Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Fakturownia, 2016-03-24
Klienci często pytają nas, jak powinna wyglądać i co powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura korygująca (potocznie: korekta). Z poniższego poradnika dowiesz się, jak i kiedy ją wystawić oraz co powinna zawierać. Na początek zaserwujemy trochę teorii.
Najprościej mówiąc, fakturę korygującą (fakturę korektę) wystawiamy w każdym przypadku, gdy wystawiona faktura nie jest adekwatna do zaistniałej transakcji. Najczęściej zdarza się tak w przypadku udzielenia rabatu potransakcyjnego, zwrotu towaru lub zwykłej pomyłki przy generowaniu dokumentu pierwotnego.
Art. 106j ust. 1 ustawy o VAT mówi, że faktura korygująca ma zastosowanie, gdy po wystawieniu i wysłaniu faktury dla kontrahenta:
Choć na “zwykłych” fakturach nie trzeba umieszczać nazwy “faktura”, to faktura korygująca musi zawierać oznaczenie wkazujące jej rodzaj, np: “korekta” lub “faktura korygująca”.
W przypadkach upustów lub obniżek, konieczne jest wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany upust/obniżka.
Czytaj również: Faktura korygująca a nota korygująca
Fakturę korektę w systemie Fakturownia wystawia się w bardzo prosty sposób. Służą do tego przyspieszające pracę skróty, które pojawiają się podczas podglądu dokumentu.
Faktura korekta otrzyma wszystkie dane, które posiada faktura pierwotna, dzięki czemu unikamy ponownego wypełniania wszystkich rubryk.
Dzieje się tak wtedy, gdy przed korektą i po korekcie wpisana jest ta sama wartość, taki dokument nie jest poprawny, jeśli nie dokonano zwrotu towaru. Na korekcie ma znaleźć się kwota samego skorygowania.
Klienci często mylą wartość korekty z kwotą, która pozostaje po korekcie. Korekta nie ma pokazać kwoty do zapłaty, pamiętajmy, że liczy się też faktura pierwotna. Odnośnik do niej zawsze znajduje się pod dokumentem korygującym.
Zdarza się, że fakturę po raz kolejny zaksięgowano błędnie i należy wystawić ponowną korektę. Taki przypadek również łatwo naprawić, korzystając z dostępnych funkcji dokumentu oraz poradnika.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Nowości i optymalizacje: październik 2024
Październik zdecydowanie był w Fakturowni miesiącem integracji: właśnie w tym obszarze wprowadziliśmy najwięcej nowych opcji i usprawnień. To jednak nie koniec udogodnień, nad którymi pracowaliśmy w ostatnim czasie.
Paulina Grzęda
Fakturownia - aktualności
MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.
Ewelina Helbrecht
KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
“Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Nowości i optymalizacje: wrzesień 2024
We wrześniu pracowaliśmy intensywnie nad optymalizacjami systemu. Mamy też kilka nowości, które z pewnością ucieszą naszych Użytkowników. Oto najważniejsze z nich!
Podsumowanie nowości sierpień 2024
Co nowego w sierpniu? To był miesiąc pełen pracy! Wprowadziliśmy szereg ulepszeń, które usprawnią Twój biznes.
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Czym jest Google Authenticator i jak może chronić Twoje dane w Fakturowni?
Mimo coraz większej świadomości użytkowników, ataki phishingowe i hakerskie są nadal jednym z głównych problemów związanych z przechwyceniem tożsamości, dotykających zarówno firmy, jak i osoby prywatne. Myślisz, że Ciebie ten temat nie dotyczy? W ostatnim kwartale 2024 r. aż 25% incydentów było związanych z wyłudzeniem hasła.
Sylwia Cerecka
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Prowadzenie firmy
Dokument nieksięgowy: co to jest i jakie są rodzaje dokumentów nieksięgowych?
Dokumenty nieksięgowe to pojęcie, które rzadko jest używane w języku rachunkowości, choć tego rodzaju dokumenty bardzo często funkcjonują w praktyce. To nic innego jak swoiste oferty cenowe składane klientom. W systemie Fakturownia możesz bez trudu wygenerować własny dokument nieksięgowy, a następnie przesłać go do kontrahenta lub na jego podstawie wystawić fakturę VAT.
Więcej o dokumentach nieksięgowych oraz ich tworzeniu przeczytasz w poniższym artykule.
Sandra Wiśniewska, Ewelina Helbrecht
JDG: Wszystko, co musisz wiedzieć o prowadzeniu własnej firmy
Jeśli myślisz o założeniu własnej firmy, z pewnością zadajesz sobie pytanie jakie są koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Składka zdrowotna. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2025?
W przyszłym roku przedsiębiorcy mogą spodziewać się zmian w zasadach obliczania składki zdrowotnej. Chociaż zmiany prognozowane są dopiero na rok 2025, już teraz możemy dowiedzieć się czego należy się spodziewać po nadchodzącym roku. Wielu deklaruje, że nowelizacja przepisów to spora korzyść dla przedsiębiorców.