Kalkulatory biznesowe

Kalkulator zysku firmowego

Jesteś ciekawy swoich wyników finansowych? Chcesz wiedzieć ile wynosi czysty zysk w Twojej firmie? Skorzystaj z naszego kalkulatora zysku firmowego i zrób wyliczenia.

Oblicz wysokość zysku firmowego

loading...

Jak używać kalkulatora zysku firmowego i obliczyć zysk netto?

Poniżej znajdziesz dokładne wskazówki jak korzystać z naszego kalkulatora i obliczyć jaki Twoja firma osiąga zysk:

  • Wpisz kwotę z faktury. Jeżeli jest to kwota brutto, wybierz obowiązującą dla Ciebie stawkę VAT.
  • Podaj kwotę kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
  • Zaznacz czy opłacasz mały czy duży ZUS.
  • Wybierz swoją formę opodatkowania - podatek dochodowy na zasadach ogólnych, podatek liniowy lub ryczałt

Czym jest zysk netto?

Zysk netto uwzględnia ostateczny wynik finansowy firmy, który zostaje po odjęciu wszystkich kosztów operacyjnych, podatków, odsetek od kredytów i innych zobowiązań od przychodów. Pokazuje ile faktyczny firma zarobiła i stanowi kwotę, którą właściciel może zainwestować w rozwój firmy, przeznaczyć na dywidendy lub zachować jako oszczędność. Zysk netto określa rentowność działalności gospodarczej oraz to, jak bardzo firma jest efektywna po uwzględnieniu wszystkich wydatków. Zysk netto w sprawozdaniach finansowych jest często nazywany również "zyskiem po opodatkowaniu".

Każdy kto prowadzi działalność gospodarczą ma obowiązek po wystawieniu faktury zapłacić od niej podatek dochodowy, a także odprowadzić samodzielnie składki ZUS za dany miesiąc.

Dodatkowo, jeśli kwota na fakturze jest kwotą brutto i uwzględnia podatek VAT, to trzeba podatek odprowadzić do Urzędu Skarbowego.

Wszystkie te czynniki powodują, że czasem trudno jest obliczyć zysk firmy. Dlatego nie ryzykuj i wykorzystaj nasz kalkulator zysku firmowego, by poznać swój ostateczny wynik finansowy.


Wzór jak obliczyć zysk

Jeśli chcesz poznać ile Twoja firma zarobiła i obliczyć dochód swojego przedsiębiorstwa, skorzystaj z poniższego prostego wzoru:

Przychód - koszty sprzedaży - koszty stałe = dochód (zysk lub strata)

gdzie:

Przychód - to wpływy ze sprzedaży

Dochód - to różnica między przychodem a sumą wszystkich kosztów

Koszty sprzedaży - to wydatki, które firma ponosi w celu promocji i dostarczenia swoich usług do klientów. Są one częścią kosztów operacyjnych, ale bezpośrednio związanych z procesem sprzedaży.

Koszty stałe - to wydatki, które firma ponosi regularnie, niezależnie od sprzedaży czy produkcji i są to m.in. czynsz, media, płace pracowników, amortyzacja środków stałych czy opłaty za biuro księgowe


Czy dochód i zysk to to samo?

Jako właściciel przedsiębiorstwa możesz zamiennie używać pojęć "dochód" i "zysk", gdyż przy prowadzeniu działalności gospodarczej zasadniczo nie ma to różnicy. W praktyce, o "zysku" częściej usłyszymy w rozmowie o biznesie (tak też się określa tę wartość w sprawozdaniach księgowych). Natomiast jeśli chodzi o podatki, to częściej usłyszymy pojęcie "dochód firmy". Można też rozróżnić, że dochód pochodzi z różnych źródeł jak na przykład praca na etacie, nieruchomości itd.


Jak obliczyć dochód w małej firmie?

Dochód w małej firmie oblicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Jeśli dokumentacja podatkowa jest pełna i zawiera całą sprzedaż oraz wykaz wszystkich kosztów finansowych, w szybki sposób, bez dodatkowej pracy możemy wyliczyć dochód naszego przedsiębiorstwa.

Jeśli jednak przychody i rozchody nie są prowadzone rzetelnie, lub korzystamy z uproszczonych form księgowości (ryczałt), musimy poprosić o wynik finansowy firmy księgową.

Do obliczenia zysku możesz wykorzystać np. zestawienia sprzedaży i kosztów z odpowiedniego programu magazynowego. Wtedy od przychodu warto odjąć także znane koszty stałe, takie jak: czynsz za biuro, media, wynagrodzenia pracowników, amortyzację, koszty utrzymania strony internetowej, koszty materiałów biurowych czy wydatki na obsługę prawną i księgową.

Pamiętaj jednak, aby uwzględniać jedynie rzeczywiste koszty, a nie wszystkie wydatki, które ponosi firma. Na przykład:

  • w przypadku kredytu odlicza się jedynie odsetki, a nie całą ratę kredytową,
  • w przypadku środków trwałych odpisujemy amortyzację, a nie pełne koszty zakupu,
  • wydatki na leasing uwzględniamy zależnie od rodzaju leasingu,
  • koszty związane z dłuższymi okresami, jak abonament roczny, prenumerata czy ubezpieczenie, należy rozliczyć proporcjonalnie do okresu ich trwania.

Taka kalkulacja pozwala uzyskać rzeczywisty obraz zysków i strat w firmie.

Podatek dochodowy na zasadach ogólnych

Podatek dochodowy na zasadach ogólnych polega na opodatkowaniu dochodów zgodnie ze skalą podatkową:

  • 12% dla dochodu do 120 000 zł
  • 32% dla dochodu powyżej 120 000 zł

Dochód brutto ustala się, odejmując od dochodu koszty uzyskania przychodu oraz składki społeczne ZUS i Fundusz pracy, o ile nie zostały one zaliczone do kosztów. Podatnik może też pomniejszyć podatek, uwzględniając wszystkie ulgi, jakie mu przysługują.

Kwota wolna od podatku w Polsce wynosi 30 000 zł. Oznacza to, że dochód do tej kwoty jest nieopodatkowany.

Podatek liniowy

Podatek liniowy to forma opodatkowania działalności gospodarczej, w której stosowana jest stała stawka podatkowa 19%, niezależnie od wysokości dochodu. W tym przypadku nie ma kwoty wolnej od podatku, nie można odliczyć też niektórych ulg. Ta forma opodatkowania jest korzystniejsza dla osób, które generują wyższe dochody.

Ryczałt

Ryczałt to uproszczona forma opodatkowania działalności gospodarczej, w której przedsiębiorca płaci podatek od przychodu, a nie od dochodu. W przeciwieństwie do innych form opodatkowania, przy ryczałcie nie są uwzględniane koszty uzyskania przychodu, co oznacza, że przedsiębiorca nie może obniżyć podstawy opodatkowania poprzez odliczenie poniesionych wydatków. Stawka podatku jest uzależniona od rodzaju działalności i wynosi od 2% do 17% przychodu.


Często zadawane pytania