Blog Fakturowni

Witamy Cię na blogu Fakturowni! Sprawdź polecane artykuły lub znajdź temat, który Cię interesuje.

rozliczenie samochodu w działalności

Jak rozliczać koszty samochodu w 2020 roku?

Spis treści:

Prywatne auto przedsiębiorcy używane także w firmie, pojazd będący środkiem trwałym przedsiębiorstwa, samochód w leasingu.

Sprawdź, jak w tym roku rozliczać koszty auta w zależności od formy własności i sposobu użytkowania.

 

W 2019 roku wprowadzono zmiany zasad rozliczanie kosztów samochodów osobowych w firmie. W 2020 nie pojawiły się żadne modyfikacje prawa. W tym roku rozliczamy samochód dokładnie tak samo, jak w roku poprzednim. Wartości możliwych odliczeń zarówno w przypadku VAT-u, jak i podatku dochodowego zależą od sposobu użytkowania pojazdu.

 

Jeśli auto jest środkiem trwałym w firmie

Jeśli wprowadziłeś auto do ewidencji i środków trwałych, możesz odliczyć nawet 100% kosztów zakupu, benzyny i kosztów eksploatacyjnych.

Aby odliczyć 100% VAT-u, musisz używać auta wyłącznie służbowo oraz:

  • zgłosić pojazd w US na druku VAT-26,
  • prowadzić kilometrówkę dla celów podatku VAT,
  • wprowadzić regulamin użytkowania samochodu w firmie.

 

Jeśli chcesz uniknąć formalności, od nabycia samochodu, wydatków eksploatacyjnych i zakupu paliwa będziesz mógł odliczyć 50% podatku VAT. W takim przypadku nie musisz zgłaszać pojazdu do US, prowadzić kilometrówki i wprowadzać regulaminu.

Aby odliczyć 100% kwoty netto z faktur za benzynę i koszty eksploatacji, musisz używać auta wyłącznie w firmie oraz prowadzić szczegółową ewidencję pojazdu, także dla celów podatku dochodowego.

 

 

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

 

Jeśli użytkujesz auto w leasingu

Jeśli używasz auta na podstawie umowy leasingu operacyjnego, najmu długoterminowego lub dzierżawy, formalnie jest ono własnością leasingodawcy. Nie wprowadzasz go więc do ewidencji środków trwałych i nie amortyzujesz w czasie. Do końca 2018 roku przedsiębiorcy nie stosowali żadnych limitów w zakresie odliczania kosztów rat czy kosztów eksploatacyjnych. Obecnie osoba użytkująca auto w leasingu może odliczyć:

  • 50% kwoty podatku VAT od wszystkich rat leasingowych i wydatków związanych z eksploatacją;
  • 75% kwoty netto w przypadku kosztów paliwa, przeglądów, napraw (limit uwzględnia również nieodliczoną część podatku VAT). Taki limit odliczeń jest możliwy, jeśli przedsiębiorca korzysta z auta także prywatnie.

 

Ważne: jeśli leasingujesz auto droższe niż 150 000 zł (225 000 zł w przypadku pojazdów elektrycznych), kwoty odliczeń zarówno w przypadku raty, jak i wydatków eksploatacyjnych należy proporcjonalnie zmniejszyć.

 

Przykład.

Jeśli wartość auta wynosi 20 000 zł, z każdej opłaty leasingowej zaliczysz do kosztów 75%  możliwej do odliczenia kwoty (150.000 zł/200.000 zł). Limit uwzględnia nie tylko kwotę netto, ale również nieodliczony VAT.

 

Jak rozliczać koszty samochodu w 2020 roku?

 

Jeśli auto jest własnością przedsiębiorcy, ale używa go także w firmie

Jeśli przedsiębiorca wykorzystuje własne auto także do celów firmowych, będzie mógł odliczyć jedynie 20% wartości każdego wydatku netto na pojazd. Z faktur za benzynę i wydatki eksploatacyjne odliczy także 50% podatku VAT.

 

Amortyzacja auta w 2020 roku

Na skutek nowelizacji ustawy o PIT od 1 stycznia 2019 roku zmieniły się zasady amortyzacji pojazdów. Obowiązują one również w tym roku. W 2020 podatnicy mogą więc ujmować w kosztach odpisy amortyzacyjne od pełnej wartości pojazdu osobowego, która nie przekracza 150 000 zł.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów
  • podatki 2025
    Fakturownia - aktualności

    Co się zmieniło w podatkach w 2025 roku? Kluczowe informacje dla przedsiębiorców

    Zasady, które wchodzą w życie w 2025 roku dotykają wszystkich – od jednoosobowych działalności, po międzynarodowe koncerny. Czekają nas uproszczenia w składkach, nowe metody rozliczeń, obowiązki sprawozdawcze oraz korzystne rozwiązania dla firm działających poza granicami kraju. Jeśli prowadzisz biznes – niezależnie od jego skali – te informacje są dla Ciebie niezbędne. Podatki 2025 – zobacz, co się zmieniło i jak przygotować się na nową rzeczywistość podatkową.


    2025-04-16

    Blog

  • MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?
    Fakturownia - aktualności

    MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?

    Chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zapisali się na nasz webinar "MŚP w czasach AI, czyli jak się wybić na tle konkurencji?". Niestety, z przyczyn technicznych webinar nie odbył się na żywo.


    2024-06-12

    Ewelina Helbrecht

  • KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?
    Fakturownia - aktualności

    KSeF bez tajemnic: Co się zmienia po ogłoszeniu wyniku audytu technicznego?

    Od trzęsienia ziemi do trzęsienia ziemi”, czyli o zmianach we wdrażaniu KSeF po wyniku audytu technicznego szczegółowo omówiła Magdalena Malicka, Analityczka Biznesowa i specjalistka ds. KSeF w Fakturowni.


    2024-05-23

    Ewelina Helbrecht

  • Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni
    Fakturownia – komunikaty

    Aktualizacje systemu: nowa strona z podsumowaniami zmian w Fakturowni

    Dbamy o to, aby nasz system był dla Was prosty, intuicyjny i wygodny. Podobna myśl przyświecała nam, kiedy przygotowywaliśmy dla Was stronę Aktualizacje systemu, która pozwoli Wam wygodniej zapoznawać się ze zmianami wprowadzanymi w Fakturowni.


    2025-04-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: luty 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: luty 2025

    Rozwijając Fakturownię, stawiamy sobie za cel przede wszystkim jej praktyczny charakter. Po ostatnim miesiącu znajdziecie więc w naszym systemie nową funkcję, której brakowało Wam do tej pory oraz usprawnienia kilku innych, z których chętnie korzystacie w codziennej pracy. Oprócz tego informujemy o czasowym wyłączeniu jednej opcji. Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem najważniejszych zmian systemowych wprowadzonych w lutym!

     


    2025-03-10

    Paulina Grzęda

  • Nowości i optymalizacje: styczeń 2025
    Fakturownia – komunikaty

    Nowości i optymalizacje: styczeń 2025

    Rok 2025 rozpoczęliśmy hucznie, oddając w Wasze ręce długo wyczekiwaną funkcję e-Paragonów. Oprócz tego w naszym systemie czeka na Was szereg optymalizacji ułatwiających codzienną pracę – serdecznie zapraszamy więc do zapoznania się z podsumowaniem styczniowych wdrożeń w Fakturowni!


    2025-02-12

    Paulina Grzęda

rozliczenie samochodu w działalności

Jak rozliczać koszty samochodu w 2020 roku?

Spis treści:

Prywatne auto przedsiębiorcy używane także w firmie, pojazd będący środkiem trwałym przedsiębiorstwa, samochód w leasingu.

Sprawdź, jak w tym roku rozliczać koszty auta w zależności od formy własności i sposobu użytkowania.

 

W 2019 roku wprowadzono zmiany zasad rozliczanie kosztów samochodów osobowych w firmie. W 2020 nie pojawiły się żadne modyfikacje prawa. W tym roku rozliczamy samochód dokładnie tak samo, jak w roku poprzednim. Wartości możliwych odliczeń zarówno w przypadku VAT-u, jak i podatku dochodowego zależą od sposobu użytkowania pojazdu.

 

Jeśli auto jest środkiem trwałym w firmie

Jeśli wprowadziłeś auto do ewidencji i środków trwałych, możesz odliczyć nawet 100% kosztów zakupu, benzyny i kosztów eksploatacyjnych.

Aby odliczyć 100% VAT-u, musisz używać auta wyłącznie służbowo oraz:

  • zgłosić pojazd w US na druku VAT-26,
  • prowadzić kilometrówkę dla celów podatku VAT,
  • wprowadzić regulamin użytkowania samochodu w firmie.

 

Jeśli chcesz uniknąć formalności, od nabycia samochodu, wydatków eksploatacyjnych i zakupu paliwa będziesz mógł odliczyć 50% podatku VAT. W takim przypadku nie musisz zgłaszać pojazdu do US, prowadzić kilometrówki i wprowadzać regulaminu.

Aby odliczyć 100% kwoty netto z faktur za benzynę i koszty eksploatacji, musisz używać auta wyłącznie w firmie oraz prowadzić szczegółową ewidencję pojazdu, także dla celów podatku dochodowego.

 

 

Fakturownia podąża za zmianami prawnymi w Polsce
Fakturownia to prosty system, do zarządzania przychodami i wydatkami, a także całymi finansami firmy.
Zarejestruj się w Fakturownia.pl

 

Jeśli użytkujesz auto w leasingu

Jeśli używasz auta na podstawie umowy leasingu operacyjnego, najmu długoterminowego lub dzierżawy, formalnie jest ono własnością leasingodawcy. Nie wprowadzasz go więc do ewidencji środków trwałych i nie amortyzujesz w czasie. Do końca 2018 roku przedsiębiorcy nie stosowali żadnych limitów w zakresie odliczania kosztów rat czy kosztów eksploatacyjnych. Obecnie osoba użytkująca auto w leasingu może odliczyć:

  • 50% kwoty podatku VAT od wszystkich rat leasingowych i wydatków związanych z eksploatacją;
  • 75% kwoty netto w przypadku kosztów paliwa, przeglądów, napraw (limit uwzględnia również nieodliczoną część podatku VAT). Taki limit odliczeń jest możliwy, jeśli przedsiębiorca korzysta z auta także prywatnie.

 

Ważne: jeśli leasingujesz auto droższe niż 150 000 zł (225 000 zł w przypadku pojazdów elektrycznych), kwoty odliczeń zarówno w przypadku raty, jak i wydatków eksploatacyjnych należy proporcjonalnie zmniejszyć.

 

Przykład.

Jeśli wartość auta wynosi 20 000 zł, z każdej opłaty leasingowej zaliczysz do kosztów 75%  możliwej do odliczenia kwoty (150.000 zł/200.000 zł). Limit uwzględnia nie tylko kwotę netto, ale również nieodliczony VAT.

 

Jak rozliczać koszty samochodu w 2020 roku?

 

Jeśli auto jest własnością przedsiębiorcy, ale używa go także w firmie

Jeśli przedsiębiorca wykorzystuje własne auto także do celów firmowych, będzie mógł odliczyć jedynie 20% wartości każdego wydatku netto na pojazd. Z faktur za benzynę i wydatki eksploatacyjne odliczy także 50% podatku VAT.

 

Amortyzacja auta w 2020 roku

Na skutek nowelizacji ustawy o PIT od 1 stycznia 2019 roku zmieniły się zasady amortyzacji pojazdów. Obowiązują one również w tym roku. W 2020 podatnicy mogą więc ujmować w kosztach odpisy amortyzacyjne od pełnej wartości pojazdu osobowego, która nie przekracza 150 000 zł.

Niniejszy artykuł nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany, a przedstawione treści mogą ulec przedawnieniu. Czytelnik wykorzystuje poglądy przedstawione przez Autora dla własnych potrzeb jedynie na własną odpowiedzialność. 

Zobacz więcej wpisów

Wypróbuj Fakturownię za darmo

Testuj wszystkie funkcje przez 30 dni bez opłat

Zarejestruj się!
  • Zgody marketingowe
    Fakturownia - porady

    Zgody marketingowe – jak je uzyskać? Przepisy, które musisz znać!

    Zgody marketingowe to kluczowy element działań promocyjnych każdej firmy. Jak je pozyskać zgodnie z prawem i zbudować zaufanie klientów? Poznaj przepisy i praktyczne wskazówki, które ułatwią Ci skuteczny marketing w firmie.


    2025-06-25

    Blog

  • przed założeniem firmy
    Fakturownia - porady

    Sprawy, które warto przemyśleć przed założeniem firmy

    Założenie własnej działalności gospodarczej to krok, który może odmienić Twoje zawodowe życie. Zanim jednak wpiszesz dane do CEIDG i rozpoczniesz działalność, warto przeanalizować kilka kluczowych kwestii. Staranne przygotowanie pozwoli uniknąć kosztownych błędów i stworzyć solidne fundamenty dla przyszłego biznesu.


    2025-06-03

    Blog

  • Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?
    Fakturownia - porady

    Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy na szkolenie zawodowe?

    Jeśli jesteś aktualnie osobą bezrobotną, masz problemy ze znalezieniem zatrudnienia lub pragniesz zmienić swoje kwalifikacje zawodowe, to powinieneś wiedzieć, z jakich form pomocy możesz skorzystać.


    2025-05-30

    Sandra Wiśniewska, Sylwia Cerecka

  • Jak zaoszczędzić pieniądzę w małej firmie?
    Prowadzenie firmy

    Jak zaoszczędzić pieniądze w małej firmie?

    Małe firmy często muszą działać w warunkach ograniczonego budżetu, gdzie każdy wydatek ma kluczowe znaczenie. Efektywne zarządzanie finansami pozwala nie tylko przetrwać trudne okresy, ale także budować fundamenty pod rozwój i zwiększać konkurencyjność na rynku. Poniżej przedstawiamy praktyczne, sprawdzone sposoby na optymalizację wydatków, które pomogą Twojej firmie działać efektywniej i generować oszczędności.


    2025-06-30

    Blog

  • Urlop dla samozatrudnionych
    Prowadzenie firmy

    Urlop dla samozatrudnionych – jak działa i na czym polega?

    Wielu przedsiębiorców rozważa możliwość skorzystania z urlopu, jednak samozatrudnieni nie mają prawa do urlopu wypoczynkowego w rozumieniu Kodeksu pracy. Samozatrudnienie, czyli prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), nie jest bowiem stosunkiem pracy, co skutkuje brakiem ustawowego prawa do urlopu wypoczynkowego oraz innych urlopów pracowniczych. Przedsiębiorcy mogą jednak organizować swój czas wolny, choć odbywa się to na innych zasadach niż w przypadku etatowców.

     


    2025-06-20

    Blog

  • Koszty w firmie
    Prowadzenie firmy

    Koszty w firmie – jak nimi operować i jak mogą działać w praktyce?

    Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z pozyskiwaniem przychodów, ale również z koniecznością ponoszenia kosztów. Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, umiejętne zarządzanie kosztami to kluczowy element skutecznej optymalizacji podatkowej. W niniejszym artykule przedstawiamy, czym są koszty uzyskania przychodu, co można do nich zaliczyć i w jakich sytuacjach ich generowanie jest rzeczywiście opłacalne.


    2025-06-16

    Blog