Od 2020 roku przedsiębiorcy osiągający niewielkie dochody mogą korzystać z ulgi na opłacanie składek ZUS — Małego ZUS-u plus. W artykule przypomnimy, kto ma szanse na preferencje. Podpowiemy także, jak i do kiedy można złożyć wymagane dokumenty.
Chcesz uniknąć konieczności odprowadzenia składek ZUS w standardowej wysokości (w 2021 roku ich suma wyniesie ponad 1600 zł!)? Sprawdź, czy możesz skorzystać z ulgi — Małego ZUS-u plus.
Czym jest Mały ZUS plus?
Mały ZUS plus to preferencyjny program opłacania składek wprowadzony w 2019 roku. Jego głównym celem jest wsparcie najmniejszych przedsiębiorców poprzez uzależnienie kwoty składki ZUS od dochodów z działalności w poprzednim roku kalendarzowym. Co ważne, ulga dotyczy wyłącznie składek na ubezpieczenia społeczne. Składkę zdrowotną należy opłacać w pełnej wysokości.
Kto może skorzystać z Małego ZUS-u plus w 2021 roku?
Z programu Mały ZUS plus mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy:
- prowadzą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub innych przepisów szczególnych,
- w 2020 roku uzyskali przychód z działalności nie wyższy 120 000 zł (jeśli prowadzili działalność przez cały rok). W przypadku krótszego okresu kwota uprawniająca do skorzystania z ulgi powinna ulec proporcjonalnemu przeliczeniu.

Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl
Kto nie skorzysta z Małego ZUS-u plus?
Program Mały ZUS plus nie będzie dostępny dla przedsiębiorców, którzy:
- w 2020 r. prowadzili działalność gospodarczą krócej niż 60 dni (podlegali ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu prowadzenia tej działalności krócej niż 60 dni);
- rozliczali się w formie karty podatkowej i byli zwolnieni ze sprzedaży od podatku VAT;
- podlegali ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu także z tytułu innej pozarolniczej działalności;
- spełniają warunki do opłacania „preferencyjnych składek”, tj. składek od zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia;
- wykonują dla byłego bądź obecnego pracodawcy to, co robili dla niego jako pracownicy w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym.
Wnioski Mały ZUS plus — tylko do 1 lutego 2021
Termin składania dokumentów zgłoszeniowych o skorzystanie z programu Mały ZUS plus upływa 1 lutego 2021 roku.
Jeśli w 2020 roku nie korzystałeś z programu mały ZUS ani mały ZUS plus przygotuj:
- dowód wyrejestrowania z ubezpieczeń (ZUS ZWUA) z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się od 05 10, 05 12, jeśli na dzień 31 grudnia 2020 r. podlegałeś ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, ale nie korzystałeś z małego ZUS lub;
- dowód wyrejestrowania z ubezpieczeń (ZUS ZWUA) z kodem tytułu ubezpieczenia zaczynającym się od 05 70, 05 72, jeśli akurat 31 grudnia 2020 r. zakończy się okres 24 miesięcy korzystania z preferencyjnych składek;
- zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych (ZUS ZUA) albo — jeśli podlegasz wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu — zgłoszenie do tego ubezpieczenia (ZUS ZZA) z kodem tytułu ubezpieczenia zaczynającym się od 05 90 albo 05 92 (kod tytułu ubezpieczenia przewidziany dla osób z rentą przyznaną z tytułu niezdolności do pracy).
W jaki sposób złożyć dokumenty uprawniające do korzystania z programu Mały ZUS plus?
Jeśli spełniasz wymogi ustawy, dokumenty uprawniające do skorzystania z program Mały ZUS plus musisz dostarczyć do właściwego dla miejsca prowadzenia działalności ZUS-u.
Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.
Zobacz więcej wpisów