Magda, 2018-11-09
18 września 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt Ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Co się zmieni?
Głównym celem wprowadzenia nowej ustawy jest dostosowanie unijnej Dyrektywy 2014/55/UE o elektronicznym fakturowaniu w dostawach publicznych do polskiego prawa. Zdaniem rządzących, taka decyzja pociągnie za sobą szereg korzyści: zmniejszenie zatorów płatniczych, ograniczenie liczby błędnych faktur i oszczędności. Większość wykonawców zamówień publicznych wystawia i księguje faktury przy pomocy komputerowych systemów finansowo-księgowych, a następnie wysyła dokumenty pocztą. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Logistyki i Magazynowania, elektroniczne fakturowanie pozwoli zmniejszyć koszt obsługi jednej faktury nawet o 36 zł!
Ustawę Prawo zamówień publicznych stosują obecnie m.in:
Zapisy ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych będą obowiązywać zarówno wykonawców zamówień publicznych, jak i zamawiających.
Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający muszą być gotowi na odbiór faktury w postaci elektronicznej.
Mają więc kilka miesięcy na to, by dostosować się do zmian. Dostosowanie oznacza w tym przypadku nie tylko przystosowanie systemów finansowo-księgowych, ale również merytoryczne przygotowanie pracowników i zapoznanie ich z nowymi standardami. Dla wykonawców przewidziano możliwość wystawiania i wysyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych.
Format e-faktury określają przepisy prawa. Ustrukturyzowana faktura elektroniczna powinna składać się z danych wymaganych przepisami o podatku od towarów i usług oraz danych zawierających:
Dzięki ujednoliconej strukturze systemy informatyczne będą mogły przetwarzać takie dokumenty bez potrzeby angażowania pracownika. Nowe prawo istotnie ograniczy więc ryzyko ludzkich błędów.
Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych przełoży się na: