Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

Fakturownia - porady

Omyłkowy przelew na błędne konto — od sierpnia łatwiej odzyskasz środki

Magda

Magda, 2018-08-10

Stało się. Przez swoje rozkojarzenie, nadmiar obowiązków i stres wysłałeś przelew do błędnego adresata. Choć jeszcze kilka tygodni temu taka pomyłka mogła mieć długofalowe, wyjątkowo nieprzyjemne konsekwencje, od sierpnia odzyskasz pieniądze łatwiej i szybciej. Bez względu na to, czy przyczyną gafy była Twoja nieuwaga, zawrotne tempo pracy czy błędne dane otrzymane od kontrahenta.

Każdy numer konta składa się z 26 cyfr. Dwie pierwsze to tzw. liczba kontrolna, następne 8 to numer rozliczeniowy jednostki banku, a pozostałe 18 - numer rachunku klienta w ramach jednostki. Błędne wpisanie choćby jednej cyfry sprawi, że suma kontrolna całego ciągu nie będzie się zgadzać. A to z pewnością „wyłapie” bank. Czasem zdarza się jednak, że płatnik pomyli numer konta odbiorcy tak „niefortunnie”, że wpisany ciąg cyfr rzeczywiście istnieje, a wysłane środki trafią na inne konto.

Pomyłki się zdarzają

Zdecydowanie bardziej prawdopodobnym (i częstszym) scenariuszem jest przesłanie przelewu na konto innego, zidentyfikowanego odbiorcy. Jeśli dokonujesz płatności przez system bankowości internetowej, a adresata przelewu wybierasz spośród kilkunastu, a nierzadko kilkudziesięciu zapisanych, chwila nieuwagi wystarczy, aby popełnić błąd. Choć w takim przypadku dobrym rozwiązaniem może być kontakt z odbiorcą (jeśli jego dane znajdują się w Twoim systemie bankowym, istnieje przecież ogromna szansa, że znasz ten podmiot i możesz się z nim skontaktować), nie zawsze jest to możliwe.

Wysłałam przelew na błędne konto. Co zrobić?

Do tej pory, procedury towarzyszące odzyskaniu wysłanych na błędne konto pieniędzy były dość zawiłe. Osoba, która szybko zorientowała się o popełnieniu błędu, mogła liczyć na to, że przelew „nie wyszedł” z banku. Rzeczywiście, jeśli klient zareagował jeszcze przed sesją przelewów wychodzących, prawdopodobieństwo szybkiego i sprawnego odzyskania środków istotnie się zwiększało. Gorzej, jeśli od momentu pomyłki minęło kilka lub kilkanaście dni. W takich przypadkach procedura odzyskania pieniędzy często była zawiła, skomplikowana i… nieskuteczna. Zwłaszcza z uwagi na fakt, że przez tajemnicę bankową, która nie pozwalała ujawniać danych odbiorcy, złożenie pozwu w sądzie często okazywało się niemożliwe. Taki stan rzeczy potwierdza Rzecznik Finansowy Aleksandra Wiktorow, cytowana przez portal Infor.pl: „Z wniosków do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W skrajnych wypadkach klienci tracili w ten sposób pieniądze, bo nie było mechanizmu zmuszającego odbiorcę do zwrotu środków”.

Od 11 sierpnia łatwiej odzyskasz pieniądze

Brak stosownych regulacji popchnął rządzących do zmiany przepisów. Dzięki zapisom nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych, które wchodzą w życie w sierpniu br., pieniądze można obecnie odzyskać nawet w ciągu kilku dni. Jak tego dokonać?

Jak odzyskać pieniądze wysłane na błędne konto — krok po kroku

  • Jeśli zorientowałeś się, że wysłałeś przelew do niewłaściwego odbiorcy, jak najszybciej skontaktuj się z bankiem i poinformuj konsultanta o zaistniałej sytuacji.
  • Obowiązkiem prowadzącego Twój rachunek banku (lub SKOK-u) jest poinformowanie odbiorcy przelewu o błędzie oraz o konsekwencjach braku zwrotu środków. Na taki „ruch” instytucja finansowa ma 3 dni.
  • Jeśli odbiorca zwróci pieniądze, te powędrują na specjalny rachunek techniczny, który zapewni mu pełną anonimowość. Ty natomiast otrzymasz zwrot swoich funduszy w ciągu 1-2 dni roboczych.
  • Jeśli odbiorca nie zwróci pieniędzy, instytucja finansowa ma prawo przekazać Ci jego dane. Dzięki temu, powołując się na bezpodstawne wzbogacenie odbiorcy, będziesz mógł dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.

Zmniejsz ryzyko przelewu na błędne konto

Konsekwencje przelewu na błędne konto dotykają nie tylko nadawcy, ale również odbiorcy. Choć w przypadku adresata są one zdecydowanie mniej kłopotliwe, nie sposób zupełnie ich wyeliminować. Jeśli zależy Ci na tym, aby zminimalizować ryzyko błędnego przelewu, skorzystaj z funkcji Autopłatności, oferowanej przez Fakturownię. Wysyłając kontrahentowi elektroniczną fakturę, wyposażoną w taką funkcjonalność, zapewnisz mu możliwość automatycznego uregulowania zobowiązania. Bez konieczności ręcznego wpisywania numeru konta czy wybierania Twoich danych z listy adresatów. A to, jak nietrudno zgadnąć zapewni transfer środków na właściwe konto. Bez ryzyka pomyłki.

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

 

Fakturownia - porady

Omyłkowy przelew na błędne konto — od sierpnia łatwiej odzyskasz środki

Magda

Magda, 2018-08-10

Stało się. Przez swoje rozkojarzenie, nadmiar obowiązków i stres wysłałeś przelew do błędnego adresata. Choć jeszcze kilka tygodni temu taka pomyłka mogła mieć długofalowe, wyjątkowo nieprzyjemne konsekwencje, od sierpnia odzyskasz pieniądze łatwiej i szybciej. Bez względu na to, czy przyczyną gafy była Twoja nieuwaga, zawrotne tempo pracy czy błędne dane otrzymane od kontrahenta.

Każdy numer konta składa się z 26 cyfr. Dwie pierwsze to tzw. liczba kontrolna, następne 8 to numer rozliczeniowy jednostki banku, a pozostałe 18 - numer rachunku klienta w ramach jednostki. Błędne wpisanie choćby jednej cyfry sprawi, że suma kontrolna całego ciągu nie będzie się zgadzać. A to z pewnością „wyłapie” bank. Czasem zdarza się jednak, że płatnik pomyli numer konta odbiorcy tak „niefortunnie”, że wpisany ciąg cyfr rzeczywiście istnieje, a wysłane środki trafią na inne konto.

Pomyłki się zdarzają

Zdecydowanie bardziej prawdopodobnym (i częstszym) scenariuszem jest przesłanie przelewu na konto innego, zidentyfikowanego odbiorcy. Jeśli dokonujesz płatności przez system bankowości internetowej, a adresata przelewu wybierasz spośród kilkunastu, a nierzadko kilkudziesięciu zapisanych, chwila nieuwagi wystarczy, aby popełnić błąd. Choć w takim przypadku dobrym rozwiązaniem może być kontakt z odbiorcą (jeśli jego dane znajdują się w Twoim systemie bankowym, istnieje przecież ogromna szansa, że znasz ten podmiot i możesz się z nim skontaktować), nie zawsze jest to możliwe.

Wysłałam przelew na błędne konto. Co zrobić?

Do tej pory, procedury towarzyszące odzyskaniu wysłanych na błędne konto pieniędzy były dość zawiłe. Osoba, która szybko zorientowała się o popełnieniu błędu, mogła liczyć na to, że przelew „nie wyszedł” z banku. Rzeczywiście, jeśli klient zareagował jeszcze przed sesją przelewów wychodzących, prawdopodobieństwo szybkiego i sprawnego odzyskania środków istotnie się zwiększało. Gorzej, jeśli od momentu pomyłki minęło kilka lub kilkanaście dni. W takich przypadkach procedura odzyskania pieniędzy często była zawiła, skomplikowana i… nieskuteczna. Zwłaszcza z uwagi na fakt, że przez tajemnicę bankową, która nie pozwalała ujawniać danych odbiorcy, złożenie pozwu w sądzie często okazywało się niemożliwe. Taki stan rzeczy potwierdza Rzecznik Finansowy Aleksandra Wiktorow, cytowana przez portal Infor.pl: „Z wniosków do nas wpływających wynikało, że omyłkowy przelew na niewłaściwe konto, był źródłem poważnych problemów. W skrajnych wypadkach klienci tracili w ten sposób pieniądze, bo nie było mechanizmu zmuszającego odbiorcę do zwrotu środków”.

Od 11 sierpnia łatwiej odzyskasz pieniądze

Brak stosownych regulacji popchnął rządzących do zmiany przepisów. Dzięki zapisom nowelizacji Ustawy o usługach płatniczych, które wchodzą w życie w sierpniu br., pieniądze można obecnie odzyskać nawet w ciągu kilku dni. Jak tego dokonać?

Jak odzyskać pieniądze wysłane na błędne konto — krok po kroku

  • Jeśli zorientowałeś się, że wysłałeś przelew do niewłaściwego odbiorcy, jak najszybciej skontaktuj się z bankiem i poinformuj konsultanta o zaistniałej sytuacji.
  • Obowiązkiem prowadzącego Twój rachunek banku (lub SKOK-u) jest poinformowanie odbiorcy przelewu o błędzie oraz o konsekwencjach braku zwrotu środków. Na taki „ruch” instytucja finansowa ma 3 dni.
  • Jeśli odbiorca zwróci pieniądze, te powędrują na specjalny rachunek techniczny, który zapewni mu pełną anonimowość. Ty natomiast otrzymasz zwrot swoich funduszy w ciągu 1-2 dni roboczych.
  • Jeśli odbiorca nie zwróci pieniędzy, instytucja finansowa ma prawo przekazać Ci jego dane. Dzięki temu, powołując się na bezpodstawne wzbogacenie odbiorcy, będziesz mógł dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej.

Zmniejsz ryzyko przelewu na błędne konto

Konsekwencje przelewu na błędne konto dotykają nie tylko nadawcy, ale również odbiorcy. Choć w przypadku adresata są one zdecydowanie mniej kłopotliwe, nie sposób zupełnie ich wyeliminować. Jeśli zależy Ci na tym, aby zminimalizować ryzyko błędnego przelewu, skorzystaj z funkcji Autopłatności, oferowanej przez Fakturownię. Wysyłając kontrahentowi elektroniczną fakturę, wyposażoną w taką funkcjonalność, zapewnisz mu możliwość automatycznego uregulowania zobowiązania. Bez konieczności ręcznego wpisywania numeru konta czy wybierania Twoich danych z listy adresatów. A to, jak nietrudno zgadnąć zapewni transfer środków na właściwe konto. Bez ryzyka pomyłki.

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

 

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!