Fakturownia - porady Prowadzenie firmy

5 wydatków, które wrzucisz w koszty prowadząc firmę IT (cz. 1)

Malgorzata Kozicka

Malgorzata Kozicka, 2015-07-30

Koszty uzyskania przychodu, potocznie nazywane „kosztami” to środki trwałe oraz niematerialne i prawne, które są wykorzystywane na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.  Dzięki kosztom przedsiębiorca może zapłacić niższy podatek, bo te są odliczane od przychodu – wynikiem jest dochód. Z kosztami przedsiębiorca ma więc do czynienia od pierwszego dnia prowadzenia działalności, nie zawsze jednak wie, co w takie koszty może „wrzucić”, a czego nie. Podpowiadamy, jak to wygląda w przypadku osób, które prowadzą firmę z branży informatycznej.

Sprzęt niezbędny do pracy

W pracy przedsiębiorcy z wymienionej w tytule branży, niezbędne jest używanie komputera, czy to stacjonarnej wersji, czy też laptopa. To jednak nie wszystko – często równie ważny jest sprzęt, który łatwiej można przynieść np. na spotkanie z klientem. Nie powinno więc być problemów z zaliczeniem do kosztów tabletu, telefonu komórkowego, czy drukarki, o ile jesteśmy w stanie udowodnić, że te są wykorzystywane w prowadzonej działalności. 

Oprogramowanie 

Skoro sprzęt, to również oprogramowanie niezbędne do pracy. Mogą to być zarówno licencje na system operacyjny czy programy specjalistyczne – do obróbki grafiki, projektowania, o ile tylko przedsiębiorca zajmuje się tym w ramach prowadzonej działalności. Osoba tworząca strony internetowe może tworzyć dla nich zarówno grafikę, jak i zajmować się ich kodowaniem – może więc potrzebować programów z pozoru dwóch odległych biegunów.

Wynajem biura i jego wyposażenie

Firmy z branży IT mają ten komfort, że część z nich decyduje się na pracę w domu, komunikując się z kontrahentami i współpracownikami zdalnie. Są jednak tacy, którzy wybierają tradycyjne biuro. Koszty związane z jego wynajmem jak najbardziej możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Podobnie sprawa wygląda w przypadku jego wyposażenia – montażu klimatyzacji, dodatkowego biurka czy wygodnego krzesła albo rolet okiennych.

Artykuły biurowe

Praca w branży IT wbrew pozorom nie oznacza wyłącznie elektronicznego obiegu dokumentów. Są takie, które trzeba wydrukować, przesłać, przedstawić w innej, niestandardowej formie. „Na fakturę” można więc wziąć zarówno tonery do drukarki, jak i papier, materiały piśmiennicze, tablice korkowe i magnetyczne czy segregatory, a także wiele innych, które można znaleźć w dziale z tego typu artykułami.

Szkolenia i konferencje – offline i online

Branża IT to gałąź, która wymaga poszerzania wiedzy o większej częstotliwości, niż w przypadku innych. Dlatego do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć te związane z samymi kursami i konferencjami zarówno w wersji online, jak i offline. W przypadku tych drugich, przedsiębiorca często ponosi również koszty dojazdu i noclegu, które też może do nich zaliczyć.

Jak widać, w koszty uzyskania przychodu można wliczyć bardzo wiele środków, zarówno trwałych, jak i niematerialnych,  pod warunkiem tylko, że faktycznie służą i pomagają w prowadzeniu działalności gospodarczej.

 

 

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność.