luty 2024
Zapraszamy na przegląd najważniejszych nowości i zmian systemowych, które nastąpiły w lutym. Dowiedz się również, co nowego w aplikacji mobilnej, a także jaki był temat zeszłomiesięcznego webinaru Fakturowni. Zaczynajmy!
Ewelina Helbrecht
Fakturownia - aktualności
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Podnieś wydajność Twojej działalności: Odkryj korzyści integracji w Fakturowni
Kolejny webinar już za nami! Tym razem przedstawiliśmy od podstaw praktyczne zastosowanie opcji z zakładki Aplikacje/Dodatki, która jest dostępna po zalogowaniu do systemu Fakturownia.
Rozwój MŚP dzięki optymalizacji procesów biznesowych. Od pracy w firmie do pracy nad firmą
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem ostatniego webinaru. Dziękujemy naszemu partnerowi - firmie Casbeg i Jackowi Bartczakowi za bardzo inspirujący wykład.
Podsumowanie nowości marzec 2024
Jesteś ciekaw marcowych nowości w Fakturowni? W takim razie już teraz zapraszamy na przegląd!
Podsumowanie nowości styczeń 2024
Co nowego w Fakturowni wraz z początkiem roku? Ulepszone opcje w tym funkcje integracji i aplikacji mobilnej, ale to nie wszystko!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Narzędzia, które usprawnią Twoją codzienną pracę w firmie
Prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale również ciągły rozwój i dostosowywanie funkcjonowania firmy do nieustannie zmieniających się standardów rynku.
Prowadzenie firmy
Sprzedaż detaliczna: na czym polega? Wszystko, co musisz wiedzieć o sprzedaży detalicznej
Każdy z nas robi zakupy, a niektórzy z nas pewnie nie tylko kupują produkty i usługi, ale również je sprzedają. I zapewne każdy ma również świadomość, że droga od stworzenia produktu do jego sprzedania jest o wiele bardziej złożonym procesem niż sam zakup.
Do 30 czerwca 2024 roku Ukraińcy mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą w Polsce
W związku z wybuchem konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy 24 lutego 2022 roku, Polska zaangażowała się w pomoc wojennym uchodźcom. Jako kraj zaoferowaliśmy Ukraińcom nie tylko wsparcie materialne i bezpieczne schronienie, ale również pomoc w legalnym rozwijaniu własnych przedsiębiorstw na terenie kraju.
Hot-dog i kawa jako dodatkowe pozycje na fakturze za paliwo. Czy można je zaliczyć do KUP w PKPiR?
Jeśli chodzi o koszty, często generują je samochody służbowe. Właściciele firm i ich pracownicy dostarczają faktury m.in. za serwis, parking i paliwo. Problem pojawia się wówczas, gdy faktura ma wątpliwe pozycje, tj. np. obejmuje nie tylko paliwo, ale też inne produkty – np. kawę i hot-doga. Co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić?
Krzysztof Król