Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.
Fakturownia, 2020-03-18
Zamknięte galerie handlowe, punkty usługowe, gastronomia jedynie na dowóz, transport i turystyka zawieszone - to tylko szczyt góry lodowej, którą obserwujemy w obecnym czasie w Polsce, ale również na świecie z powodu pandemii koronawirusa.
Przestój na rynku i brak płynności finansowej są zagrożeniem dla wielu mniejszych i większych firm. Obserwując wydarzenia w Chinach czy we Włoszech, a także mając na uwadze prawa mikro i makroekonomii, nie trudno się domyślić w którą stronę sytuacja zmierza.
Jak poradzić sobie z utrzymaniem firmy, gdy przychody zostały drastycznie obcięte lub całkowicie zatrzymane? W pierwszej kolejności najłatwiej odciąć stałe zobowiązania, które stanowią również wysoki procent zwyczajowych wydatków przedsiębiorstwa.
Reakcja rządów na sytuację była natychmiastowa - Włosi uregulowali kwestie związane ze spłatą kredytów hipotecznych Ustawą, która zawiesza konieczność spłaty zobowiązań nawet na 18 miesięcy.
W Polsce przedstawiciele sektora bankowego, reagując na prośbę wystosowaną przez panią Minister Rozwoju Emilewicz, zawieszają spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych na okres do 3 miesięcy. Związek Banków Polskich zapewnia, że zawieszenie spłat kredytów będzie dotyczyło kredytów mieszkaniowych i gotówkowych dla przedsiębiorców oraz klientów indywidualnych.
Pierwszym bankiem, który przedstawił szczegóły zawieszenia spłat kredytów był mBank, przedstawiając o wiele szersze rozwiązanie niż to zalecane przez ZBP. Klienci mBanku mogą wstrzymać się ze spłatą rat kapitałowych przez okres aż 6 miesięcy.
W ślad za mBankiem poszły PKO BP, ING Bank Śląski oraz Raiffeisen, które wprowadziły odroczenie spłat na okres 3 miesięcy.
Kolejne banki komunikują prace nad zalecanymi rozwiązaniami, są wśród nich między innymi: Alior Bank, BNP Paribas, Santander Bank Polska czy Idea Bank
Również Zakład Ubezpieczeń Społecznych zareagował na bieżącą sytuację przedsiębiorców. Prezes ZUS, Gertruda Uścińska zarządziła, iż przedsiębiorcy, którzy znaleźli się w ciężkiej sytuacji będą mogli odroczyć moment zapłaty składek ZUS za miesiące luty, marzec i kwiecień (terminy płatności w marcu, kwietniu i maju).
Aby uzyskać odroczenie należy przedstawić uproszczony wniosek zawierający oświadczenie o wpływie pandemii na brak możliwości opłacenia przez przedsiębiorcę składek w terminie.
Wniosek ten można składać już od 17 marca przez portal ZUS PUE, przesłać do ZUSu drogą elektroniczną lub pozostawić osobiście w placówce ZUS.
Wprowadzone kroki są reakcją na ciężką sytuację, w której znaleźli się przedsiębiorcy. W zależności od jej rozwoju nie wyklucza się podjęcia kolejnych działań, mających na celu odciążenie budżetu firm. O daleko idące kroki prosi w swoich postulatach Rzecznik Przedsiębiorców, Adam Abramowicz. Ze względu na płynność sytuacji zalecamy osobom zainteresowanym śledzenie stron informacyjnych banków oraz ZUS.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Fakturownia - porady
10 pomysłów co można wrzucić w koszty
Przedsiębiorca w cyklu życia firmy ponosi wiele wydatków związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ewidencjonując je w koszty i obniżając tym samym podstawę opodatkowania, czyli swój dochód.
Justyna Zaporowska
fakturownia - komunikaty
Podsumowanie nowości luty 2024
Zapraszamy na przegląd najważniejszych nowości i zmian systemowych, które nastąpiły w lutym. Dowiedz się również, co nowego w aplikacji mobilnej, a także jaki był temat zeszłomiesięcznego webinaru Fakturowni. Zaczynajmy!
Ewelina Helbrecht
Fakturownia - aktualności
Czego nie powie Ci księgowa a chcesz wiedzieć o finansach swojej firmy
Dziękujemy wszystkim uczestnikom webinaru, musimy przyznać, że była to solidna dawka informacji! Bardzo cieszy nas ilość pozytywnych opinii, które otrzymaliśmy zaraz po wydarzeniu.
Podnieś wydajność Twojej działalności: Odkryj korzyści integracji w Fakturowni
Kolejny webinar już za nami! Tym razem przedstawiliśmy od podstaw praktyczne zastosowanie opcji z zakładki Aplikacje/Dodatki, która jest dostępna po zalogowaniu do systemu Fakturownia.
Rozwój MŚP dzięki optymalizacji procesów biznesowych. Od pracy w firmie do pracy nad firmą
Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem ostatniego webinaru. Dziękujemy naszemu partnerowi - firmie Casbeg i Jackowi Bartczakowi za bardzo inspirujący wykład.
Podsumowanie nowości marzec 2024
Jesteś ciekaw marcowych nowości w Fakturowni? W takim razie już teraz zapraszamy na przegląd!
Podsumowanie nowości styczeń 2024
Co nowego w Fakturowni wraz z początkiem roku? Ulepszone opcje w tym funkcje integracji i aplikacji mobilnej, ale to nie wszystko!
Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Prowadzenie firmy jest nierozerwalnie związane z prowadzeniem księgowości. Chociaż dla wielu osób prawo podatkowe i stosy faktur czy umów stanowią największy koszmar w byciu przedsiębiorcą, nie taki diabeł straszny jak go malują!
Sandra Wiśniewska
Phishing - jak zadbać o swoje bezpieczeństwo i nie dać się oszustom?
W erze cyfrowej, gdzie większość naszych aktywności przeniosła się do Internetu, zjawisko phishingu staje się coraz bardziej powszechne i wyrafinowane.
Narzędzia, które usprawnią Twoją codzienną pracę w firmie
Prowadzenie przedsiębiorstwa to nie tylko ogromna odpowiedzialność, ale również ciągły rozwój i dostosowywanie funkcjonowania firmy do nieustannie zmieniających się standardów rynku.
Prowadzenie firmy
Do 30 czerwca 2024 roku Ukraińcy mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą w Polsce
W związku z wybuchem konfliktu zbrojnego na terenie Ukrainy 24 lutego 2022 roku, Polska zaangażowała się w pomoc wojennym uchodźcom. Jako kraj zaoferowaliśmy Ukraińcom nie tylko wsparcie materialne i bezpieczne schronienie, ale również pomoc w legalnym rozwijaniu własnych przedsiębiorstw na terenie kraju.
Hot-dog i kawa jako dodatkowe pozycje na fakturze za paliwo. Czy można je zaliczyć do KUP w PKPiR?
Jeśli chodzi o koszty, często generują je samochody służbowe. Właściciele firm i ich pracownicy dostarczają faktury m.in. za serwis, parking i paliwo. Problem pojawia się wówczas, gdy faktura ma wątpliwe pozycje, tj. np. obejmuje nie tylko paliwo, ale też inne produkty – np. kawę i hot-doga. Co powinniśmy w takiej sytuacji zrobić?
Krzysztof Król
Stawka 8% VAT w usługach budowlanych. Kiedy należy ją stosować?
Budowa własnego domu czy remont mieszkania od zawsze stanowią ogromne wyzwanie logistyczne, a przede wszystkim finansowe. W dzisiejszych czasach, choć materiały budowlane są szeroko dostępne, a usługodawców nie brakuje...